Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertela po 3Q2010

Wyniki Centertela po 3Q2010

LuiN 27 Października 2010 11:41

0 0

Centertel w III kwartale zanotował 1,943 mld zł przychodów - o 1,7% więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku, kiedy były one o 32 mln zł niższe. 30. września operator miał 14,141 mln klientów telefonii komórkowej (wzrost o 112 tys. w III kwartale).

Klienci prepaid stanowili 30. września 51,7% bazy (wzrost o 0,1 p.p. w II kwartale). Było ich ogółem 7,312 mln (wzrost o 74 tys.). Klientów postpaid było 6,829 mln (wzrost o 38 tys.).

Jak podaje Centertel w raporcie, w III kwartale zasięg sieci 2G nie zwiększył się i obejmował 99,6% ludności Polski, a zasięg 3G wzrósł o 0,4 p.p. do 56%. Centertel miał na koniec września udział w rynku na poziomie 30,5% pod względem ilości klientów (spadek o 0,2 p.p. względem końca czerwca) i 31,3% pod względem wartości sprzedaży (spadek o 0,6 p.p.).

Liczba aktywnych kart SIM:

Prepaid

Postpaid

Razem

1Q09 7,380 6,311 13,681
2Q09 7,318 6,450 13,768
3Q09 7,228 6,508 13,736

4Q09

7,090 6,624 13,714

1Q10

7,062 6,713 13,774

2Q10

7,238 6,792 14,029

3Q10

7,312 6,829 14,141

Usługi niegłosowe (bez Orange Freedom):

udział w przychodach usług niegłosowych

klienci usług szerokopasmowych (tys.)

1Q08

21,7%

262

2Q08

20,2%

297

3Q08

23,9%

327

4Q08

25,8%

352

1Q09

20,9%

368

2Q09

24,2%

378

3Q09

23,3%

375

4Q09

25,9%

388

1Q10

26,0%

400

2Q10

23,8%

433

3Q10

24,1%

478



Oferta Orange Freedom:

Aktywacje netto

Razem

1Q08

17 tys.

23 tys.

2Q08

17 tys.

40 tys.

3Q08

30 tys.

70 tys.

4Q08

27 tys.

97 tys.

1Q09

30 tys.

127 tys.

2Q09

24 tys.

151 tys.

3Q09

25 tys.

176 tys.

4Q09

25 tys.

201 tys.

1Q10

21 tys.

222 tys.

2Q10

17 tys.

239 tys.

3Q10

26 tys.

265 tys.



Kluczowe wskaźniki:




ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q08 21,0 88,2 47,8
2Q08 22,0 87,0 48,8
3Q08 22,6 88,5 50,6
4Q08 23,3 85,1 50,0
1Q09 20,2 75,1 44,8
2Q09 20,4 72,9 44,9
3Q09 20,9 69,4 43,8
4Q09 19,9 67,6 42,7
1Q10 19,2 64,5 41,2
2Q10 19,7 69,0 43,6
3Q10 20,3 66,9 42,8


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q08 39,4 195,4 101,6
2Q08 43,2 209,3 111,6
3Q08 44,8 205,2 112,8
4Q08 58,0 208,6 123,1
1Q09 60,3 206,5 125,8
2Q09 65,6 215,2 135,3
3Q09 71,3 215,3 139,2
4Q09 70,7 220,1 141,9
1Q10 78,0 219,2 146,6
2Q10 98,4 229,0 161,8
3Q10 99,2 229,3 162,1


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

SRC

1Q08 13,4 509,8 127,0 -
2Q08 12,0 501,0 118,5 -
3Q08 12,2 468,5 103,8 -
4Q08 15,4 476,0 121,2 -
1Q09 13,6 512,8 137,5 605,9
2Q09 17,3 524,9 135,9 646,9
3Q09 7,8 488,6 118,2 580,4
4Q09 10,6 489,9 138,4 594,3
1Q10 9,8 485,2 133,5 531,0
2Q10 10,5 486,6 121,2 535,8
3Q10 9,4 533,7 128,5 537,7


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q08

16,0%

3,3%

2Q08

16,6%

2,9%

3Q08

15,7%

2,7%

4Q08

15,1%

2,5%

1Q09

20,7%

2,8%

2Q09

14,2%

2,6%

3Q09

17,7%

3,1%

4Q09

16,6%

3,3%

1Q10

15,1%

3,1%

2Q10

13,7%

2,8%

3Q10

16,2%

3,6%


Źródło tekstu: Grupa TP     

Dodaj do:
w sumie: 24
  • 0

    6. ~  2010-10-27 12:14:36  host: t19-08.opera-mini.net

    GUS podał że w III Q ilość kart sim wzrosła o 638 tys więc około 525 tys do podziału na pozostałych włącznie z MVNO. Ze statystyk dotyczących Centertela widać wyraźny wzrost hurnu w obydwu segmentach rynku a pomimo to dość niezłe wzrosty ilości klientów.

  • 0

    9. ~  2010-10-27 12:29:35  host: public-gprs6872.centertel.pl

    @7: Zdania nie zmieniam, nie wiem o jakim vel mówisz i nie jestem tym czymś kimś. A że taki mam podpis, to moja osobista insynuacja. Co do zarejestrowanych kart SIM, ludzie sami sobie źle robią, jak taka karta zginie to nawet nie wyrobią im nowej. I leż to 5 minut roboty w salonie, by ją zarejestrować.

  • 0

    11. ~Wyznawca ^Pomarańczy^  2010-10-27 12:45:28  host: public-gprs75491.centertel.pl

    @10: Czemu mnie nazywasz Play? Co to ja k***a jestem czy co! Człowiek sobie normalnie pisze, a taki się obszczymurek przyczepi i oczernia.

  • 0

    12. ~dowjones  2010-10-27 12:49:28  host: dow3.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ARPU postpaid w przychodzie na klienta troszkę im spadł, ale nadal jest wysoki jak na jednego klienta no i faktycznie widać to, o czym Play chciałby zawalczyć też - czyli o rosnącej przewadze abonamentowców nad pre-paidem.

  • 0

    14.  2010-10-27 12:53:57

    Ciekawe mogą okazać się wyniki Q4. Wtedy społeczeństwo dostaje małpiego rozumu, więc pewnie statystyki postpaid też pójdą w górę :)

  • 0

    16. ~...  2010-10-27 13:03:52  host: 94.254.191.72

    @15 Powiedział gość który nazwał mnie obszczymurkiem tylko dlatego, że zwróciłem mu uwagę na słowa których nieumiejętnie używa. Do listy dokładam "piuro". Masz coś jeszcze do powiedzenia?

  • 0

    18. ~  2010-10-27 13:23:47  host: t12-10.opera-mini.net

    @12. O jakiej rosnacej przewadze post-paid nad pre-paid myslisz? Przeciez w kazdej kategorii zmiany statystyk nastepuja na korzysc pre-paid. Przyrost uzytkowników 74 vs 38 tysiecy, ARPU +0,6 vs -2,1. AUPU +0,8 vs +0,3. SAC -1,1 vs +47,1 zlotego. No moze w mniejszej zmiani CHURN post-paid wygrywa.

  • 0

    19.  2010-10-27 13:50:42

    Wzrost liczby klientów... Sam zamówiłem u nich darmowe dwa startery, które nie zostały w pełni aktywowane. Dodzwonić się dało, ale doładować nie - długi czas od ich wprowadzenia, a ciągle problemy. Wrzuciłem więc je do kosza i kupiłem 3 starter. Jestem w Play, ale drugi telefon potrzebny mi jest dla kilku osób z Orange, z którymi dużo się kontaktuję. W Play mam taniej niż kiedyś w Orange, ale znajomi mieliby drogo do mnie. Doładowuję telefon tylko przelewem SMS z Allegro za 6 zł by kupić pakiet SMS raz na miesiąc. Znam kilka takich osób co robią podobnie. Mój kolega mając abonament w Orange nie ma w ofercie pakietu SMS w sieci, więc zmuszony jest korzystać dodatkowo z POP-a. Ja będąc kiedyś w POP-ie korzystałem z drugiej karty Orange Free na kartę, bo w ofercie voice nie ma tanich pakietów danych. Chwalą się danymi, a statystyki podbija specyfika oferty zmuszająca klientów do posiadania kilku kart sim.

  • 0

    20. ~  2010-10-27 16:02:07  host: t19-08.opera-mini.net

    @biotyt. Może i masz rację ale w statystykach prepaid Orange ma i tak wyższy ARPU na jednego użytkownika prepaid od Ery TT przynajmniej w statystykach za II Q 2010r. Niestety Plus nie podał szczegółowych danych za 2 Q więc nie można porównać. To by się kłóciło z Twoimi wywodami albo co najmniej świadczy o powszechności tego zjawiska które opisujesz we wszystkich sieciach myślę że również w Play Fresh. Ty namiętnie po każdym raporcie kwartalnym opisujesz swoją historię rozstania się z Orange i nowej miłości z rozsądku do sieci Play. Przecież Play też chce istnieć więc muszą być tacy którzy do nich przyjdą bo inaczej to plajta. Play ma na to dodatkowe narzędzia w postaci asymetrii MTR . Jestem ciekaw co będziesz pisał kiedy to narzędzie się skończy i związane z nim profity. To że Ty umiesz liczyć to pewnie jak prawie każdy ale nie wszystkim potrzeba SD i tysięcy SMSów do wszystkich sieci. Ci co mają takie wygórowane potrzeby już są w Play lub wkrótce będą w tej sieci.

  • 0

    21. ~Gabek  2010-10-27 18:25:27  host: 77-253-110-149.adsl.inetia.pl

    Plus ostatnim czasy niczym specjalnym nie przyciągał, ba wręcz odstraszał, więc inni zyskiwali. Oferty Orange w segmencie na kartę też nie są jakieś dobre. Jak zawsze dają bonusy do doładowań na krótko i tylko po swojej sieci. Co jest jak dla mnie trochę śmieszne z tego wzg że jak nie patrzeć inni operatorzy jak Era daje 100% do wszystkich, nawet do 300% tylko po sieci. Ostatnio nawet Plus na tydzień dał 50% do wszystkich.

  • 0

    22. ~  2010-10-27 20:53:10  host: apn-77-115-143-244.dynamic.gprs.plus.pl

    21. W Tak tak do play 79 groszy wstydziliby sie uprawiac taka drozyzne.

  • 0

    23. ~mirekb  2010-10-27 21:54:30  host: apn-77-112-101-59.dynamic.gprs.plus.pl

    bajeczki statystyki to metoda w4 na cyferki..jak w ue,ale to norma ;-)najciekawsza dla mnie jest tabela aupu..trzeba byc debilem aby sadzic ze w abo jest taniej n iz w prepaid .pokazuje to ze kontraktowcy w oranzadzie są dobrze zmanipulowani lub ostro przekraczaja abo-o to idzie ;-)znam wielu co kroją az miło ale o mnp nie chcą slyszec,a jeszcze do play??jak im mowie ze wychodzi mi kolo20gr/min do wszystkich są zdziwieni ze to mozliwe ;-)oni maja inny profil i tyle.podziwiam kontraktowców oranzady

  • 0

    24. ~straw  2010-10-28 12:24:00  host: public-gprs24431.centertel.pl

    A dzięki, dzięki za pozdrowienia :) ogólnie mam 2 abo, jeden w orange, drugi w Play. Z abo orange wszystko ok. Z abo play niedługo rezygnuję i biorę fresha bo niewykorzystane środki nie przechodzą na następny okres. Płacę 50 zł, czasem zdarzy się gdzieś wyjechać i wykorzystam może z 20 minut. 50zł/20 = .... drogo. W następnym m-cu z kolei przekroczę środki zaszyte w abo. Mirku, abo w orange nie jest więc takie najgorsze ;)

  • 0

    25.  2010-10-28 20:51:35

    20: A wziąłeś pod uwagę konstrukcję oferty TT czy Heyah pisząc o niższym ARPU niż w Orange? Heyah czy TT dają często darmowe usługi do doładowań. W obu oferta głosowych jest też tani Internet czego nie ma w Orange POP, NOGO i One. Pakiet 1000 minut w TT kosztuje 9 zł, w Orange 10 zł. Dziwne więc, że Orange ma trochę wyższe ARPU? Taka oferta, to ARPU wyższe. Co do wychwalania Play... nie uważam, że go wychwalam tylko opisałem stan faktyczny. Nie uważam, że Play jest najlepszym rozwiązaniem dla każdego. Dla mnie osobiście ma doskonałą ofertę i nie interesuje mnie czy to zasługa asymetrii MTR czy dywagacje jak to oferta w Play się pogorszy po zrównaniu MTR. Przestanie mi odpowiadać oferta P4, to pójdę gdzie indziej. Wrócę nawet do Orange jeśli oferta będzie lepsza, jak na razie nie ma dla mnie w niej nic interesującego.

  • 0

    26. ~straw  2010-10-29 00:42:46  host: public-gprs76439.centertel.pl

    biotyt, a weź odbierz telefon od Play i przypadkiem wciśnij 1 (każdemu może się zdarzyć, np. z rana) ... to doskonała oferta.

  • 0

    27. ~biotyt  2010-10-29 11:58:34  host: pc-109-125-194-16.siedlce.domtel.com.pl

    strwa: Piszesz tak jakby inni operatorzy nie kombinowali jakby tu oszukać klienta i mieli tak uczciwe oferty, proste, tanie, bez pakietów i kruczków. Dodatkowo wszystko u nich bezbłędnie działało a obsługa klienta była perfekcyjna. Korzystam z Play i nie zauważyłem specjalnie większej awaryjności i jakości obsługi. W Orange w ciągu miesiąca wysyłałem więcej reklamacji niż w Play w ciągu roku. Daruj więc sobie docinki i szukania dziury w całym.

  • 0

    28. ~straw  2010-10-29 12:53:42  host: public-gprs45541.centertel.pl

    Nie twierdzę, że u innych jest idealnie. Jednak informacji z problemami w play jest więcej niż u wszystkich innych operatorów razem wziętych, a operator ten ma może jakiś 8% udział w rynku. A już z tą 1 to chyba nikt inny Play nie przebije :)

  • 0

    29.  2010-10-29 17:54:45

    straw: Z mojego doświadczenia w Orange dużo częściej składałem jakiekolwiek reklamacje dotyczące usług znajdujących się już pewien czas w ofercie. W Nowym Orange GO dość często nie przechodził bonus, a w Play jakoś wszystko jest aktywowane bez większych problemów zgodnie z regulaminem.

  • 0

    30. ~straw  2010-10-30 04:51:45  host: public-gprs121740.centertel.pl

    Twoje doświadczenie to doświadczenie, ale dla ogólnego rozeznania liczą się statystyki i doświadczenia osób ocenione na większej próbie użytkowników. Rozumiem, że bardzo siebie cenisz, jednak raczej nie jesteś jakimś nieomylnym bogiem i jedynym słusznym drogowskazem w tej populacji. Przykro mi ale zejdź trochę na ziemię.

  • 0

    31.  2010-10-31 06:59:03

    straw: Ja podkreśliłem, że to są moje własne doświadczenia z Play i Orange by pokazać, że Play nie jest wcale taki najgorszy za jakiego go uważasz. W taki razie oświeć mnie skąd masz informacje, że w Play jest więcej problemów niż u innych? Jeśli z forum Telepolis, to zauważ że nie jest to grupa reprezentatywna. Tu wielu użytkowników posiada Play, mBank, GaduAir gdyż są bardziej świadomi ofert operatorów przez co wybierają te atrakcyjniejsze dostępne na rynku. Nie dziwne więc, że o tych ofertach dużo się pisze.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-146-5-196.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.