Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK sprawdza czy reklamy nie wprowadzają w błąd

UOKiK sprawdza czy reklamy nie wprowadzają w błąd

sirmark 12 Marca 2008 12:01

0 0

Darmowe rozmowy non stop, Dwa miesiące po 1 zł - to przykłady haseł, którymi przedsiębiorcy zachęcają konsumentów do zakupu towaru lub usługi. UOKiK chce sprawdzić czy zawarte w nich informacje są zawsze prawdziwe i nie wprowadzają w błąd.

UOKiK zajmuje się rocznie ok. 30 sprawami dotyczącymi reklamy. W ostatnim czasie Prezes Urzędu wszczął cztery postępowania przeciwko spółkom: Aster, Polkomtel, PTK Centertel oraz Tele2. Urząd zbada, czy przedsiębiorcy w reklamach wprowadzali w błąd.

PTK Centertel w okresie Świąt Bożego Narodzenia prowadził kampanię pod hasłem Bliskość tworzy święta. Jedną z dostępnych, w jej ramach, usług była Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, w której - pomimo wyraźnego odniesienia do okresu świątecznego - darmowe rozmowy z trzema wybranymi osobami nie obowiązywały: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. UOKiK sprawdza, czy spółka nie wprowadzała słabszych uczestników rynku w błąd informując o warunkach oferowanych przez siebie usług.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna Polkomtela, w której pojawiło się m.in. hasło Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Zdaniem Prezesa UOKiK konsumenci mogli myśleć, że kupią komputer wraz z modemem za 1 zł. Nie było to jednak możliwe, ponieważ tak atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu.




Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy non stop możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - w ten sposób swoją ofertę reklamowała z kolei spółka Tele2. Z wstępnych informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy non stop abonent ma 2000 darmowych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem - bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia. Jednak po wykorzystaniu tego limitu usługi rozliczane są według stawek określonych w cenniku. W ocenie UOKiK reklama spółki nie informowała rzetelnie i mogła wprowadzać konsumentów w błąd, co do faktycznego kosztu połączeń telefonicznych w ramach abonamentu.

UOKiK sprawdza również działania operatora telewizji kablowej - Aster. Zdaniem Urzędu przedsiębiorca może wprowadzać potencjalnych klientów w błąd promując swoją ofertę hasłami opartymi na schemacie X miesięcy za Y zł. Podana w ten sposób informacja sugeruje, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc - kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy, nie zaś kalendarzowy, jak jest w rzeczywistości - czyli od 1. do ostatniego dnia danego miesiąca. Oznacza to, że podpisując umowę 30 stycznia promocyjna opłata obejmie dwa ostatnie dni stycznia oraz miesiąc luty, a nie okres 30 stycznia-30 marca.

W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, Prezes Urzędu może nakazać zaniechania stosowania praktyki niezgodnej z prawem, a także nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10% ubiegłorocznego przychodu.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 9
  • 0

    1.  2008-03-12 12:58:56

    marketingowcy orange przesadzili z kampania swiateczna, ale pewnie i tym razem im sie upiecze. reszta nic nowego... dalej olewaja prawo

  • 0

    2. ~mirekb  2008-03-12 13:11:01  host: hii228.internetdsl.tpnet.pl

    niech sie zajmie rowniez tym ze na stronie orange jest duzo jeszcze tekstów "za darmo" ktorych zgodnie z prawem byc nie powinno,warto rowniez sie wziac za informacje na orange online ktora informuje ze"przejdz na orange pop-smsy po pól grosza i min za 5 gr" co prawda nie jest bo szalonych tygodni juz nie,a wiec jest to oszukiwanie klienta.Jest jeszce pare inych niuansow:braki w naliczaniu punktow profit w prepaidzie(w abo jest prawidlowo-to dyskryminoiwanie prepaidowcow) lub z duzymi opoznieniami(zlamanie regulaminu profit)...jak uokik chce to znajdzie.czekamy na efekty

  • 0

    3. ~VIOLA  2008-03-12 14:18:33  host: 195.164.7.24

    Przecież bez ocen i badań wiadomo, ze reklama jest wyłązcnie kłamstwem zalegalizowanym. I można by to przeżyć gdyby nie wszechobecność tego zjawiska. Nie mogę znieść sytuacji, kiedy otrzymuję rzeczy niezamawiane i niepotrzebne i jeszcze do tego jestem zmuszeny do płacenia za to. Oczywiście przy kasie i zakupie czegokolwiek. I to jest do ścigania.

  • 0

    4. ~Edziu Imperator  2008-03-12 14:37:02  host: 87-205-189-11.adsl.inetia.pl

    Trzeba być głupim, by uwierzyć w takie hasła a nie zajrzeć do cennika i regulaminu.

  • 0

    5. ~jarekt  2008-03-12 15:05:30  host: ecj202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Karac, karac i jeszcze raz karac. Nie wiem dlaczego ale w zadnej branzy tak sie nie klamie w reklamach jak w telekomunikacji. Teklamstwa sa ewidentne, oczywiste i powszechne co wcale nie zwalnie UOKiK od scigania tych zjawisk. Przeciez kiedy zobaczylem reklame w Vobisie myslalem, ze mnie szlag trafi..

  • 0

    6.  2008-03-12 15:38:25

    ~jarekt - w każdej się kłąnie... każda baba na zielonym rynku Ci powie, że ma jaja wiejskie, prosto od kury karmionej naturalnie ;-)

  • 0

    7.  2008-03-12 17:11:53

    zaden urzad nie uchroni ludzi przed ich wlasna glupota!! daleko idacym wnioskiem (boje sie jednak, ze prawdziwym) bedzie idiotyzacja naszego spoleczenstwa -nie mysl, ktos zrobi to za Ciebie!!

  • 0

    8. ~  2008-03-13 09:25:00  host: gnz26.internetdsl.tpnet.pl

    Urząd powinien chronić ludzi mimo głupoty takich jak DejwiD i ~Edziu Imperator. Waszym skromnym zdaniem oszustwo i kłamstwo nie istnieją, są tylko naiwni ludzi których można nabrać. Można pójść dalej i stwierdzić że nie istnieje kradzież, przeciez jeżeli coś komuś zginie sam jest sobie winny że nie zabezpieczył swojego mienia...

  • 0

    9. ~DejwiD  2008-03-13 15:04:55  host: public-gprs91822.centertel.pl

    wskaż miejsce, w którym napisałem, że kłamstwa i oszustwa nie istnieją! i swoje wycieczki zostaw dla siebie.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-238-172.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.