Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertela po 2Q2011

Wyniki Centertela po 2Q2011

Q! 27 Lipca 2011 10:22

0 0

W II kwartale 2011 roku Centertel miał przychody na poziomie 1,967 mld zł (wzrost o 0,9% w stosunku do II kwartału 2010 roku). 30. czerwca operator miał 14,535 mln aktywnych kart SIM - o 116 tys. więcej niż 31. marca.

Marża EBIDTA spadła z 31,1% w II kwartale zeszłego roku do 30,1% w II kwartale tego roku.

Centertel szacuje, że w związku ze zmianą stawek hurtowych za SMS-y (z 15 do 8 groszy, wprowadzoną w styczniu 2011 roku), przychody z segmentu komórkowego wzrosły jedynie o 0,9% rok do roku. Jeśli nie brać pod uwagę decyzji regulacyjnych, to wzrost przychodów w II kwartale wyniósł 3,2% rok do roku.

Wynikał on przede wszystkim ze znacznego przyrostu bazy klientów, która w II kwartale 2011 zwiększyła się o 116 tys., przekraczając 14,5 mln. W efekcie, Orange utrzymał pozycję największej sieci komórkowej w Polsce.

W II kwartale 28% sprzedaży postpaid stanowiły smartfony - ich liczba wyniosła 1,8 mln sztuk. Przełożyło się to na wzrost ARPU (średniego przychodu na klienta) z usług przesyłu danych o 29%.

Kluczowe wskaźniki:

2Q2011

1Q2011

Zmiana

2Q2010

Zmiana

Przychody (mld zł) 1,967 1,856 +6% 1,950 +0,9%
Łączna liczba klientów (mln) 14,535 14,420 +0,8% 14,029 +3,6%
Liczba klientów postpaid (mln) 6,967 6,963 +0,06% 6,792 +2,6
Liczba klientów prepaid (mln) 7,568 7,457 +2,7 7,238 +4,6%
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (tys.) 645 599 +7,7% 433 +49,1%
Marża EBIDTA (jako % przychodów) 30,1% 28,2% +1,9 pkt proc. 31,3% -1,2 pkt proc.


Liczba smartfonów:




liczba smartfonów (tys.) klienci mobilnych usług szerokopasmowych (tys.)
1Q09 919 368
2Q09 1007 378
3Q09 1076 375
4Q09 1143 388
1Q10 1214 400
2Q10 1299 433
3Q10 1408 478
4Q10 1489 547
2Q11 1800 645

ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q09 20,2 75,1 44,8
2Q09 20,4 72,9 44,9
3Q09 20,9 69,4 43,8
4Q09 19,9 67,6 42,7
1Q10 19,2 64,5 41,2
2Q10 19,7 69,0 43,6
3Q10 20,3 66,9 42,8
4Q10 19,4 67,2 42,5
1Q11 17,5 62,7 39,4
2Q11 18,0 66,1 41,1


AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q09 60,3 206,5 125,8
2Q09 65,6 215,2 135,3
3Q09 71,3 215,3 139,2
4Q09 70,7 220,1 141,9
1Q10 78,0 219,2 146,6
2Q10 98,4 229,0 161,8
3Q10 99,2 229,3 162,1
4Q10 99,4 235,2 165,1
1Q11 92,6 229,0 158,6
2Q11 96,7 236,3 163,9


SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

SRC

1Q09 13,6 512,8 137,5 605,9
2Q09 17,3 524,9 135,9 646,9
3Q09 7,8 488,6 118,2 580,4
4Q09 10,6 489,9 138,4 594,3
1Q10 9,8 485,2 133,5 531,0
2Q10 10,5 486,6 121,2 535,8
3Q10 9,4 533,7 128,5 537,7
4Q10 9,8 536,4 143,6 554,0
1Q11 8,5 562,1 140,2 563,7
1Q11 8,5 562,1 140,2 563,7
2Q11 9,2 559,3 124,9 542,1


CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid postpaid
1Q09 20,7% 2,8%
2Q09 14,2% 2,6%
3Q09 17,7% 3,1%
4Q09 16,6% 3,3%
1Q10 15,1% 3,1%
2Q10 13,7% 2,8%
3Q10 16,2% 3,6%
4Q10 16,1% 3,1%
1Q11 14,4% 3,8%
1Q11 14,4% 3,8%
2Q11 15,8% 3,4%

Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska, wł     

Dodaj do:
w sumie: 21
  • -1

    2. ~Bialy  2011-07-27 10:46:35  host: pc-55197.zdnet.com.pl

    1@: jak kupujesz buty, to też patrzysz ile firma adidas zarobiła w danym roku i jaką średnią cenę ma za buta? Jak idziesz do piekarni to również pytasz się właściciela ile zarobił w poprzednim roku i ile bułek przypadało na klientów a ile rogali?

  • 0

    3.  2011-07-27 10:56:56

    A dlaczego nie "Centertelu"?...

  • 1

    4. ~  2011-07-27 10:58:28  host: t18-15.opera-mini.net

    2 ale bzdury, czy kogoś obchodzi ile jest osób które noszą adidasy? Pewnie prawie nikogo. Ale ile osób je kupiło w tamtym roku i jakie obroty, zyski ma firma to już jest bardziej ciekawe i można poczytać bo to nie jest mała piekarnia a play faktycznie liczy karty w tym wirtualne jak jojo grosze.

  • 1

    5. ~  2011-07-27 10:59:03  host: 87-205-68-212.adsl.inetia.pl

    @2 - chyba zabłądziłeś mój drogi. Telepolis to portal branży telekomunikacyjnej i tak, tutaj nas interesują takie rzeczy. Play serwuje marketingową papkę pisząc tylko o liczbie kart z prostego powodu - wyniki finansowe są dalece nie satysfakcjonujące, więc nie ma co liczyć na taką transparentność co w Centertelu. Mówiąc proście, nie ma się czym chwalić. Gdyby było, to Grucha już dawno by piał z zachwytu.

  • 0

    6. ~sebaa  2011-07-27 11:07:22  host: acmy211.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @ 4,5, rozumiem, że Wy wybieracie ofertę pod względem ilości informacji jaką podają przedsiębiorstwa?

  • 0

    7. ~  2011-07-27 11:08:32  host: z20-01.opera-mini.net

    Właśnie, zdecydujcie się na jedną formę Polkomtelu, Centertelu. Nie róbcie z ludzi idiotów, odsyłacie do słownika a sami nie możecie się zdecydować która wersja jest poprawną.

  • 0

    8. ~  2011-07-27 11:10:29  host: t18-15.opera-mini.net

    6 Jak kogoś interesują tylko ceny to wchodzi do sklepu czy na strone producenta a nie portal branżowy.

  • 0

    9. ~sebaa  2011-07-27 11:19:50  host: acmy211.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @8 no i co w związku z tym. Jak mam to odnieś do wcześniejszego posta? Właśnie to jest "bolączką polskości". Polacy myślą, że jeśli np wejdą na jakiś "portal branżowy", to automatycznie stają się specami w danej dziedzinie. PS. W poprzednim wpisie (6) nie chodziło mi o 4,5, tylko 2,5.

  • 0

    10. ~danio  2011-07-27 11:32:54  host: v07-15.opera-mini.net

    Po liczbie sprzedawanych smartfonów można porównywać w łatwy sposób nastawienie do nowinek technologicznych użytkowników danej sieci. Jeżeli w Orange 28% sprzedaży stanowiły smartfony to nie dziwcie się, że ta sieć nie rozwija się szybko technologicznie, przede wszystkim mam na myśli małe inwestycje w powiększanie zasięgu 3G i HSPA, które stoją. Wynika z tego że blisko 3/4 klientom w Orange wystarczają podstawowe usługi typu głos i sms.

  • 0

    11. ~  2011-07-27 11:33:24  host: z32-08.opera-mini.net

    @ Biały i inni. Spółki giełdowe mają taki obowiązek wobec akcjonariuszy i podają dane szczegółowe. Wy ich czytać nie musicie. Play, T-mobile i Polkomtel już takiego obowiązku nie mają bo te dwie ostatnie przestały być spółkami giełdowymi a Play nigdy nie był.

  • 0

    12. ~  2011-07-27 11:43:10  host: z32-08.opera-mini.net

    @danio. A masz jakieś porównanie z innymi sieciami W3 w sprawie ilości smartfonów? Co do Play to oni startowali jako sieć 3G i ich procentowy udział smartfonów jest wyższy. Co do inwestycji w 3G to zupełnie nie masz racji Orange bardzo dużo inwestuje w HSPA+DC.

  • 0

    13. ~danio  2011-07-27 11:48:47  host: v07-15.opera-mini.net

    @12 Orange ma bardzo dużo do zrobienia i z doświadczenia wiem, że Plus jest z zasięgiem 3G daleko z przodu. Orange poza Warszawą to stary poczciwy GSM internet to GPRS lub góra EDGE albo CDMA.

  • 0

    14. ~  2011-07-27 12:48:25  host: 217.97.254.54

    jak to jest możliwe, że lwia część użytkowników, głównie biznesowych, ucieka z Orange, ludzie przenoszą po kilkanaście numerów najczęściej do Play i uwierzcie, że słyszę to na codzień - nie są to informacje wyssane z palca! oferta Orange nie zmieniła się od półtora roku, więc to oczywiste, że ten proces ucieczki jest naturalną konsekwencją, a oni mają przyrost kart sim??!! kto mi to racjonalnie wytłumaczy??!!

  • 0

    15.  2011-07-27 12:57:30

    Uśredniając klient Orange za 66,1 zł. miesięcznie dostaje 236,3 minut. Przechodząc do innej sieci dostałby z 1100 minut, darmo w sieci i telefon. To przepaść. 12% klientów ma smartphone czyli na razie GPRS wystarczy.

  • 0

    16. ~  2011-07-27 13:04:12  host: z32-08.opera-mini.net

    @14. Twoje odczucia są po prostu subiektywne i nijak się mają do obiektywnych danych. Tak jak np w przenośności numerów Orange jest drugie po Play w rzeczywistych statystykach. Liczą się fakty a nie odczucia.

  • 0

    17. ~haju  2011-07-27 13:06:02  host: 31.61.27.42

    14: ofnk i wszystko jasne, w innych prepaidach orange rządzi pakiet 100mb za 2 pln, 1gb kosztuje w ten sposób jakieś 13pln, udają prestige a jakby poszukać to umieją grać cenowo, ale co ja mowie, przecież w orange nikt nie używa netu:)

  • 0

    18. ~Marian  2011-07-27 14:40:02  host: z32-12.opera-mini.net

    Moje gratulacje, że nierówno traktujecie poszczególnych operatorów. Po raz kolejny publikując wyniki finansowe faworyzujecie p4 oznakowaniem news dnia. Myślałem że wyniki kwartalne są równie ważne od każdego operatora. Ale czytając wasz serwis mam inne wrażenie.

  • 0

    19. ~  2011-07-27 19:32:46  host: z22-07.opera-mini.net

    @TomekO. A to może napisz nam tu na Telepolis ile to minut średnio wydźwaniają klienci operatora o którym myślisz? Bo ja nigdzie nie mogę znaleźć tych statystyk. Z raportów kwartalnych które publikowały sieci W3 to Orange miało wyższe AUPU od pozostałych.

  • 0

    20.  2011-07-28 14:36:10

    @19 wydaje mi się że u operatora o którym myślę klienci gadają tyle samo tylko płacą mniej. Może nie 4 razy ale warto zwrócić na to uwagę.

  • 0

    21. ~  2011-07-28 14:50:29  host: public-gprs277517.centertel.pl

    @18; słuszna uwaga. Tym bardziej, że wyniki P4 są bardzo skąpe, bo poza ilością aktywnych kart SIM nie ma nic więcej. Logicznym wydawałoby się, że jeżeli taki news zasługuje na "news dnia", to news z wynikami szczegółowymi pozostałych operatorów powinny byc traktowane podobnie. Niestety tak nie jest a potem zdziwienie, że niektórzy mówią, że to Playpolis.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-232-40.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.