DAJ CYNK

Wyniki Centertela po 4Q2008

WitekT

Wydarzenia

Centertel w 2008 roku zanotował 8,635 mld zł przychodów - o 7,1% więcej niż w 2007 roku, kiedy wyniosły one 8,064 mld zł. 31. grudnia operator miał 14,182 mln klientów telefonii komórkowej (przyrost o 128 tys. w 4Q08 i o zaledwie 24 tys. w całym 2008 roku) co oznacza, że oddał w tej kwestii prowadzenie Polkomtelowi.

Centertel w 2008 roku zanotował 8,635 mld zł przychodów - o 7,1% więcej niż w 2007 roku, kiedy wyniosły one 8,064 mld zł. 31. grudnia operator miał 14,182 mln klientów telefonii komórkowej (przyrost o 128 tys. w 4Q08 i o zaledwie 24 tys. w całym 2008 roku) co oznacza, że oddał w tej kwestii prowadzenie Polkomtelowi.

Klienci postpaid stanowili 31. grudnia 43,5% bazy abonenckiej, czyli 6,167 mln (o 204 tys. więcej niż po III kwartale i o 611 tys. więcej niż na koniec 2007 roku). Klientów prepaid było 8,015 mln (spadek o 76 tys. w porównaniu z III kwartałem i aż o 588 tys. w 2008 roku).

Znaczącą część wzrostu rynku komórkowego w Polsce przejął czwarty operator infrastrukturalny oraz operatorzy wirtualni (MVNO). Według szacunków Grupy TP, łącznie przypadło na nich 30% przyrostu rynku pod względem wartości oraz prawie 50% aktywacji netto w 2008 roku - napisano w komunikacie.

Liczba klientów

4Q07

3Q08

4Q08

Postpaid

5,556 mln

5,963 mln

6,167 mln

Prepaid

8,603 mln

8,091 mln

8,015 mln

NMT

1 tys.

1 tys.

1 tys.

Razem

14,158 mln

14,054 mln

14,182 mln

Jak podaje Centertel w raporcie, w caym 2008 roku nie zwiększył się procent ludności w zasięgu EDGE - ciągle wynosi on 99,5%. Wyraźnie w IV kwartale zwiększył się zasięg UMTS (do 51,8% ludności z 34,8% z końca III kwartału i 25,5% z końca 2007 roku).

Centertel miał na koniec 2008 roku udział w rynku na poziomie 32,2% pod względem ilości klientów i 33,3% pod względem wartości sprzedaży. To w ciągu roku spadek odpowiednio o 1,9 oraz 1,2 punktów procentowych.

Oferta Orange Freedom osiągnęła udział na poziomie 28% w segmencie usług BSA.

Aktywacje netto

Razem

4Q07

6 tys.

6 tys.

1Q08

17 tys.

23 tys.

2Q08

17 tys.

40 tys.

3Q08

30 tys.

70 tys.

4Q08

27 tys.

97 tys.


Kluczowe wskaźniki:

Usługi niegłosowe:

udział w przychodach usług niegłosowych

klienci usług szerokopasmowych (tys.)

1Q07

22,2%

105

2Q07

20,7%

131

3Q07

20,3%

159

4Q07

21,7%

223

1Q08

21,7%

262

2Q08

20,2%

297

3Q08

23,9%

327

4Q08

25,8%

352



ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

20,9

89,7

47,5

2Q07

21,8

91,8

49,3

3Q07

23,6

93,2

51,5

4Q07

21,9

89,8

48,9

1Q08 21,0 88,2 47,8
2Q08 22,0 87,0 48,8
3Q08 22,6 88,5 50,6
4Q08 23,3 85,1 50,0


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

36,1

190,6

95,7

2Q07

44,5

196,7

104,4

3Q07

44,5

192,9

103,9

4Q07

38,5

193,5

101,1

1Q08 39,4 195,4 101,6
2Q08 43,2 209,3 111,6
3Q08 44,8 205,2 112,8
4Q08 58,0 208,6 123,1


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q07

14,7

502,0

136,8

2Q07

12,0

567,9

137,4

3Q07

13,0

546,3

125,8

4Q07

16,0

496,0

121,1

1Q08 13,4 509,8 127,0
2Q08 12,0 501,0 118,5
3Q08 12,2 468,5 103,8
4Q08 15,4 476,0 121,2


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q07

11,2%

3,1%

2Q07

13,1%

2,6%

3Q07

12,3%

2,9%

4Q07

9,3%

3,1%

1Q08

16,0%

3,3%

2Q08

16,6%

2,9%

3Q08

15,7%

2,7%

4Q08

15,1%

2,5%


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Grupa TP