Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertela w 1Q2009

Wyniki Centertela w 1Q2009

WitekT 28 Kwietnia 2009 09:20

0 0

Centertel w I kwartale miał 1,998 mld zł przychodów - o 4,5% mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Operatorowi wyraźnie zmniejszyła się liczba klientów, szczególnie prepaid, co jest wynikiem, jak napisano w komunikacie, racjonalizacji bazy klientów.

W I kwartale liczba klientów abonamentowych wzrosła o 143 tys., a liczba użytkowników prepaid spadła aż o 645 tys. Sumarycznie, Centertel I kwartał zakończył z bazą mniejszą o 501 tys. kart SIM.

Liczba klientów

1Q08

4Q08

1Q09

Postpaid

5,674 mln

6,167 mln 6,310 mln

Prepaid

8,332 mln

8,015 mln 7,370 mln

NMT

1 tys.

1 tys. 1 tys.

Razem

14,007 mln

14,182 mln 13,681 mln


Jako powód spadku przychodów podaje się spadek MTR-ów oraz ARPU (mimo wzrostu liczby wydzwanianych przez klientów minut). Dodatkowym czynnikiem była zaostrzająca się konkurencja i spadek cen.

Na rynku hurtowym, spadek przychodów wyniósł 12,2%, z powodu obniżki stawek MTR narastająco o około 25% (spadek ten zrównoważony został częściowo przez wzrost ruchu przychodzącego) - napisano w komunikacie.

Dalsze osłabienie złotego w pierwszym kwartale 2009, zwiększyło niektóre koszty operacyjne wyrażone w euro. Wpływ ten był widoczny w różnych kategoriach kosztów, m.in. w kosztach sprzedaży, kosztach dotyczących sieci i systemów informatycznych oraz kosztach rozwoju produktów (wliczanych do kosztów usług obcych). Dodatkowo, niekorzystne kursy walutowe spowodowały wzrost kosztów roamingu, który zniwelował oszczędności w rozliczeniach z operatorami w ruchu krajowym (wynikające z niższych stawek MTR). W konsekwencji, marża EBITDA dla telefonii komórkowej spadła do 28,2% - napisano w komunikacie.

udział w przychodach usług niegłosowych

klienci usług szerokopasmowych (tys.)

1Q07

22,2%

105

2Q07

20,7%

131

3Q07

20,3%

159

4Q07

21,7%

223

1Q08

21,7%

262

2Q08

20,2%

297

3Q08

23,9%

327

4Q08

25,8%

352

1Q09

20,9%

368



Jak podaje Centertel w raporcie, w I kwartale nie zwiększył się procent ludności w zasięgu EDGE - ciągle wynosi on 99,5%. Zwiększył się za to zasięg UMTS (do 52,9% ludności z 51,8% z końca IV kwartału 2008 roku i 29,1% z I kwartału końca 2008 roku).

Centertel miał na koniec I kwartału 2009 roku udział w rynku na poziomie 31,0% pod względem ilości klientów (spadek o 1,1 punkta procentowego względem IV kwartału) i 32,0% pod względem wartości sprzedaży (spadek o 1 punkt procentowy względem IV kwartału).

Oferta Orange Freedom.




Aktywacje netto

Razem

4Q07

6 tys.

6 tys.

1Q08

17 tys.

23 tys.

2Q08

17 tys.

40 tys.

3Q08

30 tys.

70 tys.

4Q08

27 tys.

97 tys.

1Q09

30 tys.

127 tys.



Kluczowe wskaźniki:

ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

20,9

89,7

47,5

2Q07

21,8

91,8

49,3

3Q07

23,6

93,2

51,5

4Q07

21,9

89,8

48,9

1Q08 21,0 88,2 47,8
2Q08 22,0 87,0 48,8
3Q08 22,6 88,5 50,6
4Q08 23,3 85,1 50,0
1Q09 20,2 75,1 44,8


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

36,1

190,6

95,7

2Q07

44,5

196,7

104,4

3Q07

44,5

192,9

103,9

4Q07

38,5

193,5

101,1

1Q08 39,4 195,4 101,6
2Q08 43,2 209,3 111,6
3Q08 44,8 205,2 112,8
4Q08 58,0 208,6 123,1
1Q09 60,3 206,5 125,8


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

14,7

502,0

136,8

2Q07

12,0

567,9

137,4

3Q07

13,0

546,3

125,8

4Q07

16,0

496,0

121,1

1Q08 13,4 509,8 127,0
2Q08 12,0 501,0 118,5
3Q08 12,2 468,5 103,8
4Q08 15,4 476,0 121,2
1Q09 13,6 512,8 137,5


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q07

11,2%

3,1%

2Q07

13,1%

2,6%

3Q07

12,3%

2,9%

4Q07

9,3%

3,1%

1Q08

16,0%

3,3%

2Q08

16,6%

2,9%

3Q08

15,7%

2,7%

4Q08

15,1%

2,5%

1Q09

20,7%

2,8%


Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska     

Dodaj do:
w sumie: 170
  • 0

    151.  2009-04-29 08:38:05

    Tomek_19: jeszcze jest za wcześnie na tego typu rozmowy - bliżej końca maja będzie można coś się od operatorów dowiedzieć...

