Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: 40,4 mln zł kary za nieuczciwe reklamy oferty smartDOM

UOKiK: 40,4 mln zł kary za nieuczciwe reklamy oferty smartDOM

LuiN 1 Lutego 2017 11:15

34 1

Kampanie reklamowe Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu dotyczące oferty smartDOM i Power LTE wprowadzały w błąd. UOKiK nałożył kary na obie spółki w łącznej wysokości ponad 40 mln zł.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył kary finansowe w łącznej wysokości 40,4 mln zł (30,7 mln zł na Polkomtel i 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat). Ponadto Urząd nakazał emisję informacji o naruszeniu praw konsumentów w telewizji i publikację decyzji na stronach internetowych.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały skargi konsumentów dotyczące dwóch kampanii reklamowych ofert smartDOM i Power LTE. Skargi dotyczyły reklam prezentowanych latem 2014 roku w prasie, mediach elektronicznych i na bilboardach hasłem Power LTE - Internet LTE bez limitu danych. Następnie, przed Bożym Narodzeniem, spółki emitowały reklamy telewizyjne, które sugerowały, że pakiet usług wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem można uzyskać za 61 zł miesięcznie.

Klienci skarżyli się do UOKiK, że zostali wprowadzeni w błąd. Argumentami były ograniczenia prędkości transmisji teoretycznie nielimitowanego Internetu oraz fakt, że za tablet i telewizor trzeba było dodatkowo płacić, pomimo że hasło reklamowe wskazywało, że podano opłatę za wszystko.

Postępowania Urzędu wobec obu spółek potwierdziły te sygnały. Rzeczywiste warunki promocji Power LTE ograniczały zarówno wielkość transferu (pakiety danych), jak i prędkość transmisji danych po wykorzystaniu pakietu, nawet do 32 kb/s. Konsument nie mógł też kupić pakietu usług telekomunikacyjnych ze smartfonem, tabletem i telewizorem za cenę 61 zł miesięcznie. W rzeczywistości oferta obejmowała tylko cenę za świadczoną usługę, a za sprzęt trzeba było zapłacić dodatkowo.




Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy - wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Obok 40,4 mln zł kary, prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych, spółki mają obowiązek poświecić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

uokik kara plus cyfrowy polsat

uokik kara plus cyfrowy polsat

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: plus | cyfrowy polsat | uokik

w sumie: 77
  • 1

    58. ~abc  2017-02-01 15:14:51  host: 212.160.172.72

    to tylko słowna niezręczność była

  • 1

    59.  2017-02-01 15:19:50

    @52 jesteś blomem na telix.pl? bo jest taki sam komentarz tam po UOKiKiem :D

  • 0

    60.  2017-02-01 16:05:10

    @59 tak :P

  • 0

    61. ~@llegro  2017-02-01 16:14:10  host: 212.160.172.71

    Marketing robi takie numery, żeby tylko sprzedać bo nikt nie czyta umów i potem płacz. trzeba skończyć z nabijaniem w butelkę. Ceny Internetu mobilnego w tym roku muszą pójść w górę albo jakość spadnie nie da się tanio i dobrze.

  • 0

    62. ~ola  2017-02-01 16:48:15  host: public-gprs394940.centertel.pl

    @47 - rozwiązanie umowy... po 24mc to ci zostaje, Sama uciekłam, no z TV zostałam ale nie ja za nią płace, choć było to wielkie G i net 1Mb/s... SLOWER LTE, za tel. wychodziło 7,20zł/mc... teraz 20zł (za większy no-limit) i net też 20zł.. trudno plusiku, lepiej kantujesz niż T.

