Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK ukarał operatorów za reklamy i loterie, PTC zapłaci po 500 zł skarżącym

UOKiK ukarał operatorów za reklamy i loterie, PTC zapłaci po 500 zł skarżącym

WitekT 30 Stycznia 2012 11:46

0 0

Reklama wprowadzająca w błąd, niepełne informacje w loteriach SMS-owych i bezprawne wysyłanie wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie - to praktyki Telecom Media, P4, PTC i zakwestionowane przez Prezes UOKiK. Co ciekawe, PTC poszkodowanym, którzy poskarżyli się Urzędowi, zrekompensuje to pakietami minut oraz zadośćuczyni kwotą 500 zł.

Co czwarta osoba korzystająca z usług smsowych o podwyższonej opłacie robi to przynajmniej raz w tygodniu, a ponad połowa co najmniej raz na kwartał. Klika razy w roku z tego typu usług korzysta 30,5% osób. SMS-ami płaci się najczęściej za udział w konkursach, akcjach charytatywnych, muzykę i gry - wynika z danych UKE za 2011 rok. Zawsze powinno mieć się jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także informacja o warunkach konkursu. Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki Telecom Media, Polskiej Telefonii Cyfrowej, P4.

Postępowanie przeciwko Telecom Media zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły SMS-yi wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX. Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Wiadomości sprawiały również wrażenie, że abonent już uzyskał lub zdobędzie nagrodę po wysłaniu wiadomości tekstowej z odpowiedzią np. PILNE: protokol przekazania 60 tys. i kinoSONY gotowy Chcemy w nim wpisac nazwisko właściciela n-ruNUMER_TEL. Tymczasem odesłanie SMS-u gwarantowało jedynie udział w loterii. W wiadomościach, które otrzymywali konsumenci brakowało również informacji o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości SMS w ramach uczestnictwa w loterii. Ponadto nie było informacji, że warunki uczestnictwa zostały określone w regulaminie konkursu zamieszczonym na stronie internetowej, a wysłanie zgłoszeniowej wiadomości SMS stanowi jego akceptację. Prezes UOKiK uznała, że spółka Telecom Media wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową w wysokości 113 105 zł. Spółka musi również publikować całą decyzję na swojej stronie internetowej przez trzy miesiące.




Także PTC, zachęcając w 2009 roku do udziału w loterii 100 Mercedesów od Ery, wysyłała SMS-y do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Wielu z nich mogłoby nie zdecydować się na udział w konkursie, gdyby nie wiadomości SMS i MMS otrzymywane od operatora. Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, ale odstąpiła od nakładania kary pieniężnej, ponieważ PTC zobowiązała się do zmiany praktyki, m.in. do wysyłania wiadomości marketingowych tylko do osób, które wyraziły na to zgodę. Poza tym poszkodowanym abonentom zostanie przyznana rekompensata, dodatkowe pakiety minut i 500-złotowe zadośćuczynienie. PTC musi ponadto przekazać 311 tys. zł darowizny fundacji Kid Protect w celu organizacji i przeprowadzenia zajęć dla uczniów szkół podstawowych z klas 4-6, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z telefonów i Internetu. Istotne jest także stworzenie i publikacja przez przedsiębiorcę poradnika korzystania z usług Premium, które są wykorzystywane między innymi w loteriach i konkursach organizowanych przez PTC. Spółka umożliwi swoim abonentom ustawienie limitu korzystania z usług smsowych o podwyższonej opłacie.

Urząd zakwestionował także informacje przekazywane podczas kampanii reklamowej sieci Play. Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku. UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe SMS-y w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych SMS-ów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej - 50 dni). Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495 655 zł.

Telecom Media odwołało się od rozstrzygnięcia Urzędu do sądu. P4 ma jeszcze taką możliwość, a PTC z niej nie skorzystało.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 30
  • 0

    12. ~ala  2012-01-30 13:24:46  host: public-gprs101748.centertel.pl

    @2 w reklamie powinno być "szczegóły w regulaminie" nie było? to płać pan płać..

  • 1

    13. ~robii  2012-01-30 13:29:13  host: user-46-112-105-16.play-internet.pl

    Również jest za jeszcze surowszymi karami, może to choć w niewielkim stopniu będzie przykładem dla innych pazernych sieci na przyszłość. PTC i Play rzeczywiście słusznie powinno być ukarane do tej dwójki także i orange można by zaliczyć.

  • 1

    14. ~danz  2012-01-30 13:50:28  host: user-46-112-92-217.play-internet.pl

    z tego co wiem, to Rakowski po objęcieu stanowiska prezesa obiecał, że w ptc takich sytuacji już nie będzie. Dali też ludziom dosyć sowite rekompensaty. ciekawe kiedy kolejne podmioty tak zrobia?

  • 1

    15. ~  2012-01-30 14:04:29  host: dcn30.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Bardzo dobrze. Karać. Niech się wreszcie nauczą.

  • -1

    16. ~  2012-01-30 14:06:53  host: 178235137153.wagrowiec.vectranet.pl

    @5 Zmień operatora.

