Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK przyjrzał się telesprzedaży operatorów - wszczął postępowania

UOKiK przyjrzał się telesprzedaży operatorów - wszczął postępowania

WitekT 6 Maja 2010 21:12

0 0

12% abonentów nie czyta umów, które podpisuje, połowa robi to niedokładnie, a prawie wszyscy dostają od operatora niezamówione SMS-y - wynika z najnowszych badań UOKiK.

Zamiast tradycyjnych form zakupu w sklepie, salonie, coraz częściej wybieramy Internet, telefon. Wirtualne rozwiązania mają wiele zalet - jest szybciej i wygodniej, ale warto również wiedzieć, że żądzą się swoimi prawami. Niestety, z najnowszych badań UOKiK wynika, że aż 12% konsumentów wcale nie czyta umów, które zawiera, a ponad połowa (56%) robi to pobieżnie. Ponadto błędnie sądzą oni, że bez względu na to czy zawierają kontrakt na odległość (np. z wykorzystaniem telefonu) czy w salonie operatora przysługują im takie same prawa. Dlatego, aby ochronić słabszych uczestników rynku, Prezes Urzędu stale sprawdza czy umowy, regulaminy, informacje na stronach internetowych są zgodne z prawem.

W związku z napływającymi sygnałami od abonentów, UOKiK skontrolował operatorów telefonii komórkowej sprzedających swoje produkty i usługi za pośrednictwem telesprzedaży oraz Internetu. Przeanalizowano dziesiątki umów, regulaminów, warunków świadczenia usług oraz skryptów - scenariuszy prowadzenia rozmów telemarketerów z klientami. Do warunków stosowanych przez wszystkich skontrolowanych operatorów - Centertela, PTC, Polkomtela i P4 - Urząd miał zastrzeżenia.

Do praktyk, które zakwestionował Urząd m.in. należą:

brak jasnej informacji o momencie zawarcia umowy. Zgodnie z przepisami umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna być sporządzona na piśmie. Kupując usługę telekomunikacyjną przez Internet lub telefon powinniśmy wiedzieć, że informacje przedstawiane na stronie sklepu internetowego, jak również propozycje składane podczas rozmowy telefonicznej, należy traktować jako zaproszenie do zawarcia umowy. Zawarcie umowy związane jest z kolejnym etapem - dostarczeniem warunków kontraktu konsumentowi przez operatora. W toku kontroli Urząd ustalił, że część operatorów za moment zawarcia umowy uznawała internetowe złożenie zamówienia na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Cieszy fakt, że przedsiębiorcy w wyniku postępowania Urzędu zmienili wprowadzające w błąd warunki regulaminu - obecnie umowy są zawierane po podpisaniu dokumentów przekazywanych przez kuriera. Warto zauważyć, że z badań socjologicznych przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, że prawie połowa badanych przyznaje, że dzwonił do nich teleoperator z propozycją przedłużenia lub zawarcia nowej umowy (47%) i co trzeci (32%) zdecydował się na taki krok,




utrudnianie konsumentom zapoznania się z umową. Wątpliwości Urzędu wzbudziła praktyka jednego z operatorów polegająca na braku możliwości przeczytania umowy przed jej podpisaniem. Konsumentowi, który zamówił usługę np. przez telefon umowę dostarczał kurier. Jak wykazało postępowanie UOKiK, niestety, zamawiający nie miał możliwości otrzymania dokumentów w celu zapoznania się z nimi oraz ewentualnego podpisania w innym terminie. Abonent w trakcie wizyty kuriera mógł albo umowę podpisać, albo z niej zrezygnować. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca w ten sposób mógł wywierać presję natychmiastowego podpisania nawet niesatysfakcjonującej umowy. Poza tym osoby, które nie mają dostępu do Internetu nie mogłyby zapoznać się wcześniej z jej warunkami. Przeciwko PTK Centertel Prezes Urzędu wszczęła w tej sprawie postępowanie, które wykaże czy nie zostały naruszone zbiorowe interesy konsumentów,

problem wprowadzania konsumentów w błąd. W trakcie kontroli Urząd zakwestionował m.in. sposób informowania o zasięgu usług. Zamieszczone na stronach internetowych mapy zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz Internetu mogły wprowadzać w błąd. Mapa zasięgu operatora sieci Play - P4 - pokazywała zasięg telefonu oraz dostępu do Internetu. Konsument, który chciał sprawdzić zasięg tylko dla jednej usługi, nie miał jasnych informacji na stronie operatora, co do technicznego wyboru interesującej go opcji. Mógł odnieść wrażenie, że usługa, której zasięg chciał sprawdzić będzie dostępna również w jego miejscu zamieszkania. Przedsiębiorca zmienił już zasady działania mapy zasięgu. Jednocześnie warto zauważyć, że mapy zasięgu sieci należy traktować jedynie jako dane orientacyjne, które zawsze należy uzupełnić danymi bezpośrednio od przedsiębiorcy. Wyniki kontroli potwierdzają badania społeczne - 8 proc. przebadanych przez Urząd deklaruje, że kupiona na odległość usługa nie była zgodna z opisem przedstawionym przez konsultanta.

Ponadto przedsiębiorcy błędnie informują konsumentów o prawie odstąpienia od umowy lub do zmiany jej warunków. Przypomnieć należy, że mamy na to 10 dni od momentu zawarcia na odległość lub od otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonanej zmiany warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Przykładowo, PTK Centertel nie przyznawał prawa odstąpienia tym konsumentom, którzy telefonicznie zmienili warunki kontraktu (wymagało to akceptacji aneksu), a po namyśle chcieli z niej zrezygnować. Przedsiębiorca w pismach wysyłanych konsumentom informował, że m.in. podpisanie aneksu nie jest zawarciem umowy, a przedłużeniem poprzedniej w związku z tym nie przysługuje prawo odstąpienia od niej. W tej sprawie Prezes Urzędu wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

W wyniku działań UOKiK wszczął postępowania przeciwko dwóm operatorom: P4 oraz PTK Centertel. Poza tym część kwestionowanych przez Urząd klauzul została dobrowolnie zmieniona.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 15
  • -1

    1.  2010-05-06 21:18:05

    "Przedsiębiorca zmienił już zasady działania mapy zasięgu." - Znaczy się "to" co jest teraz na stronie Play to ta nowa mapa zasięgu?

  • 1

    2.  2010-05-06 21:31:47

    jeś♫li o telesprzedaż chodzi.. to w czołówce w dziedzinie wprowadzania w błąd wiedzie Telekomunikacja Polska..wiedzą o tym wszyscy jej pracownicy ! ;)

  • 1

    3. ~ala  2010-05-06 21:46:24  host: 20.202.116.195.easy-com.pl

    2 - a klienci wiedzą że jest konkurencja :) ile im linii telefonicznych "ucieka" do konkurencji/komórek...

  • -1

    4. ~Ajasz  2010-05-06 21:50:59  host: 77-255-250-220.adsl.inetia.pl

    No niestety kolejna wpadka operatorów. Teraz wzięli się za P4 i PTK i w sumie dobrze. O tych akurat dwóch sieciach najwięcej jest na forach że coś nie tak. Zresztą swojego czasu był artykuł o umowach w P4 i nie wyglądało to zbyt fajnie. Zobaczymy jak to będzie.

  • 1

    5. ~  2010-05-06 22:00:41  host: t14-06.opera-mini.net

    no fakt esklep plusa to porazka,w erze ujdzie.orange ma najlepszy a play sie uczy od najlepszych:)mirekb

  • 1

    6. ~  2010-05-06 22:15:18  host: 088156127244.stk.vectranet.pl

    komentarze zaginely w nieznanych dotad okolicznosciach..:P

  • -1

    7.  2010-05-07 00:32:33

    #2 - na podstawie doświadczenia swojego i paru osób z mojego otoczenia: polemizowałbym. Nie chcę tu na siłę gloryfikować TP, ale w ciągu kilku ostatnich lat wiele zmieniło się tam na plus, to raz, a dwa - konkurencja była i jest tutaj nie do przebicia, nadal wyznaczając standardy nierzetelności. Niestety.

  • -1

    8. ~obs.  2010-05-07 00:55:36  host: chello084010102197.chello.pl

    Reklamowe kłamstwa Play m.in. o ich niby zasięgu wychodzą im teraz bokiem. Mam nadzieję że skończą się czasy naciąganych reklam porównawczych i zwyczajnych oszustw jakich w reklamach Play nie brakowało. I że ktoś zacznie rozliczać czy nie naciąga się nieświadomych ludzi - bo kto sam sprawdza każdą Play 'ściemę' zanim podpisze umowę?

  • 1

    9. ~Ktosik  2010-05-07 02:40:21  host: 77-254-212-238.adsl.inetia.pl

    #2 Nie uprawiaj bełkotu tylko jak coś masz konkretnego to napisz. "Naciągane reklamy" "oszustwa" "naciąganie nieświadomych klientów". Co za Twoje brednie. Gdyby nie Play W3 dalej by dymało wszystkich jak chce we wspólnej komitywie.

  • 1

    10. ~Ktosik  2010-05-07 02:41:07  host: 77-254-212-238.adsl.inetia.pl

    Miał być do #8 :)

  • -1

    11. ~  2010-05-07 09:50:14  host: 194.246.124.200

    jest czarno na białym "o ich niby zasięgu" #9 nie widzisz czy co ??

  • 1

    12.  2010-05-07 10:11:59

    "a prawie wszyscy dostają od operatora niezamówione SMS-y - wynika z najnowszych badań UOKiK." Jakoś UOKiK nic nie mówi, że telewizja wciska nam niezamówiąną reklamę...

  • 1

    13. ~Bodo  2010-05-07 10:17:39  host: 194.246.124.200

    kanonierka to naprawde dobre porównanie :P tv leci reklama wyłączasz przełączasz albo nie oglądasz :P

  • -1

    14. ~simon  2010-05-07 11:31:26  host: dpe203.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Play w sumie z tym zasięgiem nie miał wyboru, jak by pokazał faktyczny stan ich zasięgu netowego to kto by to kupował ;)

  • 0

    15. ~ppp  2010-05-09 19:46:34  host: 245-188-251-94.net.stream.pl

    wiekszośc jak widze to baranki z salonów W3

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-156-92-140.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.