Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK o limitach transferu

UOKiK o limitach transferu

WitekT 9 Sierpnia 2006 10:52

0 0

Limity transferu danych Telekomunikacji Polskiej czy UPC szkodzą konsumentomi hamują rozwój handlu w Internecie – wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego dotrało Życie Warszawy.

Według niepublikowanego raportu UOKiK, jednym z najważniejszych kryteriów wyboru oferty dostawcy internetu jest szybkość transmisji danych. Tymczasem niektóre z firm narzucają limit transferu danych, po którym prędkość transferu z sieci do komputera użytkownika zostaje znacznie obniżona.

Ograniczenie dotyka przede wszystkim abonentów intensywnie korzystających z multimediów, którym limit może nie wystarczyć. Na przykład regularne słuchanie radia internetowego może doprowadzić do wyczerpania limitu. Można dokupić dodatkowy transfer danych, jednak jest on zazwyczaj niewielki i wiąże się z dodatkowymi kosztami – napisano w raporcie.

Jest to zgodne z prawem, jeśli zostało określone w umowie z konsumentem. Niemniej jednak z punktu widzenia interesów konsumentów, jak również rozwoju rynków powiązanych z internetem, np. e-commerce (handel w sieci), praktykę tę oceniam negatywnie – komentuje dla Cezary Banasiński, prezes UOKiK.




Z raportu UOKiK wynika, że firmy oferujące dostęp do Internetu chwalą się w materiałach promocyjnych szybkością transferu danych, ale nie eksponują tak mocno informacji o limitach.

Szczególnie naganne jest ukrywanie przed klientami faktu ograniczania wielkości transferu danych. Jeśli takie ograniczenie jest wprowadzone, to powinno stanowić integralną część umowy, a nie różnych "warunków technicznych świadczenia usługi" czy tym podobnych krętactw. Jest oczywista różnica w fakcie, czy z mojego szerokopasmowego łącza mogę korzystać bez ograniczeń przez cały miesiąc czy przez dwa tygodnie! – oburza się Wiesław Paluszyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Zwłaszcza że większość konsumentów zawiera umowy lojalnościowe na okres 12 lub 24 miesięcy, uniemożliwiające im zmianę operatora bez ponoszenia dodatkowych kosztów – dodaje Banasiński.

Źródło tekstu: Życie Warszawy     

Dodaj do:
w sumie: 21
  • 0

    2. ~bigman  2006-08-09 11:29:44  host: aab234.internetdsl.tpnet.pl

    W zasadzie to limity staly sie uciazliwe odkad powstaly strony typu Google Video, czy Smog (chodzi glownie o video streaming). Wczesniej mogli tylko narzekac zagorzali fani P2P.

  • 0

    3. ~darek  2006-08-09 11:41:59  host: chello087207087228.chello.pl

    Nareszcie, ktoś się za to wziął, oby tylko coś z tego było, oby tylko nie skończyło na nieopublkowanym raporcie

  • 0

    4. ~getITright  2006-08-09 12:08:14  host: phantom.teldom.pl

    no właśnie !!! zróbcie coś w końcu z tymi CHOLERNYMI limitami !!! powinien być nakaz umieszczania informacji o limicie w każdej reklamie i na każdej ulotce reklamującej internet i to nie małym druczkiem, tylko np. 10% powierzchni ulotki. Mam nadzije że UOKiK się tym zajmie, bo to jest poprostu KOMEDIA żeby limit wynosił 15GB (!) jeszcze rozumiem 30, ale 15 ???? A z jakiej racji w ogóle takie limity są, rozumiem limit 30GB na łączu 512, czy 50GB na łączu 1mbps, żeby ktoś nie używał łącza w sposób "przemysłowy", ale takie drakońskie limity jak 15GB to jest śmiech na sali, płacę za łącze 512 to chce mieć te 512 bez względu na to ile ściągne !

