Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości W ciągu 5 lat płatności komórką tak samo popularne jak kartą

W ciągu 5 lat płatności komórką tak samo popularne jak kartą

WitekT 9 Grudnia 2014 10:05

1 7

W ciągu pięciu lat obsługa klienta banku na dobre przeniesie się do środowiska online - mobilnych aplikacji, bankowości elektronicznej i wirtualnych oddziałów - twierdzi 95% specjalistów rynku IT i finansowego, ankietowanych podczas tegorocznej konferencji IT@BANK. Barierę rozwoju nowych kanałów dostępu do usług bankowych stanowią jednak obawy o bezpieczeństwo danych. Aż 40% respondentów w badaniu uznało cyberprzestępczość za kluczowe wyzwanie dla polskich banków w 2015 roku. Mimo potencjalnych zagrożeń eksperci wróżą też detronizację płatności gotówkowych. W perspektywie kilku lat za codzienne zakupy mamy płacić kartą (40%) lub telefonem (35%).



Dostęp do usług bankowych zapewnia coraz większa liczba kanałów, a banki prześcigają się we wdrażaniu nowych form kontaktu, narzędzi transakcyjnych i możliwości wygodnych, cyfrowych płatności. Które rozwiązania będą wiodły prym i jaka będzie przyszłość rynku? Centrum Prawa Bankowego i Informacji zapytało o to przedstawicieli sektora finansowego i IT, którzy 20. listopada wzięli udział w największym dorocznym spotkaniu poświęconym informatyce bankowej - konferencji IT@BANK 2014.

By zachować konkurencyjność na szybko zmieniającym się rynku, banki inwestują w innowacyjne formy płatności. Jaki będzie najpopularniejszy sposób płacenia za codzienne zakupy w perspektywie pięciu lat? Zdania są podzielone. Co prawda 40% ankietowanych uważa, że w tym celu używać będziemy głównie karty, ale jedynie 5% mniej przewiduje, że Polacy wybiorą płacenie telefonem. Gadżety, takie jak brelok, zegarek (np. Apple Watch) czy naklejka zbliżeniowa mają szansę stać się wyjątkowo popularne według 16% badanych. Gotówka, którą wciąż opłacamy ponad 80 proc. transakcji w punktach handlowo-usługowych, pozostanie powszechnym sposobem zapłaty za codzienne zakupy w opinii 8% respondentów.




Entuzjastyczne nastawienie ekspertów do innowacyjnych form regulowania płatności zweryfikują rynek i konsumenci. Z badania przeprowadzonego w marcu br. przez Związek Banków Polskich przy wsparciu Krajowej Izby Rozliczeniowej wynika, że klienci banków chcieliby za codzienne sprawunki płacić telefonem. Ale tylko pod warunkiem, że rozwiązanie będzie proste w obsłudze, pozbawione dodatkowych opłat i bezpieczne - mówi Paweł Widawski, Sekretarz Rady Wydawców Kart Bankowych, działającej przy Związku Banków Polskich.

To właśnie wdrożenie powszechnych płatności mobilnych w ocenie 18% ankietowanych będzie najpoważniejszą próbą dla sektora bankowego w 2015 roku. Szansę na objęcie pozycji lidera tego rynku ma debiutujący w styczniu system BLIK - wspólna inicjatywa Polskiego Standardu Płatności, sześciu banków i Krajowej Izby Rozliczeniowej. Ma on być w zamyśle uniwersalnym, powszechnym standardem dla płatności mobilnych w Polsce. A z racji tego, że zaangażowane w inicjatywę banki pokrywają 60% rynku usług finansowych w Polsce, ma na to realne szanse.

Zobacz: Co banki proponują mobilnym klientom?

Źródło tekstu: IT@BANK     

Dodaj do:

Tagi: blik | it@bank

w sumie: 13
  • -1

    1. ~Joey  2014-12-09 10:23:59  host: 81.219.84.18

    Użytkownicy Androida który posiada teraz najwięcej wirusów, nie powinni tak entuzjastyzcznie podchodzić do płacenia telefonem. Oczywiście nie wszyscy mają coś na telefonie aczkolwiek wole po prostu zbliżyć kartę płatniczą niż telefon

  • 1

    3.  2014-12-09 10:48:00

    Ani słowa o HCE. A to jest coś co ma dużą szansę namieszać na rynku.

  • 0

    4. ~Xavi  2014-12-09 11:03:27  host: 89-77-106-88.dynamic.chello.pl

    dokładnie ja też liczę na hce taki jakie wprowadził pko sa!

  • 0

    5. ~Staszi  2014-12-09 12:02:16  host: ptcnat.t-mobile.pl

    Pic na wodę, okraszony fotomontażem.

  • 2

    6. ~  2014-12-09 12:30:57  host: fcb93.internetdsl.tpnet.pl

    Nie płaciłem, nie płacę i nigdy nie będę płacił telefonem za zakupy, nie mówiąc już o tym że smartfona nie posiadam gdyż niepotrzebne mi są wynalazki z baterią która trzyma 1 dzień i trzeba ją codziennie ładować a także obsługa dotykiem która jest dla mnie nie wygodna. Tak samo płatności zbliżeniowe - powyłączałem od razu na wszystkich kartach.

  • 0

    7. ~Tomecek  2014-12-09 12:47:33  host: 89-69-220-106.dynamic.chello.pl

    Ja na co dzień płacę kartą i wątpię, aby się to zmieniło. Po pierwsze nie mam smartfona, ale gdybym miał to musiałby być to model z NFC, których nie ma dużo na rynku i są droższe. Po drugie jeżeli płaciłbym telefonem, to i tak musiałbym nosić przy sobie kartę płatniczą na wypadek, gdyby w telefonie padła bateria, czy zwyczajnie telefon się zepsuł. Bankomatów zbliżeniowych też jest bardzo mało, więc i do tego potrzeba karty. Poza tym zdarzają się sklepy w których nie ma terminali zbliżeniowych, więc chcąc, nie chcąc i tak muszę nosić przy sobie kartę płatniczą. Na chwile obecną dla mnie płatność telefonem to zwyczajny bajer.

  • 0

    8.  2014-12-09 12:59:31

    A mój młodszy syn naklejkę zbliżeniową do karty do rachunku bieżącego ma na telefonie (smartfonie)... Płaci kartą czy telefonem? ;-)

  • 0

    9.  2014-12-09 13:48:16

    wlo: wg Orange Finanse płaci telefonem :)

  • 1

    10. ~  2014-12-09 14:10:40  host: 178235137213.wagrowiec.vectranet.pl

    Wystarczy, że bank wie gdzie płacę kartą. Telekom nie musi tego wiedzieć.

  • 0

    11. ~Adam  2014-12-09 15:43:11  host: apn-37-7-62-172.dynamic.gprs.plus.pl

    Ja też mam naklejkę i nic więcej nie potrzebuje

  • 0

    12. ~wi  2014-12-10 08:52:52  host: xdsl.045.c86.petrotel.pl

    czy nie lepiej płacić telefonem- kartą sim operatora, np. na abo... doliczanie do rachunku, na kartę - doładowuję sobie kartę np.500zł i tymi środkami płacę, proste

  • 0

    13.  2014-12-10 09:32:44

    płatności powinny być na słowo honoru, będzie szybko, wygodnie i super niebezpiecznie ... co za bzdury z tymi zbliżakami i telefonami, ludzie dbajcie o bezpieczeństwo

  • 0

    14. ~  2014-12-11 08:43:34  host: google-proxy-66-249-81-227.google.com

    Te 30 procent to dane globalne. W polsce to nie przejdzie. Za duże prowizje i zachodu by taką opcję uzyskać w telefonie. Właśnie....telefon. musi to być Smartfon !! :(

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-119-60.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz nową ofertę Mix sieci Play?

Nowa oferta Mix sieci Play

 

Zobacz wynik | Opinie (6)

Archiwum Ankiet