DAJ CYNK

Plus przedłużył umowy z GOPR, TOPR, WOPR i MOPR

sirmark

Wydarzenia

Operator sieci Plus podpisał na kolejne 5 lat umowy z górskimi i wodnymi służbami ratowniczymi GOPR, TOPR, WOPR i MOPR oraz przygotował aplikację "Ratunek".

Operator sieci Plus podpisał na kolejne 5 lat umowy z górskimi i wodnymi służbami ratowniczymi GOPR, TOPR, WOPR i MOPR oraz przygotował aplikację "Ratunek".

Plus od kilkunastu lat kontynuuje współpracę ze służbami ratowniczymi. Powstałe dzięki wsparciu Plusa Centra Koordynacji Ratownictwa wraz z ośrodkami pomocniczymi są podstawą Zintegrowanego Systemu Ratownictwa, obsługującego specjalne numery ratunkowe. W górach jest to numer 601 100 300, natomiast nad wodą jest to numer 601 100 100. Dzięki uruchomieniu systemu zlokalizowanie osoby, która wezwała pomoc np. na niestrzeżonym kąpielisku, uległo prawie dziesięciokrotnemu skróceniu, a prawie 70% interwencji GOPR, TOPR, WOPR i MOPR doszło do skutku po połączeniu na numery ratunkowe 601 100 300 w górach i 601 100 100 nad wodą.

Teraz zaangażuje się w odświeżenie istniejących systemów teleinformatycznych, zakup sprzętu i oprogramowania oraz jego wdrożenie dla służb. W ramach współpracy z GOPR, operator zajmuje się usprawnieniem stacji meteo służb ratowniczych. Plus dostarczył pięć specjalistycznych routerów wraz z usługą bezprzewodowej transmisji danych. Dane ze stacji pogodowych, a w przyszłości również dane meteo z radarów pogodowych, przekaz informacji z detektorów burz oraz podgląd z kamer, będzie można śledzić na portalach Plusa poświęconych bezpieczeństwu.

W samochodach GOPR zainstalowany zostanie system monitoringu GPS, aby można było podejmować lepsze decyzje. Zakupionych zostanie 50 zestawów umożliwiających lokalizację pojazdów uczestniczących w akcjach ratowniczych.

Najnowszym rozwiązaniem jest także aplikacja "Ratunek". Aplikacja ta, w razie wypadku lub zagrożenia w górach lub nad wodą, pozwoli zlokalizować miejsce z którego zgłaszany jest wypadek. Dzięki realizacji tego pomysłu służby ratownicze będą mogły jeszcze szybciej i skuteczniej dotrzeć do poszkodowanych.

Po uruchomieniu przez poszkodowaną lub zagrożoną osobę aplikacji oraz wykonanie zgłoszenia alarmowego (trzy razy dotknięty przycisk), zostanie nawiązane połączenie z centrum dyspozytorskim górskiej służby ratowniczej (numer ratunkowy jest zintegrowany w aplikacji), a w trakcie rozmowy telefonicznej aplikacja wysyła SMS z lokalizacją osoby poszkodowanej. Obecnie oprogramowanie działa w górach, ale już trwają prace nad jego rozbudową o połączenia z wodnymi służbami ratowniczymi - WOPR-em i MOPR-em.

Trwają też prace nad wyposażeniem aplikacji w funkcję Książeczki Medycznej, w której użytkownik będzie mógł umieścić dane istotne w razie wypadku, takie jak: imię, nazwisko, kontakt do osoby którą należy powiadomić w razie wypadku, grupa krwi, alergie, choroby. Dane te mają być przechowywane w taki sposób, by bez wezwania pomocy, nie miał do nich dostępu nikt poza posiadaczem telefonu.

Nowa aplikacja to nie tylko wygodne rozwiązanie dla turystów, ale również część serwerowa przygotowana specjalnie dla ratowników. Pozwala ona m.in. na odczytanie z mapy lokalizacji poszkodowanego, otrzymanie informacji o stanie baterii telefonu z którego nastąpiło zgłoszenie. Dodatkowo po jego przyjęciu, ratownik na swoje żądanie może sprawdzić lokalizację osoby poszkodowanej oraz mieć dostęp do danych zapisanych w Książeczce Medycznej.

Aplikacja działa na systemach Android (od wersji 4.0), a obecnie trwają pracę nad wersją dla Windows Phone (od wersji 8.1), która zostanie uruchomiona jako druga.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Plus

Źródło tekstu: Plus