DAJ CYNK

Wstępne wyniki Centertelu w 3Q2012

WitekT

Wydarzenia

W III kwartale 2012 roku Centertel miał przychody na poziomie 1,853 mld zł (spadek o 4,8% w stosunku do III kwartału 2011 roku). 30. września operator miał 14,758 mln aktywnych kart SIM - o zaledwie tysiąc więcej niż na koniec II kwartału. Co ważne, zmniejszyła się baza kart abonamentowych.

W III kwartale 2012 roku Centertel miał przychody na poziomie 1,853 mld zł (spadek o 4,8% w stosunku do III kwartału 2011 roku). 30. września operator miał 14,758 mln aktywnych kart SIM - o zaledwie tysiąc więcej niż na koniec II kwartału. Co ważne, zmniejszyła się baza kart abonamentowych.

W III kwartale Centertel stracił aż 43 tys. kart abonamentowych, a pozyskał 44 tys. prepaid. Marża EBITDA w III kwartale wyniosła 31,8% (spadek względem III kwartału 2011 roku o 2,3 pkt. proc).

W komentarzach do wyników napisano, że spadek przychodów nastąpił ze względu na gwałtowne obniżenie ARPU i cięcie stawek MTR. Zapowiedziano też natychmiastowe wdrożenie planu działań marketingowych i sprzedaży w celu minimalizacji wpływu nielimitowanych planów taryfowych.

W następstwie wprowadzenia w II kwartale ofert na nielimitowane rozmowy komórkowe i SMS-y przez wszystkich operatorów w Polsce, średni przychód na użytkownika w naszym segmencie usług dla biznesu obniżył się znacząco. Środki zapobiegawcze, jakie natychmiast podjęliśmy nie będą wystarczające, aby w pełni zneutralizować negatywny wpływ tej nowej wojny cenowej na wartość całego rynku - skomentował wyniki Maciej Witucki, prezes Orange Polska.

Podział ARPU na poszczególne usługi:


Kluczowe wskaźniki:

Prepaid

Postpaid

Razem

1Q11

7,457

6,963

14,420

2Q11

7,568

6,967

14,535

3Q11

7,641

6,972

14,614

4Q11

7,681

6,977

14,658

1Q12

7,685

6,927

14,612

2Q12

7,820

6,937

14,757

3Q12

7,865

6,894

14,758



Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

liczba smartfonów (tys.)

klienci mobilnych usług szerokopasmowych (tys.)

1Q11

1725

499

2Q11

1804

645

3Q11

1881

691

4Q11

2103

741

1Q12

2256

800

2Q12

2574

848

3Q12

2798

907


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q11

17,5

62,7

39,4

2Q11

18,0

66,1

41,1

3Q11

18,1

65,3

40,7

4Q11

18,0

64,5

40,1

1Q12

16,8

62,0

38,3

2Q12

17,9

64,8

40,0

3Q12

17,0

61,7

38,0



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

prepaid

postpaid

zagregowane

1Q11

92,6

229,0

158,6

2Q11

96,7

236,3

163,9

3Q11

97,5

236,6

164,0

4Q11

93,7

235,9

161,4

1Q12

92,3

236,5

160,8

2Q12

95,8

239,6

163,7

3Q12

91,3

243,4

162,6



SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

prepaid

postpaid

zagregowane

SRC

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

2Q11

9,2

559,3

124,9

542,1

3Q11

8,5

577,2

114,4

555,6

4Q11

10,4

565,4

134,1

591,4

1Q12

9,0

627,2

132,5

628,8

2Q12

7,6

544,0

107,3

651,2

3Q12

8,2

563,4

113,3

599,9



CHURN (wskaźnik odejść)

prepaid

postpaid

1Q11

14,4%

3,8%

2Q11

15,8%

3,4%

3Q11

17,2%

3,5%

4Q11

16,1%

4,0%

1Q12

16,7%

3,9%

2Q12

16,8%

3,4%

3Q12

17,2%

3,5%


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł