Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: rekompensta publiczna od nc+

UOKiK: rekompensta publiczna od nc+

orson_dzi 30 Sierpnia 2017 11:24

5 1

uokik

Spółka ITI Neovision, m.in. operator telewizji nc+, zobowiązała się do wypłacenia rekompensaty publicznej. To efekt postępowania UOKiK, które zostało wszczęte w grudniu 2015 roku.

Postępowania dotyczyło nieprawidłowości związanych z zawieraniem umów na odległość. W myśl ustawy o prawach konsumenta, w przypadku tego typu umów klientowi przysługuje odstąpienie w ciągu 14 dni o ich zawarcia. Operator może zacząć świadczyć usługi przed upływem 14 dni na wyraźne życzenie konsumenta, wtedy w przypadku odstąpienia ponosi on koszty aktywacji oraz korzystania z usług do czasu odstąpienia od umowy.




Z informacji uzyskanych od konsumentów oraz po analizie rozmów sprzedażowych, UOKiK ustalił, że spółka ozpoczynała świadczenie usług bez wyraźnej zgody konsumentów. Ponadto wprowadzała w błąd twierdząc, że początek korzystania z usług oznacza brak możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Spółka stała na stanowisku, że usługa dostępu do telewizji stanowi dostarczanie treści cyfrowych, które objęte jest wyjątkiem ustawowym. Urząd ustalił również, że w latach 2013-2014 spółka w ogóle nie informowała części konsumentów o możliwości rezygnacji z kontraktu oraz nie dostarczała w terminie potwierdzenia zawarcia lub zmiany warunków umów.

Spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk oraz rekompensaty dla konsumentów. W ciągu 6 miesięcy będzie musiała przyznać byłym i obecnym abonentom określone korzyści. Różnią się one w zależności od praktyki, która dotknęła konsumentów:
  • Brak wyraźnej zgody na rozpoczęcie świadczenia usług lub brak możliwości odstąpienia od umowy po rozpoczęciu korzystania z telewizji (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie) - 6 miesięcy darmowego abonamentu oraz specjalna, promocyjna oferta dla obecnych klientów. Osoby, które już zrezygnował z usług dostaną zwrot kosztów korzystania z usług za ostatnie 6 miesięcy umowy.
  • Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy - od marca 2013 do lipca 2014 r. (dotyczy osób, których reklamacje rozpatrzono negatywnie) - 3 miesiące darmowego abonamentu dla obecnych klientów lub zwrot kosztów za 3 ostatnie miesiące korzystania z usług dla osób, które zrezygnowały z usług.
  • Brak potwierdzenia zawarcia umowy w terminie - od marca 2013 do lipca 2014 r. - jeżeli konsumenci otrzymali potwierdzenia zawarcia umowy dopiero po złożeniu reklamacji, otrzymają 3 miesiące darmowego abonamentu lub jeśli zrezygnowali z usług zwrot kosztów za ostatnie 3 miesiące umowy. Jeśli otrzymali umowę po terminie, ale nie musieli kontaktować się w tym celu ze spółką - wówczas dostaną bezpłatny dostęp do wybranych usług na określony czas (obecni abonenci), lub promocyjną ofertę (byli klienci).

Do czasu zmiany praktyki ITI Neovision zobowiązała się również do uwzględniania reklamacji konsumentów, których nieprawidłowo poinformowała o braku możliwości odstąpienia od umowy ze względu na rozpoczęcie świadczenia usług i odmówiła im prawa do rezygnacji z kontraktu w ciągu 14 dni.

Po wykonaniu zobowiązania spółka będzie musiała złożyć do UOKiK sprawozdanie z realizacji swoich działań.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: nc+ | iti neovision | uokik

w sumie: 4
  • 1

    1. ~Radek  2017-08-30 12:33:44  host: public-gprs391342.centertel.pl

    Bardzo dobrze! Sam jestem wśród tych klientów, który przedłużał umowę przez telefon i miał od razu przeczytaną klauzulkę, że w wypadku z skorzystania z tej promocji nie ma prawa do odstąpienia 14 dni.

  • 0

    2. ~locomoco  2017-08-30 12:42:34  host: user-94-254-245-215.play-internet.pl

    ... czyli reklamować wszystko i u wszystkich.

  • 1

    3. ~locomoco  2017-08-30 12:51:20  host: user-94-254-245-215.play-internet.pl

    ... a znając poczynania nc+ nawet nie poinformuje swoich abonentów o rekompensatach.
    Druga sprawa to ilu złożyło te reklamacje, znikoma ilość. Rekompensatę powinni otrzymać wszyscy którzy w tym czasie przedłużyli umowę lub kupili nową usługę.

  • -1

    4. ~jedna rzecz  2017-08-30 16:38:17  host: w3cache2.cyfrowypolsat.pl

    kto mi wyjasni, dlaczego ta klauzula jest tak ważna, skoro warunki umowy odpowiadają (klientowi) podczas rozmowy tel lub w pos ?
    Zakładając że wszystkie wymagane info zostało przez sprzedawce przekazane, a żadnych ,,kruczków" w umowie brak - wydaje się że sprawa jest bezsensowna i cała walka jest walką ,,dla walki".
    Chyba że ktoś znalazł w międzyczasie lepszą ofertę, a jeśli znalazł (czyli szukał) to po co się decydował na przedstawioną ofertę ?
    Powyższe pytania, nie mają na celu obrony n'ki czy innej firmy, chodzi o sam fakt.
    Ktoś, coś ?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-8-73.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.