DAJ CYNK

UOKiK zabrał się za regulaminy operatorów komórkowych

WitekT

Wydarzenia

UOKiK sprawdził warunki, na jakich operatorzy telefonii komórkowej zawierają umowy z konsumentami. Niepełne regulaminy, nieinformowanie o ich zmianie, zawyżanie opłat i ignorowanie roszczeń klientów to najczęstsze grzechy sieci - podało TVN24.

UOKiK sprawdził warunki, na jakich operatorzy telefonii komórkowej zawierają umowy z konsumentami. Niepełne regulaminy, nieinformowanie o ich zmianie, zawyżanie opłat i ignorowanie roszczeń klientów to najczęstsze grzechy sieci - podało TVN24.

W związku z rosnącą liczbą zgłaszanych uwag, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował w pierwszym półroczu wszystkie sieci. Przeanalizowano cenniki, regulaminy i warunki promocji oferowane przez Plusa, Erę, Orange, Play oraz mBank mobile. Urząd znalazł wiele uchybień.

Urząd zwrócił uwagę, że operatorzy umieszczają istotne warunki kontraktu w cennikach, a nie w regulaminach. Ma to istotne znaczenie o tyle, że wprowadzenie nowych postanowień do regulaminu nakłada na operatora obowiązek poinformowania abonentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego, a także umożliwienia wypowiedzenia kontraktu bez żadnych kosztów. Natomiast w przypadku zmiany cennika konsument może zrezygnować z usług tylko w przypadku podwyższenia cen.

UOKiK zakwestionował ponadto postanowienia różnicujące wysokość opłaty pobieranej za zmianę taryfy. Zmiana na taryfę o niższym abonamencie kosztuje średnio 61 zł, o wyższym 6,10 zł. Zdaniem Prezesa UOKiK nie jest to uzasadnione ekonomicznie. Urząd kwestionuje także wysokość pobieranej przez operatorów opłaty w wysokości 610 zł w przypadku zdjęcia simlocka.

Kolejnym istotnym problemem z jakim spotykają się abonenci jest dochodzenie roszczeń w przypadku zakupu wadliwego telefonu. Wielokrotnie konsument nie wie do kogo zwrócić się z reklamacją, co wykorzystują sprzedawcy przerzucając odpowiedzialność na kontrahentów.

Prezes Urzędu zakwestionował także postanowienia, w których operatorzy zastrzegali sobie prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym bez konieczności uprzedzania abonenta o tym fakcie. Takie postanowienia są sprzeczne z przepisami kodeksu cywilnego.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła praktyka polegająca na tym, że operatorzy zawieszają świadczenie usług bądź rozwiązują wszystkie umowy z konsumentem korzystającym jednocześnie z kilku numerów w przypadku, gdy opóźnił się on ze spłatą rachunku jednego z nich. W świetle przepisów prawa jest to niedopuszczalne.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: TVN24