Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Warszawskie karetki z nawigacją satelitarną

Warszawskie karetki z nawigacją satelitarną

sirmark 16 Października 2007 21:07

0 0

W styczniu warszawskie karetki zostaną wyposażone w system nawigacji satelitarnej, dzięki czemu znacznie skróci się czas dojazdu karetek do pacjentów - zapowiedział Artur Kamecki, dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego.

Nawigacja ma także usprawnić pracę pogotowia zwłaszcza w sytuacjach "zdarzenia masowego". W przyszłości w ramach tego systemu możliwe będzie skoordynowanie także innych służb, np. straży pożarnej czy straży miejskiej.

Jak wyjaśnił Kamecki, system połączy centrum dyspozytorskie z 16 "miejscami wyczekiwania" zespołów ratunkowych, których obecnie jest na terenie Warszawy 43. W każdej karetce znajdzie się odbiornik GPS, a dyspozytor będzie mógł obserwować na ekranie położenie ambulansu i jego status - zajęty lub wolny, i tym samym odpowiednio zarządzać zespołami.




Mapa, opracowana przy współpracy Biura Geodety Województwa Mazowieckiego w Warszawie, będzie na bieżąco aktualizowana i uzupełniana o informacje o prowadzonych w stolicy remontach i związanych z nimi objazdach.
Jesteśmy w stałym kontakcie z dyrektorem, kierującym zespołem koordynującym remonty stołecznych dróg. O wszystkich remontach jesteśmy powiadamiani z wyprzedzeniem - zapewnił Kamecki.

Koszt realizacji przedsięwzięcia to 1,15 mln zł, z czego połowa pochodzi ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, a połowa z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 31
  • 0

    12.  2007-10-16 23:35:58

    A nie lepiej było by w końcu zrobić 112 żeby działało jak trzeba?

  • 0

    13.  2007-10-16 23:49:25

    112 nie rozwiaze do konca problemu bo to tylko scentralizowane biuro obslugi a gps usprawnia dojazd do miejsca przeznaczenia w mozliwie jak najkrotszym czasie mozliwie jak najkrotsza i najmniej zatloczona trasa gps ma takie mozliwosci oczywiscie rozwiazanie problemu numeru alarmowego w wiekszym stopniu usprawnilo by dzialania ale moim zdaniem gps jest bardziej uzyteczna rzecza

  • 0

    14.  2007-10-17 00:04:54

    skers: chyba nigdy nie używałeś nawigacji:) W centrach miast w szczycie nic nie daje. Często jeździ się skrutami, pod prąd, chodnikiem itp.Jest może i dobra jak sie wiezie chorego z miasta A do miasta B pod konkretny adres ale nie na codzień dla "zawodowego" kierowcy. Za 112 dostaniemy lada moment karę od UE bo to leży szczególnie w terenie:)

  • 0

    15.  2007-10-17 00:08:41

    Powiadają, że każda droga prowadzi do Rzymu, ale w przypadku karetki, Policji, Straży jeszcze długo nic nie zastąpi logiki i rozumu kierowcy. Sprawdzi się to może później jak nasi wszyscy kierowcy wyjadą do Angli a my zatrudnimy np. Ukraińców. Wtedy na pewno trafią:)

