Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UOKiK: 14 mln zł kary dla Orange za utrudnianie zapoznawania się z umową

UOKiK: 14 mln zł kary dla Orange za utrudnianie zapoznawania się z umową

LuiN 15 Kwietnia 2014 11:55

13 1

Polska Telefonia Komórkowa Centertel (obecnie Orange Polska) działała niezgodnie z prawem utrudniając konsumentom przeczytanie umowy przed jej zawarciem. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się ze stanowiskiem UOKiK-u.



Gdy umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest zawierana lub zmieniana na odległość (np. przez telefon czy Internet), operator powinien dostarczyć konsumentowi kontrakt w wersji pisemnej.




Postępowanie UOKiK wykazało m.in., że spółka PTK Centertel (obecnie Orange Polska) wywierała na swoich klientów niedopuszczalną presję, wymagając aby podpisywali umowę w obecności kuriera. Zdaniem UOKiK, stosowana przez Orange praktyka utrudniała konsumentom przeczytanie ze zrozumieniem kontraktu przed jego podpisaniem. Tymczasem, zgodnie z prawem, konsument powinien mieć realną możliwość zapoznania się z wzorcem umownym przez złożeniem podpisu tak, aby znał wiążące go postanowienia.

Zobacz: UOKiK: 16 mln zł kary dla Centertelu - oficjalnie

Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z grudnia 2010 roku. Sąd podzielił stanowisko UOKiK, jednak obniżył karę pieniężną do 13 937 400 zł (wcześniej ponad 16 mln zł). Za okoliczność łagodzącą uznane zostało podjęcie przez PTK Centertel negocjacji ze spółką kurierską w celu zmiany sposobu doręczania przesyłek. Wyrok SOKiK w Warszawie z 2. kwietnia 2013 roku (XVII Ama 51/11) nie jest prawomocny, stronom przysługuje apelacja.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: orange | sokik | uokik

w sumie: 72
  • 0

    56. ~pabloki  2014-04-15 19:52:59  host: 213.158.217.157.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @gościuuuuu dynamic mówi samo za siebie...

  • 0

    57. ~gościuuuuu  2014-04-15 19:56:24  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    53 - stary nie prawo tylko przywilej - pomyśl jakby się firmy dogadały to byś śmigał do salonu na kolanach umowe podpisać.
    A co do " Trzeba być tylko miłym" dla wielu to problem - poczytaj wyzej ;)

  • 0

    58. ~zulugula  2014-04-15 20:03:21  host: user-31-175-240-240.play-internet.pl

    @33 i w ten oto sposób pokazałeś jak słoma Ci z butów wystaje.

  • 0

    59. ~Safari  2014-04-15 20:08:17  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    @58 - niektóre osobniki traktują powiedzienie ,,klient nasz pan" zdecydowanie zbyt serio...

  • 0

    60. ~gościuuuuu  2014-04-15 20:08:32  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    zulugula - nie słoma ale snopek ;P

  • 0

    61. ~  2014-04-15 20:52:05  host: ip-37-209-138-85.free.aero2.net.pl

    Wymóg podpisywania umowy w obecności kuriera jest powszechną praktyką nie tylko w telekomunikacji. W takim razie dlaczego ukarane zostało tylko poręcz i to jeszcze z możliwością odwołania?

  • 0

    62. ~gościuuuuu  2014-04-15 20:56:56  host: plus-96-193.polkomtel.com.pl

    ~61 - kiepskie papugie mieli ;P

  • 0

    63.  2014-04-15 21:11:47

    @57 "Stary" problem w tym, że żaden operator na to by nie poszedł, bo dla niego umowy na odległość są "tańsze". Zawsze znalazłaby się firma, która wzięłaby się za dostarczanie takich przesyłek. A co myślą o tym pracownicy tej firmy to już tylko i wyłącznie ich problem. Tyle razy czytałem tutaj żale różnych konsultantów na temat przychodzących/dzwoniących klientów i rozwiązań ostatecznych typu "to zmień pracę", że takim narzekającym kurierom mogę zaproponować to samo.

  • 0

    64.  2014-04-15 21:14:31

    @61 bo pewnie nie chodziło o tak powierzchowną sprawę. Wcale się nie zdziwię, że głównie chodziło o aneksy. W niektórych firmach robi się coś takiego, że w aneksie jest zapis o zrzeczeniu się prawa do odstąpienia od umowy i natychmiastowego rozpoczęcia świadczenia usług co jest ograniczaniem prawa konsumenta poprzez niekorzystny zapis w umowie.

  • 0

    65. ~kurier....hmmm  2014-04-15 22:36:33  host: static-89-200-231-167.leon.com.pl

    Pracuje juz 4 lata Jako kurier. Nikt nie napisal o tym ze klient ma prawo do.10 dni roboczych na to zeby odstapic od zawartej umowy. Druga sprawa co do czekania na kuriera caly dzien, firma DPD ktora dorecza majwiecej dorecza przesylek firmy Orange wprowadzila informowanie klientow o przedziale czasowym (2 godziny) doreczenia przesylki gdzie skutecznosc tej uslugi dziala na poziomie srednio na poziomie ok 75-80%. Ale ciezko gadac z ludzmi ktorym sie wydaje ze jak zaplaca 15 zl za przesylke to ktos bedzie za nim biegal po calym miescie i dzwonil z 5 razy z prywatnego telefonu.

