Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK - pół roku ustawy o prawach konsumenta

UOKiK - pół roku ustawy o prawach konsumenta

orson_dzi 28 Lipca 2015 10:30

3 0

Mija pół roku od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. Zmieniły się zasady zakupów w sklepach tradycyjnych, w Internecie i na pokazach, a także składania reklamacji. UOKiK sprawdzi, czy przedsiębiorcy dostosowali swoją działalność do nowych przepisów.

Ustawa o prawach konsumenta obowiązuje od 25 grudnia 2014 roku. Najważniejsze zmiany to wydłużenie z 10 do 14 dni prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość, wymóg uzyskania od konsumenta wyraźnej zgody na wszelkie dodatkowe płatności i nowa procedura reklamacji.

Niektóre z niedozwolonych praktyk, na które skarżą się konsumenci występowały na rynku jeszcze przed zmianą prawa, inne polegają na niewywiązywaniu się z obowiązków, które pojawiły się wraz z nową ustawą.

Do pierwszej grupy należy zaliczyć utrudnianie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość. Podobnie jak przed 25 grudnia 2014, częstym naruszeniem pozostaje nieudzielanie konsumentom informacji o prawie do odstąpienia od umowy, nieudostępnianie formularza ułatwiającego realizację tego uprawnienia, a także nieuznawanie oświadczeń o odstąpieniu od umowy i niezwracanie kosztów dostarczenia przesyłki. Zgodnie z prawem, gdy konsument odstąpił od umowy przedsiębiorca powinien zwrócić mu koszt dostawy, natomiast koszt odesłania zakupów ponosi już konsument.




Jak wynika ze skarg, które płyną do Urzędu, przedsiębiorcy zawierający z konsumentami umowy na odległość często nie realizują obowiązku uzyskania zgody na rozpoczęcie wykonywania usługi przed upływem 14 dni. Zgoda na rozpoczęcie świadczenia usług w okresie odstąpienia ma znaczenie dla późniejszego ewentualnego rozliczenia się za świadczone usługi, dlatego zgodnie z prawem powinna być ona wyraźna i zachowana na trwałym nośniku.

Niektórzy przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie spełniają także obowiązku uzyskania od konsumentów zgody na każdą dodatkową płatność. Dochodzi do tego najczęściej przy dołączaniu do usługi głównej pakietu świadczeń dodatkowych. Sprzedawcy nie informują o ich łącznej cenie i wymagają od klientów późniejszego kontaktu w celu dezaktywowania usługi dodatkowej. Zgodnie w prawem takie działanie upoważnia konsumentów do uzyskania zwrotu pobranych płatności dodatkowych.

Do UOKiK docierają także sygnały w sprawie telefonicznych działań marketingowych przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą na pokazach. Z doniesień wynika, że konsumenci, którzy nie wyrazili uprzedniej zgody na kontakt telefoniczny w celu marketingu bezpośredniego, otrzymują telefoniczne zaproszenia na prezentacje (między innymi naczyń do gotowania). Tymczasem zgodnie z prawem, przedsiębiorca może kontaktować się telefonicznie z konsumentem w celu marketingu bezpośredniego, ale musi uzyskać wcześniej na to jego zgodę.

Na początku 2016 roku UOKiK sprawdzi, czy przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów. Odpowiedzią na stwierdzone naruszenia będą postępowania administracyjne w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W toku takich postępowań Urząd może nakazać zaniechanie niedozwolonej praktyki oraz nałożyć karę do 10% obrotu. W uzasadnionych przypadkach Urząd może też wystąpić do przedsiębiorców o dobrowolne zaniechanie niedozwolonych praktyk.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik

w sumie: 8
  • 1

    1. ~  2015-07-28 11:38:32  host: user-46-113-182-51.play-internet.pl

    "Niektórzy przedsiębiorcy telekomunikacyjni" czyli np. Netia, T-Mobile i wielu innych, gdzie usługi dodatkowe są automatycznie aktywowani wraz z umową i jsą przez 1-2 miesiące bezpłatne (albo np. za 1gr), a później płać i płacz, jeżeli sam nie zrezygnujesz...

  • 0

    2. ~Literówka w 1  2015-07-28 11:38:56  host: user-46-113-182-51.play-internet.pl

    *aktywowane

  • 1

    3. ~Moon  2015-07-28 13:01:11  host: 213-17-226-66.static.ip.netia.com.pl

    Nie chodzi o to, że takie usługi na próbę są zupełnie zabronione, tylko że należy poinformować, że coś takiego się włącza, ile kosztuje i razie czego jak wyłączyć.

  • 1

    4. ~  2015-07-28 13:18:55  host: user-46-113-182-51.play-internet.pl

    @3: Szkoda, że nie są. Klient powinien mieć prawo wyboru usług dodatkowych w momencie sporządzania umowy.
    Najczęściej dokładne informacje o usługach są ukryte w regulaminach/cennikach, zamiast wydrukować na umowie albo osobnej kartce.

  • 0

    5. ~Spajro  2015-07-28 16:36:23  host: 81.219.84.18

    @4 Ja pracuję jako konsultant pewnego opa komórkowego (nie, nie Tmobile) i my o takich faktach pakietów dodatkowych (jesli pojawiaja sie na umowie) musimy informowac. Takze informacje są, moze nie wszędzie ale generalnie Opy się dostosowują do prawa.

  • 1

    6. ~  2015-07-28 18:30:37  host: user-94-254-199-6.play-internet.pl

    "wymóg uzyskania od konsumenta wyraźnej zgody na wszelkie dodatkowe płatności" ułatwię UOKiKowi pracę. Wspomniany wymóg jest chyba wszędzie nieprzestrzegany jeżeli chodzi o usługi dostępu do internetu.

  • 1

    7. ~Andrzej  2015-07-29 10:24:34  host: d222-103.icpnet.pl

    Jak to możliwe, że od podania informacji o zmianie nowego prawa, tj. od maja 2014, Ci PRZEDSIĘBIORCY nie zdązyli sie do niego dostosować? Przecież to żenada. Od razu pozamykać im biznesy i koniec. Strach z kimś takim współpracować. Mam nadzieję, że kontrole UOKiK będą rzetelne i dokładne, aby pozbyć się tych oszukańczych biznesów... Klauzule niedozwolone sa stosowane przez niektórych na potęgę, na każdym kroku. W regulaminach i umowach. Najnowszy raport pokazuje, ze do rejestru UOKiK w samym czerwcu wpisano prawie 30 nowych ... -> http://tlp.is/71x co się dzieje? kontrole potrzebne od zaraz a nie od stycznia!

  • -1

    8.  2015-07-29 10:31:51

    3 - zajmuję się obsługą kilku kont abonenckich (fakt - tylko w jednej sieci)... Widziałem dziesiątki jak nie setki umów... Zawsze jest napisane w załączonym do umowy czy do aneksu do umowy regulaminie co jest włączone, na jak długo, ile kosztuje i jak to wyłączyć - jeśli nie chce się korzystać ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-173-253.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.