Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Urlop, szef dzwoni. Nie musisz odbierać

Urlop, szef dzwoni. Nie musisz odbierać

LuiN 19 Sierpnia 2015 08:30

13 1

Wielu pracodawców oczekuje, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym w czasie urlopu, choć zgodnie z prawem nie mogą tego wymagać.

Zgodnie z polskim prawem pracodawca nie może nakładać na swojego podwładnego obowiązku bycia w stałym kontakcie z firmą w czasie urlopu. Oznacza to, że pracownik nie musi zabierać na wakacyjny wyjazd telefonu służbowego ani odpowiadać na SMS-y czy e-maile od pracodawcy.

Co więcej, pracodawca nie ma prawa karać pracownika za to, że wyłączy na urlopie telefon służbowy bądź że nie odbiera służbowym e-maili. Podwładny ma do tego prawo - mówi agencji informacyjnej Newseria Alicja Biernat, adwokat z Kancelarii EIR Legal.

Polskie prawo zezwala pracodawcy na niepokojenie pracownika podczas wypoczynku tylko w szczególnym przypadku, gdy musi on odwołać podwładnego z urlopu.

Jeśli pracodawca chce odwołać pracownika z urlopu, a ten ma wyłączoną komórkę służbową, to ma również inne możliwości, żeby się z nim skontaktować, bo zazwyczaj przy przyjmowaniu do pracy pracownik wypełnia kwestionariusz osobowy i tam podaje swój numer prywatny, kontakt do osoby najbliższej, do rodziny czy swój e-mail - mówi Alicja Biernat.




Mimo tych regulacji prawnych z raportu Monitor Rynku Pracy sporządzonego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że w tym roku aż 60 proc. polskich pracowników otrzymało polecenie, by byli dostępni telefonicznie podczas urlopu, a 36 proc. zostało zobligowanych przez szefów do natychmiastowego odpowiadania na służbowe telefony i e-maile.

Są pracownicy, którzy nawet jeśli pracodawca zadzwoni do nich 15 razy, to nie odbiorą i nie będą się tym przejmować. Ale są też tacy pracownicy, którzy widząc nieodebrane połączenie, będą się tak tym przejmować, że de facto zepsuje im to urlop - mówi ekspert.
,br> Aby uniknąć kłopotliwych sytuacji, warto wcześniej wdrożyć dobre praktyki w firmie.

Można na przykład zawrzeć w regulaminie pracy pewne procedury na wypadek urlopu. Na przykład wprowadzić konieczność wyznaczenia zastępcy i przekazania mu zadań na czas urlopu czy przesłania do zespołu tzw. holiday memo, czyli wykazu projektów wraz z ich statusem i osobami wyznaczonymi do ich prowadzenia podczas urlopu - radzi mec. Biernat.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: prawo | prawo pracy | telefon służbowy | urlop

w sumie: 22
  • 3

    3.  2015-08-19 09:02:38

    Jeden z moich byłych szefów (przy okazji organista, taki co modli się pod figurą, a diabła ma za skórą) w czasach kiedy jeszcze rozmowy telefoniczne były potwornie drogie, nie mógł się dodzwonić po godzinach pracy na telefony służbowe pseudozarządu, bo ludzie z pseudozarządu sprytnie wyłączali telefony służbowe i nie podawali swoich prywatnych, dzwonił notorycznie na telefony prywatne, z największymi pierdołami, w niedzielę po południu, na urlopie, zamiast poczekać do poniedziałku. W końcu zmieniłem numer i nie podałem nowego, a ten tchórz oczywiście obgadał mnie za plecami, taki miał zwyczaj, ale bał się poprosić o nowy numer. I odtąd miałem wolne na urlopie i w weekendy. To była taka moja drobna satysfakcja, do momentu uwolnienia się od tego oszusta.

  • 0

    4.  2015-08-19 09:07:17

    No, nie musi... Ciekawe tylko, czemu służbowy numer jest w wielu, o ile nie w większości przypadków, jedynym numerem takiego delikwenta? Przecież służbowy telefon, po wyjściu z pracy - tak jak stacjonarny - raczej w pracy powinien zostawać?

  • 1

    5.  2015-08-19 09:11:14

    Ja uważam, że jeśli pracodawca chce mieć kontakt z pracownikiem - czy poza godzinami pracy, czy nawet w godzinach pracy ale poza biurem, gdzie jest dostęp do stacjonarnego telefonu, powinien wyposażyć pracownika w telefon służbowy. I go opłacać. A jeśli chce kontaktować się na prywatny, w momencie podania przez pracownika tego numeru - powinien zwracać koszty, częściowo oczywiście, jego posiadania i bycia dostępnym dzięki temu urządzeniu ;-) Ważne sprawy? No jak ktoś jest taki ważny dla firmy, to w umowie o pracę powinien mieć klauzulę o dostępności w każdej chili - za to się płaci i pokrywa koszty ;-)

  • 0

    6.  2015-08-19 09:11:53

    Z telefonami jak z samochodami i komputerami - najlepsze są służbowe ;-)

  • 0

    8. ~mirekb  2015-08-19 09:26:01  host: 217.153.135.130

    praca u róznych oszłomów potrafi uodpornić..odbierać odbieram-mam takiego Asa że dzwoni mi w sobote po godz.22 sprawdzic czy "juz beblam"

  • 0

    9. ~  2015-08-19 09:27:39  host: n27-05-10.opera-mini.net

    6). bo bezkarnie w dziury se możesz wjeżdżać..? :-D

  • 0

    10. ~pablok029  2015-08-19 09:36:11  host: user-94-254-132-1.play-internet.pl

    Sory ale jak jestem poza godzinami pracy nie ma mnie dla nikogo,szef może sobie dzwonić do usranej śmierci.

  • -1

    11.  2015-08-19 09:45:49

    Play zaprasza
    Kochani, jutro chciałbym Was serdecznie zaprosić na bloga o godzinie 12 w samo południe. Tym razem nie będziemy robić specjalnej konferencji prasowej, ale zaprezentujemy coś, co myślę, że sporej grupie czytelników może się spodobać. Transmisja video ruszy jutro o 12. Myślę, że będzie ciekawie. Bedzie też wajchowy z „wajchą”
    Do zobaczenia!

  • 0

    12. ~Calm7  2015-08-19 09:53:54  host: n12-04-05.opera-mini.net

    Ja nigdy nie wyłączam telefonu służbowego i zawsze odbieram jak szef dzwoni, bo jak nie odbiorę to mogą mnie zwolnić, a gdzie ja potem znajdę pracę z niepełnym podstawowym?
    :- (

  • 0

    13. ~  2015-08-19 09:54:49  host: host-37-190-149-242.dynamic.mm.pl

    Playta przestraszyła się dzisiejszej konferencji Orange? :-DDD

  • 1

    14. ~Shjjn  2015-08-19 10:09:39  host: 188.146.57.244.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Jestem pracownikiem korporacji i niejednokrotnie wydzwaniał przelożony w trakcie urlopu. Szczególnie gdy coś się "działo". W pewnym momencie przestałam odbierać telefon i co? Nic, poradzili dobie. Bo nie ma ludzi niezastąpionych. Dodam że służbowy mam bez limitu i prywatnie mogę z niego korzystać do bólu. Ale i tak wolałam mieć prywatny.

  • 0

    15.  2015-08-19 10:23:19

    @14 Wszystko jest kwestią umowy. Pisemnej albo słownej. Idziesz na urlop? Wyjaśnij wcześniej jak będzie wyglądała sprawa kontaktów telefonicznych do Ciebie. Czy w każdej sprawie, czy często czy rzadko, czy wcale, czy w bardzo wyjątkowych sytuacjach. Na pewno nie z każdym da się sensownie porozmawiać - zależy jakiego ma się szefa - ale jeśli szef cymbał to cała reszta też jest do kitu. Czasem bywa też tak, że jeden telefon i krótka rozmowa może zaoszczędzić mnóstwa pracy po powrocie z urlopu.

  • 1

    16. ~aaa  2015-08-19 10:47:08  host: public-gprs516344.centertel.pl

    Tam gdzie ja pracowałem nie było służbowych telefonów, osobisty prywatny telefon był służbowym i zaraz w pierwszym dniu urlopu trzeba było na 2-3 godziny iść do pracy bo brakowało osób, a te które pracowały to musiały się bardzo sprężać żeby się wyrobić w godzinach pracy.
    Czy tam gdzie Wy pracujecie (małe prywatne firmy) też jest problem z umową o prace? Bo tam gdzie ja pracowałem to w najlepszym wypadku umowa była po kilku latach pracy na pół etatu, a przez kilka lat co 2 tygodnie była wypełniana umowa na tygodnie na ćwierć etatu, po dwóch tygodniach była niszczona i tak w kółko co 2 tygodnie, oczywiście leżała u pracodawcy żeby był zabezpieczony w razie kontroli.

  • 0

    17.  2015-08-19 10:49:32

    Tak to jest, ja też przyzwyczaiłem do odbierania telefonów i pierwsze dni mojego wolnego to zawsze masa telefonów. Ale teraz staram się przed wolnym maksymalną ilość spraw pozałatwiać przed urlopem lub też poprzekładać jak już wrócę z wolnego oraz wszystko to, co może się wydarzyć przedyskutować i już jest lepiej. Ale też bym nie potrafił wyłączyć telefonu i mieć w D ;) wszystko zaleczy od charakteru i od tego jak człowiek poczuwa się przy danej rzeczy. Jak ktoś jest odpowiedzialny to później ma takie sytuacje. Moje najbliższe wolne to piątek, może obejdzie się bez telefonu.

  • 0

    18. ~pracownik  2015-08-19 11:43:28  host: 89-70-63-173.dynamic.chello.pl

    dlatego nie odbieram nigdy telefonów których nie znam, od mojego pracodawcy a jedynie odbieram od znajomych, tym bardziej na urlopie czy wolnym, kiedyś pracodawca się wysilił i zamiast ze służbowych numerów które mamy zapisane w telefonach, nikt tego nie odbierał zaczął dzwonić ze służbowych czy też prywatnych nam nie znanych numerów, co niektórzy odbierali... no i musieli w weekend do roboty chodzić....
    pozdrawiam tych co odpoczywają na urlopach, wolnych i tych którzy nie dają się naszym pracodawcom

  • 0

    19. ~jerry  2015-08-19 12:25:56  host: 217.153.45.226

    Najlepiej zorganizować przekierowanie rozmów na kogoś z działu i mamy luzzz.A po powrocie pomagamy koledze i odbieramy jego telefony

  • 0

    20. ~śmieciowy  2015-08-19 12:53:44  host: dgu110.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A co, jak jestem na umowie o dzieło, pracując 10-12 h dziennie? Pewnie powinienem się cieszyć, że w ogóle dostałem te 2 tygodnie urlopu i odpisywać na wszystko oraz odbierać wszelkie połączenia...

  • 0

    21. ~Gutek  2015-08-19 14:35:54  host: user-94-254-198-213.play-internet.pl

    #6 wlo: nieprawda, samochód tak, ale telefon służbowy to żaden komfort czy zysk

  • 0

    22. ~Hihi  2015-08-19 14:51:21  host: google-proxy-66-249-81-162.google.com

    No tak i wszystko jasne bo można podciągnąć pod to wszystko

    "Polskie prawo zezwala pracodawcy na niepokojenie pracownika podczas wypoczynku tylko w szczególnym przypadku, gdy musi on odwołać podwładnego z "

  • 0

    23. ~asss  2015-08-19 16:50:29  host: host-89-229-5-225.torun.mm.pl

    z zastępstwem to czasami jest jak z wyborem lekarza pierwszego kontaktu....na wiosce gdzie jest jeden.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-23-50-247.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet