Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedawców

UOKiK: Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych praktyk sprzedawców

LuiN 8 Listopada 2016 08:37

5 1

Seniorzy skarżą się najczęściej na niezrozumiałe umowy pisane małą czcionką oraz na akwizytorów, którzy wprowadzają ich w błąd. Zdarza się też, że są im sprzedawane zupełnie zbędne dla nich usługi czy produkty.

Skargi od seniorów trafiające do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczą w dużej mierze rynku sprzedaży bezpośredniej, usług telekomunikacyjnych oraz dostaw gazu i energii. Zdarza się też, że są im sprzedawane zaawansowane technologicznie usługi czy produkty, z których nie umieją i nie mają potrzeby korzystać, np. smartfony czy usługi w chmurze.






Senior o tym, że podpisał umowę z nowym dostawcą energii, dowiaduje się dopiero przy pierwszej fakturze. Tym bardziej że niejednokrotnie należny mu egzemplarz umowy zabiera akwizytor i przez to konsument nie jest w stanie odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Zanim się zorientuje, jest już za późno. Seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług.

Problemem są też usługi premium, które aktywowane są przez SMS-y. Do zamówienia takiej usługi często dochodzi wbrew intencji konsumenta, przez wprowadzenie go w błąd. Senior otrzymuje informację np. o konieczności wysłania wiadomości SMS w celu odbioru paczki lub w celu usunięcia wirusa z telefonu.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: paweł ratyński | uokik

w sumie: 35
  • 2

    21.  2016-11-08 11:49:53

    @19: Ale firma ma podpisany przez ciebie egzemplarz umowy, na którym być może jest twój podpis pod stwierdzeniem, że dostałeś jeden egzemplarz, a ty nie masz niczego i w razie czego musisz udowodnić, że nigdy nie miałeś. Na jakiej podstawie? W ewentualnym sądzie jest podpisany dokument przeciwko słowu. Komu będzie przyznana racja?

  • 1

    22.  2016-11-08 12:00:19

    ABP - no oczywiście to kwestia dowodów...

  • 0

    23. ~Fan Wlo  2016-11-08 12:22:29  host: dynamic-78-8-73-156.ssp.dialog.net.pl

    19 WLO no teraz to dowaliłeś... Jestem zawiedziony i wysoce zdegustowany. Chyba jednak nie chciałbym robić z Tobą interesów...

  • 0

    24. ~  2016-11-08 12:38:55  host: 188.146.95.121.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @19, 21: Fakt - nasze prawo nie jest doskonałe w tej kwestii.
    Sprzedawca podsunie do podpisu 5 różnych formularzy, na jednym z nich znajdzie się oświadczenie o treści "zapoznałem się z treścią umowy, zostałem poinformowany o jej warunkach i prawie do odstąpienia w ciągu 14 dni, otrzymałem po 1 egzemplarzu umowy, cennika/regulaminu, ..."
    i w tym momencie "racja" jest po stronie przedsiębiorstwa. Niestety.

    Najgorsza opcja zawierania umowy, to wizyta akwizytora, albo podczas innych wydarzeń (np. pokazów) czyli "poza siedzibą przedsiębiorstwa".
    W punktach sprzedaży/obsługi raczej nie zdarza się, żeby pracownik zaryzykował niewydania klientowi kopii umowy.

    IMHO najlepiej zawierać umowę zdalnie np. telefonicznie, albo mailem. Wystarczy wtedy zapis w ustawie, że umowa w razie braku dowodów na skuteczne zawarcie wraz z podstawowymi warunkami - nagrania rozmowy/kopii wiadomości wysłanej przez sprzedawcę, jest nieważna.

  • 0

    25. ~Calm7  2016-11-08 12:44:56  host: dou98.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kiedy się wreszcie skończy te peowskie złodziejstwo.

  • -2

    26.  2016-11-08 12:45:31

    24 - oczywista oczywistość. Tylko powiedz - dlaczego głupotę mamy usprawiedliwiać?
    Ja mówię o sytuacji gdy jesteśmy w stanie udowodnić, że nie dostaliśmy kopii umowy. To chyba oczywiste?

    23 - Pozbywam się uciążliwych klientów, więc nawet nie szukaj kontaktu ze mną - i tak nie wezmę od Ciebie zlecenia do przyszłego roku co najmniej ;-)

  • 0

    27. ~  2016-11-08 14:30:40  host: 188.146.95.121.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @26: Nie jest możliwe, aby każdy był specjalistą we wszystkich dziedzinach. A tym bardziej osoby starsze, które z wiekiem tracą "jasność umysłu".

    Na ilu dziedzinach się Ty znasz?
    Jak dużo wiesz np. o bankowości, ubezpieczeniach, medycynie, mechanice samochodowej?
    Jesteś pewien, że nie dasz się nikomu wprowadzić w błąd (umyślnie bądź też nie)?

  • 0

    28. ~  2016-11-08 14:37:39  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @ 26. wlo: Gratuluję przekonania o własnej mądrości. Ciekaw więc jestem, w jaki sposób miałbyś zamiar udowodnić, że nie dostałeś swojej kopii umowy, jeśli na jednym z dokumentów podpisałeś, że otrzymałeś wszystkie wymagane dokumenty.

  • 0

    29. ~Fan Wlo  2016-11-08 14:50:23  host: dynamic-78-8-73-156.ssp.dialog.net.pl

    28 - no właśnie niestety Wlo komentarzem pod nr 19 skompromitowal się w oczach ciemnego ludu piszącego na forum. Ostatni bastion padl... Nie ma już Wlo... Wlo skapcaniał...

  • 0

    30. ~cielak wlo  2016-11-08 16:22:05  host: apn-212-2-126-222.dynamic.gprs.plus.pl

    My w oborze tez uważamy że wlo jest niemerytoryczny, tylko śmichy - chichy ale nic konkretnego. ostatnio nawet z rozpędu byka chciał doić ale byk dał mu kopa.

  • 0

    31.  2016-11-08 16:33:39

    27 - nie jestem. To - znowu - oczywiste. Jednak takie sprawy jak umowy - wszelkie jakie podpisuję, mam w papierach nawet kiedy już mam nowsze. Tak samo - jak do urzędu idę coś załatwić, to zawsze mam potwierdzenie złożenia - wniosku, piskam itp. Nie wiem jak będzie za 20 lat , bo mówią niektórzy że już dzisiaj mam z głową problem, ale zarówno podatki jak i inne rozliczenia - sam sobie od wielu lat prowadzę i nigdy nie miałem najmniejszych problemów. Więcej - to ja skarżę niewłaściwe postępowanie urzędników ;-)

    28 - ja nie muszę akurat. Ale ci, którzy mają problem z umysłem, tak przez was bronieni, raczej powinni być objęci opieką przez swoje dzieci bardziej niż to dzisiaj się okazuje się dzieje? Ja czy żona - jesteśmy pełnomocnikami teściowej w sprawach telekomunikacyjnych czy "telewizyjnych". Nie ma prawa z nią usługodawca rozmawiać, bo to jest w pełnomocnictwie. Ty zadbałeś o swoich niepełnosprawnych umysłowo rodziców czy innych znajomych, którymi się tak bardzo przejmujesz?

  • 0

    32. ~tata  2016-11-08 17:42:58  host: 095160153039.dynamic-ww-10.vectranet.pl

    Przekrety na telefon stacjonarny i stare komorki na 100%

  • 0

    33. ~  2016-11-08 18:02:08  host: 173-156-255-130.dynamic.t-mont.net.pl

    @31. wlo: Odpowiadasz całkowicie nie na temat!
    Nie pytałem Cię o Twoja Teściową, tylko o to, jak sobie wyobrażasz udowodnienie, ze nie otrzymałeś kopii umowy!