  • 0

    63. ~  2017-02-01 17:48:00  host: user-94-254-128-254.play-internet.pl

    Całe szczęście bo ten Ibisz już mnie dobijał

  • 0

    64. ~Diablooo  2017-02-01 18:24:46  host: afry163.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Dobrze im za te kary,że nałożyli, u mnie nie ma podstawowego zasięgu GSM Plus nawet w XXI wieku i nic nie robią tylko reklamują te POWER LTE. Jedyna sieć Plus co nie mam żadnego zasięgu i niczego. EMITEL jeszcze powinien dostać za ten MUX-8 w pion i zacinki na MUX-3. U mnie nie nie ma i tnie MUX-3 BIAŁYSTOK!!!!!!

  • 0

    65.  2017-02-01 19:19:13

    jak ludzie obejrza te ich ogloszenia o wprowadzeniu w blad klientow, to juz sie wszystkim polkomtela odechce. marna przyszlosc dla klamcow

  • 0

    66.  2017-02-01 19:35:54

    A dla T-Mobile tylko 15 mln zł kary za wieloletnie oszustwa na niezamawianych usługach, uruchamianych bez zgody lub choćby wiedzy abonentów...

  • 0

    67. ~vivi  2017-02-01 20:35:18  host: aeqf192.neoplus.adsl.tpnet.pl

    plus sobie zasluzyl i bardzo dobrze, ze dostal kare. wciskania ludziom klamstw nigdy sie nie ukryje

  • -1

    68. ~  2017-02-01 21:24:35  host: host-176-221-123-34.dynamic.mm.pl

    Owieczki zostały przystrzyżone a wnikliwi internauci pisali od początku. Wystarczyło poczytać regulaminy. No ale cóż, jeśli ktoś robi lokalną kopię internetu, to mu danych brakuje. Niemniej jednak cieszę się z decyzji UOKIK, oby weszła w życie. A na co pójdą te pieniądze? Może rekompensaty dla klientów Plusa za drogie abonamenty?

  • 0

    69.  2017-02-01 21:42:43

    @68 większość tych klientów to osoby 50+.Zapytaj w swojej rodzinie(swoje ciocie swoich wujków,babcie,dziadków) czy wiedzą co to jest nielimitowane LTE ;)

  • 1

    70. ~50+  2017-02-02 02:27:20  host: atd1.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Drogi Hamnibalu osoby 50+ takie jak ja świetnie się orientują w ofertach operatorów. Wydaje ci się, że to wy roczniki 80 czy 90 odkryliście internet i telewizję a to nie prawda.
    Problem polega na tym, że jak się pisze w ofercie, że coś jest bez limitu to takie ma być. Jak coś ma ograniczenia to już nie jest bez limitu i to musi być jasno napisane.

  • 0

    71. ~  2017-02-02 06:06:41  host: 178-36-110-161.adsl.inetia.pl

    Pamiętam te reklamy z 2014 roku, najgorsze było to że gdy mówiłem o limitach, ludzie myśleli że jestem idiotą bo "w telewizji mówili, że jest nielimitowany".

  • 1

    72. ~  2017-02-02 12:21:27  host: host-176-221-123-34.dynamic.mm.pl

    @69, o czym Ty w ogóle piszesz, bo nie rozumiem? Co z tego, że "większość tych klientów to osoby 50+"? Skąd w ogóle masz te dane i jakie to ma znaczenie?

  • 0

    73.  2017-02-02 14:19:53

    @70 akurat moim zdaniem jak i wielu mam racje wystarczy poczytac kilka publikacji o wykluczeniu cyfrowym w naszym kraju gdzie osoby ktore w tym momencie sa w wieku 50+ sa tym dotknieci.Osoby ktore maja wiecej niz 50 lat i potrafia sprawnie obslugiwac sie smartfonem,laptopem itp jest garstka wiekszosc ma problem nawet z platnosciami przez internet i chodza oplacac rachunki na poczcie a na infolinie do operatorow dzwonia z punktow dlatego zeby przy konfiguracji pomogla im osoba z punktu.

    @69 przepracowalem swoje na infolini i wiem jakie te osoby maja problem czesto spotykalem sie z osobami 50+ ktore kupily sobie iphona bo to "modne" dzwonia aby skonfigurowac apn mms i apn internet i jak juz tlumaczysz im jak krowie na rowie gdzie maja wejsc i co wpisac to oni nagle wyzywaja ze po co ten telefon kupili.Te osoby sa tez czesto naciagane przez marketing jak i oszukiwane przez osoby w POS gdzie po podpisaniu umowy nie maja prawa odstapienia od umowy.
    I nie sa to moje wymysly wystarczy zapytac jakiegos znajomego ktory pracuje lub pracowal na infolinii.Ba nawet wiekszosc osob w tym wieku po pytaniu "otrzymuje pan fakture papierowa czy elektroniczna" odpowiadaja "smsem dostaje" wiec to o czym swiadczy.
    Co do publikacji o wykluczeniu cyfrowym to pozniej tutaj wrzuce link

  • 0

    74.  2017-02-02 14:19:55

    @70 akurat moim zdaniem jak i wielu mam racje wystarczy poczytac kilka publikacji o wykluczeniu cyfrowym w naszym kraju gdzie osoby ktore w tym momencie sa w wieku 50+ sa tym dotknieci.Osoby ktore maja wiecej niz 50 lat i potrafia sprawnie obslugiwac sie smartfonem,laptopem itp jest garstka wiekszosc ma problem nawet z platnosciami przez internet i chodza oplacac rachunki na poczcie a na infolinie do operatorow dzwonia z punktow dlatego zeby przy konfiguracji pomogla im osoba z punktu.

    @69 przepracowalem swoje na infolini i wiem jakie te osoby maja problem czesto spotykalem sie z osobami 50+ ktore kupily sobie iphona bo to "modne" dzwonia aby skonfigurowac apn mms i apn internet i jak juz tlumaczysz im jak krowie na rowie gdzie maja wejsc i co wpisac to oni nagle wyzywaja ze po co ten telefon kupili.Te osoby sa tez czesto naciagane przez marketing jak i oszukiwane przez osoby w POS gdzie po podpisaniu umowy nie maja prawa odstapienia od umowy.
    I nie sa to moje wymysly wystarczy zapytac jakiegos znajomego ktory pracuje lub pracowal na infolinii.Ba nawet wiekszosc osob w tym wieku po pytaniu "otrzymuje pan fakture papierowa czy elektroniczna" odpowiadaja "smsem dostaje" wiec to o czym swiadczy.
    Co do publikacji o wykluczeniu cyfrowym to pozniej tutaj wrzuce link

  • 0

    75. ~Ludwik  2017-02-02 17:06:50  host: 031011129084.dynamiz-zab-04.vectranet.pl

    Trzeba też pod uwagę wziąć to, że gdyby wszyscy mieli nielimitowany net w Plusie, to ta sieć by mogła bardzo źle działać. A tak - Plus mógł oferować najszybszy net mobilny. Coś za coś.

  • 0

    76. ~bzyk  2017-02-03 12:11:58  host: ata90.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jakim trzeba być ułomkiem by nie zrozumieć tej reklamy. Na bilbordach piszę jasno małym druczkiem wszystko a w telewizji lektor mówi wyraźnie smart tv tablet i telefon nie podając za nie ceny, a następnie mówi o usługach za 61 zł więc wszystko jasne. Jak ktoś jest głuchy, ślepy i nie umie czytać z zrozumieniem powinna rodzina się nim zając a nie pozwalać na podpisywanie umów. Oczywiście nie bronie plusa czy cp, reklamy mogły być bardziej jasne więc kara im się należy. Chyba wciąż przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że powoli trzeba robić reklamy jak w stanach - jak dla ułomnych bo taki powoli mamy naród.

  • 0

    77. ~Wojtaszek  2017-02-03 16:20:36  host: 91-193-209-18.eimperium.pl

    Hamnibal: pomerdało ci się 50+ z 70+, a i to niebawem ulegnie zmianie, czas nie stoi w miejscu, czas zapier...dala

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-113-185.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.