Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: 350 tys. zł kary dla Polskiej Telefonii Stacjonarnej

UOKiK: 350 tys. zł kary dla Polskiej Telefonii Stacjonarnej

LuiN 20 Stycznia 2015 15:11

0 0

Przedstawiciele spółki PTS (wcześniej Telekomunikacja Dzień Dobry) sugerowali, że reprezentują dotychczasowego operatora i proponowali konsumentom przedłużenie umowy na korzystniejszych warunkach. W rzeczywistości oferowali kontrakt z nowym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. UOKiK nakazał zaniechania tych praktyk i nałożył kary w łącznej wysokości ponad 350 tys. zł.

Spółka PTS z Wrocławia, znana konsumentom także jako Polska Telefonia Stacjonarna, a wcześniej działająca pod nazwą Telekomunikacja Dzień Dobry oferuje konsumentom usługi telefonii stacjonarnej. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło ponad 700 skarg na działania przedsiębiorcy. Większość dotyczyła wprowadzania w błąd przez telemarketerów, którzy sugerowali, że mają do czynienia z dotychczasowym operatorem.

Postępowanie wszczęte przez urząd wykazało m.in., że telemarketerzy reprezentujący PTS wprowadzali konsumentów w błąd. Podczas rozmów telefonicznych dawali do zrozumienia, że reprezentują dotychczasowego operatora i proponowali obniżkę abonamentu. W rozmowie padło stwierdzenie "(...) jest Pani naszą wieloletnią abonentką (...)", co wprowadziło mnie w błąd - tak praktyki PTS opisywała jedna z konsumentek, która poskarżyła się do UOKiK.

Dodatkowo aby się uwiarygodnić przedstawiciele spółki zadawali rozmówcom pytania o dane z faktury i numer PESEL, co przypomina proces weryfikacji tożsamości stosowany przez różnych przedsiębiorców. Urząd zakwestionował te praktyki ponieważ zgodnie z prawem każdy konsument powinien otrzymywać od przedsiębiorcy pełną i rzetelną informację o swojej ofercie. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Spółka PTS zawiera umowy z konsumentami za pośrednictwem kurierów dostarczających odpowiednie dokumenty (umowa, regulamin, cennik, wzór odstąpienia od umowy, regulamin promocji) do mieszkań klientów. W ciągu 14 dni od podpisania takiego kontraktu (do 24.12.2014 było to 10 dni) konsument ma prawo od niego odstąpić bez ponoszenia z tego tytułu żadnych kosztów. Urząd ustalił, że kurierzy PTS po podpisaniu umowy przez konsumentów zabierali całość bądź część dokumentów ze sobą. Kopie były odsyłane klientom już po upływie terminu na odstąpienie od umowy. Ponadto kurierzy wywierali na konsumentów presję, aby podpisali oświadczenie o tym, że otrzymali komplet dokumentów. W opinii UOKiK praktyka spółki utrudniała klientom PTS skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy.




Zgodnie z prawem wzorce umowne powinny być sformułowane w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Jednak formularze wykorzystywane przez PTS nie spełniały tego wymogu. Urząd ustalił m.in., że regulamin, który stanowił załącznik do umowy był sporządzony czcionką o wysokości 1 mm (5 pt). W opinii Urzędu zbyt mała czcionka oraz układ dokumentu utrudniały konsumentom zapoznanie się z jego treścią. Przyjmuje się że dla standardowej odległości pomiędzy oczami odbiorcy a czytanym tekstem, optymalna wielkość czcionki wynosi od 2 do 3,5 mm (9 -11 pt).

Prezes UOKiK nakazał spółce PTS zaniechanie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę w wysokości 354 679 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

To nie jedyne działania w sprawie spółki PTS podjęte przez organy państwa. Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu prowadzi postępowanie przygotowawcze.

Zobacz: UKE nałożył 0,5 mln zł kary dla PTS

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: pts | uokik

w sumie: 16
  • 3

    1.  2015-01-20 15:38:31

    Warto tutaj dodać, że same rozmowy były tak prowadzone, że zdanie "Telekomunikacja Dzień Dobry" padało tak, że ludzie byli przekonani, że dzwoni Orange/TP, a konsultant zwyczajnie się przywitał. Przekręt aż miło.

  • 1

    2. ~  2015-01-20 15:43:24  host: user-5-173-226-185.play-internet.pl

    Powinni im dowalić przynajmniej 3,5mln, a za takie działania jeżeli nie można ustalić winnego, powinien odpowiadać prezes oraz inni członkowie zarządu - karnie oraz majątkiem osobistym.

  • 0

    3. ~Calm7  2015-01-20 15:44:44  host: n11-01-08.opera-mini.net

    Już to pisałem, ale napiszę raz jeszcze: za takie kłamstwa, to minimum 700.000zł kara powinna być.

  • 0

    4. ~monis  2015-01-20 16:18:03  host: 37-128-115-186.static.ip.netia.com.pl

    to wszystko to mafia :D ludzie serio nie ogarniacie tego. ze ta kara jest TYLKO po to, aby osoby, które zostały oszukane czuly, ze ktos cos zrobil COKOLWIEK w ich sprawie.. dla pts 350 tys to jak splunąć ;pp

  • 0

    5.  2015-01-20 16:42:21

    @1, to tak jak ze skur*ielami sprzedającymi energię. Zawsze, typu "Dzień dobry, firma energetyczna, proszę pokazać ostatni rachunek za prąd". Spisują dane, umowę i dają do podpisu, rzekomo, że jako potwierdzenie "kontroli".
    Nawet jak mówią "Jesteśmy z firmy energetycznej", to sugerują dostawcę energii elektrycznej, na co nabierają się osoby starsze.

    To jakaś plaga.

  • -1

    6.  2015-01-20 16:51:26

    divhashmorex - wystarczy tłumaczyć ludziom, żeby odpowiadali, że jeśli będą zainteresowani to sami się do firmy odezwą ;-) Mam mnóstwo takich telefonów. Mam też cała gamę gotowych "reakcji", włączając w to, że bardzo chętnie przyjmę zaproszenie na prezentację - obojętne co oferują - ale czy podobnie jak inne firmy olewacie niepełnosprawnych, nie ułatwiając im dotarcia na taki pokaz na wózku? Albo na pytanie o ostatnią fakturę (wysokość opłaty - za telefon, za energię itp.) - a dlaczego miałbym pani to mówić? Chcecie za mnie zapłacić? Prośba o chwilę zwłoki na włączenie rejestratora rozmowy... Zwykle kończy rozmowę odłożeniem słuchawki ;-)
    Naprawdę - do kogo pretensje? To są ludzie którzy chcą zarobić! Oni żyją z prowizji - tak jak wielu z tu komentujących! Nie oni decydują co kupujemy, tylko my. To takie trudne potraktować ich jak dzisiaj widziałem w sklepie przy kasie babkę wmawiającą kasjerce, ze mięso miało nalepkę ze zniżką, przecież wiem co brałam a pani mi nie wmówi, ze jestem idiotką!!

  • 0

    7.  2015-01-20 16:54:18

    Dzisiaj dostałem mailing z ciekawym dopiskiem... Że mój adres pochodzi z listy mailingowej utworzonej w latach 2008-2010, na którą się wpisałem ;-) Oferta zupełnie mi niepotrzebnej rzeczy, która nawet nie wiem do czego służy ;-) Zaraz napisze do firmy pismo z żądaniem usunięcia mojego adresu (w zasadzie groźbę nawet)... To naprawdę pomaga - są w większości wyjątkowo mili w takim przypadku ;-)

  • 0

    8. ~aqq  2015-01-20 18:01:26  host: 178.180.10.7.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    no to czekam na kary dla firemek takich jak Centrum Energetyczne, Energy Match czy Energie2. zabieranie podpisanych umow bardzo czeste. manipulowanie slowami kluczowymi norma.

  • 0

    9. ~  2015-01-20 18:14:45  host: user-5-173-226-185.play-internet.pl

    @8: Powinni skontrolować również Polską Energetykę PRO (spółka grupy TelePolska) czy Novum Energia (powiązana z Telekomunikacją Novum)

  • 0

    10. ~aqq  2015-01-20 19:37:03  host: 178.180.184.235.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @9 praktycznie kazda nowopowstala firma po uwolnieniu rynku energetycznego powina liczyc sie z zagrozeniem nalozenia kary. wynagrodzenie uzaleznione od prowizji, byle wcisnac umowe i nastepny dom. nowelizacja prawa ktora weszla w zycie 25.12.2014 niestety w niewiele wiekszym stopniu chroni przed nieuczciwymi praktykami

  • 0

    11. ~xy  2015-01-20 21:46:45  host: 109.241.85.114

    Tak samo robi Telekomunikacja Dla Domu z siedzibą w Warszawie przy Al. Jerozolimskich 123a.

  • 0

    12.  2015-01-21 08:54:20

    Od lat nic się nie zmienia, widać taki biznes się opłaca. Wniosek - za niskie kary...

  • 0

    13.  2015-01-21 08:57:29

    Sig - kary niskie? Owszem. Ale przede wszystkim brak egzekucji prawa! Poziom tych bandytów w togach, którzy tylko kasę widzą - nie człowieka skarżącego się na krzywdę którą ktoś mu wyrządził. Przykład? Pierwszy z brzegu - wszystkie przypadki oddalenia spraw o zajecie przez tego złodzieja z Łodzi... Nie ma ciągnika - nie ma sprawy!!

  • 0

    14.  2015-01-21 09:19:51

    A jeszcze inni bandyci, kumple z organizacji zawodowej, będą chronić swojaka... Bo nie ma przepisów na ukaranie ;-) Dobre, dobre...

  • 0

    16. ~kici  2015-01-26 14:06:44  host: public-gprs517045.centertel.pl

    @9 czemu wg Ciebie firma ta wymaga kontroli? Korzystam z usług tej firmy (Novum) i do tej pory współpraca przebiega bezkonfliktowo. jestem zadowolona, za prąd płace mniej ;)

  • 0

    17. ~xy  2015-01-28 09:48:04  host: nat.pansa.pl

    Kom. 16 to bezczelny naganiacz novum!

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-120-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.