Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertela w 4Q2010

Wyniki Centertela w 4Q2010

WitekT 23 Lutego 2011 08:10

0 0

W IV kwartale 2010 roku Centertel miał przychody na poziomie 2,002 mld zł (wzrost o 6,4% w stosunku do IV kwartału 2009 roku), a w całym 2010 roku - 7,711 mld zł (o 34 mln zł mniej niż rok wcześniej). 31. grudnia operator miał 14,332 mln aktywnych kart SIM - o 191 tys. więcej niż 30. września.

W IV kwartale Centertel pozyskał 63 tys. klientów prepaid i 128 tys. postpaid. Klienci prepaid stanowili 31. grudnia 51,5% bazy (spadek o 0,2 p.p. w IV kwartale).

W 2010 roku zysk EBITDA Centertela wzrósł o 1,9% względem 2009, przy marży 29,3% (wobec 28,6% w 2009 roku). Wzrost efektywności został osiągnięty głównie dzięki realizacji programu optymalizacji kosztów - można przeczytać w komunikacie.

Jak podaje Centertel w raporcie, w IV kwartale zasięg sieci 2G nie zwiększył się i obejmował 99,6% ludności Polski, a zasięg 3G wzrósł aż o 2,2 p.p. do 58,5%. Centertel miał na koniec grudnia udział w rynku na poziomie 30,4% pod względem ilości klientów (spadek o 0,1 p.p. względem końca września) i 31,3% pod względem wartości sprzedaży (bez zmian kwartał do kwartału).

Liczba aktywnych kart SIM:

Prepaid

Postpaid

Razem

1Q09 7,380 6,311 13,681
2Q09 7,318 6,450 13,768
3Q09 7,228 6,508 13,736

4Q09

7,090 6,624 13,714

1Q10

7,062 6,713 13,774

2Q10

7,238 6,792 14,029
3Q10 7,312 6,829 14,141
4Q10 7,375 6,956 14,332



liczba smartfonów (tys.)

klienci mobilnych usług szerokopasmowych (tys.)

1Q09

919

368

2Q09

1007

378

3Q09

1076

375

4Q09

1143

388

1Q10

1214

400

2Q10

1299

433

3Q10

1408

478

4Q10 1489 547


Kluczowe wskaźniki:

ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)




prepaid

postpaid

zagregowane

1Q09 20,2 75,1 44,8
2Q09 20,4 72,9 44,9
3Q09 20,9 69,4 43,8
4Q09 19,9 67,6 42,7
1Q10 19,2 64,5 41,2
2Q10 19,7 69,0 43,6
3Q10 20,3 66,9 42,8
4Q10 19,4 67,2 42,5


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q09 60,3 206,5 125,8
2Q09 65,6 215,2 135,3
3Q09 71,3 215,3 139,2
4Q09 70,7 220,1 141,9
1Q10 78,0 219,2 146,6
2Q10 98,4 229,0 161,8
3Q10 99,2 229,3 162,1
4Q10 99,4 235,2 165,1


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

SRC

1Q09 13,6 512,8 137,5 605,9
2Q09 17,3 524,9 135,9 646,9
3Q09 7,8 488,6 118,2 580,4
4Q09 10,6 489,9 138,4 594,3
1Q10 9,8 485,2 133,5 531,0
2Q10 10,5 486,6 121,2 535,8
3Q10 9,4 533,7 128,5 537,7
4Q10 9,8 536,4 143,6 554,0


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q09

20,7%

2,8%

2Q09

14,2%

2,6%

3Q09

17,7%

3,1%

4Q09

16,6%

3,3%

1Q10

15,1%

3,1%

2Q10

13,7%

2,8%

3Q10

16,2%

3,6%

4Q10 16,1% 3,1%

Źródło tekstu: Grupa TP, wł     

Dodaj do:
w sumie: 34
  • 0

    21.  2011-02-23 09:08:49

    Biorąc pod uwagę, że Q4 to najlepszy okres sprzedaży w branży te wyniki są słabe. Lepszy był na przykład Q2. Orange nie pochwalił się wynikami w mobilnym internecie? Jestem ciekawy na którym miejscu jest lider.

