Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wszystkie nowe mieszkania będą musiały mieć instalację telekomunikacyjną

Wszystkie nowe mieszkania będą musiały mieć instalację telekomunikacyjną

WitekT 16 Marca 2009 11:11

0 0

12. marca Minister Infrastruktury podpisał rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Rozporządzenie reguluje również m.in. zasady wykonywania instalacji telekomunikacyjnych w budynkach.

Najważniejszą zmianą, wprowadzaną przez ww. rozporządzenie, jest nałożenie na inwestora obowiązku wyposażenia budynku w instalację telekomunikacyjną, obejmującą cały odcinek od połączenia z publiczną siecią telekomunikacyjną do gniazda abonenckiego. Dotychczas budynek nie musiał być wyposażony, a jedynie przystosowany do wyposażenia w instalację telekomunikacyjną.

Wprowadzane przepisy zobowiązują inwestorów do należytego przygotowania budynków do potrzeb związanych z dostępem do sieci telekomunikacyjnych, tj. do zapewnienia instalacji wewnątrzbudynkowych i przyłączy telekomunikacyjnych umożliwiających podłączenie sieci telefonicznych, radia, telewizji i dostępu szerokopasmowego do Internetu.

Instalacje telekomunikacyjne wewnątrz budynku muszą być prowadzone w wydzielonych kanałach lub szybach instalacyjnych. Dzięki temu są chronione przed zniszczeniem, nielegalnymi podłączeniami do sieci telefonicznej i telewizji kablowej. Instalacje telekomunikacyjne w budynkach oraz związane z nimi urządzenia muszą zapewnić bezkolizyjność i bezpieczeństwo użytkownikom budynku.




Dotychczasowe wymagania nie zabezpieczały sieci telekomunikacyjnej przed ingerencją osób trzecich. Oznaczało to możliwość dostępu i korzystania z usług telekomunikacyjnych przez osoby nieuprawnione, często na koszt abonenta. Abonent, który otrzymywał zawyżone rachunki musiał udowodnić, że nie korzystał z usług wymienionych w rachunku, co było bardzo trudne.

Rozporządzenie porządkuje sposób połączenia instalacji telekomunikacyjnej wewnątrz budynku z publiczną siecią telekomunikacyjną. Połączenie takie powinno być usytuowane na pierwszej podziemnej lub pierwszej nadziemnej kondygnacji budynku, a w przypadku systemu radiowego na jego najwyższej kondygnacji, w odrębnym pomieszczeniu lub szafce. Dzięki zniesieniu dowolności w połączeniach sieci, zniknie problem krzyżujących się i oplecionych wokół ścian budynku przewodów.

Rozporządzenie nakazuje również zastosowanie ochrony przeciwprzepięciowej i konieczność uziemienia elementów sieci telekomunikacyjnej. Ochrona przeciwprzepięciowa oraz właściwe uziemienie elementów sieci chroni aparaty końcowe (np. telefon, komputer, telewizor) przed uszkodzeniami spowodowanymi pojawieniem się w sieci zbyt wysokich napięć.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od jego ogłoszenia.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 22
  • 0

    3.  2009-03-16 12:08:22

    @2 już widzę jak by całe osiedle albo blok było w jednej sieci po wifi nawet za darmo bym nie chciał z tego korzystać , najlepszym rozwiązaniem jest telefon do telewizji kablowej, sami okablują i wszystko będzie w jednym kablu telefon internet i tv :D

  • 0

    4. ~nyczaj100  2009-03-16 12:13:18  host: 078088224018.kielce.vectranet.pl

    markopolus, ale telefon bezprzewodowy jest podłączony do sieci stacjonarnej. Ja te przepis popieram.

  • 0

    5.  2009-03-16 12:25:52

    Przecież wifi i telefon bezprzewodowy nie jest z powietrza, tylko z innej instalacji stacjonarnej, więc niech kolega głupot nie gada, że to niepotrzebne.

  • 0

    6. ~ziom  2009-03-16 12:34:03  host: bus162.internetdsl.tpnet.pl

    Popieram. Niech sobie kabelki będą rozprowadzone. Nie chcesz - nie korzystasz, chcesz - nie musisz nic demolować. Podpinasz się i już.

  • 0

    7. ~Misiek_Sceptyczny  2009-03-16 12:37:25  host: 77-252-138-163.ip.netia.com.pl

    A ciekawe czy rozporządzenie nakłada obowiązek poprowadzenia instalacji tak, aby móc udostępnić różnym operatorom telekomunikacyjnym dojście do różnych abonentów wewnątrz budynku. Bo jeśli nie to...i tak bedzie kilka instalacji :)

  • 0

    8. ~AnikA  2009-03-16 12:39:16  host: 212.160.172.70

    no nareszcie ktoś o tym pomyślał, a nie że potem trzeba kombinować i cudować lub kuć ściany w nowych mieszkaniach, żeby coś z kablem zrobić. Przydałoby się, żeby też była instalacja do telewizji kablowej, bo to przecież też standard

