DAJ CYNK

UOKiK i monitorowanie stanu rozliczeń w Plusie

WitekT

Wydarzenia

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński zobowiązał spółkę Polkomtel do zaprzestania pobierania opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński zobowiązał spółkę Polkomtel do zaprzestania pobierania opłaty za monitorowanie stanu rozliczeń.

Jak ustalił Prezes UOKiK Polkomtel w przypadku zwłoki w uregulowaniu należności obciąża konsumenta stałą opłatą w wysokości 5 zł brutto. Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku spółki, jest ona pobierana jest za monitorowanie konta abonenta, co traktowane jest jako dodatkowa usługa.

Analizując sprawę, Prezes UOKiK uznał, że monitorowanie stanu należności klienta w przypadku opóźnienia z zapłatą, nie może być kwalifikowane jako usługa. Działanie takie nie wiąże się bowiem dla abonenta z żadną korzyścią. W opinii Urzędu pobieranie tego typu opłaty stanowi próbę przerzucenia na konsumenta niektórych kosztów działalności spółki. Polkomtel i tak musiałby dokonać weryfikacji płatności abonentów celem naliczenia odsetek czy podjęcia kroków windykacyjnych.

Ponadto pobieranie stałej opłaty w wysokości 5 zł brutto, niezależnej od faktycznej sumy zadłużenia, jest dla spółki znacznie bardziej korzystne niż naliczanie ustawowych odsetek za zwłokę w płatności i stanowi w tym wypadku gwarantowany przychód.

W toku prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółka zobowiązała się do zaprzestania stosowania kwestionowanej praktyki. Prezes Urzędu korzystając z możliwości, jakie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów ustalił termin zaniechania pobierania powyższej opłaty na 1. stycznia.

Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK