Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Visa - płatności mobilne bez udziału operatora telekomunikacyjnego?

Visa - płatności mobilne bez udziału operatora telekomunikacyjnego?

orson_dzi 12 Września 2014 13:09

3 3

Płatności zbliżeniowe za pomocą smartfonu wymagają dzisiaj porozumienia między bankiem, a operatorem. A gdyby tak wyeliminować z tego procesu operatora?



Płatności mobilne były postrzegane jako swego rodzaju rewolucja i wielka wygodna. Pozbywamy się kart płatniczych i za zakupy płacimy zbliżeniowo smartfonem. Prosto, szybko i bezproblemowo. W praktyce jednak nie jest to już takie proste.

W pierwszej kolejności bank, z którego korzystamy, musi mieć podpisaną umowę z naszym operatorem. Wtedy operator pozwala na instalację oprogramowania banku na swojej karcie SIM i dopiero wtedy płatności zbliżeniowe są możliwe. Tak to wygląda od strony użytkownika. Od strony banku jest to bardziej skomplikowane, bo operator za taką usługę oczywiście każe sobie zapłacić. W końcu każdy chce zarobić, w każdy możliwy sposób. Z pomocą może przyjść technologia HCE.




HCE często jest określane mianem NFC w chmurze. Dzięki temu karta płatnicza nie jest emulowana przez kartę SIM naszego operatora, a przez aplikację zainstalowaną na smartfonie. Proces korzystania z HCE mieści się w trzech krokach. Należy pobrać aplikację z Google Play, zarejestrować swoją kartę płatniczą w banku i korzystać. Płatności nie wymagają połączenia z Internetem. Wielkimi zwolennikami HCE są oczywiści najwięksi gracze na rynku kart płatniczych - MasterCard i Visa. Przeciwnikami są operatorzy, którym mogą przez to przejść koło nosa dodatkowe pieniądze.

Pierwsze komercyjne wdrożenie HCE miało miejsce latem tego roku. Visa uruchomiła je w hiszpańskim banku BBVA. W ubiegłym tygodniu pilot usługi pojawił się w słowackim banku VUB. Kolejnym krajem w kolejce do HCE jest Polska. Visa informuje, że po ukazaniu się informacji, że technologia jest dostępna, firma otrzymała dużo zgłoszeń od polskich banków zainteresowanych wdrożeniem HCE. Visa spodziewa się wdrożenia HCE w Polsce jeszcze w tym roku.

Na dzień dzisiejszy HCE wymaga do działania najnowszej wersji (4.4) systemu Android, więc jej użyteczność jest po części ograniczona. Mimo wszystko jest to duży krok w stronę coraz lepszego rozwinięcia płatności mobilnych.

Źródło tekstu: Visa; nfcworld; wł     

Dodaj do:

Tagi: hce | mastercard | nfc | visa

w sumie: 35
  • 2

    16. ~.we  2014-09-12 15:31:27  host: bqy193.neoplus.adsl.tpnet.pl

    nooo w koooncu... byloby bardzo milo, zeby nie trzeba bylo sie pałować z bankiem aby moc zaplacic telefonem... a zabezpieczanie pinem? to operator (visa, mc) w swojej appce bedzie umieszczal stosowne rozwiazania wiec pewnie i miejsce dla pinu sie znajdzie :-)

  • 0

    17. ~wi  2014-09-12 15:44:46  host: m069.class100.petrotel.pl

    mam fon na kartę i dlaczego nie płacić kartą sim???, po doładowaniu 500zł bym płacił przez NFC

  • 0

    18. ~D  2014-09-12 16:31:13  host: public-gprs517316.centertel.pl

    Ja w T-Mobile UB mam naklejkę zbliżeniową włożoną za pokrywką baterii i też mogę płacić zbliżeniowo, bez posiadania jakiegoś NFC czy HCE ; ]

  • 1

    19.  2014-09-12 16:45:12

    toms - zgadzam się. Po co użerać się z telefonem (w sensie integrowania "usługi" bankowej w karcie SIM czy tam w telefonie), skoro zwykła plastikowa karta a teraz ta naklejka - która może być przecież jeszcze mniejsza, od lat załatwia z powodzeniem sprawę? Szkoda pieniędzy na chore pomysły nastawionych wyłącznie na zysk ludzi. Też uważam, ze bezwzględnie najmniejsza nawet transakcja powinna być autoryzowana. Nie powinno żadnej możliwości powstania debetu na koncie.

  • 0

    20.  2014-09-12 17:55:01

    A ja myślę że w przypadku płatności mobilnych aby stało się to faktycznie powszechne potrzebny jest jeden spójny system który stworzą albo organizacje płatnicze (coa zresztą próbują robić ale póki co nie trybi) albo banki. A propos tej drugiej opcji to właśnie coś takiego powstaje na bazie iko i nazywa się to bodajże Polski Standard Płatności. W program angażują się największe polskie banki i mam nadzieje ze to zatrybi. Potrzeba bowiem tutaj konsolidacji największych podmiotów by stało się to powszechne i przede wszystkim spójne. Dziś jest tak ze jedną apka płacimy w Biedronce druga w delikatesach Piotr i Paweł, trzecia płacimy za wejściówkę do Multikina, czwarta do Cinema City, piąta kupujemy bilet komunikacji miejskiej w Krakowie a szósta w Warszawie itd itd. Potrzeba współpracy dużych żeby ten bałagan ogarnąć

  • 0

    21.  2014-09-12 18:08:35

    Płatności zbliżeniowe tylko pod warunkiem umożliwienia akceptacji każdej transakcji online i offline kodem PIN. Kto ma za dużo pieniędzy niech sobie wyłączy. A tak naprawdę to od tego jest gotówka. Nie pozbywajmy się gotówki, to się obróci przeciwko nam.

  • 0

    22.  2014-09-12 18:09:52

    andrzejgolota - co to są płatności mobilne właściwie? Ja już 20 lat karty używam - pąłce poza moim ulubionym fotelem - mobilnie - przy kasie, przy stoliku w knajpie - pani która podchodzi z bezprzewodowym terminalem... To jakie są płatności? Stacjonarne - bo na stojąco albo siedząco?

  • 1

    23.  2014-09-12 18:11:29

    wg4518 - wg mnie tylko online. Offine'owe akceptacje prowadzą do debetu - a to uciążliwe jest jak wiadomo, i to bardzio, bo nie wiadomo ile tak naprawdę tego debetu jest na koncie.

  • -2

    24.  2014-09-12 18:12:36

    Co do gotówki - nie używam w praktyce od wielu lat gotówki - na razie się to nie odwróciło przeciwko mnie - płatności kartą czy przelewem.

  • 0

    25.  2014-09-12 18:20:34

    @wlo
    Oj tam czepiasz się ;) Ale niech będzie alternatywnie: transakcje bezgotówkowe i gotówkowe dokonywane przy użyciu telefonu ;)

    @wg4518
    Zgadzam się oczywiście, że to kierowanie nas w stronę jak najmniejszego używania fizycznej gotówki może mieć złe konsekwencje natomiast nie sądzę abyśmy prędko albo nawet kiedykolwiek doczekali takiego momentu, że przestaniemy używać pachnących szeleszczących banknotów ;)
    W tym konkretnym przypadku chodzi mi o to, że płatności przy użyciu telefonu mogą być/ mają szansę być dobrą alternatywą dla płatności plastikiem i jeśli zostałoby to przeprowadzone z głową mogłoby też przynieść pewne korzyści, nie tylko wygodę.

  • 0

    26.  2014-09-12 18:32:00

    andrzejgolota - no ale powiedz - bo o to pytam - czym się różni płacenie plastikiem od płacenia telefonem? Przecież jak ktoś powie - telefon zawsze mam przy sobie (ja portfel mimo, że bez gotówki) - można nakleić chipa zbliżeniowego bez problemu przecież. Mój syn tak używa właśnie - a ma telefon z NFC, tyle, ze usług nie ma na taki telefon ;-) Drugi nawet nie wziął naklejki - bo zadał dokładnie to samo pytanie - po co, skoro mam kartę?

  • 0

    27. ~  2014-09-12 18:36:28  host: gaja.tpnet.pl

    Visa to niewiarygodna instytucja. Może odciąć ludzi od ich własnych pieniędzy, jak to zrobiła parę miesięcy temu w Rosji.

  • -1

    28.  2014-09-12 19:03:44

    @wlo

    Oj to można by się trochę pozagłębiać w temat. Po pierwsze doprecyzuje, że przez płatność telefonem nie rozumiem tylko płatności zbliżeniowych i tylko płatności w sklepach stacjonarnych. Generalnie nie każdy tel ma funkcjonalność pozwalającą na płatności NFC i nie każdemu taki system płacenia odpowiada. Natomiast już większość telefonów ma systemy operacyjne pozwalające wgrywać apki które dają możliwość płacić przy kasie. Przykładowo stoję sobie w kolejce loguje się do apki pinem, gdy przychodzi moja kolej wpisuje na terminalu kod widoczny na ekranie i to wszystko [a jak chcę i mogę to mogę też płacić szybciej, zbliżeniowo]. Nie wypuszczam telefonu z ręki. Mamy więc chociażby kwestię bezpieczeństwa. Jak ktoś zajuma mi kartę to niestety różne rzeczy może z nią zrobić, zwłaszcza przy dzisiejszych niezbyt doskonałych zabezpieczeniach zbliżeniówek. Większość podpięta jest do głównych ROR-ów więc teoretycznie - zdarzały sie takie sytuacje - ktoś może nam wyczyścić całe konto. Dobrze skonstruowana apka pozwala samemu określić poziomy zabezpieczeń - możemy do apki podpiąć bezpośrednio nasz ROR, dowolną kartę jak i po prostu doładowywać taką apkę na zasadzie pre-paid. Wypłacanie pieniędzy z bankomatu też powinno być bezpieczniejsze, nie trzeba zasłaniać pinu wpisywanego na padzie, szukać ukrytych kamerek itp ;) Dodatkowo płatności w internecie np. płatność za hotel. Sam spotkałem się z przypadkami gdzie hotel przechowywał dane naszej karty rzekomo bezpiecznie a później ni stąd ni z owąd pojawiały się dziwne obciążenia na karcie. Zresztą płatność w internecie to jest w ogóle najsłabsza strona plastiku i tutaj płatność komórką ma spore pole do popisu.

    Dochodzi oczywiście kwestia wygody, kupno biletu w autobusie nie trzeba przebijać się do biletomatu z drobnymi albo kartą, płatności za parkingi, bilety do kina itd. Generalnie masa sytu

  • 0

    29.  2014-09-12 19:06:20

    Przepraszam ucięło ostatnie zdanie: Generalnie masa sytuacji w których możemy ominąć kolejki, problemy techniczne itp.

  • 1

    30.  2014-09-12 19:59:21

    A mnie ciekawi, jak skomplikowane będzie po prostu skopiowanie takiego programowego "elementu bezpiecznego" - kradzieże kart mogą nabrać nowego kolorytu.
    Przy NFC typu MyWallet karty skopiować się nie dało. A teraz hulaj dusza...

  • 0

    31. ~mm  2014-09-12 20:38:29  host: user-94-254-128-246.play-internet.pl

    Tylko czy operatorzy będą chcieli sprzedawać telefony to wspierające? Bo to jednak wywala ich z rynku płatności na który ostrza sobie zęby. A w niejednym przypadku prowizje kartowe klienta to więcej niż abonament no-limit:) Tak jak teraz ze świecą szukać w ofertach operatorów telefonów dual sim.

  • 1

    32.  2014-09-13 12:32:13

    Wkurza mnie to lobbowanie płatności mobilnych, których ludzie nie chcą, bo ciągle są do dupy. Może teraz przez Apple się to zmieni, ale zabawy z odpowiednimi telefonami, SIMami, z bankami i aplikacjami to jakaś porażka. Nie widzę problemu z płaceniem zwykłą kartą zbliżeniową. Prosto, wygodnie, bez zabaw, bez prądu. Jeśli będzie to kiedyś prostsze to ok. Na razie nie widzę zastosowania, bo i tak zawsze mam ze sobą kartę.

  • 0

    33. ~Radek  2014-09-13 13:52:46  host: ip-91.189.72.1.e-plan.pl

    Wystarczy zainstalowac aplikacje Peopay i mozna placic w sklepach, wyplacac pieniadze z bankomatu, przesylac pienadze drugiej osobie na numer telefonu. Korzystam z tego rozwiazania i musze przyznac, ze jest na prawde proste i intuicyjne. Natomiast wciaz brakuje sklepow, gdzie mozna placic Peopayem. Rozwazanie jest bez udzialu organizacji platniczych. Warunek jest taki, ze trzeba miec konto w Pekao SA

  • 0

    34.  2014-09-13 13:55:23

    ~Radek - i mówisz że tego samego nie można zrobić za pomocą zwykłego konta bankowego, do którego dają plastik - w ilościach jakich się tylko zapragnie?

  • 0

    35. ~mm  2014-09-14 15:07:08  host: user-94-254-193-191.play-internet.pl

    @33 czyli musisz mieć konto w Pekao i sklep musi podpisać umowę z pekao. O ile w Polsce jeszcze będzie to jakieś sensowny procent sklepów to za granicą pewnie dąży do zera. Wiec kartę i tak trzeba mieć. Do tego jeżeli każdy bank z Polski będzie miał własne rozwiązanie to to się nigdy nie przyjmie bo będzie b ich za dużo. Kary praktycznie są dwie (visa i mastercard). W Polsce jeszcze rzadko występują Amex oraz Dinners Club. I działają na całym świecie. Wiec po co komplikować i wymyślać cos od nowa. Natomiast jeżeli wszystkie (czy większość) banków w Polsce się dogada na jeden system i będzie można płacić tym chociaż w Polsce w większości sklepów to może mieć sens. Ostatnio podczas pobytu w USA okazało się, że oni jeszcze nawet chipów nie czytają nie mówiąc o zbliżeniówkach a drobne zakupy i tak płaciłem przeci?gając kartę przez czytnik, żadnego podpisu czy pinu (karta z polskiego banku) i płaciłem szybciej niż w Polsce zbliżeniówą (z tego co obserwuje bo w swojej karcie wyłączyłem w banku transakcje zbliżeniowe).

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-150-215.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jaki sposób zakupu telefonu jest bardziej opłacalny?

T-Mobile: telefon od operatora nie musi być droższy

 

Zobacz wynik | Opinie (7)

Archiwum Ankiet