Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości W 2008 roku UKE zajmie się jakością sieci

W 2008 roku UKE zajmie się jakością sieci

WitekT 28 Grudnia 2007 11:09

0 0

W 2008 roku UKE chce się zająć jakością usług. Wyegzekwować to, aby zapisy w umowach, które podpisują użytkownicy, odzwierciedlały to, co faktycznie się im oferuje - poinformowała w wywiadzie dla Gazety Wyborczej prezes UKE Anna Streżyńska.

Jeżeli operator sprzedaje łącze o przepustowości 1 Mb/s, to może jeszcze można tolerować prędkości typu 600 czy 800 kb/s. Ale 130 kb/s - niewątpliwie już nie. A tak niedawno było w sieci Telekomunikacji Polskiej, gdzie przez kilka tygodni jakość była dramatycznie niska. Sama miałam ten problem, a do Urzędu wpływało po kilkadziesiąt skarg dziennie - powiedziała Streżyńska.

Streżyńska chce, aby umowy jasno określały, jakiej jakości ma być świadczona usługa. Klient musi mieć podany minimalny pułap, co dziś nie jest praktykowane.

Prezes UKE chce także poprawić jakość sieci komórkowych.




W ciągu dnia bardzo dużo przemieszczam się po mieście. I jeszcze się nie zdarzyło, bym podczas podróży wykonała rozmowę w całości, bo albo sieć jest przeciążona, albo nie ma zasięgu. Podobnie w mojej gminie koło Podkowy Leśnej. Żeby mieć absolutną pewność, że moje połączenie nie zostanie przerwane, to nie tylko muszę wyjść z domu, ale nawet iść na sam koniec ogrodu. Bo tylko tam zasięg jest w miarę stabilny - powiedziała Streżyńska.

W tym celu UKE umieścił na swojej stronie listę lokalizacji masztów komórkowych, żeby ludzie mogli zobaczyć, gdzie są te maszty komórkowe, na które zostały wydane pozwolenia, i czy realnie znajdują się w ich zasięgu.

UKE zbudował też system oceny jakości w sieciach komórkowych i IP. Urząd ma też wkrótce dostać od Instytutu Łączności projekt propozycji norm, jakie powinny obowiązywać we wszystkich sieciach wraz z propozycją sposobu egzekucji wymagań. Opublikowanie takiego wykazu norm, zdaniem Streżyńskiej, rozpocznie proces normalizacji rynku. Tak jest w innych krajach - ogłasza się, jakie są przyzwoite standardy jakościowe i konkurencja sama to wymusza.

Źródło tekstu: Gazeta Wyborcza     

Dodaj do:
w sumie: 87
  • 0

    68. ~Chrome_TP  2007-12-31 00:03:59  host: akb144.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Natomiast w odniesieniu co do jakości i zasięgów sieci bezprzewodowych to podzielam opinię, iż trzeba wpierw znacznie uprościć wszystko związane ze stawianiem nowych masztów i nadajników - to fundament i bez niego daleko nie pojadą - owy temat to też temat rzeka... chętnie bym też parę opinii zawarł ale wystarczająco już zaspamowałem ten temat :> idę się zaczaić w ciemnym zaułku na nic nie podejrzewającego klienta neo... :>

  • 0

    69. ~Elvir  2007-12-31 09:34:50  host: 30-mia-1.acn.waw.pl

    To skoro przy łączach rzędu 1Mbit, 2 Mbit są w TP problemy z osiągnięciem tej prędkości w każdej chwili, to co dopiero przy szybszych łączach. W tej sytuacji pozostaje mi się cieszyć netem w kablówce. Przy łączu 3Mbit w dzień transfer zawsze na poziomie 360-370KB/sek, a w nocy przy 6Mbit - ~730KB/sek.

