DAJ CYNK

Wyniki Centertela w 1Q2009

WitekT

Wydarzenia

Centertel w I kwartale miał 1,998 mld zł przychodów - o 4,5% mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Operatorowi wyraźnie zmniejszyła się liczba klientów, szczególnie prepaid, co jest wynikiem, jak napisano w komunikacie, racjonalizacji bazy klientów.

Centertel w I kwartale miał 1,998 mld zł przychodów - o 4,5% mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Operatorowi wyraźnie zmniejszyła się liczba klientów, szczególnie prepaid, co jest wynikiem, jak napisano w komunikacie, racjonalizacji bazy klientów.

W I kwartale liczba klientów abonamentowych wzrosła o 143 tys., a liczba użytkowników prepaid spadła aż o 645 tys. Sumarycznie, Centertel I kwartał zakończył z bazą mniejszą o 501 tys. kart SIM.

Liczba klientów

1Q08

4Q08

1Q09

Postpaid

5,674 mln

6,167 mln 6,310 mln

Prepaid

8,332 mln

8,015 mln 7,370 mln

NMT

1 tys.

1 tys. 1 tys.

Razem

14,007 mln

14,182 mln 13,681 mln


Jako powód spadku przychodów podaje się spadek MTR-ów oraz ARPU (mimo wzrostu liczby wydzwanianych przez klientów minut). Dodatkowym czynnikiem była zaostrzająca się konkurencja i spadek cen.

Na rynku hurtowym, spadek przychodów wyniósł 12,2%, z powodu obniżki stawek MTR narastająco o około 25% (spadek ten zrównoważony został częściowo przez wzrost ruchu przychodzącego) - napisano w komunikacie.

Dalsze osłabienie złotego w pierwszym kwartale 2009, zwiększyło niektóre koszty operacyjne wyrażone w euro. Wpływ ten był widoczny w różnych kategoriach kosztów, m.in. w kosztach sprzedaży, kosztach dotyczących sieci i systemów informatycznych oraz kosztach rozwoju produktów (wliczanych do kosztów usług obcych). Dodatkowo, niekorzystne kursy walutowe spowodowały wzrost kosztów roamingu, który zniwelował oszczędności w rozliczeniach z operatorami w ruchu krajowym (wynikające z niższych stawek MTR). W konsekwencji, marża EBITDA dla telefonii komórkowej spadła do 28,2% - napisano w komunikacie.

udział w przychodach usług niegłosowych

klienci usług szerokopasmowych (tys.)

1Q07

22,2%

105

2Q07

20,7%

131

3Q07

20,3%

159

4Q07

21,7%

223

1Q08

21,7%

262

2Q08

20,2%

297

3Q08

23,9%

327

4Q08

25,8%

352

1Q09

20,9%

368



Jak podaje Centertel w raporcie, w I kwartale nie zwiększył się procent ludności w zasięgu EDGE - ciągle wynosi on 99,5%. Zwiększył się za to zasięg UMTS (do 52,9% ludności z 51,8% z końca IV kwartału 2008 roku i 29,1% z I kwartału końca 2008 roku).

Centertel miał na koniec I kwartału 2009 roku udział w rynku na poziomie 31,0% pod względem ilości klientów (spadek o 1,1 punkta procentowego względem IV kwartału) i 32,0% pod względem wartości sprzedaży (spadek o 1 punkt procentowy względem IV kwartału).

Oferta Orange Freedom.

Aktywacje netto

Razem

4Q07

6 tys.

6 tys.

1Q08

17 tys.

23 tys.

2Q08

17 tys.

40 tys.

3Q08

30 tys.

70 tys.

4Q08

27 tys.

97 tys.

1Q09

30 tys.

127 tys.



Kluczowe wskaźniki:

ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

20,9

89,7

47,5

2Q07

21,8

91,8

49,3

3Q07

23,6

93,2

51,5

4Q07

21,9

89,8

48,9

1Q08 21,0 88,2 47,8
2Q08 22,0 87,0 48,8
3Q08 22,6 88,5 50,6
4Q08 23,3 85,1 50,0
1Q09 20,2 75,1 44,8


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

36,1

190,6

95,7

2Q07

44,5

196,7

104,4

3Q07

44,5

192,9

103,9

4Q07

38,5

193,5

101,1

1Q08 39,4 195,4 101,6
2Q08 43,2 209,3 111,6
3Q08 44,8 205,2 112,8
4Q08 58,0 208,6 123,1
1Q09 60,3 206,5 125,8


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

14,7

502,0

136,8

2Q07

12,0

567,9

137,4

3Q07

13,0

546,3

125,8

4Q07

16,0

496,0

121,1

1Q08 13,4 509,8 127,0
2Q08 12,0 501,0 118,5
3Q08 12,2 468,5 103,8
4Q08 15,4 476,0 121,2
1Q09 13,6 512,8 137,5


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q07

11,2%

3,1%

2Q07

13,1%

2,6%

3Q07

12,3%

2,9%

4Q07

9,3%

3,1%

1Q08

16,0%

3,3%

2Q08

16,6%

2,9%

3Q08

15,7%

2,7%

4Q08

15,1%

2,5%

1Q09

20,7%

2,8%


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska