Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK - Telefonia Polska Razem wprowadzała klientów w błąd

UOKiK - Telefonia Polska Razem wprowadzała klientów w błąd

orson_dzi 9 Stycznia 2017 10:08

11 1

UOKiK po raz pierwszy w swojej historii nałożył maksymalny wymiar kary za praktyki godzące w słabszych uczestników rynku.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły liczne skargi dotyczące praktyk spółki PGT w Warszawie, działającej pod marką Telefonia Polska Razem. Przedsiębiorca przedstawia ofertę telefonicznie, po czym kurier odwiedza klienta w domu. Konsumenci, głównie osoby starsze i ich rodziny informowali, że zostali wprowadzeni w błąd. Myśleli, że przedłużają umowę z dotychczasowym operatorem, a potem okazywało się, że podpisali nowy kontrakt - z PGT.

Analizując sprawę, UOKiK sprawdził m.in. rozmowy telefoniczne z konsumentami, a także przesłuchał świadków - byłych i obecnych pracowników podmiotów współpracujących z PGT. Zapisy rozmów telefonicznych potwierdziły, że konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości oferującego usługę. UOKiK zaprezentował dwa przykłady takich rozmów:
- A co to jest za firma co do mnie dzwoni?
- Biuro obsługi klienta dla klientów Orange
- Bo ja do Netii należę, proszę Pani.
- No to dobrze. To jest dla klientów Netii jak najbardziej.


- Bardzo mi miło. Ja kontaktuje się, ponieważ od następnego miesiąca następuje zmiana opłaty za abonament telefoniczny stacjonarny (...) dlatego też kontaktuje się w celu weryfikacji danych teleadresowych do obniżki tak?
- Tak, ale ja, proszę Pana, dopiero umowę zawarłam w Netii, ja mam umowę na dwa lata, tak, że nie będę zrywać.
- Ja kontaktuje się do klientów Netii. Ja nie wiem, czemu... Nie rozumiem, o czym Pani...
- Aaa, to Pan jest z Netii, tak? Przepraszam bardzo, myślałam, że Telekomunikacja.





Kolejnym krokiem do zawarcia umowy było dostarczenie dokumentów do podpisania przez kuriera współpracującego z PGT. Podtrzymywał on przekonanie, że jest przedstawicielem dotychczasowego operatora. Dodatkowo w błąd wprowadzało wyeksponowanie na pierwszej stronie umowy nazwy spółki, która do tej pory świadczyła usługi. Zawarcie umowy z PGT oznaczało bowiem rozwiązanie kontraktu z dotychczasowym operatorem i konieczność zapłacenia w wielu przypadkach opłaty z tego tytułu.

UOKiK stwierdził również, że PGT nie przekazywała konsumentom podpisanych umów. Jest to działanie niezgodne z dobrymi obyczajami. Kontrahent powinien otrzymać dokumenty potwierdzające warunki umowy. W tym przypadku spowodowało to, że konsumenci nie mieli świadomości, że zawarli nowa umowę oraz, że mogli od niej bezpłatnie odstąpić - w terminie 14 dni. Po tym czasie rozwiązanie umowy skutkowało obciążeniem opłatami w wysokości od 500 do 1500 zł.

Spółka nie zmieniła swoich praktyk nawet pomimo licznych skarg klientów oraz prowadzonego postępowania przez UOKiK. Urząd nie znalazł w tej sprawie żadnych okoliczności łagodzących, dlatego na przedsiębiorcę została nałożona maksymalna kara, przewidziana przez przepisy - blisko 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku. Sankcja wyniosła ponad 1,97 mln zł.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik | telefonia polska razem

w sumie: 48
  • 2

    29. ~nachos  2017-01-09 12:56:22  host: 78-11-53-66.static.ip.netia.com.pl

    w sumie orange powinno zależec na edukacji klienta, żeby przez takie "przypadkowe" podpisywanie umow z konkurencją, uciekną im klienci. ale widocznie mają to centralnie w...nosie. jak wiele innych spraw, ktore się za nimi ciągnie

  • 1

    30. ~  2017-01-09 13:05:00  host: apn-95-41-82-220.dynamic.gprs.plus.pl

    @29: Orange zależy tylko na otrzymaniu należnych opłat, dlatego coraz więcej ofert stacjonarnych (telefon, internet) ma umowy przedłużane automatycznie na czas określony 6-24 miesięcy, dzięki czemu nie możesz w dowolnym momencie zmienić operatora (świadomie lub nie), tylko raz na X miesięcy, tuż przed końcem aktualnego czasu określonego umowy, bo inaczej zapłacisz karę, która może nawet przekraczać sumę twoich abonamentów do zapłaty w całym okresie umowy (bardzo wysoka tzw. kwota ulgi).

  • 1

    31. ~  2017-01-09 13:07:31  host: apn-95-41-82-220.dynamic.gprs.plus.pl

    @29: A na takich "telekomunikacyjach" Orange również zarabia (umowy na hurtowy dostęp do łącza) - wprawdzie dostają mniej w przeliczeniu na abonenta niż detaliczny abonament w Orange, ale odpadają im koszty obsługi klienta (prawie wszystko - kontakt z abonentem, rozliczenia, itp spada na firemkę, a Orange tylko realizuje naprawy na zlecenie takiego operatora).

  • 1

    32. ~  2017-01-09 13:07:45  host: 168.235.196.63

    Telekomunikacja Dzień Dobry... nazwa wymyślona dla wprowadzania ludzi w błąd

  • 1

    33.  2017-01-09 13:28:34

    Hose - UOKiK wprowadził jakiś czas temu zasadę rekompensowania konsumentom szkód... Więc jeśli t-mobile zobowiązali to i innych powinni?

  • 0

    34.  2017-01-09 13:38:03

    orson_dzi - akurat to nie ma nic wspólnego z reklamowaniem usług. Zapis rozmowy operator musi przechowywać co najmniej do końca trwania umowy. Więc jeśli ktoś nie zmienia warunków przez 4 lata... To i 4 lata ;-)
    To jest pierwszy art. rozdziału dot. świadczenia usług użytkownikom końcowym. 56 zdaje się. Ustęp... kolejny ;-) Nie pamiętam tego niestety.

  • 1

    35.  2017-01-09 14:24:56

    Orson, kiedy poprawisz news o pakietach internetowych we Freemium?

  • 0

    36. ~pabloki  2017-01-09 14:56:35  host: 188.146.94.149.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @35 przy superprostej ofercie na kartę w tmobile virgin freemium to droga oferta jest.

  • 0

    37.  2017-01-09 16:19:26

    @Remington, jeszcze trochę poczekasz. Teraz ważniejszy jest face lifting serwisu. ;-)

  • 0

    38. ~Bocian  2017-01-09 16:34:26  host: public-gprs352229.centertel.pl

    @36 dawno TM nie miał tak dobrej oferty. Tym bardziej że konkurencja śpi

  • 1

    39.  2017-01-09 17:09:48

    #Remington: poprawiłem, bo poprawione powinno być.

  • 1

    40.  2017-01-09 17:33:45

    Nałożyła?
    OK.
    Teraz czekam na info, ze kasa została wpłacona.
    Będzie to jeszcze w tej dekadzie?

  • 1

    41. ~tkubon  2017-01-09 18:25:24  host: 178.43.247.26.ipv4.supernova.orange.pl

    @40: No właśnie. Znając polskie dziadowskie procedury administracyjno, sądowo, komorniczne to ciągnie się coś takiego latami. Odwołania, kombinowania, apelacje. Na końcu jeśli coś odzyskają to symbolicznie, a poszkodowani klienci płacą np. dwa abonamenty

  • 0

    42.  2017-01-09 19:08:55

    Sirmark - thx!

  • 0

    43.  2017-01-09 21:35:42

    41 - jakby w innych krajach się to odbywało jakoś szybciej...

  • 0

    44.  2017-01-09 21:36:21

    W kontekście procedur oczywiście ;-)

  • 0

    45. ~tomunia  2017-01-09 23:52:55  host: bcde0d5f.skybroadband.com

    @wlo: w innych krajach cywilizowanych takie działania są niedopuszczalne a w Polsce... to dzięki kraj mówiąc najdelikatniej. Kurestwo na każdym kroku i brak zainteresowania ze strony państwa. Dodatkowo chore urzędy i instytucje. Poczytaj o karach w UK dla takich firm jak np wonga.com czy NPOWER - tu się ze zlodziejami nie prdlą

  • 0

    46.  2017-01-10 16:26:16

    45 - jakie działania i w jakich krajach?

  • 0

    47. ~  2017-01-10 19:03:54  host: chaos.tpnet.pl

    > konsumenci nie mieli świadomości, że zawarli nowa umowę oraz, że mogli od niej bezpłatnie odstąpić - w terminie 14 dni

    Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wydłuża się do 12 miesięcy.

  • 0

    48. ~  2017-01-10 20:04:28  host: apn-95-41-58-195.dynamic.gprs.plus.pl

    @45: nPower to część niemieckiego koncernu RWE (w Polsce działają głównie w Warszawie pod marką Innogy STOEN).

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-196-2-131.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy smartfon w cenie do 600 zł to:

10 najlepszych smartfonów do 600 zł (listopad 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (14)

Archiwum Ankiet