Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: Rzecznicy konsumentów najwięcej skarg przyjmują na usługi telekomunikacyjne

UOKiK: Rzecznicy konsumentów najwięcej skarg przyjmują na usługi telekomunikacyjne

WitekT 17 Marca 2014 09:17

6 0

Ponad 3 mln udzielonych porad prawnych, ponad 450 tys. interwencji u przedsiębiorców oraz blisko 30 tys. pozwów skierowanych do sądu - to dotychczasowy bilans działalności rzeczników konsumentów. W Światowy Dzień Konsumenta UOKiK przypomina o organizacjach udzielających bezpłatnej pomocy prawnej.

Rzecznicy konsumentów funkcjonują od 1999 roku. Stworzenie tej instytucji było związane z reformą administracyjną, w ramach której powstały powiaty. Obecnie w kraju działa 371 rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w niemal wszystkich starostwach powiatowych i urzędach miejskich miast na prawach powiatu. W przypadku sporu z nieuczciwym sprzedawcą lub usługodawcą każdy konsument może liczyć na bezpłatną pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Rzecznicy udzielają porad prawnych, interweniują u przedsiębiorców (np. poprzez przeprowadzenie mediacji lub pouczenie), pomagają w przygotowaniu pozwu, mogą też wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym.




Najczęstszą formą działania rzeczników jest udzielanie porad prawnych. W ciągu 15 lat konsumenci skorzystali z tego typu pomocy ponad 3 mln razy. Liczba porad udzielanych przez rzeczników od lat stale rośnie. W roku 2002 konsumenci prosili o konsultację prawną 98 384 razy, a w 2012 roku już 444 391 razy. Inną formą działania rzeczników jest interweniowanie u przedsiębiorców m.in. w formie pouczenia, mediacji. Do tej pory korzystali oni z tej możliwości w ponad 450 tys. przypadkach (w 2002 roku 19751 razy, a w 2012 już 54891). Ponadto od początku swojej działalności rzecznicy przygotowali blisko 30 tys. pozwów i powództw w sprawach indywidualnych (w 2002 roku 1339, a w 2012 już 4407).

Od początku działalności rzeczników najwięcej skarg na usługodawców dotyczyło przedsiębiorców telekomunikacyjnych (do 2012 roku ponad 237 tys. porad). Konsumenci mieli problemy m.in. z nienależytym wykonaniem usług (zawyżone rachunki telefoniczne), nieprawidłowościami przy zmianie warunków umowy, czy jakością usług. Od lat abonenci skarżą się na brak jasnych informacji o promocji w chwili podpisywania umowy.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik

w sumie: 31
  • 0

    13. ~LOOL  2014-03-17 11:38:39  host: ptcnat.t-mobile.pl

    11 - ale jakim prawniczym językiem ? Wystarczy czytać ze zrozumieniem. i tak btw to umowa z bankiem, a z operatorem to 2 odrębne umowy i nie ma co ich porównywać. Prawo bankowe, a prawo telekomunikacyjne...

  • 1

    14. ~Kuzyn1920  2014-03-17 11:47:39  host: 92.60.132.22

    i Tak sie upieram ze przez telefon bezpieczniej. A Prawo konsumenta do odstąpienia 10 dni daje czas na przestudiowanie umowy i regulaminów na spokojnie. Ludzie pracujący w POK sami nie wiedzą do czego dokładnie odnosi sie punkt regulaminu, a sciema którą Ci na ten temat puszczą usłyszą tylko Twoje uszy.

  • 0

    15. ~  2014-03-17 12:01:30  host: user-109-243-49-42.play-internet.pl

    Może w innych sieciach podpisywanie/aneksowanie umów drogą telefoniczną wygląda lepiej niż w "O". Rozmawiałem z działem "rezygnacji", którego pracownica nie potrafiła/nie chciała otworzyć regulaminu i odpowiedzieć na takie pytania - jakie usługi dodatkowe są dostępne w proponowanej taryfie, czy jest mechanizm "bezpiecznego internetu", itp. Wszystko zbywała i kazała mi szukać regulaminu na WWW (dla taryfy dostępnej tylko przez ten dział, ponadto nie podając dokładnej nazwy oferty). W salonie podpisując aneks mam wyraźnie wypisane - zgadzam się z "takim a takim" regulaminem/cennikiem/itd. To karzę wydrukować i czytam. Może po prostu jestem inteligentniejszy od przeciętnego konsumenta czy też konsultanta/doradcy, ale nie pamiętam, żebym po trzykrotnym przeczytaniu zasad promocji czegoś nie rozumiał...

  • 0

    16. ~Kuzyn1920  2014-03-17 12:08:47  host: 92.60.132.22

    Dla podpisywanej umowy/aneksu dostajesz regulamin Taryfy/promocji ew pakietów. A Co z Samym regulaminem świadczenia usłygi przez danego opa? Taki regulamin też jest drukowany?

  • 0

    17. ~  2014-03-17 12:09:53  host: aeag125.neoplus.adsl.tpnet.pl

    8, "bez zgody rozmówcy nie masz prawa rejestrować rozmowy nawet na własny użytek"

    Jakaś podstawa prawna dla tej bzdury? Zabawne, że w wątku o prawach wypowiadają się ludzie, którzy nie mają o nich pojęcia.

  • 0

    18. ~Kuzyn1920  2014-03-17 12:22:38  host: 92.60.132.22

    Dlatego zawsze sie słyszy w czasie telefonicznej rozmowy, Rozmowa jest rejestrowana ze względu ... i tu jak kto chce tak se gada, kończąc mozemy rozmawiać? Słowo tak jest wyrażeniem zgody na nagrywanie. Niema możliwości by jakakolwiek rozmowa nie była nagrana. Jeśli klient nie wyrazi zgody poprostu kończona jest rozmowa. Więc nie rozumiem o co Ci tutaj chodzi? Rozwiń myśl.

  • 0

    19. ~  2014-03-17 12:26:34  host: n09-07-01.opera-mini.net

    17,coś tam jest w prawie,że trzeba poinformować rozmówcę,że rozmowa jest nagrywana,a co do karania to najwięcej tym straszą ci,którzy nie chcą być nagrani bo kręcą na tym biznes,przypuśćmy że ktoś cię zgłosi że nagrałeś rozmowe bez zgody no to ok na przesłuchanie na policji się musz stawić,potem albo policja może dać sprawe do prokuratora albo umorzyć,nawet jak da do prokuratura to ten też może umorzyć,nawet sąd może sprawe umorzyć,a jak musi karać a sędzia jest rozumny i wie że bronileś swoich praw to ci da karę 3 dni więzienia w zawieszeniu na miesiąc, jeśli sprawy nie umorzą,dla naszego państwa ważniejsze są inne sprawy niż to,że ktoś kogoś nagrał, jeszcze ważne w jakim celu ale jak nagrywasz firme i romowe z konsultantem to choć karalne bez poinformowania to już na początku policja może sprawe umorzyć i nawet akta nie pójdą do prokuratury, gdyby ktoś nagrywał żeby kogoś ośmieszyć, szantażować to wtedy mogliby surowo karać

  • 1

    20.  2014-03-17 12:29:40

    Ofertę można zamówić przez stronę internetową wcześniej zapoznając się z regulaminami i cennikami. Najlepiej dopytać na forum jakie wałki czekają na nas przy danej usłudze. Przykład z forum "Moje przeboje z Orżnąć". W ofercie Smart Plan Halo jak chcemy dokupić Orange Free Net to najpierw zostanie policzony bezpieczny internet za 20 zł. w ofercie Halo a dopiero później pakiet z Orange Free Net. Dobrze trzeba się wczytać w te wałki operatorów. Poza tym nazwy takie jak Biuro Obsługi Klienta bywa mylące i powinno się nazywać Biuro Naganiania Klientów ;) żeby było jasne że działa w interesie korporacji a nie klienta.

  • 1

    21. ~Kuzyn1920  2014-03-17 12:31:48  host: 92.60.132.22

    APP Call Recorder. Jest ogólnie dostępna. Nikt Ci nie zabroni nagrywać kogokolwiek. MOzesz za kimś chodzić z kamerą i każdą rozmowe z Nim rejestrować. Problem ukazuje się dalej. NIe mozesz tego wykorzystać, a w sądzie Twoje nagrania mogą zostać uznane za mało wiarygodne i nie zostać właczone w akta sprawy.

  • 0

    22. ~  2014-03-17 12:34:57  host: n09-07-01.opera-mini.net

    15,widocznie to konsultantka ze stażu z urzędu pracy albo z umową zlecenie albo z umową o dzieło ze świadomością,że i tak ją zwolnią,to się nie stara, więc mnie to wcale nie dziwi choć nie powinno tak być ale jest,mógłbyś to zgłosić mailem żeby odsłuchali rozmowe i może by ją upomnieli albo zwolnili

  • 0

    23. ~Kuzyn1920  2014-03-17 12:35:10  host: 92.60.132.22

    Ew. Twoje nagranie może zostać potraktowane jak dowód ze rozmowa została przeprowadzona, co za tym idzie sytuacja gdzie rozmowa z strony operatora znika pozwala na właczenie Twojego nagrania do akt sprawy

  • 1

    24. ~  2014-03-17 12:40:04  host: n09-07-01.opera-mini.net

    21,albo sąd włączy w akta nagrania bo będą wiarygodne,zależy od nagrań,od szczegółów sprawy i od sędziego,który prowadzi sprawe

  • 1

    25. ~  2014-03-17 12:45:25  host: n09-07-01.opera-mini.net

    najlepiej jest nieprzedłużać umów z konsultantami,którzy się nie znają,są nieuprzejmi i traktują klenta jak szkodnika,najlepiej taką rozmowę skończyć i zadzwonić jeszcze raz,jak inny konsultany się zna to z nim można zmienić coś na koncie albo przedłużyć umowe, szkoda czasu i nerwów na niekompetentnych konsultantów