  • 0

    66. ~pp  2014-04-15 22:58:43  host: host-80-238-107-62.jmdi.pl

    @65 nie każdy klient, wyłącznie konsument i to nie w każdym przypadku (czego niektórzy kurierzy też nie wiedzą, a biorą się za doradzanie ludziom z fatalnymi skutkami). Nie jest to też bezproblemowe, bo trzeba nadać zwrot na własny koszt i ryzyko, a później czekać (często miesiąc lub dłużej) aż operator ten zwrot rozliczy i wyprostuje zapisy w systemie.

    Od strony kuriera częściej zapamiętuje się odbiorców, którym się za dużo wydaje. Ja ostatnio miałem przyjemność rozmawiać telefonicznie z zaskoczonym kurierem, bo jak to, dopiero 21 godzina a pod adresem firmy już nikogo nie ma? A wcześniej on tu nie przyjedzie bo to osiedle mieszkaniowe i nic innego nie doręczy, bo ludzie w pracy :) Z takim to dopiero ciężko gadać...

  • 0

    67. ~zniesmaczony  2014-04-15 23:18:47  host: ada59.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A co z Cyfrowym Polsatem? U mnie w domu ojciec zawierał umowe telefonicznie i nie dostał żadnego pisma potwierdzającego zawartą umowe. Nawet nie pamięta dokładnie do kiedy jest. Na infolinii mogą wszystko wmówić, bo kto to sprawdzi jak jest naprawde?

  • 0

    68. ~tkubon  2014-04-16 00:27:21  host: cable-dynamic-87-245-78-17.shinternet.ch

    A kanciarstwo polegające na tym, że "na gębę" z konsultantem co innego, a w papierowej umowie, dosłanej po upływie 10 dni także co innego (najczęściej, pomyłki na niekorzyść klienta, czyli zwykłe oszustwo). Później krętactwo, dział reklamacji i dochodzenie swoich praw. Czy to też sąd brał przy wymierzaniu kary tym złodziejom. Za to powinny WSZYSTKIE sieci beknąć

  • 0

    69.  2014-04-16 01:12:43

    @67 w nc+ jest tak samo :)

  • 0

    70.  2014-04-16 01:22:53

    @65 to dobrze, że jeździcie, u mnie np. DPD w tym momencie ma dostarczanie do mieszkań na moim osiedlu w głębokim poważaniu ("bo ludzi często nie ma w domu") i wysyłają smsa, że paczka jest w punkcie odbioru i nawet nie próbują jej doręczyć. Jaki jest wtedy sens zamawiania kuriera? Nawet PP przynajmniej próbuje doręczenia... Jakbym chciał odbierać paczkę w punkcie to bym wybrał przesyłkę pocztą (która notabene jest w moim przypadku bliżej niż punkt DPD).
    Klient na odstąpienie od umowy nie ma 10 dni roboczych tylko 10 dni (od połowy czerwca będzie to 14 dni).
    Co do dzwonienia z prywatnego telefonu - uroki samozatrudnienia.

  • 0

    71.  2014-04-16 11:10:18

    gościuuuuu - ja wszystko rozumiem, ale to ja płacę i ja wymagam ;-) Jeśli operatorowi to nie odpowiada, nie musi z tej formy dostawy korzystać. Mi naprawdę wystarczy przesyłka pocztą. I to z pewnością taniej wychodzi niż kurier. Jeśli mam chęć nie wychodząc z domu podpisać umowę i korzystam z możliwości jakie mi daje operator (bo przecież nie ja mam zachciankę - jakby nie było takiej możliwości to mógłbym sobie chcieć, nie?) to naprawdę gdzieś mam z jaką firmą on ma umowę i jacy ludzie tam pracują, za jakie pieniądze i czy mają w związku z tym czas dla rodziny. Weźcie się puknijcie w głowę co Wy w ogóle wygadujecie!!

  • 0

    72.  2014-04-16 11:12:56

    Ja mam szacunek dla ludzi, ale "osobisty" - tu nie ma osobistego stosunku - ja owszem miło i kulturalnie się odnoszę do mojego listonosza (nota bene na ulicy w sytuacjach pozasłużbowych się "poznajemy" i mówimy sobie dzień dobry czasem pogadamy o samochodach czy o porządku na ulicy albo pogodzie), który mi codziennie niemal polecone wnosi na 2 piętro, ale czy mam brać pod uwagę to, ze się chłopak nachodzi schodzić na dół podpisywać? No obłęd!!

  • 0

    73.  2014-04-16 11:15:05

    Niejeden kurier i nie raz dostał ode mnie szklankę czegoś do picia - z mojej inicjatywy - bo widziałem, że są umordowani (jeden wnosił mi 3 skrzynki piwa kiedyś ;-))... Ale nie o tym mówimy akurat.

  • 0

    74. ~xxy  2014-05-06 12:12:14  host: host-10.amplico.pl

    Szanowni Państwo, wybrany został nie kurier najtańszy, ale kurier o rodowodzie francuskim państwowym. Jeśli znacie rodowód Nju to teraz jest już chyba jasne, skąd taki a nie inny kurier, i czy można z nim ustalić specjalne warunki obsługi.

  • 0

    75. ~abc  2014-05-06 16:30:19  host: user-46-113-114-75.play-internet.pl

    tylko interwencja UOKiK obraniła mnie
    przed przekrętem jaki zastosował Orange wobec mnie na kwote ponad 1800 zł
    Orange to moloch który powinien zostać zlikwidowany

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-196-37.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.