Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: ponad 2 mln zł kary dla Samsunga za podszywanie się pod kampanię cyfryzacji TV

UOKiK: ponad 2 mln zł kary dla Samsunga za podszywanie się pod kampanię cyfryzacji TV

WitekT 13 Maja 2013 12:50

9 0

Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji - uznała Prezes UOKiK. Spółka musi zapłacić ponad 2 mln zł za niedozwolone praktyki.

Postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska zostało wszczęte w grudniu 2012 roku po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło kampanii reklamującej telewizory tego producenta odnoszącej się do trwającego w Polsce procesu wprowadzania sygnału cyfrowego. Spółka w komercyjnym przekazie reklamującym telewizory zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji wprowadzała konsumentów w błąd. Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie konsumenci - mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.




Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Samsung Electronics Polska Urząd nałożył sankcję finansową - 2,288 mln zł. Określając wysokość kary, Urząd, wziął pod uwagę wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania przez Urząd oraz aktywną współpracę spółki podczas jego prowadzenia. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponadto UOKiK wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji. Inspekcja Handlowa na bieżąco prowadzi kontrole - do końca marca 2013 roku zbadanych zostało 694 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 57 z nich (8,2%). Dotyczyły one głównie braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: samsung | uokik

w sumie: 15
  • 4

    1.  2013-05-13 12:53:37

    Popieram. też mnie irytuje ta reklama. Kolejny ktoś chce zarobić na naiwnych Kowalskich. I to jeszcze specjale dobrali popularna niegdyś prezenterkę TV. co mi a niby wzbudzić jeszcze większe zaufanie do treści przekazywanej w reklamie.

  • -4

    2. ~me  2013-05-13 12:58:21  host: user-94-254-194-247.play-internet.pl

    A jak to tematycznie się ma do tego portalu?

  • 0

    3. ~Blind  2013-05-13 13:03:47  host: ip-109-196-240-126.static.system77.pl

    O jaką reklamę chodzi?

  • 1

    6. ~Liwiusz  2013-05-13 13:24:23  host: ixu242.internetdsl.tpnet.pl

    No właśnie, jak już dajemy taki off-topic na wortalu, to może warto dać też linka do reklamy?

  • 3

    7. ~  2013-05-13 13:38:32  host: afnu14.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A te dwa miliony to taki żarcik. Przecież to jakieś równowartość około 1000 telewizorów. Ile milionów ludzi musiało wymienić tv lub kupić dekoder? Samsung pewnie otwiera szampana.

  • 4

    8.  2013-05-13 13:41:34

    To była reklama radiowa. I wreszcie ktoś się tym zainteresował. To był dla mnie skandal podszywać się pod państwową kampanię cyfryzacji, reklamując dany model telewizora Samsung jako specjalnie przystosowanego na polską cyfryzację. Trochę przegięli. Trochę szkoda mi Samsunga, że idą w tę stronę - to już kolejna kara dla tej firmy w ciągu ostatniego miesiąca. Cóż, nie będę wspierał żadnej firmy, która wyda te pieniądze na kary i oszukuje swoich klientów.

  • 1

    9. ~  2013-05-13 14:05:07  host: gaja.tpnet.pl

    Na portalu WM można odsłuchać: http://x.co/16HXK

  • 1

    10. ~  2013-05-13 14:10:36  host: ben90.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @8 w TV też była. http://pieniadze.gazeta.pl/Kupujemy/1,124630,13899193,UOKiK__Sam sung_ukarany_za_nasladowanie_kampanii_MAC.html#BoxSlotII3img

  • 0

    11. ~NIECH SIE LEPIEJ WEZmą za oszuk  2013-05-13 15:22:05  host: 129-247-251-94.net.stream.pl

    a nie za to że ktoś mógł pomyśleć że coś tam jest podobne do rządowej reklamy - nie wiem jakie to ma zanczenie. dla mnie wszystkie rekalmy TV są takie same :P

  • 0

    12. ~  2013-05-13 16:33:51  host: 89-71-92-54.dynamic.chello.pl

    Biedny Samsung. Kiedy on się za to wypłaci? Może jakąś zrzutę zrobimy pod patronatem Telepolis?

  • 0

    13. ~User  2013-05-13 18:18:18  host: 95-178-73-10.gorzow.hypnet.pl

    Bez sensu, przecież ja tu nie widzę żadnego podszywania się pod "Polską Cyfryzację". Czuję, że Samsung na pewno się od tego odwoła i zapłaci tylko marne grosze. To tak jakby powiedzieć zbliża się lato, dlatego firma LetniaBryza poleca wentylatory z klimatyzacją na

  • 1

    14.  2013-05-13 18:42:02

    A ja widzę. Reklama jest skonstruowana w taki sposób, by potencjalny słuchacz odniósł wrażenie, że Samsung podpisał jakąś umowę na wyłączność o współpracę z MAC w ramach cyfryzacji w Polsce i jako jedyny ma prawo oferować w pełni kompatybilny z nową technologią (i to właśnie konkretnie ten) model odbiornika. Krystyna Loska dodatkowo nadaje autentyczności temu - celowo błędnemu, przekazowi.

  • 0

    15. ~  2013-05-13 19:40:21  host: ip-94-42-254-88.multimo.pl

    Samsung to żart, nie firma. ile razy ogłaszali wprowadzenie oleda do sprzedaży? błaźnią się coraz bardziej... reklamy im dobrze wychodzą, po zakupie jest tylko gorzej...

  • 0

    16. ~  2013-05-13 19:42:39  host: 78.30.112.107

    @4 idź dziecko odrabiać lekcje bo nie zdasz do następnej klasy...

  • 0

    17. ~klimass  2013-05-14 20:01:34  host: 89-72-215-245.dynamic.chello.pl

    Tu ktos opisal jak wygladaly badania... http://muzungu.pl/2013/05/13/samsungu-sorry-to-przeze-mnie-dosta les-kare-2-milionow-zlotych/give-me-my-money/

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-90-112.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.