DAJ CYNK

UOKiK: 1,8 mln kary dla Naszej SA

orson_dzi

Wydarzenia

Nasza SA to kolejny operator ukarany przez UOKiK. Zdaniem Urzędu pracownicy operatora podszywali się pod inne firmy.



Nasza SA to kolejny operator ukarany przez UOKiK. Zdaniem Urzędu pracownicy operatora podszywali się pod inne firmy.

W ciągu ostatnich miesięcy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje, w których ukarał spółkę Nasza SA z Warszawy. Oferuje ona usługi telefonii stacjonarnej. Pierwsza decyzja dotyczyła niedozwolonych klauzul we wzorcach umownych, a druga - praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W sumie kary wyniosły ponad 1,8 mln zł. Skargi na spółkę do UOKiK i rzeczników konsumentów złożyło prawie 800 osób. Większość poszkodowanych miała ponad 65 lat.

UOKiK udowodnił Naszej S.A. 3 praktyki, które naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Suma kar to 1 676 577 zł.

Sugerowanie, że oferta dotyczy zmiany warunków umowy z dotychczasową firmą.

Według scenariuszy sprzedażowych konsultant tylko raz na początku rozmowy telefonicznej podawał nazwę: "Telekomunikacja Nasza SA". Jednak 76% poszkodowanych zapytanych przez UOKiK było pewnych, że dzwoniący nie poinformował ich, że reprezentuje tę firmę. Telemarketer proponował obniżkę abonamentu, czasem - jak wynika ze skarg klientów - uzasadniając to np. długą współpracą lub tym, że wielu abonentów rezygnuje z telefonów stacjonarnych. Podczas "weryfikacji", czy rozmawia z właścicielem telefonu pozyskiwał jego dokładne dane adresowe i nazwę dotychczasowego operatora. Po kilku dniach zjawiał się kurier z umową. Na pierwszej stronie wyróżniała się nazwa dotychczasowego operatora. Natomiast nazwa Nasza napisana była małą czcionką, nie było też logotypu tej firmy.

Sugerowanie, że abonament obejmuje nielimitowane rozmowy, podczas gdy były one dodatkowo płatne.

Ze scenariusza rozmowy telemarketingowej: Dzwonię, ponieważ od przyszłego miesiąca na Pan/i możliwość włączenia abonamentu na kwotę zaledwie 29,99 zł brutto, czyli już z VAT-em, a dodatkowo nielimitowane rozmowy na telefony stacjonarne w całej Polsce, do wszystkich krajów UE, USA i Kanady. Czy otrzymał/a już Pan/i taką obniżkę?
Gdy przychodziła pierwsza faktura, okazywało się, że te rozmowy są dodatkowo płatne - w najdroższym wariancie nawet 30 zł.

Obciążanie konsumentów bez ich zgody opłatami za dodatkowe usługi.

Wielu konsumentów dopiero z faktur dowiadywało się też, że płacą za usługi dodatkowe: prezentację numeru dzwoniącego, wydruk z wykazem połączeń i umorzenie ewentualnych zaległości w przypadku śmierci abonenta. Każda z nich to dodatkowe 4,99 zł. Przedstawiciele Naszej zakreślali te pozycje w umowie bez wiedzy i zgody klientów.

Zobacz: UOKIK ostrzega przed firmą Nasza S.A.
Zobacz: Nowa Telefonia - nagonka na małych operatorów?
Zobacz: Oświadczenie Nowej Telefonii w sprawie decyzji UOKiK

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK