Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertelu po 4Q2011

Wyniki Centertelu po 4Q2011

WitekT 14 Lutego 2012 08:09

0 0

W IV kwartale 2011 roku Centertel miał przychody na poziomie 1,936 mld zł (spadek o 3,3% w stosunku do IV kwartału 2010 roku). W całym 2011 roku 7,706 mld zł (spadek o 0,1% względem 2010 roku). 31. grudnia operator miał 14,658 mln aktywnych kart SIM - o 44 tys. (w tym 5 tys. postpaid) więcej niż 30. września.

Marża EBITDA w IV kwartale wyniosła 26,9% (spadek względem IV kwartału 2010 roku o 2 pkt. proc), a w całym 29,8% (wzrost o 0,5 pkt. proc. względem 2010 roku). Centertel szacuje, że w IV kwartale stracił względem III kwartału 0,7 pkt. proc. rynku pod względem ilości kart SIM i 0,3 pkt. proc. pod względem wartości, mając na koniec 2011 roku odpowiednio 29% i 30,2%.

W IV kwartale 35% sprzedaży postpaid stanowiły smartfony - w sieci Centertelu działa ich już ogółem 2,1 mln sztuk. Przełożyło się to na wzrost ARPU (średniego przychodu na klienta) z usług przesyłu danych o 20,8% w ciągu ostatniego roku.




Podział ARPU na poszczególne usługi:
centertel 4q11 arpum

Kluczowe wskaźniki:

 

 

Prepaid

Postpaid

Razem

1Q10

7,062

6,713

13,774

2Q10

7,238

6,792

14,029

3Q10

7,312

6,829

14,141

4Q10

7,375

6,956

14,332

1Q11

7,457

6,963

14,420

2Q11

7,568

6,967

14,535

3Q11

7,641

6,972

14,614

4Q11

7,681

6,977

14,658



Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

 

 

liczba smartfonów (tys.)

klienci mobilnych usług szerokopasmowych (tys.)

1Q10

1214

400

2Q10

1299

433

3Q10

1408

478

4Q10

1489

547

1Q11

1725

499

2Q11

1804

645

3Q11

1881

691

4Q11

2103

 

741


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

 

 

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q10

19,2

64,5

41,2

2Q10

19,7

69,0

43,6

3Q10

20,3

66,9

42,8

4Q10

19,4

67,2

42,5

1Q11

17,5

62,7

39,4

2Q11

18,0

66,1

41,1

3Q11

18,1

65,3

40,7

4Q11

18,0

64,5

40,1



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

 

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q10

78,0

219,2

146,6

2Q10

98,4

229,0

161,8

3Q10

99,2

229,3

162,1

4Q10

99,4

235,2

165,1

1Q11

92,6

229,0

158,6

2Q11

96,7

236,3

163,9

3Q11

97,5

236,6

164,0

4Q11

93,7

235,9

161,4



SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

 

 

prepaid

postpaid

zagregowane

SRC

1Q10

9,8

485,2

133,5

531,0

2Q10

10,5

486,6

121,2

535,8

3Q10

9,4

533,7

128,5

537,7

4Q10

9,8

536,4

143,6

554,0

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

2Q11

9,2

559,3

124,9

542,1

3Q11

8,5

577,2

114,4

555,6

4Q11

10,4

565,4

134,1

591,4



CHURN (wskaźnik odejść)

 

 

prepaid

postpaid

1Q10

15,1%

3,1%

2Q10

13,7%

2,8%

3Q10

16,2%

3,6%

4Q10

16,1%

3,1%

1Q11

14,4%

3,8%

2Q11

15,8%

3,4%

3Q11

17,2%

3,5%

4Q11

16,1%

4,0%


Źródło tekstu: Grupa TP, wł     

Dodaj do:
w sumie: 50
  • 0

    35. ~księgowy  2012-02-14 13:31:35  host: 212.160.172.70

    do 33. ewentualny zysk ze sprzedaży aparatu jest: 1 wliczony w przychód lub pomniejsza koszty pozyskania lub jeśli księgowość bardziej kreatywna tu i tu. Niech Cię głowa nie boli operator wie jak podkręcić sobie wynik zarząd chce premie.

  • 0

    36.  2012-02-14 14:32:44

    @32 SRC wynika glownie z nowego telefonu PO pierwszej umowie, cala reszta kosztow obslugi abonenta jest z grubsza podobna. dodawalem, podzielilem, pomnozylem te wszystkie kwartaly (srednia ARPU*24 przez srednia SAC i ten wynik podzielilem przez srednia AUPU*24) i wyszlo mi ze w prepaidzie jest przychodu ok. 19,46gr z kazdej minuty, a w postpaidzie ok. 18,74gr z minuty. biorac pod uwage, ze z prepaid'a odchodzi przynajmniej 4x tyle osob co z postpaid i moga to zrobic w kazdej chwili, cena za brak "smyczy" jest do zaakceptowania. na calej umowie te 0,72gr roznicy na kazdej minucie, przy srednim wywdzownieniu w abonamentach 5550 minut, orange dostaje z takiego abonenta proporcjonalnie 40zl mniej... koszt nijaki, a pewnosc, ze przez min. 2 lata taki nie odejdzie dosc wysoka.

  • 0

    38.  2012-02-14 14:42:44

    #35 - no więc właśnie dlatego nie możesz liczyć tak jak to robisz ;) W TM mieliśmy taką umowę, gdzie telefon kosztujący w sklepie 500zł był na umowie wart 1299zł z rabatem 1298zł ;) I potem sobie liczą, że kosztowałeś ich 1298zł ;)

  • 0

    39. ~księgowy  2012-02-14 14:55:28  host: ri194.internetdsl.tpnet.pl

    do 36. tonka> naginasz fakty i dane: nie ma znaczenia ze wynika z nowego telefonu bo po skończeniu umowy bierzesz kolejny nowy telefon ale to też w sumie bez znaczenia bo generalnie wskaźnik mówi o średniej z roku. I uśrednia koszty. kolejne twoje nagięcie rzeczywistości jest takie że, mimo większego churnu w prepaid i tak ilość tych użytkowników wzorosła w 2011 o 230 tyś a postpaid o 12 tyś czyli wzrost w prepaid 19 razy większy a churn w postpaid 3,5% a prepaid 15% czyli tylko 5 razy - nie naginaj faktów

  • 0

    40. ~?  2012-02-14 14:56:09  host: akj40.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Drodzy znawcy którzy piszą że tylko 5000 kart sim przyjął centertel: ciekawe ile sami "przyjęlibyście kart sim" dla centertela pracując w salonie lub na słuchawce? Przyczyny tego stanu rzeczy są proste: drobnica po 3-4 numerów odpływa do p4 większe firmy których koszty nie obchodzą albo mają opiekunów w Orange mają po 10 numerów i więcej w tym parę internetów więc im nic nowego się raczej nie wciśnie. właściciel małej firemki która ledwo dyszy mając 4 numery po 50zł każdy to raczej na 90% mu nie wciśniesz internetu ani tym bardziej nowego numeru. To są przyczyny małego wzrostu liczby kart sim. poza tym zasięg na niektórych z reguły prowincjonalnych obszarach też powodujący odpływ klientów z PTK.

  • 0

    41. ~księgowy  2012-02-14 15:04:04  host: ri194.internetdsl.tpnet.pl

    do 36. thonka > a i średnia minut w abonamencie na którą się powołujesz to bzdura bo minuty abonamentowe w ramach sieci dawane są w pakietach za darmo i za nie nie płacisz czyli akurat ten wskaźnik jest bez znaczenia dla przychodu i rentowności. Atlan 1298 PLN to tobie liczą wartość księgowa operatora to 500 PLN bo za tyle go kupują ewentualnej marży nie wrzuca się w koszty tylko w zyski

  • 2

    43. ~  2012-02-14 15:37:31  host: z39-12.opera-mini.net

    @27: Witku, wszystko pięknie i nie miałbym zastrzeżeń gdyby nie jedno ale. Jak kasujecie jakiś post to kasujcie cały poboczny wątek. A nie zostawiaćie odpowiedzi na skasowany post i robi się większy bajzej niż przed kasowaniem, że się czytać dalej nie chce. Wolę czytać żale nie na temat niż zdania bez sensu.

  • 0

    44. ~  2012-02-14 16:25:32  host: z41-16.opera-mini.net

    Niski wzrost w abonamencie to wynik tego że ta obecna oferta jest już bardzo długo i kto chciał ten już wcześniej skorzystał. Muszą więc na wiosnę coś odświeżyć. To samo z prepaidem, zwłaszcza chyba OrangeGo wymaga powiewu świeżości. Nie mówię że ma być taniej, ale może prościej by powrócić do korzeni tej oferty.

  • 0

    45. ~bolo  2012-02-14 17:29:57  host: 167.226.broadband2.iol.cz

    czesc dziewczyny. co w kuzni. pozdrowienia z nart.

  • 0

    46. ~?  2012-02-14 18:50:26  host: bow167.neoplus.adsl.tpnet.pl

    45 boli cie głowa? czy taki głupi jestes?

  • 0

    47. ~  2012-02-14 19:19:25  host: z47-07.opera-mini.net

    macie przecieki jakies odnosnie nowej oferty heyah? Na poczatku marca maja wprowadzic wiec moze sa jakies informacje?

  • 0

    48. ~...  2012-02-14 20:51:17  host: 176.0.101.204

    Jedno się mocno rzuca w oczy. Ilość pieniędzy jakie wydają na internet pre-paidowcy. Wygląda na to,że klienci OFnk wydają po kilkanaście złotych na miesiąc a reszta nic(?). Nic zaskakującego. I ciągle tam mantra, że klienci nie potrzebują sensownych pakietów internetowych w ofercie przedpłaconej.

  • 0

    50.  2012-02-14 22:09:47

    @ksiegowy - ja zebralem dane z 2 lat. kazdy kwartal to jakas srednia. ja wyciagnalem tylko srednie z tych 8 kwartalow czyli jakby nie bylo 2 lat. telefon dostajesz co 2 lata, to zadna srednia roczna - SRC to przewaznie nic innego jak koszt nastepnego telefonu po przebytej umowie czyli takze po splaceniu POPRZEDNIEJ umowy. nastepna kwestia - AUPU - to ilosc faktycznie wygadywanych minut, a nie tego co dostaja ludzie w abonamentach, a wiec majac nawet 1000 minut ludzie przegaduja srednio ok. 240 minut miesiecznie, bez wzgledu na to ile ich im przysluguje. i skoro jestes ksiegowym to wiesz, ze NIC nie dostaje sie za darmo. za te 1000 minut choc wykorzystywane jest tylko 240 ktos defacto zaplacil. co do ruchow w prepaid - to zadne nagiecie a fakt - ryzyko odejscia prepaidowca jest niestety 4-5krotnie wyzsze niz abonamentowca i jest latwiejsze. to ze przyjeli duzo kart tutaj w ogole nie ma nic do rzeczy.

  • 0

    51. ~  2012-02-14 22:17:49  host: 31.41.144.41

    @50. Niestety wziąłeś niepoprawne dane (ARPU ze wszystkich usług a nie tylko odpowiadające AUPU z usług głosowych) więc i wnioski mogą być błędne. Zajrzyj do tabelki zawierającej podział ARPU na poszczególne usługi.

  • 0

    53.  2012-02-14 22:39:58

    @51 i widzisz tu masz racje i przyznaje, ze bardzo to wszystko uproscilem. patrzac jednak ile przypada na internet czy smsy, mozna smialo powiedzec, ze ok. 80-90% to glos.

  • 0

    54. ~  2012-02-14 22:53:46  host: 31.41.144.41

    @53. W sumie masz racje, chociaż akurat jest to średnio 75% dla post-paid i 70% dla pre-paid z ostatnich dwóch lat w Orange. Jak pierwszy raz rzuciłem okiem na tabelkę to wydawało mi się, iż ta dysproporcja jest większa.

  • 0

    55. ~gosc  2012-02-15 03:53:16  host: z21-10.opera-mini.net

    #40 Dziwisz sie? Orange wychowalo sie na metodach jakie dzis ma play. idea 1800 stawiala na zasieg tam gdzie sa ludzie i w zwiazku z tym koszty utrzymania sieci byly niskie tak samo ceny polaczen. Potem stawiali nadajniki na chybil-trafil na stacjach nmt450 bez lepszego planowania i taka mentalnosc jest do dzis.

  • 0

    56. ~a co tam  2012-02-15 08:11:51  host: dynamic-78-8-134-112.ssp.dialog.net.pl

    Wzrost przychodu za internet w postpaidzie o 20 % w skali roku... to akurat dzięki tumanom, którzy kupili pierwszy smartphone i natłukli dzięki youtube itp rachuneczki po 2 kafle... Orange łaskawie proponuje albo zapłacenie albo usługę za 60zł miesięcznie pakietu danych przez rok i anulowanie naliczonej opłaty za transfer.

  • 0

    57. ~?  2012-02-16 16:34:37  host: awd151.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Orange obecnie buduje nadajnik tam gdzie mu się to opłaca. Gdzie zysk z abonamentów będzie wyższy niż koszty utrzymania nadajnika. Innej opcji dla wyjaśnienia obecnej polityki demontażu nadajników i ograniczania zasięgu nie widzę. Ograniczeniu kosztów utrzymania sieci ma zapewne pomóc spółka Networks zawarta z t-mobile i kasa od p4 za roaming krajowy.

  • 0

    58. ~  2012-02-20 17:27:09  host: v20-14.opera-mini.net

    @44 A może jeszcze jakaś obniżka w Orange One? Np. niższe ceny smsów do wszystkich albo pakiety z tanimi minutami do wszystkich sieci? Byłaby wtedy jeszcze lepsza oferta.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-107-22-102-16.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.