Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK - "nota obciążeniowa" musi być naliczana proporcjonalnie

UOKiK - "nota obciążeniowa" musi być naliczana proporcjonalnie

orson_dzi 31 Sierpnia 2015 11:02

4 0

UOKiK nałożył karę finansową na poznański Echostar Studio za nieprawidłowe naliczanie zwrotu ulg przyznawanych w momencie zawierania umowy.

Nazywany powszechnie notą obciążeniową zwrot ulg przyznawanych w momencie zawierania umowy, to opłata naliczana przez operatorów telekomunikacyjnych za zerwanie umowy w trakcie trwania okresu promocyjnego (czyli w trakcie jej trwania). Podstawą tej kwoty są ulgi, między innymi takie jak promocyjna cena telefonu, usług i opłaty aktywacyjnej, których suma jest następnie mnożona przez czas pozostały do końca umowy, a wynik jest dzielony przez okres jej trwania. Zazwyczaj taki wzór stosują operatorzy. Dzięki temu im bliżej końca zobowiązania, tym opłata jest niższa. Jak informuje UOKiK, tylko takie działanie jest zgodne z prawem.




Poznańskie Echostar Studio, świadczący usługi telekomunikacyjne, zastrzegł w umowach zwrot ulg przyznanych w momencie zawarcia umowy w pełnej wysokości, bez proporcjonalnego pomniejszania. Firma została za to ukarana karą w wysokości 12 tys. zł. Okolicznością łagodzącą w sprawie była stosowna modyfikacja umów i zaprzestanie stosowania dotychczasowych praktyk. Wyrok nie jest prawomocny.

Źródło tekstu: UOKiK; wł     

w sumie: 13
  • 0

    1. ~Ttt  2015-08-31 11:09:44  host: 195.149.64.238

    chyba ten wzór trochę skopali, czym bliżej końca umowy tym opłata większa :D

  • 3

    2. ~LTE na kazdym smietniku w Ossie  2015-08-31 11:10:37  host: host-2-97-122-225.as13285.net

    12tys. to jest zenujace. Tego typu kary powinny sie zaczynac od 1mln pln na cele charytatywne, a po 7 dniach automatyczna blokada kont bankowych i zabezpieczenie na umowach. Tylko przy takich warunkach firmy przestalyby oszczedzac na prawnikach i kombinowac.

  • 0

    3. ~pabloki  2015-08-31 12:37:39  host: 188.146.132.20.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    UOKIK nie dostrzegł że nie użyto w kontrolowanej firmie tzw. wiedzy nabytej dot . naliczania not obciążeniowych. wysrarczyłoo sprawdzić czy osoby odpowiedzialne za wprowadzenie takiej formy zapisu mają telefony komórkowe, wtedy już nikt by sie nie wybronił. co to za okolicznośc łagodząca gdy firma łaskawie zmieniła zapisy... ale pewnie po zawiadomieniu o kontroli.

  • -1

    4.  2015-08-31 12:39:25

    Coś z tą Twoją matematyką autorze nie tak :) ...ale generalnie u Polaków z tym słabo

  • 0

    5. ~  2015-08-31 12:42:05  host: user-31-174-61-22.play-internet.pl

    Szkoda, że nie zwrócili uwagi na fakt, iż operatorzy często wysokość "ulg" biorą chyba z księżyca - np. 200zł ulgi na opłacie aktywacyjnej, 150 na miesięcznym abonamencie...

  • -1

    6.  2015-08-31 12:47:01

    @5 dopóki jest to jasno określone w umowie (a musi być) UOKiKowi nic do tego. Klient po prostu może nie podpisywać takiej umowy z "kosmicznymi" ulgami. Ciekawe ulgi ma TMobile, w umowie z telefonem za 400zł na 2 lata, suma ulg wynosi 5 tysi.

  • 0

    7.  2015-08-31 13:01:15

    @4 Tak myślałem, że coś skopałem... Ale już jest poprawione.

  • -1

    8.  2015-08-31 13:26:20

    PiotrM - umowa zawarta w oparciu o jakiś akt prawny (w tym przypadku ustawy - Kodeks cywilny i, w szczególności, Prawo telekomunikacyjne) nie może być niezgodna z przepisami tych aktów. Tak więc nie masz racji, że organowi nic do tego.

  • 0

    9. ~  2015-08-31 13:42:10  host: user-31-174-61-22.play-internet.pl

    @6: Problem w tym, że 90% konsumentów nie czyta umów oraz regulaminów, tylko podpisują, bo zależy im na konkretnej usłudze albo urządzeniu ze zniżką.

  • 0

    10.  2015-08-31 14:51:02

    @8 moja wypowiedź dotyczyła komentarza nr 5 i odnosiła się do dużych ulg - nie do słusznie nałożonej kary z treści artykułu.

  • 0

    11.  2015-08-31 15:12:03

    PiotrM - sorry, nie zwróciłem uwagi. Przepraszam ;-)

  • 0

    12. ~Olo  2015-08-31 17:38:22  host: 77-255-45-163.adsl.inetia.pl

    Nigdy nie rozumiałem idei takiego wyliczania tych kar umownych.
    Kara powinna zawsze wynosić, tyle ile operator by zarobił gdyby umowa nie została rozwiązana.
    Czyli suma abonamentów, pozostałych do końca umowy i to powinno być w ustawie nakazane.

  • 0

    13.  2015-08-31 21:30:05

    @2 echostar to tylko osiedlowa kablówka, skąd oni by ten milion mieli wytrzepać. UOKiK powinien się zająć tymi naganiaczami co emerytów do zmian operatorów prądu i telefonu namawiają.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-247-205.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.