Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: jak odzyskać nadpłatę od operatora

UOKiK: jak odzyskać nadpłatę od operatora

orson_dzi 6 Listopada 2017 11:58

2 1

uokik

UOKiK sprawdził, jak czterej najwięksi operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy.

Nadpłaty na kontach abonenckich pojawiają się z różnych powodów. Klienci często wpłacają zbyt duże kwoty, operatorzy robią korekty sald w ramach reklamacji, albo rozliczają konta już po wypowiedzeniu umowy, które np. następuje w trakcie opłaconego już okresu rozliczeniowego. Do tego dochodzą zwroty różnego rodzaju kaucji za sprzęt.

UOKiK sprawdził, jak operatorzy rozliczają nadpłaty po zakończeniu umowy. Na kontach abonenckich klientów czterech największych operatorów telekomunikacyjnych - Polkomtel (sieć Plus), P4 (sieć Play), T-Mobile oraz Orange - znajdują się niezwrócone konsumentom środki.




Łącznie mówimy o dużych kwotach. Wiele z nich może się pojawić tuż po rozwiązaniu umowy z konsumentem, a operatorzy nie oddają ich automatycznie. Naszym zdaniem, powinni informować abonentów o wysokości nadwyżki i warunkach jej zwrotu. A sam ten proces powinien być dla nich łatwy do zainicjowania i bezpłatny. Nie wykluczamy podjęcia dalszych działań w przypadku tych operatorów, którzy utrudniają konsumentom uzyskanie zwrotu nadpłat - uważa Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Przykładowo, konsument przez kilka lat opłacał abonament przelewem, ale żeby odzyskać nadpłatę, musi wysłać wniosek pocztą, bo operator nie przyjmuje wniosków e-mailem lub przez telefon. Taka praktyka operatora może być uciążliwa. Jest to szczególnie problematyczne przy niższych kwotach, gdy koszt listu poleconego jest niewiele mniejszy niż kwota, którą przedsiębiorca powinien zwrócić konsumentowi.

Urząd przestrzega klientów, aby zawsze sprawdzali saldo konta abonenckiego po rozwiązaniu umowy. Warto też dodać, że należy to zrobić nie tylko pod kątem nadpłaty, ale i również ew. zaległości, w posiadanie których mogą po latach wejść firmy windykacyjne.

O zwrot nadpłaty można ubiegać się w następujący sposób.
Plus:
  • wniosek złóż pisemnie lub elektronicznie (e-mail, faks),
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • Polkomtel wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Play:
  • wniosek złóż pisemnie, elektronicznie, (e-mail, faks), w biurze obsługi klienta
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • P4 wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

T-Mobile:
  • wniosek złóż pisemnie, elektronicznie (e-mail, faks) lub za pomocą formularza.
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu, np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu.
  • T-Mobile wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Orange:
  • wniosek złóż telefonicznie, elektronicznie, w biurze obsługi klienta,
  • we wniosku wskaż sposób zwrotu np. przelewem na konkretne konto, podaj swoje dane i numer telefonu,
  • Orange wyjaśnia szczegóły procedury zwrotu nadpłat na stronie internetowej.

Źródło tekstu: UOKiK; wł     

Dodaj do:

Tagi: play | nadpłata | uokik | t-mobile | orange | plus

w sumie: 40
  • 0

    21.  2017-11-06 15:42:03

    20 - no to łaska wielka... Tak to każdy sam u każdego operatora robi ;-)

  • 0

    22. ~pabloki  2017-11-06 15:45:19  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    wogóle w tmobile ta faktura jest durna . w podsumowaniu na końcu A+B =faktura +raty sprzęt, potem C stan konta z poprzedniego okresu a potem A+B twoja kwota do zapłaty a powinno być np. D =(A+B)-C

  • 0

    23.  2017-11-06 15:47:14

    Zresztą... Jeśli ma to być argument, to w Plusie jest też tak, ze SAM abonent decyduje i "odbiera" płacąc mniej.

    Przykład z życia:
    Kwota bieżącego rachunku płatna do 06.11.2017 132,97
    Nadpłata przed wystawieniem bieżącego rachunku -10,45
    Łącznie do zapłaty po wystawieniu bieżącego rachunku 122,52

    Jeśli płatność jest poleceniem zapłaty, z konta zostanie pobrane 122,52 zł. Natomiast jeśli ktoś płaci wg załączonego polecenia przelewu - jest na nim kwota z bieżącej faktury - czyli 132,97 zł ;-)

  • 0

    24. ~pabloki  2017-11-06 15:47:23  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    21 a wplusieta ndplata czemu musi byc rozliczona wnioskiem podczas trwajacej umowy?

  • 0

    25. ~pabloki  2017-11-06 15:51:32  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    to w tmobile jest :
    bieżaca 132
    nadpłata 10
    do zapłaty 132
    ale saldo w innej pozycji sie zmniejsza. ponoć nie moga wystawić faktury inaczej i musi byc to zgodne z bieżacym cyklem dlatego samemu trzeba zmniejszac

  • 0

    26.  2017-11-06 15:52:06

    24 - możesz skonkretyzować pytania, albo jaśniej zapytać? Bo nie wiem co musi niby?

  • 0

    27.  2017-11-06 15:53:50

    25 - ja mówię o fakturze a nie dodatkowym dokumencie w rodzaju "rozliczenie konta" czy coś takiego ;-)

  • 0

    28. ~pabloki  2017-11-06 15:55:50  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    26 juz napsałeś , minęliśmy sie postami . chodziło o to po co w plusie trzeba składać wniosek o rozliczenie nadpłaty ale już widzę że polecenie zapłaty samo rozliczy choc formularz nie ale można samemu w plusie pomniejszyc jak zrozumiałem bez składania wniosku? po co wieć ten wniosek?

  • 0

    29.  2017-11-06 15:57:28

    28 - jaki wniosek? Nie ma wniosku! Wniosek składasz jeśli chcesz zwrot na konto, rozliczyć inne konto abonenckie czy na cel charytatywny przeznaczyć nadpłatę! Jak masz nadpłatę to płacisz tyle ile brakuje do wyzerowania salda konta - i już. Żadnych wniosków nie piszesz.

  • 0

    30.  2017-11-06 15:59:06

    Ty się trzymaj kontekstu, bo widzę, że znowu sobie coś ubzdurałeś całkowicie w oderwaniu od kontekstu wątku i dyskusji ;-)

  • 0

    31. ~pabloki  2017-11-06 15:59:16  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    27 na FV tez jest ujęta nadpłata . konkretnie na FV między nabywcą a drukiem przelewu jest umieszcona nadpłata jednak nie jest ona rozliczana na FV.

  • 0

    32. ~pabloki  2017-11-06 16:00:32  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    29 teraz już wiem po co ten wniosek się sklada . trzeba było tak od razu.

  • 0

    33.  2017-11-06 16:08:41

    32 - a ja coś innego sugerowałem albo może twierdziłem?

  • 0

    34. ~pabloki  2017-11-06 16:13:03  host: apn-37-248-126-69.dynamic.gprs.plus.pl

    33 a skąd ja mam to wiedzieć?

  • 0

    35.  2017-11-06 16:17:18

    w 32 piszesz: trzeba było tak od razu. - Dla mnie to sugestia, ze wcześniej co innego mówiłem.

    Bo chyba nie chodziło Ci o to, ze telepatycznie powinienem wiedzieć jak Ty sobie o wnioskach myślałeś i od razu tego nie wyprostowałem?

  • 0

    36. ~  2017-11-06 17:39:36  host: user-94-254-161-92.play-internet.pl

    A co z nadpłata w prepaid? Banda uokikowych darmozjadów z pisu oczywiście tym się nie zajęła.

  • 0

    37. ~sdfgfdewedfg  2017-11-06 23:01:26  host: public-gprs410441.centertel.pl

    marny artykuł. a co z prepaidami?

  • 0

    38. ~Marian  2017-11-06 23:03:43  host: public-gprs410441.centertel.pl

    jak rezygnowałem z vectry to powiedzieli, ze nia mam zaległości. (jakies 10 lat tamu) ...a teraz dostałem list z firmy windykacyjnej , że są długi. Znalazłem potwierdzenie zapłaty, więc jest to wyłudzenie. ODRADZAM VECTRE.

  • 0

    39. ~Marcel  2017-11-07 14:32:38  host: 178235146206.dynamic-zab-01.vectranet.pl

    Jakiś czas myślałem o rezygnacji z Plusa i badałem, jak te nadpłaty uzyskać, ale wyszło w sumie na to, że sobie wezmę od nich net i przejdę ogólnie na abonament, co da spory upust. I tak to się wszystko w życiu zmienia o 180 stopni.

  • 0

    40.  2017-11-07 14:43:35

    38 - średnio Ci wierzę...

    Korzystam z usług tej kablówki odkąd przejęli lokalnego operatora w 2001 r. bodaj. Płaciłem wg wystawianych rachunków czy faktur później. Nie pamiętam kiedy, ale coś w połowie 2010 roku, kiedy wprowadzili konta klientów i faktury elektroniczne, zauważyłem, że na koncie mam stale nadpłatę w wysokości ok. 40 zł. Oczywiście na fakturze takiej informacji o saldzie konta nie było i nie ma do dzisiaj zresztą. Zadałem pisemne zapytanie o podanie szczegółowego rozliczenia, od kiedy ta nadpłata ma miejsce. Przysłali mi (po kilku interwencjach gdzieś po pół roku, może więcej) szczegółowy wykaz z bilansem otwarcia od 1.1.2016 r. ;-)
    Przed tą datą miała miejsce ta nadpłata się okazało, tyle, ze nie są w stanie tego podać, bo nie mają już wcześniejszych rozliczeń - minął ustawowy termin i zniszczyli dokumentację "fiskalną" ;-)
    Ponieważ saldo otwarcia na 1.1.2006 było ujemne (znaczy, że mam nadpłatę, dla nich ujemne saldo konta) ciągnie się to do dzisiaj - bo ja płacę tyle ile z faktur wynika.
    Jeśli więc miałeś niedopłatę jakąś, ciągnie się ona od zawsze na saldzie konta. I tylko jeśli nie miałeś eboku, nie miałeś efaktury - jest możliwe, ze nie wiedziałeś o niedopłacie. Jest t możliwe oczywiście. Tyle, że niedopłata nie byłaby za jakiś okres sprzed 10 lat a za bieżący okres... Bo bieżące wpłaty rozliczają (od zawsze) na poczet zaległych opłat, odsetek od nich itp. I jeśli wypowiedzenie składałeś w punkcie - od razu byłbyś o tym poinformowany,. Jeśli pisemnie, to oczywiście dostałbyś rozliczenie konta z wezwaniem do zapłaty. Ale nie za okres sprzed 10 lat, tylko po prostu - za ostatni okres - bo za ten okres jest niedopłata ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-198-2-110.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.