  • 0

    152.  2009-04-29 10:26:56

    Tomek_19 - właśnie nic nie robię ;-) Mam w książce tylko jeden numer Play - dogiego nieobewcnego słowem forumowicza Telepolis issy. Ale jeśli już się komunikujemy to esemesowo. ~spin - żeby pobudzić Waszą spostrzegawczość i żebyście mogli przypomnieć, ze jestem trolem ;-) ~Gormar - wiem dokładnie bo mam co miesiąc billing ze wszystkimi pozycjami - gdzie dzwonię gdzie esemesuję... Czy firmy przenoszą? Tu mogę autorytatywnie powiedzieć - większość moich kontaktów to firmy właśnie - mylisz się i to bardzo! Firmy mają u swoich operatorów lepsze oferty niż daje Play. Chyba, zę indywidulanie mają coś lepszego, w co wątpię - są minima poniżej których zejść się nie da. I takie właśnie mają w firmach. Oczywiście nie mówię o firmach gdzie olewają o ile i za co płacą...

  • 0

    153.  2009-04-29 10:28:44

    Przepraszam... skłamałem! pajorro - następny nieobecny ostatnio - też ma Playa i też mam go w skrzynce. Też tylko czasem wymieniamy uprzejmości esemesem ;-)

  • 0

    154. ~  2009-04-29 13:32:09  host: p07-09.opera-mini.net

    Coś słabo Orange.

  • 0

    155.  2009-04-29 13:34:58

    Drogi Panie Witku, mam pytanie do Pana. Jak to jest ze orange przechodza takie numery, jak klamstwa w cennikach? Chodzi mi o pozycje sonyericsson f305 z grami/3 g. Przeciez ten telefon nie ma 3 g do diaska. Sytuacja mnie zastanawia, bo poinformowalem ich o bledzie, grzecznie oddzwoniono, zapowiedziano zmiane w dniu 27.04 i jak widze nic sie nie zmienilem (no chyba ze nie bylem w stanie zanalezc nowego cennika) Sytuacja jest tez o tyle ciekawa ze w zwiazku z brakiem zastrzezen, cennik jest oferta handlowa, i ktos obkuty w prawie moze zazadac takiego modelu (niewazne ze nie istnieje) albo wymiany na zblizony bez doplaty (npse w910) za co zaplacimy my klienci. Na dokladke w zwiazku z tym ze ich poinformowano fakt spelnia przeslanki art. 286 K.k. , zachodzi bowiem celowosc, oraz klamstwo. Moglby Pan Sprawdzic i odpisac mi?

  • 0

    156.  2009-04-29 13:46:48

    mike278: zapytam przy okazji.

  • 0

    157. ~Advk  2009-04-29 13:50:26  host: dou78.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie chcę tutaj źle wróżyć TP i orange, ale te wyniki dają trochę do myślenia. Chociaż wzmocnili ofertę prepaid, co cieszy ich klientów, to przesuwają inne projekty jak rebranding neostrady na razie na 2010 rok, a nie można mieć pewności czy nie na dalszy. W końcu jeszcze 2 tygodnie temu oficjalnie potwierdzono, że stanie się to w tym roku. Oczywiście wszystko można tłumaczyć kryzysem.

  • 0

    158.  2009-04-29 13:53:38

    Widzisz Witku, tam sie po prostu nie chce. Przeciez latwiej wydac komunikat potem, niz teraz cos zmieniac. Jak sprawa wyplynie na szersze wody, i faktycznie sie ktos zglosi, to wtedy komus sie oberwie i ruszy. Sam mam umowe do podpisania, moze wywinac im numer i go naglosnic? ;)

  • 0

    159.  2009-04-29 13:57:45

    Kryzysem, albo mtr-em, ale na pewno nie haraczem za znaczek, niekonurencyjna oferta, i miotaniem sie z pomyslami. ;)

  • 0

    160. ~  2009-04-29 14:16:34  host: p09-02.opera-mini.net

    Jak podaje gsmonline orange obslugiwalo w 1 kwartale 379tys uzytkownikow sieci wirtualnych dzialajacych na ich bts

  • 0

    161. ~ahahah  2009-04-29 18:44:48  host: chello081018196226.chello.pl

    Dlaczego wciąż piszecie jakie to niewyobrażalne pieniądze należy wydać aby porozmawiać z kims z Playa ? A co powiecie o Dojnych krówskach które pobrały oferty na abonament w orangu, płacą do wszystkich oprócz playa 58 groszy !!! do playa bodaj 75gr. Na boga !! Przecież to jest zaledwie 17gr więcej niz za rozmowe do Ery,Plusa ba nawet do Oranga gdy im się darmowe minuty z "prezentu" skończą !!! Dlaczego więc podnosi się takie larum gdy trzeba za 75 gr zadzwonić do playa gdy prawie za 60 gr dzwonią do innych opów ? Czy chcecie JEŁOPY powiedzieć że mając jakikolwiek abonament oranga do ery i plusa także nie bedziecie dzwonić bo koszt jest niewiele mniejszy niż do Playa ??? To po cóż wam telefony, bezmózga tłuszczo po humanitycznych maturach ? buhahahhah

  • 0

    162. ~mateusz  2009-04-29 21:03:04  host: nat-dom4.aster.pl

    Wyniki są słabe. Dużo klientów odeszło, zyski się pomniejszyły w dodatku kolejna zła opcja z rebrandingiem mimo zapowiedzi prezesa Witkuckiego miał być i nagle został odroczony na przyszły rok. Nie rozumiem, może właśnie przez złe wyniki Orange?

  • 0

    163. ~alexxxxxxxx  2009-04-30 22:12:55  host: pradnik1.gemini.net.pl

    Oczywistą oczywistością jest, że skoro reklama mówi o połączeniach za 29 gr do WSZYSTKICH, to powinno być do WSZYSTKICH (nawet tych za granicą!), a jeśli NIE to NIE JEST DO WSZYSTKICH. A że ogólnie reklama kłamie, to inna sprawa. Ileż to np cyfrowych radioodbniorników sprzedano choć radio do dziś mamy ANALOGOWE, albo płaskie kineskopy (taka lampla - przypomnienie dla młodszych :-), które faktycznie były wycinkiem walca, do kiedy wprowadzono SUPER PŁASKIE. Paranoja. Pozdrawiam trzeźwo myślących.

  • 0

    164. ~  2009-05-01 11:55:36  host: dynamic-78-8-130-8.ssp.dialog.net.pl

    ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta) w centertelu (pewnie podobnie w calej w3) kreci sie w prepaidach lekko ponad 20pln, nawet pomijajac, ze teraz dodatkowo spadły ceny za minute, to jasne jest, ze matematycznie wiekszosc klientow w3 (kazacych robic minimalne srednie doladowanie za 17 pln/miesiac)nie ma tu czego szukac, nie ma racjonalnych powodow do pozostania w dotychczasowej sieci...

  • 0

    165. ~ZICO  2009-05-01 19:55:58  host: 94.254.237.114

    Nie chcę się tutaj niczym chwalić ale już jakieś 5 miesięcy temu pisałem o tym, że Orange popłynie i to bardzo mocno i jak widać nie myliłem się. O tym, że Centertel miał mnóstwo martwych kart SIM wiedziałem doskonale. Nie myślałem jednak, że jest to aż 645 tysięcy. Przecież to blisko 10% całej bazy prepaid Centertela. Obstawiałem, że będzie to max 200 no może 300 tysięcy kart. No to teraz Centuś będzie sie musiał wziąć mocno do roboty, bo jak tak dalej pójdzie to wyprzedzi go nawet pokraczna Era, która nie może znaleźć dna.

  • 0

    166. ~  2009-05-02 08:41:11  host: 87-205-81-75.adsl.inetia.pl

    ja mam, a raczej mialem 3 karty orange 2 niekatywne i jedna do odbierania smsow, dwie wyrzucialem jedna zostawilem sobie bo ma jeszcze waznosc na przychodzoce, jak straci waznosc rowniez laduje w koszu/kiblu/ognisku

  • 0

    167.  2009-05-02 20:16:19

    Wyniki bardzo słabe. Po czymś takim zarząd normalnie koryguje politykę a jak nie to firma koryguje zarząd;) Nie pozostaje im nic innego tylko wprowadzać nowatorskie rozwiązania jako pierwsi na rynku: duże pakiety internetowe w prepaidach głosowych (nie tam żadne Orange Free na kartę), pakiety minut do Orange i stacjonarnych po 5gr/min. No niestety, Play jest wzorem. Trzeba dać coś więcej niż Fresh żeby być zauważonym...np.duże pakiety internetowe. Ale zanim Orange to zrozumie, to miną wieki, o ile nie będzie już po Orange;)

  • 0

    168. ~perro_caliente  2009-05-05 16:35:00  host: d90-141-62-202.cust.tele2.pl

    No postarali się. Dzisiaj dostałam smsa, że dodatkowe pakiety będą do wykorzystania nie tylko na Orange, ale (uwaga uwaga) również na stacjonarne! No i na pakiety transmisji danych co osobiście mnie nie urządza jako, że mam telefon a nie super hiper wypasiony przyrząd multimedialny. Zresztą nie wiem jak z ich ceną...

  • 0

    169. ~mirekb  2009-05-06 17:14:26  host: heyah20909nc-3.nat.umts.dynamic.eranet.pl

    Witku.mnie od dluzszego czasu nurtuje mały problem..jaka jest metodologia badań % populacji w zasiegu edge/3g centertela.zawsze podaja bardzo dokładne wyniki,moze gdyby reszta mno miała taką wiedze tajemną raczyłaby informowac ile dokladnie % populacji maja w 3g/edge.z raportu uke o mobilnym necie plus podał około,play i era (brak danych) i ptk centertel jak zwykle z matematyczną dokładnoscia

  • 0

    170.  2009-05-06 18:17:02

    mirekb: a nie wiem - podpytam przy okazji. :-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-212-93.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.