  • 0

    34.  2016-11-08 18:10:30

    33 - Ty pytasz bez sensu. W normalnej sytuacji to oczywiście jest trudne. Nie wyobrażam sobie. Ale jak dowodzą pojedyncze sprawy - można to udowodnić, skoro urzędnicy wiedzą jaka jest praktyka. Poza tym, sądy opierają się na zeznaniach stron a nie na fakcie, ze Kodeks cywilny przewiduje, ze strony umowy działają uczciwie i wzajemnie nie próbują się w konia robić ;-)

  • 0

    35.  2016-11-08 18:11:42

    A dla bezpieczeństwa, ja zapobiegam tego typu sytuacjom. To nie jest trudne. Zalecam Wam - zamiast tak wstawiać się za upośledzonymi umysłowo na forach, co nic nie daje - zająć się ich sprawami.

  • 0

    36. ~Do WLO  2016-11-08 20:38:35  host: 188.146.95.121.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @31: Takie pełnomocnictwo bez sądowego ubezwłasnowolnienia jest g**** warte.
    Tylko sąd może pozbawić obywatela (np. twoją teściową) zdolności do czynności prawnych.
    Nawet notarialne pełnomocnictwo nie ma takiej mocy.
    Poczytaj Kodeks Cywilny.

  • 0

    37.  2016-11-09 16:31:38

    36 - jak zwykle musisz więcej powiedzieć niż rzeczywistość przewiduje ;-)
    To oczywiste, ze człowiek ma pełnię praw do śmierci, o ile nie jest ich pozbawiony zgodnie z prawem. Ale uwierz - poświadczone pełnomocnictwo (nie akt notarialny ale poświadczenie podpisu pod pełnomocnictwem, z klauzulą, że w sprawach realizacji umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych wystarczy (w Plusie), żeby do teściowej nie dzwonili tylko do mnie. Albo inaczej - bo do mnie nie dzwonią bo zdają sobie sprawę, ze nie po to starsza osoba ma pełnomocnika, żeby mu wciskać czego nie potrzebuje ;-)
    20 zł netto to kosztuje u notariusza ;-)

  • 0

    38.  2016-11-09 16:34:59

    A propos... Kodeks cywilny nie przewiduje formy aktu notarialnego czy poświadczenia notarialnego pełnomocnictwa (umowa o świadczenie usług nie wymaga formy aktu notarialnego), więc operatorzy żądając podpisu notariusza naruszają Kodeks cywilny... Coś powiesz o przestrzeganiu prawa?
    Ja wyżej Ci wyjaśniłem, ze to co prawo mówi to mówi, a to co powoduje określone zachowania operatora - to drugie. Najważniejsze, że działa chyba, nie?

  • 1

    39.  2016-11-09 16:45:24

    W przypadku gdy już ktoś starszy głupio się zachowa, mogę podać przykład co zrobił mój kolega, gdy jego mata dała się namówić na jakimś "prozdrowotnym" spotkaniu w knajpie na zestaw urządzeń do masowania czy czegoś... Kilka tysięcy na raty - duże i szybkie. Już po okresie odstąpienia oczywiście.
    Zadzwonił do firmy i poprosił o przyjazd osoby, która zawierała umowę z matką, żeby odebrała produkt dopóki jest oryginalnie zapakowany, bo jeśli za rok, kiedy postępowanie egzekucyjne z powodu niezapłaconych rat będzie prowadzone, on do sądu wystąpi przedstawiając dokumenty o ubezwłasnowolnieniu, to już nie będzie to za bardzo korzystne dla firmy...
    Nie wiem co za debili tam zatrudniają, ale przyjechali i sprawę bez problemu załatwili (nie powiem co i jak bo już nie pamiętam nawet), ale nie zapytali nawet o dokumenty potwierdzające to ubezwłasnowolnienie - bo faktycznie ich nie było ;-)

  • 0

    40.  2016-11-22 11:52:05

    Uwaga!!!
    Trwa obecnie kampania informacyjna / edukacyjna o nieuczciwych sprzedawcach energii. Jeżeli nie wiecie jak bronić się przed nieuczciwymi akwizytorami prądu / gazu to polecam poradniki na enerad.pl: http://tlp.is/bu3
    Jeżeli zostaliście już oszukani przez handlowca – cwaniaczka albo potrzebujecie porady, to możecie skorzystać z darmowej pomocy prawnej w oddziałach Federacji Konsumentów: http://tlp.is/bu4

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-92-62.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.