  • 0

    5.  2006-08-09 12:27:33

    ciekaw jestem co UKE z tym zrobi, mysle, ze niestety nie ma za duzego pola manewru...

  • 0

    6. ~venro  2006-08-09 12:30:21  host: ekk122.internetdsl.tpnet.pl

    Hmm 6 Mbit/s ma limit 50GB, mozna sie pobawic w mnozenie... Hmm wychodzi niecale 19 godzin, zeby sciagnac 50GB przy transferze 6Mbit/s :P Niby duzo GB ale jak juz bylo powiedziane internetowa telewizja powiedzmy w VGA juz potrzebuje 1Mbit/s. Wychodzi na niecale 5 dni non stop ogladania. Ach limity.

  • 0

    7.  2006-08-09 13:42:50

    Szkoda, że dotyczy to tylko limitów w TP czy UPC - bo limit w iPlus, to dopiero jest porażka… Też warto na to zwrócić uwagę.

  • 0

    8. ~Netadmin  2006-08-09 13:50:15  host: 217-153-241-199.uje.nat.hnet.pl

    Ja pracuje u dostawcy, który limitów nie stosuje i za 60 zł lacze osiąga po parę Mbit w obie strony. Jednak znając działanie sieci od podszewki, charakter generowanego ruchu, ceny laczy zadam Wam pytanie? Czy jestescie gotowi płacic np 3-4 x więcej za łacza o okreslonych pasmach, bez limitu transferu? Na pewno większość z Was nie!! A tymczasem providerzy nie mają łaczy za darmo, a klienci korzystających z dużych przepustowości i usług streamingowych wysycaja je w tempie błyskawicznym (że nie wspomnę o p2p). Wiadomo, że kryterium w pakietach takiego Chello czy Neostrady jest pasmo uploadu, a nie downloadu (i to jest pomijane w marketingu!!), ale gdyby przyjąć za przykład Neo 512/256 z którego Tepa otrzymuje ~~200-300 zł abonamentu to pole do zysku jest naprawde niewielkie. ! MB od dostawcy hurtem to jest koszt 300-500 zł 300 to już super rabaty za wielosetmegabitowe łącza) Tepa pewnie mają duży szkielet ma mniejsze koszty. Ale i tak do 1 Mbita można by podłaczyć ~20 osób i to w przypadku agregacji kilkudziesięciu Mbit, żeby była rezerwa. Trzeba też wziąść pod uwage koszty sprzetu, budowy i utrzymania sieci, billingu i rozliczeń, wsparcia technicznego. zapewniam was, z ewcale nie jest tak różowo jak się wydaje, szczeólnie w sieci tak wielkiej jak Tepa. W firmie takiej jak nasza (>5k użytkownków ) pilnowanie, żeby nie nadużywano naszej szczodrości jest jeszcze możliwe, ale inne firmy bronić sięmusza limitami/pakietami, żeby nie zapchano im cąłkowicie łączy, albo nie popodłaczano do 1 łacza kilkudziesięciu klientów. Najelpiej to widąc na usłudze Neostrada i DLS. Ten drugi jest 2-3 x droższy, ale nie ma limitow - i ta usługa właśnie odzwierciedla mniej wiecej jak wygląda relacja kosztów dostawcy w przypadku łacz nielimitowanych. Z drugiej strony, póki co, niespełna 4% klientów wykorzystuje limity w takich pakietach i dopóki nie spopularyzuje się IPTV lub videostreamich on demand to pewnie to nei będzie większym problemem. Proszę, weźcie to pod uwage.

  • 0

    9. ~venro  2006-08-09 14:06:56  host: ekk122.internetdsl.tpnet.pl

    *8. - Nie tyle ze sa limity, a ze sa one za male w stosunku do danej predkosci.

  • 0

    10. ~getITright  2006-08-09 14:29:54  host: phantom.teldom.pl

    @8 - no stary co ty wygadujesz ?! po pierwsze większość tutaj mówi że limity są zbyt niskie, a nie że w ogóle są ! Sam napisałem że limit na 512 - 30GB jest do zaakceptowania. To że za brak limitów płaciło by się 3-4x więce jest BEZCZELNYM KŁAMSTWEM ! przykładem niech będzie symetryczne łącze netii 640kbps BEZ ŻADNYCH LIMITÓW za mniej niż 70zł !!!!! albo łącze Vectry - 512 BEZ ŻADNYCH LIMITÓW kosztuje poniżej 100zł w pakiecie nawet 75zł. Pozatym sam twierdzisz że 96% klientów nie wykorzystuje limitów więc jest to jawne oszustwo, bo jeżeli limit wynosi 15GB a 96% go nawet nie wykorzystuje (oczywiście tylko dla tego że ludzie się boją transferu 32/32 i sami się ograniczają, a nie dlatego że nie potrzebują) to można przyjąć że średni transfer na łączu z limitem 15GB wynosi poniżej 10GB, co tu dużo mówić takie limity jakie są dzisiaj w Polsce są poprostu oszukańcze, mogli by dać limit 25 i pewnie dopiero wtedy średnie zużycie na koncie wyniosło by ok. 15GB, jakbym miał łącze 1mbps z limitem nawet 35-40GB za 80zł to bym uważał że jest ok, u mnie w MM jest teraz promocja za 94zł kablówka pakiet pełny i do tego 1mbps z limitem 30GB, limit chamski, ale cena dobra, ale ta cena świadczy o tym że można by limit zwiększyć, np. do 50GB i nich by to łącze bez kablówki kosztowało 80zł, to i tak MM by na tym zarabiało dobrze, więc nie chrzań że trzeba by płacić 3-4x więcej, bo dzisiaj ceny internetu są poprostu za wysokie i pytanie jest raczej nie "czy jesteście gotowi płacić 3-4x więcej za łącze bez limitu" tylko "czy wolicie żeby internet dalej taniał jak najszybciej, czy może niech tanieje wolniej, ale za to niech limity będą znoszone"

  • 0

    11. ~dream3r  2006-08-09 14:30:08  host: mazowiecka.top2.pl

    To co mnie najbadziej irytuje w limitach to to, iż po wyczerpaniu limitu zostaje nie tylko ograniczona prędkość, ale równierz pogorsza się jakość połączenie z internetem: częste zrywanie połączenia z serwerami przy przeglądaniu stron, co objawia się tym, że strona załaduje się częsciowo i na tym koniec. Ściągnięcie poczty z jakimś większym załącznikiem jest praktycznie niemożliwe. Zwykły modem analogowy na dial-upie działa u mnie lepiej niż Neostrada na której ograniczono prędkość!
    Transfery nie byłoby dla mnie tak irytujące gdyby to była tylko kwestia prędkości. W końcu można poczekać nieco dłużej na załadowanie strony, tylko w przypadku Neo strony niemal zawsze łądują się po kilkukrotnym naciśnieciu "Odświerz" w przeglądarce...

  • 0

    12. ~Adi  2006-08-09 15:18:55  host: 81.15.135.6

    Dokladnie, te limity to bzdura.. Ja mam neta z Vectry i mam lacze 128kbs na P2p i 256kbs na Proxy ... Miesiecznie wyciskam do 33-34 GB max na laczu 384kbs , naturalnie mam kilka kbs mniej ale daje rade ... I Pytam sie jakim cudem Vectre stac na to aby nie oferowac limitow? Siec maja rowniez duza w calej polsce teraz dla nowych klijentow przepustowosc zwiekszyli x2 i limitow dalej nie ma... Poprostu jak operator chce zaoszczędzic to wprowadza limity uzytkownikow przybywa - przepustowosci nie musi zwiekszac... Proste

  • 0

    13. ~Netadmin  2006-08-09 17:32:15  host: 217-153-241-199.uje.nat.hnet.pl

    ~getITright mam nadzieję, że Ty wiesz to wszystko z doświadczenia i gługoletniej praktyki, a nie z teoretycznych rozważań. Po co pienić się jak głupek. Jeśli tak nie jest to wiedz, że ja znam sprawe od podszewki zarówno w Tepie/Chello jak i w naszej firmie i mam sporo więcej danych/wiedzy w tej materii. Przestań mi więc zarzucac kłamstwo i weź sobie wbij w zakuty łeb, że firma musi tez ZAROBIĆ! Naturalnie poziom marży musi być racjonalny, jednak jestem w stanie uwierzyć, że np taka Tepa na najniższych abonamentach ponosiłaby straty gdyby nie to, że sprzedaje swoją usługę wraz z drogim abonamentem telefonicznym. My również dostarczami łacza bez limitów transferu w rozsądnej cenie, ale poziom marży jest na tyle mały, ze nie bardzo mamy możlwiośc obniżenia ceny. Fimra istniejąc od 6 lat ciągle inwestuje, a zysków ciągle nie ma (wszystko pochłania rozwój). Podajesz przykłady operatorów, którzy nie są porównywalni do takiej Tepy (której tutaj nie chce bronić broń Boże) Taka MM budowała swój szkielet w czasach kiedy koszt wybudowania np km światłowodu jest ze 3 x niższy niż przy inwestycjach z czasów Tepsy czy UPC. Pnadto operatorzy zewnętrzni czesto nie kopią własnych studni, nie budują szkieletów tylko je taniej dzierżawią, lub wręcz korzystają z cudzej infrastruktury, a to, jak sam chyba przyznasz, jest spory bonus. Ślepą uliczką w systemach limitów i pakietów jest podbijanie max prędkości pod sam sufit i ograniczanie ich limitem zamiast ustalenie powiedzmy 356 kbit i zapewnienie jak największego limity transferów. Do większosci usług takie pasmo wystarczy, a nei wysici tak łaczy i nie pozwoli jednoczęsnie za szybko wyczerpać limitów. Jednocześnie weż pod uwagę, że ŻADEN operator nie bierze pod uwagę wysycenia łącza klienta na 100% przez cały czas tylko pare godzin maksymalnytch transferów dziennie np. Inaczej nigdy by nie byli w stanie zagwarantować odpowiedniej przepustowości, albo pakiety byłyby rzędu 128/64 kbit.

  • 0

    14. ~Netadmin  2006-08-09 17:39:46  host: 217-153-241-199.uje.nat.hnet.pl

    ~Adi ale Ty masz pasmo 128 kbit a nie 512!! A to jednak zasadnicza różnica. Poza tym jaki jest upload? Nie powiesz mi chyba, że taki sam. 34 Gb to jest wynik do zniesienia dla operatora - u nas w sieci niektórzy w 1 dzień tyle wysysają, a bywa, że i więcej. Jednak robią to ponieważ większośc uzytkownikow nie wykorzystuje nawet w 10% potencjału łącza, tak, jak ma to miejsce w sieiqach większosci operatorów. Wiem z pewnego źródła, że do niedawna w Gdańsku np w UPC tylko 4 % klientów wykorzystywała limity (przed promocja powiększenia predkości) Napradę nie wszyscy doją jak oszaleli, a multimedia z Internetu wykorzystuje niewielka część klientów. Pewnie to się będzie szybko zmieniać niebawem, ale póki co to nie jest największym problemem. bardziej skandaliczne jest ograniczenie działania prędkości do prędkości w zasadzie uniwmożliwiającej działanie (Chello) lub modemu (Tepa) mogliby nawet mniejszyć limity, ale po ich przekroczeniu zapenwić np 128 kBit. - i wilk syty i owca cała. Jednak wtedy słupki na reklamówkach tepy nie wyglądały by tak atrakcyjnie.... Zobacz jak to jest u nas... http://www.maxman.pl/?pg=speedmeter

  • 0

    15. ~getITright  2006-08-09 18:32:33  host: phantom.teldom.pl

    @Netadmin - po pierwsze nie przestanę ci zarzucać kłamstwa, bo jeżeli twierdzisz że zniesienie limitów podniosło by cene łącza 3,4-krotnie to KŁAMIESZ po prostu, albo g...o wiesz ! To że firma musi zarobić, wie każde dziecko, ale czy to musi być marża w wysokości np. 60% ?!?!?!? otóż NIE ! "jestem w stanie uwierzyć, że np taka Tepa na najniższych abonamentach ponosiłaby straty gdyby nie to, że sprzedaje swoją usługę wraz z drogim abonamentem telefonicznym" nie bądź naiwniakiem, napewno by nie traciła, zresztą sprzedawanie usługi poniżej kosztów jest NIEZGODNE Z POLSKIM PRAWEM. "Fimra istniejąc od 6 lat ciągle inwestuje, a zysków ciągle nie ma" i o czym to ma niby świadczyć ? chyba jedynie o tym że nie robicie tego profesionalnie, a o to chyba ciężko mieć do kogoś pretensje, pozatym czym większa firma tym ma mniejsze (procentowo) koszty stałe, a więc TP może zaoferować net taniej niż wy, na takim poziomie że wy już byście tracili, a TP jeszcze zyskuje, bo występuje efekt skali. A co mnie to obchodzi, kiedy MM budowała swój szkielet ? bronił ci ktoś też wtedy budować ? Co to jakaś tajna metoda ? "Pnadto operatorzy zewnętrzni czesto nie kopią własnych studni, nie budują szkieletów tylko je taniej dzierżawią, lub wręcz korzystają z cudzej infrastruktury, a to, jak sam chyba przyznasz, jest spory bonus." no tak, tak, przyznam że to bonus, ale KAŻDY gracz na rynku ma dostęp do takich bonusów, nikt ci nie każe kłaść własnych kabli, mam prawo porównywać KAŻDĄ firmę Z KAŻDĄ, bo działają na tym samym rynku, a mnie jako abonenta nie interesuje w jaki sposób jest do mnie internet dostarczany, ważne są: jakość, cena, brak limitu, obsługa klienta... a co mnie obchodzi czy provider dostarcza mi neta za pomocą kabli, światłowodów, drogą radiową, czy przez satelitę radziecką ? A jeżeli twierdzisz że gdybyś dał 1mbps z limitem 50GB za 80-90zł i byś na tym tracił, to jedno ci powiem: zmniejsz sobie koszta !!! bo może i znasz się na zagadnieniach technicznych, ale gorzej z ekonom

  • 0

    16. ~A  2006-08-09 18:32:37  host: ip-81-15-216-51.unregistered.net.telenergo.pl

    ~Netadmin Rozumie cie ale moj kolega ma pasmo 2mb/s p2p i 2mb/s Proxy czyli razem 4mb! I tez sciaga robi co chce a limitu nie ma ... Rozchodzi mi sie o to ze vectra drugi w polsce operator kablowy jednak nie ma limitow a jest duzo mniejszy niz tpsa czy UPC .... Limity powinna miec firma dzierzawiaca lacza ... Niemozliwe ze ktos u was w sieci wysysa raz na dzien 34GB bo max na laczu 1mb/s moze wycisnac 10,8 GB a 34 jest nieosiagalne ... Tu masz racje nie wszyscy sciagaja i w ogole dlatego operator nie sumuje lacz pod liczbe abonentow.. Ale blednie mysla poniewaz jesli nawet dziennie transfer glownych lacz nie wynosi nawet 50% to po co limity? Prawda jest taka ze chca sie szybko wzbogacic ... Ich taktyka jest taka .. Mało wydać - Dużo zarobić ...

  • 0

    17. ~Netadmin  2006-08-09 19:27:15  host: 217-153-241-199.uje.nat.hnet.pl

    ~getITright "A jeżeli twierdzisz że gdybyś dał 1mbps z limitem 50GB za 80-90zł i byś na tym tracił, to jedno ci powiem: zmniejsz sobie koszta !!! bo może i znasz się na zagadnieniach technicznych, ale gorzej z ekonom"

    LOL Tak się składa że skończyłem ekonomię na dobrej uczelni i w odróżnieniu od Jasnieprzenądrzałości WIEM ile kosztuje 1 mbit u dostawcy hurtowego. Za 90 zł to nie kupisz nawet łączą bez peerengu do TPNetu, które są za ~~1/2 ceny!! Także zmniejszanie kosztów to radzę Tobie - mniej sterydów bo głowa źle pracuje. EOT dopóki się nie uspokoisz.

  • 0

    18. ~N  2006-08-09 19:34:02  host: 217-153-241-199.uje.nat.hnet.pl

    ~A Oj to pewnie Twój kolega jest w firmie jak nasza - wtedy można sobie pozwolić na zaawansowaną kontrolę ruchu i większę odkręcenie śruby. A jeżeli chodzi o dzienne transfery u nas to popatrz sobie na www.maxman.pl - u nas nie ma limitów i nigdzie nie powiedziałem, że jest limit 1 Mbit :) Z reguły 2-3 Mbit przy dłuższym transferze. Wiele razy klienci chwalili się, że osiągali transfery rzędu 10 Mbit/s!! Wtedy ściągnięcie nawet 50GB w ciągu doby nie jest trudne, a zdarzały się takie przypadki.

    Cyt: "Ale blednie mysla poniewaz jesli nawet dziennie transfer glownych lacz nie wynosi nawet 50% to po co limity"
    Hmm Nie do końca tak jest. Rezerwuja dużą przepływnośc na: 1. godziny szczytu i dni na początku miesiaca, kiedy to ludziom zerują sie limity (quoty) i 2. w celach amrketingowych - uzyskujesz wysoki transfer chwilowy lub do póki nie wyczerpiesz limitu. I to działa więszosc ludzi ma i widz, że inet jest petarda, a dopiero zawód spotyka po przekroczeniu limitu, no ale ci sa w mniejszosci.

  • 0

    19. ~  2006-08-09 19:44:03  host: ip-81-15-216-51.unregistered.net.telenergo.pl

    No i tu masz racje ale dlaczego inni sie do tego nie stosuja do tych "limitow" wez mio to wytłumacz jak mozesz :-)

  • 0

    20. ~haha  2006-08-09 21:31:43  host: 128-dom-3.acn.waw.pl

    Temat stary jak świat, pojawia się co parę miesięcy. Sprawa jest jasna TP, UPC, MM mają powyżej 100 tys. klientów i muszą "dbać o swoją sieć" kilku zapaleńców może pogorszyć działanie netu u innych, zatem ustala się cenę z określonym limitem. Tu liczy się działanie usługi u tysięcy i nikogo nie obchodzą zachcianki jednostek. Ci moga poszukać szczęścia u innych providerów

  • 0

    21. ~getITright  2006-08-09 23:29:48  host: phantom.teldom.pl

    @net - nie bądź żałosny, jakoś w MM mogą dać internet 1mbps i do tego kablówkę - pełny pakiet (normalnie tv ponad 40zł) i to wszystko za 94zł i JAKOŚ IM SIĘ TO OPŁACA, coprawda łącze z limitem, ale i tak większość ludzi nie przekroczy 30GB w miesiącu, nawet jak nie ma limitu, a do tego że skończyłeś ekonomie "na dobrej uczelni" to mogę tylko powiedzieć że chyba nie należałeś do prymusów :D a jeśli chodzi o zmniejszenie kosztów, to daj spokój, tylko cena hurtowa się liczy ? cała twoja firma tylko taki ma koszt ? lepiej ty odstaw sterydy, czy cokolwiek co tobie tak szkodzi, bo zaczynasz gadać od rzeczy :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-193-33.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet