Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wartość polskiego rynek telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł

Wartość polskiego rynek telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł

sirmark 15 Października 2008 14:48

0 0

Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych w 2008 roku wzrośnie o 4,2% do 40,2 mld zł. W ciągu najbliższych czterech lat rynek ten będzie rozwijał się w średniorocznym tempie ok. 2,5% - wynika z raportu firmy analitycznej PMR.

Analitycy PMR oceniają, że panujące trendy w coraz większym stopniu upodabniają sektor telekomunikacyjny do dojrzałych rynków Europy Zachodniej.
Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce wszedł w fazę dojrzałości. Odnotowywane w ostatnich trzech latach wzrosty wartości były jedynie minimalne, w granicach 2-5% rocznie. Pomimo prognozowanego zwiększenia dynamiki w 2008 r., w porównaniu do roku 2007, nie należy spodziewać się odwrócenia wspomnianego trendu i jeszcze wyższej dynamiki w kolejnych latach - czytamy w raporcie PMR. - Segmentem mającym najbardziej negatywny wpływ na wartość sektora jest w dalszym ciągu telefonia stacjonarna. Ponadto rozwój rynku telefonii komórkowej i internetu, w obliczu presji na obniżanie cen usług, nie jest w stanie skutecznie napędzać wzrostu całego rynku.

W ciągu najbliższych czterech polski rynek usług telekomunikacyjnych lat będzie rozwijał się w średniorocznym tempie ok. 2,5%, a kapitalne znaczenie dla wartości sektora będą miały działania regulatora (np. planowane bardziej restrykcyjne obniżki stawek rozliczeń międzyoperatorskich czy dążenie do separacji TP).

W przypadku większych niż spodziewane spadków przychodów na rynku hurtowym i możliwym spowolnieniu tempa wzrostu całej gospodarki, jeszcze bardziej prawdopodobna niż przed rokiem jest okresowa stagnacja lub nawet spadek wartości całego rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce - podsumowuje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.




W 2007 roku wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce, mierzona w złotych, wzrosła rok do roku o 2,2% do 38,6 mld zł. W 2006 roku wzrost wyniósł 4,6 proc. do 37,7 mld zł.

Analitycy PMR wskazują, że drugi co do wartości segment nadal stanowi telefonia stacjonarna, jednak jego udział w rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie się zmniejsza do 27% w 2007 roku z 58% w 2000 roku. Kolejny rok z rzędu sektor zanotował niespełna 10-proc. spadek wartości, głównie za sprawą substytucji usług stacjonarnych przez mobilne. Ponadto, nic nie wskazuje na możliwość odwrócenia negatywnego trendu w ciągu najbliższych 2-3 lat - podano.

Najmniejszym, a jednocześnie najdynamiczniej rozwijającym się, segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego pozostaje dzierżawa łączy, transmisja danych i dostęp do internetu (DLISP). W 2007 roku na rynku DLISP zostało wygenerowanych ok. 4,7 mld zł przychodów, z czego największą część stanowiły wpływy w sektorze usług dostępu do internetu.

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    1. ~ukasz  2008-10-15 14:48:08  host: eqp231.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Poprawcie tytuł :) Wartość polskiego _rynek_ telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł

  • 0

    2.  2008-10-15 16:20:45

    do poprawki: "W ciągu najbliższych czterech polski rynek usług telekomunikacyjnych lat będzie.. "

  • 0

    3.  2008-10-16 09:25:59

    Polska język - trudna język ;)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-145-218-90.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.