  • 0

    17. ~Zendragon  2012-01-30 14:20:55  host: public2634.xdsl.centertel.pl

    Fajnie że ptc nie dostało kary, tylko złożą się na cele dobroczynne oraz dadzą rekompensatę klientom i jeszcze pozwoli na ustalenie przez abonenta limitu na smsy premium :)

  • 0

    18. ~freszowiec  2012-01-30 14:26:48  host: user-109-243-148-135.play-internet.pl

    17 Idzie im nieźle, ostatnia kara z początku stycznia to 21 mln zł za inną loterię smsową, w tym kilkaset skarg i spore nagłośnienie w internecie, telewizji.

  • 0

    19. ~freszowiec  2012-01-30 14:28:54  host: user-109-243-148-135.play-internet.pl

    Play mógł użyć hasła "Bonusowe SMSy w Play Fresh".

  • 0

    20.  2012-01-30 14:37:55

    ~18 spójrz na daty loterii za którą jest rekompensata toż to jeszcze za czasów poczciwe Ery, Rakowski powiedział, że po rebrandingu nie będzie tego typu konkursów i póki co informacji o żadnym nie otrzymałem na swój telefon.

  • 0

    21. ~zielee  2012-01-30 14:48:39  host: ptcnat.t-mobile.pl

    @5 do DAD Minuty za ef@kture (10 min) jest do wszystkich sieci a nie tylko wewnatrz wiec mozna je wykorzystac majac do sieci bezplatnie, pakiet jeden nie pochlania drugiego

  • 0

    22. ~  2012-01-30 14:49:15  host: user-109-243-210-151.play-internet.pl

    @freshowiec chyba lepiej im idzie niż poczciwemu p4. cos playowisko sie na psuje ze swoja oferta tak duza kara raczej nie pomoze im w poprawieniu oferty, bedzie raczej coraz gorzej

  • 0

    23. ~xxx  2012-01-30 17:51:58  host: ip-78-30-123-182.free.aero2.net.pl

    odstapiono do wymierzenia karay bo zobowiązał sie juz przestrzegać prawa - fajnie, niech no sie tylko więxniowie dowiedzą to też tak będą chcieli. głupszego uzasadnienia nie słyszałem

  • 0

    24. ~  2012-01-30 19:23:19  host: s24-15.opera-mini.net

    oj powinni karac surowo za takie praktyki. Play za mala karet dostal, niewspolmierna do czynu

  • 0

    25. ~  2012-01-30 19:34:26  host: v21-14.opera-mini.net

    20 ERA=T-Mobile i nie mac w glowach ludziom. Prezes Rakowski prezesował i Erze.

  • 0

    26. ~DAD  2012-01-30 21:58:13  host: 178.183.151.10.dsl.dynamic.t-mobile.pl

    DAD do @5.Przykro mi ale jesteś w błędzie.Nie ma możliwości wykorzystania tych minut-ruszyłem nawet U.K.E,a teraz ruszę Prezesa U.K.E oraz Prezesa Praw Konsumenta i Konkurencji(chyba się nie pomyliłem bo z pamięci piszę).Nie dam się "skubać"

  • 0

    27. ~  2012-01-30 22:51:59  host: ip-157-25-83-43.multimo.pl

    Spamerzy z PTC i tak dalej będą słali reklamy tym, którzy nigdy nie wyrazili na to zgody. Wiem, co mówię - użerałem się z nimi dziewięć lat.

  • 0

    28. ~  2012-01-30 22:53:34  host: ip-157-25-83-43.multimo.pl

    Czy T-Mobile za granicą też tak spamuje użytkowników?

  • 1

    29. ~mn-  2012-01-31 05:28:49  host: ip-178-214-150-141.silesiamultimedia.com.pl

    W karze dla ptc za sms premium nie wnikam ale play za reklamę fresha?Przecież każdy kto potrafi myśleć choć trochę nim wejdzie w jakąś ofertę i najpierw przeczyta chociaż ulotkę lub wypyta się co to za oferta nim wyda pieniądze na starter.A w każdej ulotce playa frasha jaką mam/miałam pisało jak byk sms to bonusy za regularne doładowanie o czasowej ważności.Zaś podstawowa oferta to roczna ważność konta,kara moim zdaniem stanowczo za wysoka i dość bezsensowna.

  • 0

    30.  2012-01-31 13:09:19

    ~25 tylko był mały szkopuł własnościowy odnośnie Ery i sprawdź kiedy realną władzę w spółce przejął DT, zresztą jeśli jestes w t to zauważyłeś na pewno brak tego typu konkursów po rebrandingu.

  • 0

    31.  2012-02-01 22:53:29

    Zgadzam się z autorem postu 29. Rzeczywiście, zawsze na ulotkach była informacja, że ilość dni, w których można korzystać z darmowych sms-ów zależy od wysokości doładowania. Wiem, ponieważ sama propagowałam tę ofertę wśród znajomych - z dobrym skutkiem zresztą. :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-147-6.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.