DAJ CYNK

UPC musi zmienić reklamę z Internetem za 39 zł

WitekT

Wydarzenia

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama UPC z Katarzyną Pakosińską, która wspomina o cenie 39 zł za łącze 25 Mb/s wprowadza w błąd, bo cena ta jest osiągalna dla klientów tylko w pakiecie za minimum 100 zł wraz z innymi usługami, z których nie można zrezygnować. KER sprawą zajęła się w związku ze skargą klienta.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama UPC z Katarzyną Pakosińską, która wspomina o cenie 39 zł za łącze 25 Mb/s wprowadza w błąd, bo cena ta jest osiągalna dla klientów tylko w pakiecie za minimum 100 zł wraz z innymi usługami, z których nie można zrezygnować. KER sprawą zajęła się w związku ze skargą klienta.

Równie dobrze można by reklamować mieszkania za darmo, przy czym konieczne są klucze za milion złotych. To jest skandal i perfidne działanie reklamodawcy. Po obejrzeniu reklamy w zwolnionym tempie na ogromnym telewizorze w jakości HD można dostrzec w pewnym momencie reklamy jakiś tekst o ograniczeniu w dostępie do tej oferty, jednak ani ja ani nikt ze znajomych oglądających telewizję wspólnie ze mną nie był w stanie przeczytać komunikatu - argumentował skarżący.

UPC poinformowało, że nie podziela wyrażonej przez skarżącego opinii co do braku możliwości zapoznania się z zawartą w reklamie wskazówką objaśniającą, która zawiera informacje o dostępności reklamowanej opcji Internetu w cenie 39 zł tylko w ramach pakietu usług.

Konsument w swojej emocjonalnej skardze w nieuzasadniony sposób posługuje się hiperbolą. Do zapoznania się z treścią wskazówek objaśniających nie jest konieczne obejrzenie reklamy w zwolnionym tempie na ogromnym telewizorze - wielkość tzw. legala dostosowana jest do każdego rodzaju odbiornika. (...) Wskazówki objaśniające są stosunkowo krótkie oraz prezentowane czarną czcionką na jasnym tle, co pozytywnie wpływa na ich widoczność. - odpowiada UPC.

Niezależnie od powyższego, zdaniem UPC, nawet wyraźnie negatywnie nastawiony do operatora skarżący musiał zwrócić uwagę na sam fakt zamieszczenia w reklamie legala. Skarżony podkreślił, że nawet jeżeli przyjąć, iż tzw. legal był trudny do odczytania, sam fakt zamieszczenia jego w reklamie sugeruje konsumentowi istnienie ograniczeń związanych z ofertą. Z uwagi na powyższe konsument nie mógł bezwzględnie uznać, że może uzyskać Internet w tak korzystnej cenie bez spełnienia dodatkowych warunków.

Zdaniem UPC, przeciętny konsument ma rozeznanie zarówno odnośnie poziomu cen usług dostępu do Internetu i musiał zdawać sobie sprawę, że ceny Internetu dostępnego bez dodatkowych usług - w szczególności w opcji o tak dużej prędkości - są zdecydowanie wyższe niż 39 zł prezentowana w reklamie UPC. Z tego też względu przeciętny konsument widząc ofertę, która bardzo istotnie odbiega ceną od podobnych propozycji konkurencji, musiał się spodziewać, że skorzystanie z niej musi wiązać się ze spełnieniem dodatkowych warunków. UPC dodaje, że konsumenci przyzwyczajeni są do tego, że reklamy nie zawierają kompletu informacji o produkcie.

Zespół Orzekający KER uznał, że reklama narusza normy Kodeksu. Zdaniem Zespołu Orzekającego przekaz reklamowy jest nieczytelny i powinien zostać uzupełniony, aby przekaz wizualny był zgodny z przekazem dźwiękowym. Ponadto w opinii Zespołu Orzekającego komunikowanie w reklamie informacji o prędkości 25Mb/s za 39 zł jest wprowadzające w błąd, gdyż w podanej w reklamie cenie 39 zł nie można zakupić samej usługi dostępu do Internetu. Konieczne jest spełnienie warunku w postaci zakupu pakietu usług, dopiero wówczas usługa dostępu do Internetu kosztuje 39zł. Klient, który nie zakupi pakietu usług, nie może zakupić usługi dostępu do Internetu w cenie 39 zł.

Na marginesie Zespół Orzekający zauważył, że nieostrożnością ze strony reklamodawcy jest komunikowanie informacji o prędkości Internetu 25Mb/s, gdyż może się zdarzyć, że prędkość ta będzie chwilowo mniejsza.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: KER, wł