  • 0

    70. ~  2007-12-31 12:04:21  host: cwc78.internetdsl.tpnet.pl

    do ukenamuniu 48: dzięki za infomrmacje. Ja też podejrzewam,że Orange może w tym maczać palce ponieważ - nadal moje(stare nr orange)przeniesione do ery można wysyłać darmowe nr ze strony Orange. Waśnie to sprawdziłem. Nie znam sie na tym, ale widać ni do końca w Orange przenieśli moje numery do Ery, mimo,ze zapłaciłem za to 122 zł. Ja sie nie znam na szczegółach technicznych i mam pretensje do ery,za pozostawienie mnie bez jakiejkolwiek pomocy. W końcu jestem ich abonentem, im płace abo, u nich składałem zlekceważone przez nich reklamacje. Próby konstruktywnej rozmowy z konsultantami ery kończą sie olaniem mnie i problemu. Wale sobie głową w mur. Ale jestem w kontakcie z UKE, rozmawiałem z szefową miejscowego biur i powiedziała,ze jak nie załatwią reklamacji to mi pomogą. Czekam wiec jeszcze 26 dni odcięty od Play. Może era zerwała warunki umowy, albo ja podam erę do sądu, w każdym razie nie dopuszczę to tego, aby być odciętym od Play przez 2 lata. Sprawdzę jeszcze jak wygląda moje pouczenie ze stacjonarnymi, ale dzwonili już do mnie i było ok.

  • 0

    71. ~bzik  2007-12-31 12:04:52  host: cwc78.internetdsl.tpnet.pl

    nick z 70 bzik

  • 0

    72. ~ORANGutan  2007-12-31 15:47:07  host: ip-213-17-168-155.netia.com.pl

    brawo dla UKE i pani Streżyńskiej! co jest grane że u mnie w Orange po północy ZNIKA ZASIĘG ZUPEŁNIE, przez blisko 2h na żadnym aparacie nie mam ani kreski i ratunkowy 112 nie działał! przynajmniej 2 razy miałem tu taką akcję w ciągu ostatnich tygodni, a przecież nie siedzi się nocami i nie sprawdza! a co gdy trzeba dzwonić po karetkę, albo po kogoś pojechać gdzieś... mobilność? jaka to mobilność skoro urywamy się w środku miasteczka przy obwodnicy!

  • 0

    73. ~ukenamuniu  2007-12-31 16:45:29  host: nat-go2-1.aster.pl

    #72: jesteś chyba w dołku (propagacyjnym).

  • 0

    74. ~bzik  2007-12-31 17:16:56  host: cwc78.internetdsl.tpnet.pl

    do post 42, sukces mozna do mnie dzwonić z Play, i to chyba ta sieć zareagowała na (również) pisemna interwencję). Czyli dało sie to załatwić b. szybko& dniu

  • 0

    75. ~ukenamuniu  2007-12-31 17:38:41  host: nat-go2-1.aster.pl

    bzik: jakie tam Twoje pisemne interwencje.. znajomi sieciowcy czytają Telepolis.

  • 0

    76. ~ukenamuniu  2007-12-31 19:28:54  host: nat-go2-1.aster.pl

    #13 pracę IŁ wykonał chyba na zlecenie Ministerstwa a nie UKE (chociaż to ta sama budżetówka). IŁ konsultował z UKE i operatorami. Na razie nie ma pomysłu na to JAK ma być, gdyż: 1/ ETSI EG 202009-2 ustala co definiować i badać: wskaźnik dostępności do 50 wybranych portali, stopę błędów transmisji danych, osiągniętą "szybkość" transmisji danych, wskaźnik usterek na linię; 2/ETSI EG 202057-4 określa sposób prób/badań (oraz terminal pomiarowy, serwer, plik testowy). Reasumując: wiadomo co i jak badać lecz nie są to wg mnie wskaźniki jakości usług gotowe do wstawienia do nowego rozporządzenia Ministra.

  • 0

    77. ~Papa StAKo  2007-12-31 20:23:39  host: chello062179069199.chello.pl

    Jeśli Jej Kudłatość zamierza zaadaptować wskaźniki wyssane z brudnego palucha przez IŁ, to gratuluję. Będzie wielkie ROTFL jak każą opom raportować tak gargantuiczne bzdury :)))

  • 0

    78. ~bzik  2008-01-01 12:45:39  host: cwc78.internetdsl.tpnet.pl

    do ukenamuniu; dziękuje wszystkim którzy pomogli, :) miło wrócić do normalności czyli mieć połączenia ze wszystkimi sieciami, nie ma to jak życzliwości dobra wola, pozdrawiam:)dzięki

  • 0

    79. ~ukenamuniu  2008-01-01 13:15:27  host: nat-go2-1.aster.pl

    Papa StAKo: nie jest tak źle jak napisałeś. IŁ (+ opy i UKE) wykonał kawał dobrej i potrzebnej roboty. Są ponazywane i zdefiniowane wskaźniki oraz sposób pomiaru. Podałem tylko przykładowe "nazwy". Jest wiele innych, np. dotyczące usługi e-mail/dostępności serwerów (całkowity czas przerw w ciągu tygodnia obliczany osobno dla serwerów SMTP i POP3, wskaźnik niesprawności POP3 -odbiór). Nie wiem co wynika np z określania, że 95% abonentów ma uzyskiwać "szybkość" maksymalną (5% minimalną). Moje uwagi nt (nie)właściwego stosowania określeń "przepustowość" i "przepływność" dotyczą też chwalonego opracowania. Ponieważ rozporządzenie Ministra będzie konsultowane ze środowiskiem, nie boję się, że zatwierdzone dane liczbowe (dot. wskaźników jakości świadczenia usług)będą wyssane z palca, chociaż przedstawiane do konsultacji mogą takie być.

  • 0

    80. ~fatalerror  2008-01-01 13:38:52  host: xdsl-2514.wroclaw.dialog.net.pl

    Nie ma to tamto Pani Streżyńska potrafi zadbac o swoje interesy. Jakos wczesniej nie przeszkadzało jej przerywanie rozmów. Jaaaasne była w opozycji więc miała przywilej nic nierobienia.

  • 0

    81. ~ukenamuniu  2008-01-01 13:57:14  host: nat-go2-1.aster.pl

    bzik: sobie podziękuj za inicjatywę i Witkowi za "wpływowy" portal. Może też pomogłeś innym z podobnymi kłopotami.

  • 0

    82. ~Papa StAKo  2008-01-01 20:48:30  host: chello062179069199.chello.pl

    ukenamuniu: Byłeś na ostatnim spotkaniu w IŁ? Wiesz, że IŁ posłał owe niedopracowane wskaźniki do Kudłatej? Konsultacje ze środowiskiem mogą nic nie dać kiedy materiał już poszedł - i tego właśnie się obawiam.

  • 0

    83. ~ukenamuniu  2008-01-01 23:37:22  host: nat-go2-1.aster.pl

    Papa StAKo: to nie jest domena Kudłatej, Szeryfa, Pomysłowego Dobromira czy spANIsh inquisition. Upoważnienie/delegację do wprowadzenia rozporządzenia ma Minister właściwy do spraw łączności. To Minister skieruje tekst do konsultacji "społecznych" (Izby, organizacje /stowarzyszenia techniczne). Tekst, którego jeszcze nie ma, bo znane nam tabelki, będące wprawdzie tłumaczeniem norm ETSI, nie stanowią normy prawnej.

  • 0

    84. ~bzik  2008-01-02 21:17:07  host: cwc78.internetdsl.tpnet.pl

    do ukenamuniu, dziękuje Witkowi, i Tobie też, dostałem prezent - czyli powrot do normalności akurat na 2008 r. odpisałem Ci też na drugiej stronie http://telepolis.pl/news.php?id=10143 luknąłem i tu i tu, :) pozdr.

  • 0

    85. ~ukenamuniu  2008-01-03 00:07:30  host: nat-go2-1.aster.pl

    bzik: nie mam pod myszą, ale znalazłem pod id=10131. Dzięki, ale to Twoja zasługa. Jeszcze kilka spraw i BOKi będą zbędne. Wystarczy Telepolis i kilku cytatych, pardone, czytatych inżynierów u opów.

  • 0

    86. ~Jarecki  2008-01-03 21:28:08  host: cgi161.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Z całym szacunkiem dla UKE (za zapał i celną lokalizację problemów) - nie sądzę, żeby przy obowiązującym w tym kraju trybie postępowania sądowego był w stanie wyegzekwować coś u operatorów. Jako przykłady podaję zeszłoroczną wpadkę Ery z regulaminem (teraz dochodzi podobna wpadka Orange). Od roku nie zapadł prawomocny wyrok w tej sprawie, a nałożonej na Erę kary UKE chyba jeszcze długo nie wyegzekwuje ...

  • 0

    87. ~  2008-01-12 04:22:14  host: inet20908nb-3.eranet.pl

    dokladnie, co ten sad tak dlugo rozpatruje?? Przeciez to oczywista oczywistosc ze Era zlamala prawo ze zmiana regulaminu!

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-211-135.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.