  • 0

    16.  2007-10-17 01:00:19

    piotrM: ok nawigacja moze utrudnic kierowcy dojazd ale to zalezy od tego jakiej firmy sprzet zostanie wykorzystany i jakiej jakosci sa mapy zdaje sobie sprawe ze nawigacja w polsce jest w powijakach i ze kazde urzadzenie z inna mapa dopasowana do niego albo poradzi sobie z zadaniem albo nie niejednokrotnie widzialem testy tego sprzetu w tv i wszystko zalezy od sprzetu niestety problem tkwi w tym ze jeden sprzet np moze byc latwiejszy w obsludze ale miec mapy do kitu a drugi trudniejszy w obsludze moze sprawdzic sie w terenie napewno nie dzis nie jutro gps ulatwi zadanie sluzbom ratowniczym ale jestesmy coraz blizej korzystania ze sprzetu wysokiej jakosci byc moze wkrotce system Galileo rozwieje watpliwosci poprawi niedoskonalosci GPS i bedziemy mogli smialo trafic do celu lub skorzystac z szybkiej i fachowej pomocy ratowniczeja co do kompetencji zawodowych kierowcow karetek to nie mam zarzutow bo to oni sa madrzejsi sprytniejsi bardziej doswiadczeni i inteligentni od kazdego nawet najlepszego sprzetu gps wiec jesli kierowcy karetek wyjada na wyspy to gps i tak sie przyda dla kierowcow zza naszej wschodniej granicy tylko trzeba bedzie albo przeprogramowac caly sprzet na jezyk ukrainski rosyjski itp albo tych wszystkich iwanow borysow wyslac na przyspieszony kurs polskiego z obsluga nawigacji i znajomoscia topografi miasta

  • 0

    17. ~Kokolino  2007-10-17 01:15:52  host: p5090de3b.dip.t-dialin.net

    Zalety tego doceni ten kto bedzie potrzebowal pomocy i zostanie mu ONA na czas udzielona.

  • 0

    18.  2007-10-17 01:24:31

    skers: Logika,logika,logika i doświadczenie kierowcy. Nawigacja w dużym mieście i przy dynamicznie zmieniającym sie natężeniu ruchu jest dobra dla "dyrektoróf" :-) Słupki, wskaźniki, wzrosty, itp. och, ach a życie jest brutalne. Dla kierowcy "uprzywilejowanego" zielone nie zawsze jest światłem zielonym. Musi przewidzieć wiele rzeczy, chociażby to że inni go nie widzą, a tu głos blondynki: za 250 m ostry zakręt w prawo lub drugi zjazd z ronda jak to jest skrzyżowanie!!!:-) a On się wychował w tym mieście:-)

  • 0

    19.  2007-10-17 01:31:54

    Kokolino: Pavulon też jest lekiem:-)

  • 0

    20. ~  2007-10-17 03:47:48  host: cnet-u-255-219.petrus.pl

    Ech, ale nie o to chodzi z tym GPS-em, żeby kierowcę do wypadku prowadził... To dyspozytor ma wiedzieć dokładnie gdzie się dana karetka znajduje, łącznie z jej statusem (wolna, wyjazd w kodzie... , transport pacjenta, powród do bazy itd.) i w razie potrzeby wysłać najbliższy dostępny ambulans, a nie przypadkowy, który może mieć 10 razy dalej, albo akurat transportuje pacjenta. Taki terminal w karetce, to nie jest zwykły PDA - to dedykowany system, stosowany już w wielu miastach Polski, który pozwala dysponować pojazdami ratownictwa - zintegrowane są z tym pagery, które informują wszystkich członków załogi danego ambulansu indywidualnie o wyjeździe, system komputerowy itd. To trzeba zobaczyć, bo w działaniu jest całkiem sprawne. A prowadzenie kierowcy do celu nie ma najmniejszego sensu, poza terenami wiejskimi, gdzie w nocy faktycznie ciężko znaleźć konkretne gospodarstwo wśród pól i lasów mając do dyspozycji tylko adres np. Kowalewo Wybudowanie 5, ewentualnie opis: "za domem z czerwonym dachem w prawo" (w środku nocy z pewnością zobaczysz czerwony dach), albo: "za polem pszenicy trzecia w lewo" - a jak to będzie owies? ;) Tutaj gdyby dyspozytor (mający łączność z wzywającym i posiadający dokładne mapy) wysłał konkretne współrzędne, typowy GPS nawigujący do punktu sprawdziłby się świetnie. Jeden warunek: bardzo szczegółowe mapy, łącznie z najmniejszymi polnymi drogami. Wszystko co ma asfalt kierowcy świetnie znają i obejdą się bez nawigacji.