  • 0

    22. ~ktos  2011-02-23 09:10:17  host: user-188-33-133-26.play-internet.pl

    @19 w żadnym wypadku mój post nie był skierowany bezpośrednio do Ciebie tylko do całej sytuacji jaka od jakiegoś czasu można obserwować.

  • 0

    24. ~lewy  2011-02-23 09:14:53  host: revdns.bkkw.pl

    @22 fakt faktem od jakiegoś czasu możemy obserwować dziwne zjawisko jakiem jest Play'mania:)

  • 0

    25. ~  2011-02-23 09:25:40  host: user-109-243-136-61.play-internet.pl

    @15 rcicho. Mozesz rozwinac temat bo ja w Play za doladowanie konta 50 zl dostaje 4GB wiec cgyba lepiej niz w Orange. No chyba, ze o czyms nie wiem. Nie jest fanboyem play (szczegolnie ich bok) ale nie lubie jak ktos wciska kity.

  • 0

    26. ~  2011-02-23 09:32:57  host: z25-05.opera-mini.net

    25. Pewnie chodzi o to że w OFnk środki z doładowania można przelać na konto prepaida voice a korzystać z bonusu i okres wykorzystania jest dłuższy bo za 50 zł trzy miesiące a za 100 zł pięć.

  • 0

    27.  2011-02-23 09:36:17

    lol, co za idioci żyją w tym kraju? Rozumiem starych klientów, że zostają, bo np. Mają wielu znajomych, ale nowi? Przecież to żałosne, oferta orange jest nijaka. Naprawdę trzeba być imbecylem aby dołączyć do pomarańczarni. Chodzi mi o wyłącznie prepaid. W przypadku postpaid niskie ceny telefonów mogą być podstawą dla osób, które nie umieją liczyć. Choć i liczba prepaid może być zawyżona (orange free)

  • 0

    28. ~  2011-02-23 09:45:58  host: user-109-243-136-61.play-internet.pl

    @26 ok masz racje. Chociaz kto doladowuje prepaida kwota 100 zl? To juz lepiej wybrac opcje abo bez modemu.

  • 0

    29.  2011-02-23 09:53:32

    Ad 25. Nie ma co porównywać. Z karty OFnK możesz normalnie korzystać jak z każdej karty sim czyli dzwonisz, sms'ujesz gdzie chcesz. Do tego bardzo dużo darmowego internetu. Zasięg też nieporównywalnie lepszy. Play Online na Kartę to tylko i wyłącznie internet i tylko na macierzystym zasięgu P4. Do tego ograniczenie do 1mb/s. Nie zadzwonisz nawet 1 minuty.

  • 0

    30. ~tl111  2011-02-23 09:57:45  host: 195.225.69.204

    Statystycznie cena minuty w prepaidzie to 19,5 gr, a postpaidzie 28,5 gr. Szkoda, że play nie podaje AUPU i ARPU. Uważam też, że operator jest przede wszystkim od sprzedawania usług, a nie handlowania sprzętem.

  • 0

    31.  2011-02-23 10:15:11

    @29 - rcicho - Orange uparło się, żeby nie wprowadzać żadnych pakietów głosowo/smsowych w OFnK i bardzo wiele przez to tracą moim zdaniem. Zapotrzebowanie na transmisję danych wzrasta, a oni wprowadzają w najbardziej popularnych taryfach ( NOG, OPOP ), jakieś śmieszne 100 MB pakieciki, z parodniową często datą ważności, zamiast uderzyć konkretnie i rozszerzyć OFnK o wspomniane pakiety voice/sms. Wówczas GA i PF musiałyby ostro wziąć się w garść, a tak trwa stagnacja, i dalsze skubanie klientów. Zresztą, o czym tu mowa, jeśli grzechów Orange jest cała masa ( simlock w telefonach, przepadek kasy po 5 dniach ). Orange, podobnie jak TP ma olbrzymi potencjał i wystarczyłoby trochę mniej pazerności, a znaczny wzrost liczby klientów spowodowany przyjazną polityką firmy, pozwolił uzyskać o wiele większy dochód niż obecnie.

  • 0

    32. ~  2011-02-23 10:28:11  host: z25-05.opera-mini.net

    @toms. Jeśli chodzi o Orange to myślę, że zarząd nie może wystrzelać całej amunicji jeżeli nie musi. I pewnie takie warianty jak piszesz mają przygotowane na wypadek jakiegoś mocnego uderzenia konkurencji. A co do TP to tu już nie jest tak prosto każda nowa taryfa musi być zaakceptowana przez UKE. Musi spełniać warunki, które dają operatorom alternatywnym szansę dania konkurencyjnej oferty i zapewnić godziwy zysk. Jest specjalny algorytm, który oferty TP muszą spełnić żeby uzyskać imprimatur UKE.

  • 0

    33. ~  2011-02-23 10:52:07  host: z25-05.opera-mini.net

    @toms. Poza tym to jak ktoś ma androidowego smartfona i bardzo dużo korzysta z netu to w taryfach voice prepaid można korzystać z tych pakietów za 2 zł 100Mb ważnych w sumie prawie 2 doby bo 24 godz od aktywacji plus do 23.59 tylko trzeba pamiętać o aktywacji co drugi dzień rano. Wtedy za 30 zł można mieć aż 1.5 Giga.

  • 0

    34.  2011-02-23 11:19:24

    A po co komplikować jak może być prosto i atrakcyjnie? No tak, mniejszy zysk. Co to TP, to w innym wątku pisałem o likwidacji przymusowej opłaty za utrzymanie łącza, która skutecznie odstrasza spore grono klientów. Wystarczy ją zlikwidować nie zmieniając samych taryf i wzrost liczby klientów gwarantowany. Czy wspomniana opłata za łącze jest narzucona przez UKE? Wątpię. Niestety obie firmy chyba mentalnie tkwią w epoce monopolisty. Ale to już było. I nie wróci więcej.

  • 0

    35.  2011-02-23 11:41:14

    Wyniki z 2010 r. gdzie Play miażdżył ofertą. 240 minut było za 24,5 zł. bez telefonu lub 49 zł. z telefonem do wszystkich sieci a w Orange trzeba płacić 67 zł. Ceny telefonów Orange też miała kiepskie. Chyba siła przyzwyczajenia trzymała klientów przy Orange choć 5 mln. Play też osiągnął.

  • 0

    36. ~  2011-02-23 11:48:31  host: z22-08.opera-mini.net

    @toms 34. No nie do końca masz rację co do TP. Swego czasu UKE ukarał TP dlatego, że nie było wyszczególnionej opłaty za utrzymanie linii. Poza tym przecież wiesz, że wszyscy operatorzy których klienci dzwonią do klientów TP płacą około 2.5gr za minutę takiego połączenia a TP płaci za minutę wydzwonioną do innych operatorów stacjonarnych około 6 gr. TP póki co nie ma równych warunków rynkowych i taka jest prawda na dzień dzisiejszy.

  • 0

    37.  2011-02-23 11:55:06

    Ponawiam pytanie: kto narzucił/wymyślił opłatę za utrzymanie łącza?

  • 0

    38. ~  2011-02-23 13:28:03  host: gaja.tpnet.pl

    #37. Nikt nie narzucił. @36. Karę to dostała TPSA za sprzedaż wiązaną. Czyli brak rozdzielenia usługi telefonu od dostępu do Internetu. Wtedy TPSA wprowadziła opłatę za utrzymanie łącza. Co do tych 6gr FTR to w zasadzie masz racje. Ale to tylko w godzinach 8-18 w dni powszednie. Tyle, że żaden inny operator nie zarabia tyle na abonamencie co TPSA. Przez to można powiedzieć, że część opłaty za odbieranie rozmów została ukryta ;).

  • 0

    39. ~awast  2011-02-23 15:09:21  host: aavh82.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Orange prowadzi konsekwentną politykę i ma, dobre oferty w wysokim abo, dużo minut wewnątrzsieciowych, pakiety w prepaid do Orange chyba tylko i efekty są. Nie musi być wcale najtaniej jak widać. Plus i Era będą szły taką samą drogą.

  • 0

    40. ~  2011-02-23 16:29:57  host: z09-07.opera-mini.net

    @WitekT Dlaczego wyniki sieci play były oznaczone jako News Dnia, a wyniki sieci orange są zwykłą wiadomością?

  • 0

    41. ~  2011-02-23 17:05:06  host: z22-16.opera-mini.net

    40, dobre pytanie. Dodatkowo wyniki p4 tradycyjnie bardzo skromnie przedstawione.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-186-7.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.