Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK - reklamy T-Mobile wprowadzały w błąd

UOKiK - reklamy T-Mobile wprowadzały w błąd

orson_dzi 16 Kwietnia 2018 13:28

8 0

uokik

Według UOKiK reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Kampania reklamowa była emitowana we wszystkich mediach w od 21 lipca do 30 września 2015 roku. Zachęcała klientów do skorzystania z nielimitowanych krajowych rozmów telefonicznych, SMS-ów, MMS-ów i Internetu w pakiecie SMART XL przeznaczonym dla abonentów sieci Heyah.

Reklamy kusiły ceną 49,98 zł. W wersji radiowej i internetowej zabrakło jednak informacji o tym, że po 3 miesiącach do abonamentu zostanie doliczone 19,99 zł tytułem opłaty za usługę nielimitowanego Internetu, a w spocie telewizyjnym przekaz ten był nieczytelny (mała, biała czcionka na jasnym tle). Identycznie było z informacjami, że cena 49,98 zł zawiera rabaty za wyrażenie zgód marketingowych (4,99 zł) i na fakturę elektroniczną (4,99 zł). Po zapoznaniu się z reklamą klienci mogli nie mieć świadomości, że jeśli ich nie udzielą, będą płacić drożej - 59,96 zł przez pierwsze 3 miesiące i 79,95 zł po tym okresie.

T-Mobile w kwestionowanych reklamach podkreślał rzetelność swojej oferty w porównaniu do innych operatorów telekomunikacyjnych. Przykładowo w radiowym spocie "Wszystko/Całus" lektor wygłaszał taki tekst: Inni obiecują Ci wszystko bez limitu. Prostestujemy! Jak wszystko? Skoro tylko rozmowy, a na Internet masz ograniczenia i limity. A w Heyah na abonament pierwszy prawdzimy no limit na wszystko za 49,98! Kup na heyah.pl.




UOKiK uznał, że działania spółki mogły naruszać zbiorowe interesy konsumentów. T-Mobile uniknął kary finansowej, ponieważ zaprzestał emisji kwestionowanych przez Prezesa UOKiK reklam i zobowiązał się do wyeliminowania skutków swoich praktyk.

Osoby, które jeszcze mają aktywną umowę w pakiecie Smart XL mogą liczyć na:
  • niepobieranie opłaty 19,99 zł za nielimitowany Internet do momentu rozwiązania umowy i zwrot już naliczonych kosztów,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody na przesyłanie faktur drogą elektroniczną,
  • rabat 4,99 zł wprowadzony do końca umowy oraz zwrot już naliczonych kosztów, nawet w przypadku braku wyrażenia zgody marketingowej,

Z kolei osoby, których umowa już nie obowiązuje mogą liczyć na zwrot wymienionych wyżej kwot za cały okres trwania umowy.

T-Mobile musi wysłać listy polecone do wszystkich zainteresowanych osób, także tych, które już zrezygnowały z jego usług. Klienci dowiedzą się z nich m.in. o decyzji Prezesa UOKiK i sposobie zwrotu opłat. Spółka w ciągu 21 dni od wskazania przez konsumenta numeru konta bankowego odda mu pieniądze.

Ponadto spółka zobowiązała się do opublikowania w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, prasa, internet) oświadczenia, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: t-mobile | uokik

w sumie: 38
  • 3

    19. ~Czerwony 7.  2018-04-16 16:35:39  host: a22-04-08.opera-mini.net

    10). Mówisz : błąd. Ok, zdarza się. Niestety tym razem ewidentnie widać, iż T-mobile działał świadomie.
    - nie dość że w TV reklamy szybko przelatują, to napisali białymi literkami na jasnym tle.

  • -2

    20. ~.  2018-04-16 17:42:51  host: ip-37-248-253-194.a2mobile.pl

    Państwo PIS

  • -2

    21.  2018-04-16 17:42:54

    @19 A kto tak nie robi? Na reklamach leków też na dole ekranu masz coś drobnym drukiem napisane i często na białym tle jasne litery. W zasadzie na większości reklam tak jest, ale lepiej hejtować firmę, która potrafi przyznać się do błędu. Zaznaczę, że nie mam numeru w TM i nie jestem pracownikiem.