  • 0

    21. ~mar  2007-10-17 06:30:56  host: public-gprs36871.centertel.pl

    Systemy nawigacji fajna rzecz pod warunkiem że posiada się taki luksus jak własna częstotliwość do przekazywania danych. Pośrednictwo naszych operatorów komórkowych kończy się tym że nawet jedna trzecia danych potrafi gdzieś przepaść bo się nie wyrabiają z ich transmisją. Wiem to z praktyki. Najgorzej działa to w Orange a stosunkowo najlepiej chociaż też nie idealnie w Plusie.

  • 0

    22. ~Chciwy sanitariusz  2007-10-17 12:23:22  host: 91.202.54.80.static.rdi.pl

    Oj nie będzie można "skóry" wozić aż kipnie, trzeba będzie na miejscu trepem załatwić delikwenta albo postrzelać z "defi".

  • 0

    23.  2007-10-17 18:00:41

    przy obecnie zakorkowanej stolicy to naprawde dobry krok, samo sledzenie pojazdow za pomoca gps to juz duza pomoc dla ekipy karetki w wyborze trasy.

  • 0

    24. ~Krakusik  2007-10-17 18:11:19  host: tq138.internetdsl.tpnet.pl

    a w Krakowie działa to świetnie - jeżdżę karetką, a dsypozytor dokładnie wie gdzie jestem ... Ach ta nasza stolica ...

  • 0

    25.  2007-10-17 18:17:49

    Krakusik: Dyzpozytorowi pomaga.Ok. Tylko napisz czy Tobie to pomaga czy jest to zbędny gadżet dla kierowcy

  • 0

    26. ~venro  2007-10-17 19:41:44  host: ekk122.internetdsl.tpnet.pl

    Fajnie. Ale jak bedzie tez opcja szukania najszybszej drogi wg natezenia ruchu, wtedy to jest przydatne :)

  • 0

    27. ~zorrovex  2007-10-17 21:55:02  host: 87-205-253-201.adsl.inetia.pl

    andy: masz rację, w Kielcach w ŚCRMiTS - (Świetokrzyskim Centrum Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego)to działa i jest wykorzystywane do nawigacji karetek. GPS jest instalowany we wszystkich kieleckich karetkach, oraz w Nowej Słupii, Chmielniku, Mniowie. W Kielcach w Centrali znaduje sie dyspozytornia z taką specjalną mapą na którą nałożone są pozycje poszczególnych pojazdów. Warszawa jest znowu spóżniona... ale taki system powienien być w każdym dużym mieście. popieram!!!

  • 0

    28. ~  2007-10-20 16:25:21  host: cid20.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No to dobra nasza. Dobry GPS w miesice to podstawa. Ja uzywam systemu nawigacji od Mio - P550 wraz MioMap3 i naprwde widze jak latwiej sie poruszać w Wawie.

  • 0

    29. ~Antek  2007-10-29 19:48:27  host: djz4.neoplus.adsl.tpnet.pl

    no cóż... z każdym gpsem jest łatwiej. dla karetek z pewnością to jest pewien progres. jeśli można skrócić czas dojazdu do pacjenta, to należy to zrobić. co do mio, to jest to rozwinięcie fajnego pomysłu. palmtopowe gpsy mogą się przydać w karetkach kiedy nie ma możliwości bezpośredniego dojazdu do pacjenta.

  • 0

    30. ~Kamil  2007-11-16 19:15:13  host: aaya149.neoplus.adsl.tpnet.pl

    rozumiem, że chodzi o to, że w razie jakiejś blokady, można wziąć gpsa w rękę i na nogach ostatni odcinek trasy przebyć. pomysł popieram jak najbardziej. a mio chyba jest na tyle tanią marką przy zachowaniu odpowiedniej jakości, że nasza służba zdrowia by mogła spokojnie sobie nabyć te cacuszka.

  • 0

    31. ~sfetrzak  2007-11-18 17:05:49  host: aate6.neoplus.adsl.tpnet.pl

    nareszcie karetkom łatwiej będzie omijać korki :D tylko muszą wybrać dla nich bardzo dobre GPS'y... wg dobrym rozwiązaniem były by urządzenia MIO z AutoMapą v4, bo doprowadzą ich szybko na miejsce i nie obciążą budżetu.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-27-162.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.