  • 0

    9.  2009-03-16 13:09:56

    doby zapis - nie byloby plataniny kabli, ja mam teraz u siebie na klatce schodowej okablowanie stacjonarnych TP i Mutltimediow w jednej ryniece, a takze ethernet 2 operatorow internetowych oraz kablowke ciagnieta osobna linia z multimediow w drugiej rynnie i wyglada to malo estetycznie... zabezpieczenie przed uszkodzeniami? znow jestem za. kiedys czesto mialem przepiecia na kablu ethernet (kopal pradem i wylaczal kompa) tylko i wylacznie dlatego, ze szczury poprzegryzaly kable... niech jeszcze wprowadza zapis 1 mieszkanie - 1 kabel do wszystkiego. ja mam teraz na klatce schodowej linie TP i Multimediow w jednej rynnie, a w drugiej sa umieszczone 2 sieci ethernet i dodatkowo jeszcze kablowka z Multimediow... wyglada to tragicznie...

  • 0

    10.  2009-03-16 13:10:48

    buahaha ;) powtorzylem sie no nic :P tak to jest jak sie pisze rzeczy na raty :D

  • 0

    11. ~R  2009-03-16 13:12:44  host: aczx201.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niepotrzebne koszty. Wybudowałem dom, mam instalację, ale i tak netu używam mobilnego - bezprzewodowego , a telefony stacjonarnego wcale.

  • 0

    12. ~ktos  2009-03-16 13:29:32  host: ip-72-31.mofnet.gov.pl

    panie/pani Rogi a co jesli ktos ma internet z powietrza WiFi i sieje go sobie dalej po chacie rowniez po WiFi ?? moim zdaniem mamy znowu nieprzemyslana ustawe.... a co z instalacjami sat, WiFi,GSM i inne nowostki o ktorych pewnie dopiero sie dowiemy za pare chwil ???

  • 0

    13.  2009-03-16 13:43:51

    No i bardzo dobrze, przynajmniej każdy będzie miał kabelki ;)

  • 0

    14. ~  2009-03-16 15:28:08  host: dlx44.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Za chwilę Ministerstwo narzuci warunki okablowania w domkach jednorodzinnych. Kolejny mecz "interwencjonizm państwa - wolność gospodarcza" 1:0. Jak zwykle za boisko i sędziego zapłacił podatnik. Tak dalej a będą nam mówić co jeść na śniadanie.

  • 0

    15. ~!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  2009-03-16 19:22:44  host: 106.208.200.89.otvk.pl

    Ja jestem za tym żeby wszystkie mieszkania były wyposażone w instalację telekomunikacyjną. No i też jestem za tym żeby każda instalacja była umieszczona w szybach instalacyjnych.

  • 0

    16. ~!!!!!!!!!!!!!!!!  2009-03-16 20:01:46  host: abnh95.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ....a wszystko sterowane pilotem

  • 0

    17.  2009-03-16 20:02:47

    Jak dawniej ustalano prawo drogowe to ludzie też się oburzali po co, skoro każdy wie, jak ma jeździć. Wg mnie to nie instalacja powinna być wymagana, tylko zasady, na jakich jest prowadzona [specjalnie przygotowane szyby], tak aby można było w dowolnej chwili pociągnąć dodatkową nitkę. Aczkolwiek w obecnej formie, też może być - prędkości internetu przewodowego wciąż są wyższe od bezprzewodowego. WiFi już jest regulowane - fale nie mogą się nachodzić, tak aby nie zachodziła interferencja fal [wzajemne zakłócanie]. Założenie jest proste: Jeśli Twoja wolność ogranicza wolność drugiego człowieka, to znaczy, że nie umiesz korzystać z wolności.

  • 0

    18. ~CMIYC  2009-03-16 20:58:52  host: 121.133.186.184

    Zabezpieczenie przed dostepem fizycznym do instalacji - krok w dobra strone. Popieram. A co z dostepem do sieci bezprzewodowych? Caly cywilizowany swiat chyli sie ostatnio ku zatykaniu otwartych i slabo zabezpieczonych sieci bezprzewodowych. A na naszym podworku kroluje telekomunikacja polska ze swoim ekskluzywnym modemem LiveboxTP, na ktory wlamanie sie jest ciagle dziecinna igraszka... Moze by tak wreszcie jakis ambitny dziennikarz podjal temat? Dalo sie okielznac najwieksza polska spamiarke, moze i z wifi da sie cos zrobic? Przeciez masowe stosowanie protokolu WEP jest dzisiaj nie do przyjecia. Konkurencja wypada pod tym wzgledem zdecydowanie lepiej i dba o bezpieczenstwo klientow stawiajac sprawe uczciwie. Aster np daje routery wifi z wlaczonym WPA. Jak widac mozna. A TP ciagle wciska ludziom kit, jestescie bezczelni! Nie dosc ze wasze nedzne liveboxy zasmiecaja pasmo 2.4GHz, bo 2/3 wlascicieli nie korzysta w ogole z wifi, to jeszcze domyslnie wlaczony jest przestarzaly, niebezpieczny WEP. Przeciez i to dalo by sie dopracowac. A wy zerujecie na ludzkiej naiwnosci, zabezpieczajac sie stosownymi zapisami w umowie, ze nie odpowiadacie za konfiguracje (slabe zabezpieczenia) sprzetu ktory sami dajecie. Do tej pory wspieraliscie cyberprzestepczosc (komputery zombie rozsylajace spam z sieci TP oraz elementy botnetow) i nadal czerpiecie ze wspoludzialu z kradziezy wlasnosci intelektualnej. Wciskajac nic nie podejrzewajacym ludziom livebox z wlaczonym domyslnie WEP-em wspieracie posrednio terroryzm! Przeciez ataki mozna koordynowac przez przejete neostrady, prawie w 100% anonimowo. Mozna wlamywac sie do komputerow niemal kazdego posiadacza Neostrady TP z modemem Livebox TP. Wykradniecie z komputera poufnych danych firmowych po uzyskaniu dostepu do nie chronionej sieci lokalnej jest dziecinna igraszka. Udostepnione foldery moga zawierac tez pikantne zdjecia z zabaw lozkowych,

  • 0

    19. ~CMIYC  2009-03-16 21:04:54  host: 121.133.186.184

    lub pierwsze niesmiale proby wokalne obecnych prezesow sredniego i wyzszego szczebla... Pliki wav/mp3 zawierac moga kopie halasow wydawanych przez nieopierzonych podowczas jeszcze panow intonujacych wiazanki niezapomnianych melodii zespolu muzyczno-wokalnego Hackenbush. Wartosc artystyczna tych otatnich zapewne jest mizerna (bo zespol nie ma sobie rownych ;), a na zdjeciach nic nie widac, ale zawsze ktos moze uzyc tego do szantarzu, prawda? Komentarz nie jest naklanianiem do przestepstwa, a autor nigdy nie uzyskal metodami chakerskimi "kodow dostepu" do rakiety liveboxtepe innej niz swoja. Komentarz ma na celu glosne wskazanie problemu ktory istnieje i z punktu widzenia bezpieczenstwa sieciowego jest istotny.

  • 0

    20. ~n  2009-03-16 23:30:58  host: xdsl-11606.wroclaw.dialog.net.pl

    18. Zwykłe WPA też łatwo złamać. Zgadzam się, że sprawa jest poważna. Najlepiej błoby w ogóle zlikwidować możliwość wyłączania zabezpieczeń, wymusić obowiązkowe stosowanie WPA2-PSK(AES), WPA-Radius, na deser filtrowanie po MAC też można zostawić. Dodatkowo w przypadku, gdy karta WLAN klienta nie obsłuży tego (bo np. obsługuje tylko WEP), trzeba mu za friko zapewnić taką która zadziała. Przydałyby się jeszcze obowiązkowe szkolenia dla informatyków w poważnych w firmach, wszak sami na pewno nic o zabezpieczeniach nie wiedzą i ważne dane z firm mogą wypłynąć. Należy dodatkowo zablokować p2p. Nie ma co się zrażać historią z Asterem, który nawet nic nie zrobił poza zmianą regulaminu, a już dostał potężne gromy, że chce cenzurować internet i nie można będzie ściągnąć ślubu cioci z torrentów. Tak samo tp nie powinna zrażać się krytyką za swój blackholling, tylko jeszcze mocniej przykręcić śrubę blokując każdego kto rozsyła łańcuszki na gg, a w modemech montować bomby, aby szybko eliminować cyber przestępców. Masz jeszcze jakies lepsze pomysły niż ja?

  • 0

    21. ~n  2009-03-17 00:02:17  host: xdsl-11606.wroclaw.dialog.net.pl

    Sorry, za tą ironię. Ogólnie zgodzę się tylko co do kwesti WEP. Zdecydowana większość kart obsługuje już zwykłe WPA, więc WPA mogłoby być jako ustawienie domyślne. Chociaż w czasie na złamanie WEP i WPA nie ma dużej różnicy. Dalej przeginasz, np z tym piractwem. Poczytaj ten news i kometarze pod nim: http://www.telepolis.pl/news.php?id=13862 . Szkoda, że tam się nie wypowiedziałeś. Tak jak chciałeś sami dziennikarze wzięli się za temat, pokazali przed salonami Aster spore kolejki klientów którzy chcą zrezygnować. Z tym "wspieraniem terroryzmu" też bym nie przesadzał.

  • 0

    22.  2009-03-17 08:28:14

    W teori mi sie podoba tylko niech ktoś tego pilnuje, ale tak dobrze i obiektywnie. W naszym kraju przymyka sie oko. Dla przypomnienia dam linki i co z tego ze sa przepisy i tak zrobili po swojemu rurociag. http://tiny.pl/bpv8 i http://tiny.pl/bpv6 Ten kto wysłał pracowników do wykonania takiego rurociagu powinien SIEDZIEĆ, ale u nas głupota szybciej zostanie nagrodzona niż wytępiona :(

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-45-122.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet