DAJ CYNK

URTiP o wynikach kontroli blokowania telefonów

WitekT

Wydarzenia

Operatorzy sieci telefonii komórkowej przestrzegają obowiązku blokowania numerów IMEI skradzionych telefonów.

Operatorzy sieci telefonii komórkowej przestrzegają obowiązku blokowania numerów IMEI skradzionych telefonów.

Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (od 6. do 28. stycznia 2005 r.) wskazują, że operatorzy: Polkomtel S.A., Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. i PTK Centertel Sp. z o.o. wdrożyli odpowiednie procedury i zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym blokują numery IMEI (ang. International Mobile Equipment Identity) skradzionych telefonów komórkowych.

Ustawa zobowiązuje operatorów sieci telefonii komórkowej do:
uniemożliwienia użytkowania w ich sieci skradzionych telefonów komórkowych,
przekazywania informacji identyfikujących skradzione telefony pozostałym operatorom sieci komórkowych w celu ich zablokowania.

Aby zrealizować nowe obowiązki trzej operatorzy telefonii komórkowej już 16. grudnia 2004 r. podpisali porozumienie określające warunki współpracy operatorów w zakresie wymiany informacji identyfikujących skradzione telekomunikacyjne urządzenia końcowe. Porozumienie wprowadziło jednakowe zasady przyjmowania zgłoszeń o blokadę/odblokowanie numeru IMEI, formularz Zgłoszenia zablokowania/odblokowania urządzenia końcowego, jak również wzór Zaświadczenia o zgłoszeniu/wycofaniu zgłoszenia kradzieży na policję urządzenia końcowego.

W toku kontroli URTiP stwierdził, że każdy z operatorów przyjmuje zgłoszenia blokady skradzionego aparatu komórkowego tylko od własnych klientów. Możliwość zablokowania skradzionego telefonu posiadają abonenci oraz zarejestrowani użytkownicy usług przedpłaconych (prepaid), czyli tzw. telefonów na kartę. Zablokowania aparatu można też dokonać poprzez pełnomocnika.

Wraz z przyjęciem zgłoszenia zablokowania aparatu komórkowego operatorzy wymagają przedstawienia następującej dokumentacji:
potwierdzenia zgłoszenia kradzieży na Policji,
dokument potwierdzający prawo własności do blokowanego aparatu komórkowego (wraz z numerem IMEI), taki jak: faktura VAT, paragon fiskalny, karta gwarancyjna, umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub aneks do umowy, umowa kupna-sprzedaży lub darowizny wraz z pierwotnym dowodem własności (faktura, paragon),
dokument potwierdzający tożsamość zgłaszającego,
pełnomocnictwo w przypadku gdy zgłoszenia dokonuje osoba upoważniona przez abonenta (zarejestrowanego użytkownika).

Zablokowanie telefonu komórkowego następuje:
w ciągu jednego dnia, również w weekendy, od przyjęcia zgłoszenia przez pracownika, który weryfikuje ich poprawność, w sieci Polkomtel,
tego samego dnia lub w godzinach 9-10 rano następnego dnia, gdy zgłoszenie wpłynęło w późnych godzinach popołudniowych, w sieci PTC,
w ciągu godziny od momentu odebrania faksu, przesłanego po weryfikacji przez pracownika przyjmującego zgłoszenie, przez Pion Obsługi Klienta PTK Centertel.

Informacja dotycząca zablokowanego numeru IMEI jest następnie przekazywana do pozostałych operatorów drogą elektroniczną w postaci specjalnie sformatowanych, zaszyfrowanych plików raz lub dwa razy dziennie (przed południem i popołudniu) w dni robocze. Operatorzy planują zautomatyzowanie tego procesu, co umożliwi przesyłanie informacji z dowolną częstotliwością również w weekendy.

Mimo, że przepisy Prawa Telekomunikacyjnego mówią tylko o blokowaniu skradzionego telefonu, operatorzy na mocy ww. porozumienia oferują również komplementarną usługę odblokowania uprzednio zablokowanego aparatu, stosując procedurę zbieżną z procedurą blokowania numeru IMEI.

Z informacji uzyskanych przez kontrolerów URTiP wynika, że operatorzy od 1. do 20. stycznia 2005 r. przyjęli i zablokowali łącznie 1693 telefony komórkowe, w tym:
Polkomtel - przyjął i zablokował 253 telefony,
PTC - 573 telefony,
PTK Centertel - 867 telefonów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: URTiP