Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK o obowiązkach klientów w świetle strajku listonoszy

UOKiK o obowiązkach klientów w świetle strajku listonoszy

WitekT 28 Listopada 2006 12:46

0 0

UOKiK opublikował na swoich stronach Internetowych stanowisko związane ze strajkiem listonoszy Poczty Polskiej i problemem z dostarczaniem faktur abonentom różnych usług. W stanowisku przedstawione są prawa i obowiązki klienta związane z płatnościami.

Oto komunikat UOKiK:

W ostatnim czasie do Urzędu napływa wiele pytań od konsumentów zaniepokojonych zaistniałą sytuacją. Wątpliwości budzą kwestie związane między innymi z naliczaniem odsetek za nieterminowe uregulowanie należności. Konsumenci pytają także, co w sytuacji, gdy wysłaliśmy pocztą wypowiedzenie umowy, a list nie dojdzie na czas. Czy i w jakich sytuacjach możemy domagać się odszkodowania? Jeśli tak, to od kogo? Zagadnienie to jest bardzo złożone, a odpowiedź na poszczególne pytania wymaga uwzględnienia szeregu okoliczności.

W pierwszej kolejności należy wyróżnić sytuację, w której konsumenci otrzymują rachunki za telewizję kablową, internet czy inne świadczenia, za które zobowiązani są uiszczać należności stałe w ustalonych z góry okresach. W tym wypadku obowiązek zapłaty wynika wprost z umowy. Faktura jest tylko pewnego rodzaju przypomnieniem o naszym zobowiązaniu. Niedopełnienie obowiązku zapłaty w terminie wskazanym w umowie może skutkować naliczeniem karnych odsetek, które konsumenci będą musieli zapłacić.




Inaczej sprawa wygląda w przypadku rachunków za telefon, prąd czy gaz. Konsumenci nie są w stanie przewidzieć kwoty, na jaką zostanie wystawiona faktura. Należy jednak wskazać, że w wielu umowach (na przykład z operatorami telefonicznymi) znajduje się zastrzeżenie, że w sytuacji nieotrzymania faktury w spodziewanym terminie, odbiorca usług jest zobowiązany do poinformowania o tym swojego kontrahenta. Zatem naruszenie tego obowiązku może skutkować poniesieniem negatywnych konsekwencji przewidzianych w umowie (na przykład naliczenie odsetek karnych).

Decydujące znaczenie mają postanowienia konkretnej umowy. Różnie bowiem kształtuje się w tym kontekście zakres obowiązków stron kontraktu. Niemniej jednak, należy także wskazać na przepisy kodeksu cywilnego regulujące zakres odpowiedzialności wierzyciela przy wykonywaniu zobowiązania. Zdaniem UOKiK, w sytuacji, gdy kontrahenci konsumentów zdając sobie sprawę z występujących problemów Poczty Polskiej, nie podejmą żadnych działań mających na celu dostarczenie faktury w inny przyjęty sposób a następnie naliczą odsetki lub wyciągną inne negatywne konsekwencje w związku nieopłaceniem rachunków we wskazanym terminie, będzie istniała podstawa do uchylenia się od spełnienia tych żądań poprzez postawienie zarzutu braku należytej staranności, braku współdziałania w wykonaniu zobowiązania.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, w której konsument chce wypowiedzieć umowę, złożyć reklamację czy też poinformować bank o wcześniejszej spłacie kredytu. Zgodnie z kodeksem cywilnym oświadczenie woli jest skuteczne, jeżeli doszło do drugiej strony w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. W pewnych sytuacjach, jeżeli przesyłka nie zostanie dostarczona w określonym terminie, na przykład wysłane przez nas pismo o odstąpieniu od kontraktu (m.in. umowy oc, lokaty terminowej) nasze wypowiedzenie jest bezskuteczne i tym samym umowa zostaje przedłużona na kolejny okres. W takich przypadkach, jeżeli poniesiemy szkodę, przysługuje nam prawo do żądania od poczty odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 9
  • 0

    1. ~jojo  2006-11-28 12:48:37  host: ekj122.internetdsl.tpnet.pl

    "klientów" - Witek. :-)

  • 0

    2.  2006-11-28 12:53:08

    jojo: zdążyłem poprawić zanim napisałeś komentarz - ale gratuluję czujności i dzięki za zwrócenie uwagi! :)

  • 0

    3.  2006-11-28 13:28:10

    Przepisy i prawa swoją drogą, a dochodzenie swoich praw przez klientów swoją..., niestety.

  • 0

    4. ~marnet  2006-11-28 13:31:38  host: ano34.internetdsl.tpnet.pl

    Od jakiegoś czasu zauważam, że UOKiK znacznie częściej chroni firmy niż ich klientów, co jest wg mnie niepokojącą praktyką. Co do powyższego newsa nie mam zastrzeżeń.

  • 0

    5.  2006-11-28 19:38:05

    marnet - spójrz na to z innej pozycji - zgodności z prawem... tak po prostu ;-)

  • 0

    6. ~Kamil  2006-11-29 08:23:32  host: ejh53.neoplus.adsl.tpnet.pl

    faktura jest tylko przypomnieniem o obowiazku placenia? dziwne... a faktura nie jest czasami podstawą do placenia naleznosci? nie ma faktury -> nie ma placenia. a jak faktura nie przyjdzie nigdy to jak sie ksiegowej wytlumaczyc, ze na co poszly firmowe pieniadze? :)

  • 0

    7.  2006-11-29 10:31:48

    Kamil - a księgowa to kto niby jest? nie taki sam pracownik jak inny? ona TYLKO prowadzi sprawy księgowe w firmie, tak jak na linii robotnik ma za zadanie zajmować się produkcją. Faktura jest tylko potwierdzeniem dokonania sprzedaży/zakupu. Umowa jest wiążąca ;-) Rzeczywiście jeśli nie ma faktury, nie wiadomo ile zapłacić. Ale czy rzeczywiście w obecnej sytuacji z tym jest problem? O fakcie wystawienia faktury mnie operator informuje w dwóch wiadomościach - esemesem i mailem... Nawet tepsa przysyła mi maila ;-) Nie jest to więc problem ani wymówka.

  • 0

    8. ~getITright  2006-11-29 21:47:40  host: chello087206218003.chello.pl

    @wlo - "Ale czy rzeczywiście w obecnej sytuacji z tym jest problem?" ale kogo to obchodzi czy to jest problem, sprawa jest prosta jak nie dostane faktury nie zapłacę i nie poświęcił bym nawet sekundy na zrobienie czegokolwiek w tym kierunku, bo to jest w interesie firmy i jak nie mogą przez pocztę mi dostarczyć, to niech mi w zębach przyniąsą, a jak nie - nie płacę ! proste i z tego co widzę mam rację "Zdaniem UOKiK, w sytuacji, gdy kontrahenci konsumentów zdając sobie sprawę z występujących problemów Poczty Polskiej, nie podejmą żadnych działań mających na celu dostarczenie faktury w inny przyjęty sposób a następnie naliczą odsetki lub wyciągną inne negatywne konsekwencje w związku nieopłaceniem rachunków we wskazanym terminie, będzie istniała podstawa do uchylenia się od spełnienia tych żądań poprzez postawienie zarzutu braku należytej staranności, braku współdziałania w wykonaniu zobowiązania."

  • 0

    9. ~getITright  2006-11-29 21:49:47  host: chello087206218003.chello.pl

    a jak by ewentualnie jakiś osioł chciał mi naliczyć odsetki, za to że nie opłaciłem faktury która do mnie nie przyszła to zapraszam do sądu, bo innej możliwości ich wyegzekwowania nie widzę...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-75-207.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.