  • 0

    26. ~  2014-03-17 12:51:05  host: n09-07-01.opera-mini.net

    14,co do 10 dniowego odstąpienia od umowy to sieci skutecznie to omijają zapisami w regulaminie,że np te 10 nie przysługuje jeśli się z kimś polaczyłeś,wyslaleś sms to od tego momentu nie przysługuje prawo do 10 dni odstąpienia od umowy, te 10 dni to w wielu przypadkach fikcja i kto mądry niech nie liczy na te 10 dni i nie zamawia kuriera jeśli nie jest na 100% pewien że chce przedłużyć umowe

  • 0

    27. ~  2014-03-17 12:57:58  host: n09-07-01.opera-mini.net

    12,nie jesteś pewien,nie rozumiesz co mówi konsultant,nie ufasz konsultantowi,nie podpisuj umowy,wejdź na strone netową,wejdź na forum,zobacz cenniki,nawet regulaminy jeśli trzeba,są w necie,zadzwoń na bok jak trzeba,jak będziesz wiedział co i jak idziesz do salonu podpisać umowe

  • 1

    28. ~Kuzyn1920  2014-03-17 12:59:11  host: 92.60.132.22

    Z Ankiety którą kiedyś przeprowadziłem wynikało że ludzie którzy są mega mili i uprzejmi aż wchodzą w d... przez klientów są uważani za wciskaczy chłamu. Oschli ale konkretni operujący profesionalnym jezykiem z dobrą argumentacją popartą cyferkami mają większe "wzięcie". Choć i tu można polemizować. Praca konsultanta jest ciężka, nawet bardzo. Podstawą jest budowanie zaufania klienta. Sądze że nie ma mega złotego środka, poprostu jak komu pasuje sposób prezentacji taki wybiera. Ja przedłużyłem po którymś telefonie umowe. I to tylko dlatego ze wcześniejsze rozmowy byłu prowadzone bez polotu z czystą ofertą. Konsultantka która przypadła mi do gustu wiedziała co mówi odpowiadała na pytania rzeczowo a jak czegoś nie była pewn kazała mi czekać ( ja w między czasie z wujkiem GOOGLE sam odpowiadałem sobie na pytania) w Gratisie najpierw zapytała co mi przeszkadza wobecnej taryfie. Wyłączyła mi pakiety, poblokowała usługi mnie nie potrzebne. A na koniec zajęła się samą sprzedażą.

  • 0

    29. ~  2014-03-17 13:01:34  host: n09-07-01.opera-mini.net

    11,to dotyczyło prawa bankowego,ubezpieczeń,że on wie gdzie są haczyki bo ma doświadczenie w branży i przyznał że nawet jemu było trudno wszystko zrozumieć

  • 1

    30. ~  2014-03-17 13:05:21  host: n09-07-01.opera-mini.net

    28,ja robie podobnie,najpierw muszę wiedzieć co chce i co mi oferują,potem to przemyśleć chyba że oferta jest korzystna i nie ma nad czym myśleć,a potem jak konsultant-ka nawija to wychwytuje najważniejsze rzeczy czy mi potwierdzi,że to jest to co chce, jak wszystko się zgadza to ja się mogę zgodzić na przedłużenie umowy

  • 0

    31. ~polak  2015-08-12 02:10:38  host: ddu130.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Orange sie niewywiazuje mam dosyc tej klamliwej firmy na umowie mam ze jest przesyl 1 czy tam 2 mb to niewazne ale wazne jest to ze notorycznie gnoje rozlaczaja lacze a tego przy podpisaniu niepowiedzieli chcialbym ich pozwac lub jakos zaszkodzic tej firmie jak to zrobic ?

  • 0

    32. ~Polak  2015-08-12 02:22:39  host: ddu130.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Chciałbym się dowiedzieć czy wielkie firmy od pralek laptopów telefonów i całego tego elektoronicznego szajsu maja prawo montować specjalnie z premedytacją wadliwych części by obniżyć żywotność sprzętu najczęściej chodzi tu o kondensatory które są umieszczane specjalnie w takim miejscu by się przegrzewały a zgłębiłem temat dokładnie i wiem ze za takie coś robią na całym świecie w Ameryce klienci którzy pozywali takie firmy odrazu dostawali pieniądze gdyż te firmy wiedzą co robią i wiedzą też że takie sprawy by przegrywali wiec dokładnie moje pytanie brzmi jak duża szansa jest by u nas w Polsce można było wygrać taką sprawę i jak zrobić zaprzestali tego chaniebnego porcederu

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-197-68-140.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystałbyś z opcji logowania na podstawie wzorca oka?

Comarch: będzie biometria w rozwiązaniach dla banków

 

Zobacz wynik | Opinie (1)

Archiwum Ankiet