Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: 16 mln zł kary dla Centertelu - oficjalnie

UOKiK: 16 mln zł kary dla Centertelu - oficjalnie

Ringu 25 Marca 2011 18:44

0 0

Utrudnianie przeczytania umowy przed jej podpisaniem, podawanie błędnych informacji o prawach abonentów - to tylko niektóre praktyki dwóch spółek telekomunikacyjnych, które zakwestionowała Prezes UOKiK.



W ubiegłym roku 84% Polaków posiadało telefon komórkowy. Decydując się na wybór operatora, najczęściej bierzemy pod uwagę cenę, oferowane promocje i rabaty. Warto wiedzieć, że powinniśmy także otrzymać rzetelną informację o cechach usługi oraz o naszych prawach. Aby chronić słabszych uczestników rynku, Urząd stale sprawdza czy umowy, regulaminy, informacje na stronach internetowych i przekazywane przez konsultantów są zgodne z prawem.

Obecnie UOKiK prowadzi 30 postępowań dotyczących przedsiębiorców telekomunikacyjnych, sprawdzając m.in. czy operatorzy rzetelnie informują o swoich produktach i usługach w przekazach reklamowych. Niedawno Prezes Urzędu miała zastrzeżenia do umów stosowanych przez P4 - operator sieci Play (dwie decyzje) oraz Centertel (jedna decyzja). W wyniku zakończonych postępowań, operator sieci Play zobowiązał się do zmiany kwestionowanych postanowień, a operator sieci Orange przeciwnie - Prezes Urzędu nałożyła na niego karę w wysokości ponad 16 mln zł. Dwie z trzech wydanych decyzji są wynikiem kontroli z ubiegłego roku sposobów zawierania przez operatorów telefonii komórkowej umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych na odległość z wykorzystaniem tzw. sklepów internetowych i telesprzedaży.

Wątpliwości Urzędu wzbudziło utrudnianie przez PTK Centertel zapoznania się z warunkami umowy zawieranej na odległość. Podczas wizyty na stronie internetowej albo rozmowy z konsultantem konsument wyrażał zainteresowanie ofertą operatora. Liczące od kilku do kilkunastu stron dokumenty: umowę albo aneks, regulamin, cennik konsumentowi dostarczał kurier. Jak wykazało postępowanie UOKiK, klient w trakcie wizyty kuriera mógł umowę podpisać, albo z niej zrezygnować - niestety, bez możliwości zatrzymania tych dokumentów w celu zapoznania się z nimi i ewentualnego podpisania w innym terminie. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca w ten sposób wywierał presję natychmiastowego podpisania nawet niesatysfakcjonującej umowy. Zgodnie z prawem, operator powinien przed zawarciem umowy umożliwić zapoznanie się z jej wszystkimi warunkami.




Zawarcie umowy telekomunikacyjnej połączone jest najczęściej z kupnem telefonu po atrakcyjnej cenie. Otrzymanie ulgi z tytułu zakupu telefonu po promocyjnej cenie wiąże się z podpisaniem kontraktu na określony czas. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy - zgodnie z prawem - konsument musi oddać różnicę będącą przyznaną w promocji ulgą, przy czym kwota, którą musi zwrócić konsument ulega pomniejszeniu o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. UOKiK zakwestionował praktykę operatora sieci Play, który wypowiadającym umowę przed jej zakończeniem, naliczał kwotę wyższą niż przyznana ulga. Spółka zobowiązała się do zmiany tej praktyki m.in. do zwrotu konsumentom nadpłat.

Za niezgodne z prawem Urząd uznał również błędne informowanie o przysługujących konsumentom prawach. Praktyka dotyczyła konsumentów zawierających umowy na odległość (z wykorzystaniem tzw. sklepów internetowych lub telesprzedaży). Zgodnie z ustaleniami Urzędu, operatorzy sieci Play oraz Orange mylnie informowali klientów o warunkach bezpłatnego odstąpienia od umowy. W przypadku usług kupowanych na odległość przepisy przewidują możliwość rozmyślenia i zrezygnowania z nich w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Warunkiem skorzystania z tego przywileju jest sytuacja, w której operator nie rozpoczął jeszcze świadczenia usługi. Zarówno Play jak i Orange mylnie informowali, że konsumenci w chwili wyrażenia zgody na uruchomienie usługi, tracą możliwość bezpłatnej rezygnacji z umowy. Warto wiedzieć, że dopiero rozpoczęcie świadczenia usługi, a nie samo wyrażenie zgody skutkuje utratą prawa do bezpłatnego odstąpienia od umowy.

Prezes Urzędu nałożyła na Centertel - 16 260 300 zł kary. Decyzja nie jest ostateczna - spółka odwołała się do sądu. Operator sieci Play - P4 - dwukrotnie zobowiązał się do zmiany praktyk, decyzje są prawomocne.

Ponadto Prezes UOKiK zakwestionowała praktykę PTK Centertel polegającą na wprowadzaniu w błąd konsumentów przedłużających umowę. Praktyka dotyczy klientów, którzy na kontynuację umowy zdecydowali się po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera. Operator informował abonentów, że w związku z tym, że nie zakupili telefonu nie przysługuje im prawo odstąpienia od zmienionych warunków umowy (tzw. aneksu do umowy) w ciągu 10 dni. Zgodnie z prawem, zmieniając umowę przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, mamy prawo na odstąpienie w ciągu 10 dni od momentu otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonanej zmiany warunków umowy, niezależnie od tego, czy jednocześnie kupiliśmy nowy telefon.

O sprawie pisaliśmy także 9. marca w tej wiadomości.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 44
  • 0

    25. ~kpos  2011-03-26 10:38:12  host: 83-238-171-111.ip.netia.com.pl

    Tak, kupujcie ludzie dalej na odległość aktywacje i aneksy, to będzie więcej płaczów, na temat złej obsługi i popędzania przez kuriera... A może jeszcze do Waszej wypasionej Nokii 2330 w aneksie 29/36 wciśniętej przez słuchawkę ma Wam kurier przeczytać i wyjaśnić po 6 stron umowy? :) Jak się nie podoba, to do salonu i kropka. A jak chcecie załątwiać umowy wiążące średnio na 24 miesiące na progu mieszkania, to przynajmniej korzystajcie z prawa do zwrotu w ciągu 10'ciu dni.. Pozdrawiam!

  • 0

    26. ~kpos  2011-03-26 10:40:10  host: 83-238-171-111.ip.netia.com.pl

    ad24. Wreszcie ktoś ogarnięty w temacie... Dajcie mu piwa!

  • 0

    27. ~  2011-03-26 10:50:39  host: 87-204-23-164.ip.netia.com.pl

    Większość z Was pewnie nie pamięta, ale asymetria nie jest niczym nowym. Przez wiele lat korzystała z niej W3 budując swoją infrastrukturę. Trwało to ok 10 lat i stawki były o wiele wyższe. Przychody z tego tytułu wielokrotnie przewyższają dzisiejsze przychody P4. Pisanie zatem o specjalnym traktowaniu play jest hipokryzją. Pamiętacie dlaczego wszysycy unikali dzwonienia na komórki ze stacjonarnych? Kosztowało to fortunę bo była gigantyczna asymetria. Krytykujmy ale obiektywnie!

  • 0

    28. ~  2011-03-26 10:53:21  host: 87-204-23-164.ip.netia.com.pl

    i jeszcze jedno pytanie do znawców wolnej konkurencji. Wiecie ile przydziałów częstotliwości otrzymała W3 bez przetargu, bez płacenia, ot tak za ładne oczy? To też uważacie za sprawiedliwe? Wyobrażacie sobie dziś taką sytuację? I co Wy na to? Dalej będziecie bronic W3 żerującej na Waszych portfelach?

  • 0

    29. ~  2011-03-26 10:54:53  host: 87-204-23-164.ip.netia.com.pl

    Wszysycy powinniśmy dziękować UKE za to że jest P4 i Cyfrowy Polsat bez nich nie byłoby żadnej konkurencji.

  • 0

    30. ~  2011-03-26 10:57:09  host: 87-204-23-164.ip.netia.com.pl

    a co do meritum to czytajcie ze zrozumieniem: W wyniku zakończonych postępowań, operator sieci Play zobowiązał się do zmiany kwestionowanych postanowień, a operator sieci Orange przeciwnie - Prezes Urzędu nałożyła na niego karę. Obie firmy dały ciała, ale zgodzicie się, że reakcja zupełnie inna. Gdyby Play nie zobowiązał się do zmian też dostałby karę. To przecież oczywiste.

  • 0

    31. ~  2011-03-26 11:32:24  host: dbp222.neoplus.adsl.tpnet.pl

    27-30 Nareszcie rzetelne posty.

  • 1

    32. ~  2011-03-26 11:35:35  host: us11.boltbrowser.com

    29, tak szczególnie cyfrowy polsat stanowi konkurencje

  • 0

    33. ~  2011-03-26 11:46:50  host: user-46-113-188-45.play-internet.pl

    @27 mozna gdzies poczytac o tym? Moze Telepolis sprobowaloby policzyc jakie byly te przychody z asymetrii W3?

  • 0

    34.  2011-03-26 15:33:44

    a mnie to smieszy gadasz przez tel ustalasz warunki potem na pismie otrzymujesz podpisujesz jak Ci ogolnie na szybko pasuje a potem masz 10 dni na dokladna analize i ewentualne odstapienie czym tu sie podniecac ? czyatc czyatc i jezcze raz czytac poza tym jak ktos chce niech kaze caly regulamin czytac w rozmowie tel :D co zapamieta ? tez bedzie zle niech stoji przy kurierze 3 godziny i czyta analizuje odsluchuje nagranie z Konsultantem gdzie kurier ma kazde 5 min zaplanowane wiec ocb ? dla mnie jest to bez sensu mozna odstapic ? mozna wiec dajcie spokoj

  • 0

    35. ~  2011-03-26 16:22:21  host: z28-15.opera-mini.net

    Interesujące wypowiedzi. Teraz jest wszystko jasne

  • 0

    36. ~  2011-03-26 16:38:40  host: user-109-243-118-135.play-internet.pl

    do 23 - zadna awaria - odmawiaja przyjmowania, bo maja taki PRIKAZ z centrali (gdzie 50% uważa, że to prawda, następne 50% uważa ze nie), swoja droga to w obecnym regulaminie jest zapis, że rozwiazać umowę mozna TYLKO wysyłajac wymówienie na adres skrytki pocztowej Play w Poznaniu. Nie moge dotrzec do regulaminu z czasu gdy ja podpisywałem umowę, bo oczywiście Play nie ma zwyczaju dawać regulaminu przy podpisywaniu umowy

  • 0

    37. ~były abonent  2011-03-26 18:30:55  host: 31.60.145.27

    @36 Regulamin obowiązujący od dn. 7-07-2008 r. określa w §16 p.7, pod rygorem nieważności wypowiedzenia, formę pisemną. W p.6 "Za dzień wypowiedzenia umowy przez abonenta przyjmuje się dzień doręczenia na adres korespondencyjny OK podany na stronie WWW Operatora dokumentu zawierającego wypowiedzenie Umowy." Jeszcze w 2010 r. można było złożyć wypowiedzenie za pomocą dowolnego salonu sprzedaży oraz, jak mnie poinformowano w salonie, przez Play24 (nie sprawdzałem, wolałem mieć druk z pieczątką i datą przyjęcia).

  • 0

    38. ~preczzplay  2011-03-27 07:38:36  host: ip-89-174-122-74.multimo.pl

    play nie stać na płacenie kar, bo wszyscy ociekają z ich 4G netem do konkurencji. moja umowa 4G już wygasa ;)

  • 0

    39. ~  2011-03-27 10:21:19  host: z30-12.opera-mini.net

    37, na forum play4you pisal, ze salon nie ma prawa odmowic przyjecia wypowiedzenia. Takie przypadki trzeba zglaszac. Niech salon napisze, ze odmawia przyjecia i na jakiej podstawie. Caly play to jeden wielki burdel. Nikt tam nic nie wie, tylko wciskac kolejne aktywacje potrafia

  • 0

    40. ~  2011-03-27 20:00:45  host: user-46-112-138-113.play-internet.pl

    dokładnie PLAY to niezly bur.del - mi dzisiaj skasowali jakieś 12PLN za nic - mialem 19+PLN a po 28 minutach rozłaczyło mi rozmowe (28'=8PLN), bo nagle im wyszło, że brakuje srodków - ciekawe jak ta reklamacja się skończy, na koncie jest zero.... Co do PLAY i tego czy salony maja czy nie przyjmowac wypowiedzenia - to ich sprawa i niech to sobie 'wytłumacza' - najbardziej wkurza mnie to, że jedni twierdza jedno inni co innego, ale zamiast pogonic salony (jesli maja przyjmować wypowiedzenia), to ograniczaja się tylko do gledzenia. Ja mam jeszcze 'lepszy' przypadek - w pewnym momencie wysłalem wypowiedzenie, bo to w końcu mój interes by zamiast kłocic się mieć pewność. A po 2 miesiacach nadal sprawa była "rozpatrywana" - jak zobaczyłem taka adnotacje, to zrobilem zgloszenie jedno, drugie, z salonu tez dzwonili by się dowiedzieć o co chodzi... i nic. Nikt NIC NIE WIEDZIAŁ.... 100% Kafka. Oczywiscie skończyło się to na tym, ze ktos (pewnie jakis play4you, który robi za cudotwórce i chyba jedynego pracujacego w tej firmie), w końcu po wielu listach do Gruaszek, UKE/UOKIK, itp. załatwił w końcu to 'tajemnicze utkniecie w trybach maszyny Play', ale jak powiedział, niestety faktura już została wystawiona, wiec przyjdzie. Ale zaraz wystawią (mam nadzieję) korygujaca, wiec nie mam jej płacic.... Play to jest jedna wielka tragedia, nie rozumiem jak można tam tak zorganizować ta firmę, zeby taka chała wychodziła, trzeba sie nieźle postarać... swoja droga ciekawe czy faktycznie wystawią tą korygująca... na razie czekam...

  • 0

    41. ~Klient Orange Free  2011-03-28 16:17:14  host: public-gprs43340.centertel.pl

    Ja tam cenię Orange i tak. Nikt nie da mi Voice i Data na jednej karcie sim i w jednym profilu. ;)

  • 0

    42. ~Chłopak z wioski  2011-03-28 17:15:07  host: z25-02.opera-mini.net

    Odeszłem z PLAY na rzecz Orange i nie żałuje./PLAY z forum

  • 0

    43. ~tello  2011-03-28 22:34:55  host: acsp190.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ale to kuriera UKE powinien ukarać za to poganianie klienta! Kurier powinien poczekać, napić się goracej kawy a klient spokojnie poczytać sobie umowę :-) A tak w ogóle to wszelkie podpisywanie dokumentów u kuriera (z całym szacunkiem) ale człowieka przypadkowego to ryzyko. Ja tak podpisałem wniosek o kartę kredytową. Wszystkie dane na umowie, wzór podpisu bankowego i zostawiłem to w firmie kurierskiej do odesłania. Kretyn. Ale na szczęście pracowali tam ludzie uczciwi. A nie zawsze tak jest...

  • 0

    44. ~Play Ściemnia  2011-03-29 00:44:38  host: kato.torservers.net

    fałszowane umowy, nielegalne kary, internet bez zasięgu w terenie, 4G ale nie 4G... można tak długo o Play...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-244-157.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet