Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK wyjaśnia, czy operator może odłączyć usługi zalegającym z opłatami

UOKiK wyjaśnia, czy operator może odłączyć usługi zalegającym z opłatami

sirmark 17 Marca 2010 16:02

0 0

Na początku 2009 r. UOKiK zakwestionowała łącznie 24 klauzule u takich operatorów jak: Era, Orange oraz Play. Skierowane wówczas zostały do sądu trzy pozwy o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez tych operatorów w umowach. Był to wynik dużej kontroli, podczas której sprawdzane były wzorce umowne stosowane przez operatorów komórkowych.

W listopadzie 2009 roku zapadł wyrok w sprawie operatora sieci Orange (PTK Centertel) - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone wszystkie klauzule zakwestionowane przez UOKiK. Ponadto w lutym br. sąd uznał za niezgodne z prawem również niektóre klauzule kwestionowane przez UOKiK u operatora sieci Era (PTC). Sprawa operatora sieci Play nie ma jeszcze wyznaczonego terminu w sądzie.

W związku z dzisiejszym artykułem jednej z ogólnopolskich gazet UOKiK informuje, że nieprawdą jest stwierdzenie sugerujące, że zostało zakwestionowane postanowienie umowne zabraniające operatorowi odłączyć usługę telefonii komórkowej w przypadku zalegania konsumenta z opłatą.

Urząd wyjaśnia, że uznał za niedozwolone m.in. postanowienia, które w momencie zalegania z płatnością dawały prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia. Zdaniem Urzędu w takiej sytuacji przedsiębiorca powinien powiadomić abonenta o zaległościach, np. wysyłając mu wezwanie do zapłaty, i wyznaczyć dodatkowy termin na ich uregulowanie. W przypadku dalszych opóźnień, zgodnie z umową i prawem może rozwiązać umowę z konsumentem niepłacącym za rachunki. Warto zauważyć, że UOKiK nie kwestionuje prawa operatorów do rozwiązania umowy w przypadku z niepłacenia rachunków przez abonentów.




Ponadto UOKiK kwestionował postanowienia, które w przypadku zalegania z płatnością dają możliwość rozwiązania wszystkich umów łączących operatora z konsumentem. Nie ma przy tym znaczenia, że zaległości dotyczą tylko jednej usługi, np. korzystania z Internetu. Klauzula taka w sposób rażący narusza interesy konsumentów, powodując, że są oni pozbawieni możliwości korzystania z usług, które opłacają w terminie. Wymienione klauzule zostały uznane za niezgodne z prawem przez sąd.

Urząd przypomina, że zgodnie z kodeksem cywilnym postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Prawomocne klauzule uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane.

Warto zauważyć, że jedynie prawomocne wyroki sądu są podstawą do wpisu do rejestru klauzul niedozwolonych. W opisanych przypadkach mamy do czynienia z nieprawomocnymi wyrokami.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym, a w ostateczności skargi kasacyjnej w Sądzie Najwyższym.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 31
  • 0

    12. ~J  2010-03-17 17:57:41  host: 219.210.200.89.otvk.pl

    Artykuł był w Gazeci Totalnie Prawnej, dziennika dla najepszych prawników, ekspertów, biegłych rewidentów i księgowych. "Pawnicy" na forum, nie znajc szczegółów pojechali z sędziami orzekajacymi w tej sprawie. No cóż, skoro ta gazeta pisze bzdury typu: "opłata sanacyjna" "Wojewódzki Sąd Okręgowy w Krakowie" czy wyjaśnia, że organem rejestrujacym pojazdy jest wójt gminy, to tej wagi błąd jest prawie niezauważalny. Co gorsza, znam fachowców, którzy korzystają z porad tego gniota.

  • 0

    13. ~gregor  2010-03-17 18:27:25  host: sub196-116.elpos.net

    wg mnie a mam doswiadczenie jak malo kto na tej grupie z rozwiazywanie umow (idea, plus i era) aktualnie jestem w play - rozwiazac umowe bedzie bardzo prosto czekam na zmiane regulaminu akurat mam 36 m-czna umowe ... jakby sie cos zmienilo w naszych regulaminach odezwe sie i pomoge kto tam bedzie chcial

  • 1

    14. ~wtorek  2010-03-17 18:45:12  host: aero82.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Sprawa niepłaconych faktur nie zawsze jest prosta. Może być na przykład spór - jak u kolegi, gdzie N.... przysyłała faktury a telefon nie działał i BOK niewiele potrafił zrobić. Niepłacenie faktur przez klienta jest tu w pełni uzasadnione, a operator nie ma przesłanek, żeby nakładać jakiekolwiek kary.

  • -1

    15. ~smoking  2010-03-17 18:58:42  host: ip-83-238-165-244.netia.com.pl

    brak faktury nie uprawnia do jej niezapłacenia...

  • 0

    16. ~do 14  2010-03-17 19:25:55  host: 178.56.19.32

    Nie lepiej bylo zaplacic, a pozniej domagac sie zwrotu za brak uslugi i dodatkowo odszkodowania? Czysty zysk. Lepsze niz lokata :)

  • 0

    17. ~me  2010-03-17 19:30:24  host: chello084010147231.chello.pl

    TomekO - od lipca prawo polskie zmienilo sie w taki sposob, iz kazda zmiana NA KORZYSC klienta nie umozliwia zerwania umowy. Niestety zmiany UOKiKu uznawane sa odgornie za "na korzysc"

  • 0

    18. ~zlasu  2010-03-17 19:52:15  host: 188.33.1.226

    Co racja to racja...