  • 0

    22. ~Orange/Play/Plus  2018-04-16 17:52:28  host: 178235181114.unknown.vectranet.pl

    Ojjjj. No jak nam przykro

  • 1

    23. ~Czerwony 7.  2018-04-16 18:03:31  host: a22-04-08.opera-mini.net

    21). No dużo tak robi, więc ponownie napiszę, że nie ma mowy o błędzie. Nieświadomym. Ok?
    A co do jazd i hejtu -- to to standard w necie i telepolis

  • 0

    24.  2018-04-16 18:09:42

    18@ nie znam takiej. Zastanawia mnie tylko czy UOKiK nie zmieniło zasad karania i teraz może wymuszają aby firmy zwracały klientom to co im podstępnie naliczyły a przy rażących nadużyciach dodatkowa kara finansowa

  • 1

    25. ~  2018-04-16 18:10:43  host: staticline-31-182-244-116.toya.net.pl

    Ciężkie czasy przyszły na oszustów. Już nawet bezkarnie oszukiwać nie można!

  • -3

    26.  2018-04-16 18:15:42

    @23 A czy ja gdzieś napisałem o nieświadomym błędzie? Pisze tylko, że przyznali się błędu a mało kto teraz to potrafi. Firmy wolą się odwoływać od decyzji czy sądzić przez wiele lat niż przyznać się do błędu.

  • -1

    27.  2018-04-16 18:58:54

    @26 Czyta się te komentarze i aż głupio sie patrzy na to, że musisz komuś tłumaczyć proste rzeczy...w ludziach jest taka zawiść niesamowita, ,ma sie wrazenie, że Polak tylko czeka na czyjs błąd i będzie go wypominał po 3 latach jak tutaj

  • 1

    28. ~  2018-04-16 19:42:02  host: user-94-254-176-35.play-internet.pl

    27- to żaden błąd, a umyślne działanie z premedytacją.

  • 0

    29. ~  2018-04-16 20:09:07  host: public-gprs375154.centertel.pl

    @ 27. attention: Chyba sobie jaja robisz z tym "błędem"?
    Era/T-Mobile od samego początku z premedytacją swoje reklamy opiera na kłamstwach i półprawdach, a Ty nam tu wciskasz ciemnotę o jakimś "błędzie"!
    Błąd może być nieświadomy lub mimowolny, ale kłamstwa nie można nazywać "błędem" jeśli stanowi ono podstawę polityki biznesowej firmy!

  • -1

    30.  2018-04-16 20:40:58

    Tylko taki mały pikuś, że sie jednak przyznali, zapłaca i zobacxzymy co z tego wyjdzie, nie buchaj ogniem

  • -2

    31.  2018-04-16 20:53:12

    @29 To co powiesz o reklamach leków czy suplementów? Tam też są wszędzie małe litery i tylko przez kilka sekund można to przeczytać. Te reklamy też świadomie wprowadzają w błąd, bo tam są podana działania nie pożądane ale, że ustawa nie nakazuje aby te informacje były w reklamie widoczne tylko żeby były to producenci leków w ten sposób też wprowadzają w błąd.

  • 1

    32. ~TMobileSkasowałoRWK  2018-04-16 21:04:37  host: user-94-254-178-55.play-internet.pl

    @31 Crimson, masz rację: sporo koncernów farmaceutycznych i jeden koncern telekomunikacyjny (T-Mobile) to najwięksi światowi cwaniacy, naciągacze, kłamcy i oszuści.

    Z tym, że na leki nie wykupujesz abonamentu i nie włączasz pakietu cyklicznego (płatność miesiąc w miesiąc), więc farmaceutyki skroją cię raz, a T-Mobile skroi Cię co miesiąc.

  • -2

    33.  2018-04-16 21:53:09

    @32 A co powiesz o Plusie? Dostali karę od UOKiK za wprowadzanie w błąd konsumentów. Też się zaliczają do oszustów ?

  • 0

    34. ~TMobileSkasowałoRWK  2018-04-16 22:35:44  host: user-94-254-178-55.play-internet.pl

    @33, ilości przekrętów w T-Mobile nie można do niczego porównać. Plus przy T-Mobile jest jak zagubione 2-letnie dziecko, które nieświadomie przechodzi po pasach na czerwonym świetle i tym samym popełnia wykroczenie.

    Nawet w zeszłym tygodniu kilka moich numerów z T-Mobile dostało SMSa, że za 2 dni stracę całą kasę na koncie (w SMSie podana była cała kwota zgromadzona na karcie którą stracę) i muszę doładować konto jełśi nie chcę tych pieniędzy stracić. Oczywiście po 2 dniach nic nie zniknęło, bo miałem ważność ponad 7 miesięcy do przodu.

    W T-Mobile takich wałków jest więcej i cały czas się powtarzają (te SMSy z ostrzeżeniem, żeby doładować, bo stracę całą kasę, przychodzą kilka razy w roku). Ta reklama Heyah, to tylko wierzchołek ciągle rosnącej góry lodowej.

    Jeśli hipotetyczny maksymalny możliwy do "uzyskania" poziom oszukańczych i cwaniackich praktyk telekomu, byłby na poziomie 100 punktów, i T-Mobile miałby 100 (bo ma wg mojego rozeznania), to wszystkie pozostałe duże telekomy (Orange, Plus i Play) miałaby łącznie raptem około 20 punktów, z czego większość przypadłoby oczywiście Plusowi.

  • 0

    35. ~TMobileSkasowałoRWK  2018-04-16 22:39:06  host: user-94-254-178-55.play-internet.pl

    @33, ilości przekrętów w T-Mobile nie można do niczego porównać. Plus przy T-Mobile jest jak zagubione 2-letnie dziecko, które nieświadomie przechodzi po pasach na czerwonym świetle i tym samym popełnia wykroczenie.

    Nawet w zeszłym tygodniu kilka moich numerów z T-Mobile dostało SMSa, że za 2 dni stracę całą kasę na koncie (w SMSie podana była cała kwota zgromadzona na karcie którą stracę) i muszę doładować konto jełśi nie chcę tych pieniędzy stracić. Oczywiście po 2 dniach nic nie zniknęło, bo miałem ważność ponad 7 miesięcy do przodu.

    W T-Mobile takich wałków jest więcej i cały czas się powtarzają (te SMSy z ostrzeżeniem, żeby doładować, bo stracę całą kasę, przychodzą kilka razy w roku). Ta reklama Heyah, to tylko wierzchołek ciągle rosnącej góry lodowej.

    Jeśli hipotetyczny maksymalny możliwy do "uzyskania" poziom oszukańczych i cwaniackich praktyk telekomu, byłby na poziomie 100 punktów, i T-Mobile miałby 100 (bo ma wg mojego rozeznania), to wszystkie pozostałe duże telekomy (Orange, Plus i Play) miałaby łącznie raptem około 20 punktów, z czego większość przypadłoby oczywiście Plusowi.

  • 0

    36.  2018-04-17 11:39:48

    @33 Chyba trochę się zapędziłeś, z Twojej wypowiedzi wynika, że mimo, że inne sieci popełniają błędy to już nieważne?
    Dajcie spokój wszyscy, każda sieć ma swoje potyczki i dalej będzie je mieć. A tutaj - sprawa przedawniona, tego nie ma nawet już w ofercie. Całe rozwiązanie sprawy mi się podoba, hajsy wrócą do ludzi, a nie do budżetu

  • -1

    37.  2018-04-17 12:28:53

    @36 Twoja wypowiedź na pewno była skierowana do mnie ?

  • 0

    38.  2018-04-17 12:45:49

    @37 pomyłka, przepraszam, miało być @35 my bad

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-128-159.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Najpopularniejsze

Ankieta

Co byś wybrał/a kupując iPhone'a z OLED-em?

Chińskie władze zatwierdziły nową fabrykę paneli OLED firmy LG

 

Zobacz wynik | Opinie (4)

Archiwum Ankiet