  • 1

    19.  2010-03-17 20:16:04

    @17 masz rację. Czyli nici ze zrywania umów.

  • 0

    20. ~do17  2010-03-17 20:31:09  host: 178.56.19.32

    Zle piszesz. Jakakolwiek zmiana regulaminu wynikla z dostosowania do obowiazujacego prawa nie zwalnia od zwrotu przyznanej ulgi. Nie wazne czy dlakliemta ta zmiana jest korzystna, czy nie

  • 0

    21.  2010-03-17 20:32:29

    #15 brak faktury niektórym podmiotom UNIEMOŻLIWIA zapłacenie czegokolwiek! Co nie zmienia faktu, że wypadałoby się upomnieć o brakującą fakturę. Tylko jak ma to wyglądać w takiej firmie, gdzie takich faktur przyjmuje się i wystawia na pęczki i jedna brakująca za telefon może spokojnie pozostać nomen omen niezauważona?

  • 0

    22. ~do 21  2010-03-17 20:40:58  host: 178.56.19.32

    W poscie nr 15 jest nawiazanie do 14, w ktorym nie ma nic o braku faktury.

  • 0

    23.  2010-03-17 21:02:21

    http://tinyurl.com/yzjguwn art.60a chyba wszystko wyjaśnia ?

  • -1

    24. ~rabi  2010-03-17 21:09:42  host: public-gprs101557.centertel.pl

    Play to chyba wiele do odłączenia nie ma?;) najpierw musiałoby coś w nim działać:)))

  • -1

    25.  2010-03-17 21:37:24

    wyrok dotyczący kilkunastu czy kilkudziesięciu spraw sprowadzono do problemu blokowania połączeń... Chcę przypomnieć, że zarówno stare prawo telekomunikacyjne jak i nowe daje prawo operatorom (nowe wprost tylko przedsiębiorcy wyznaczonemu, ale i innym w regulaminach) blokowania połączeń jeśli klient nie płaci!

  • 1

    26.  2010-03-17 21:55:47

    Mam nadzieję, że zajmą się bankami, które dowalają dodatkowe opłaty, jeśli w terminie nie spłaci się kwoty minimalnej pożyczki lub na karcie kredytowej. Tam sytuacja jest analogiczna do tej w telekomunikacji.

  • 0

    27. ~e  2010-03-17 23:20:32  host: host114.opteris.pl

    26*** banki maja wiecej kasy, a co za tym idzie wiecej moga wydac na lapowki i lobbystow, by takiej ustawy przeciw bankom nie bylo ;)

  • 0

    28. ~e  2010-03-17 23:24:25  host: host114.opteris.pl

    Odnosnie blokowania, to ja nie widze problemu... Za to chore jest z oplatami, ktore trzeba ponosic za ponowne podlaczenie, badz odwieszenie. Raz, ze dowalaja kare za zawieszenie wychodzacych... pozniej dowalaja kare za wznowienie... pozniej jeszcze odsetki... i suma summarum, kary sa czasami wieksze, niz gdyby rachunki placono przez pol roku. Mialo sie to zmienic, a okazalo sie, ze klienci regonowi sa z tego prawa wyjeci i ich ta ustawa nie dotyczy ;) Po prostu idealny kraj absurdow.

  • 0

    29.  2010-03-18 10:04:49

    #22 - ja bym powiedział raczej, że nawiązanie jest do #4, gdzie czytamy: "zalegam" i "nie dostałem faktur za te miesiące". Szkoda, że autor nie wskazał wprost, do czyjej wypowiedzi nawiązuje...

  • 0

    30.  2010-03-18 12:29:24

    15. - zapewne... nie czytałem regulaminu vectry najnowszego, zresztą i starszych nie pamiętam, wiec nie przesądzam, ze powinienem zapłącić nie posiadając faktur - z usługi jak najbardziej korzystałęm w tamtym czasie. Po prostu napisałem dlaczego nie zapłaciłem - i zalegam z płatnością za tamten okres ;-) Oczywiście nie mam zamiaru nie płacić, bo to złodziejstwo - z odsetkami zapłacę, chyba, ze jak Plus kiedy naliczyłem sam odsetki za zwłokę zgodnie z regulaminem, oddał mi te odsetki pomniejszając następną fakturę. Jednak fakt jest taki, że mi nie "odcięli" z tego powodu sygnału. Musze się przejść do biura vectry i poprosić o te faktury albo duplikaty w końcu...

  • 0

    31.  2010-03-18 15:36:07

    #30 - w Vectrze opóźnienia są chyba normalne, na początku dzwoniłem, chodziłem - bo nie ma faktur - zawsze odpowiadali, że będą z opóźnieniem, potem przestałem chodzić i dzwonić, ale nigdy nie robili problemów. Zlecając spóźniony przelew dodaję tylko w tytule informację, kiedy otrzymałem fakturę.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-131-189.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet