Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE zajmie się sprawą Tele2

UKE zajmie się sprawą Tele2

WitekT 13 Września 2006 14:36

0 0

Prezes UKE rozpoczął przeciwko Tele2 Polska postępowanie o naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

W opinii Prezesa UKE istnieje uzasadnione przypuszczenie, iż Tele2 w procesie zawierania ww. umów, w szczególności poza lokalem przedsiębiorcy oraz na odległość przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, poprzez udzielanie niejednoznacznych i nieostrych informacji dotyczących sposobu zawierania powyższych umów oraz wprowadzając niezrozumiałe dla zwykłego odbiorcy procedury zawierania tych umów, wprowadza w błąd abonentów/użytkowników końcowych doprowadzając ich do składania niezamierzonych oświadczeń woli.

Z licznych skarg otrzymywanych przez Prezesa UKE wynika również, iż operator zaniedbuje prawa konsumentów nie tylko do uzyskania pełnej i rzetelnej informacji przy zawieraniu umów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, utrudnia rozwiązanie umowy oraz wykazuje się niestarannością przy rozpatrywaniu reklamacji i rozliczaniu za zrealizowane usługi.

Przykładowe nieprawidłowości w działaniach Tele2:

1. Prawo do rzetelnej i pełnej informacji oraz prawo do swobodnego wyboru operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne.

Tele2 zawiera umowy z konsumentami poprzez akwizytorów i telemarketerów, tj. zawiera umowy poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Konsumenci skarżą się na niepełną informację, wprowadzanie w błąd co do charakteru rozmowy (nie są informowani, że rozmowa ma na celu zawarcie umowy), przedstawianiu niepełnych informacji o ofercie (nieinformowanie o pewnych rodzajach opłat, czy niepodawanie nazwy Firmy) a także wyłudzanie danych w celu sformułowania umowy (informowanie, że to tylko ankieta lub dane są potrzebne do przesłania oferty).

W efekcie konsumenci otrzymują faktury do zapłaty za usługi, na świadczenie których nie chcieli zawrzeć umowy. W wyniku rozmowy telefonicznej otrzymują przesyłkę ze specjalnym formularzem na kopercie, który jest zleceniem preselekcji. Konsumenci podpisują dokument przekonani, że potwierdzają tylko odbiór przesyłki. Nie są także informowani o prawie odstąpienia od umowy, ale każdy wypowiadający umowę obciążany jest karą za jej zerwanie w wysokości 100 zł.

Każdy kto został powiadomiony o zawarciu umowy (przez telefon lub u akwizytora) mimo, że nie wyrażał takiej zgody może ją wypowiedzieć w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Informacje o tym jak wypowiedzieć i kiedy można znaleźć na stronach UKE. Prócz tego pomocy w takich sprawach udzielają Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowi Rzecznicy Konsumentów oraz organizacje konsumenckie.

2. Prawo do zmiany operatora i wypowiedzenie umowy zgodnie z zasadami regulaminu.




Konsumenci wskazują również na brak przyjmowania wypowiedzenia umowy przez operatora. Tele2 wielokrotnie twierdzi, że nie otrzymała przesłanego wypowiedzenia umowy i nalicza dalsze opłaty. Abonenci reklamując na poczcie niedostarczenie przesyłki dowiadują się, że wypowiedzenie zostało odebrane przez upoważnionego pracownika Tele2.

W związku z tym UKE proponuje wysyłać wypowiedzenie umowy przesyłką za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Ponieważ w wielu skargach podnoszone jest problem nie potwierdzania zgłoszeń i reklamacji telefonicznych, przypominamy, aby w każdym przypadku kontaktu telefonicznego pytać i notować nazwę firmy, nazwisko pracownika, z którym prowadzimy rozmowę i numer zgłoszenia.

W przypadku, gdy operator utrudnia wypowiedzenie umowy, UKE proponuje zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowych Rzeczników Konsumentów oraz organizacji konsumenckich.

3. Prawo do właściwej jakości usług i rzetelnego naliczania należności za zrealizowane usługi.

Kolejnym powtarzającym się problemem klientów Tele2 jest niemożność uzyskania odpowiedzi na zgłoszoną reklamację, brak możliwości wyjaśnienia wątpliwych należności i skorygowania błędów w fakturach.

Firmę Tele2 obowiązują tak jak innych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 1. października 2004 roku w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna podlegać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Wynika z niego że reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie lub ustnie do protokołu, a także elektronicznie (mailem). Dostawca usług ma obowiązek w ciągu 14 dni od jej złożenia (pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie) potwierdzić jej przyjęcie. Firma ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie pisemnie odpowiedzi. Odpowiedź musi zawierać m.in. podstawę prawną, rozstrzygnięcie, pouczenie o dalszym prawie dochodzenia roszczeń i podpis upoważnionego pracownika. Jeżeli odpowiedź na reklamację jest odmowna musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne i być dostarczona przesyłką poleconą. Jeżeli odpowiedź na reklamację nie zostanie udzielona w ciągu 30 dni od jej zgłoszenia uznaje się że została uznana.

W przypadku gdy operator uchyla się od odpowiedzi na reklamacje, UKE proponuje zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich.

Na stronach UKE można zobaczyć przykładowe skargi abonentów na współpracę z Tele2.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 21
  • 0

    2. ~ksad  2006-09-13 14:56:39  host: xdsl-7108.zgora.dialog.net.pl

    Cytat: "Firmę Tele2 obowiązują tak jak innych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 1. października 2004 roku w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna podlegać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Wynika z niego że reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie lub ustnie do protokołu, a także elektronicznie (mailem)". Zastanawia mnie więc, dlaczego w Plusie nie można złożyć reklamacji mailem, a wyłącznie poprzez telefoniczny kontakt z DOK? A konsultanci w DOK każą najczęściej pisać list polecony do centrali...

  • 0

    3.  2006-09-13 15:00:54

    ksad: kazać to sobie mogą. ;) Ogólnie trenują "spychologię" - a nuż komuś nie będzie się chciało pisać... Jak się postawisz, to nie odmówią przyjęcia reklamacji.

  • 0

    4. ~DASTI  2006-09-13 15:01:17  host: dk58.internetdsl.tpnet.pl

    PO OSTATNIM MATERIALE W TVN TO CHYBA MINY TYM GNOJKOM TROCHE ZżEDłY.WON Z POLSKI!!!!!!!!!!!

  • 0

    5. ~ksad  2006-09-13 15:04:40  host: xdsl-7108.zgora.dialog.net.pl

    WitekT: Do wiosny br. byłem w Plusie. Powodów do reklamacji nie brakowało, więc je składałem. "Stawianie się" niczego nie dawało. Po prostu nie odpowiadali.

  • 0

    6.  2006-09-13 15:10:43

    ksad: trzeba było nagrywać rozmowy (można to robić na własny użytek), notować czas - a potem pisemko do UKE. :>

  • 0

    7. ~blom  2006-09-13 15:46:00  host: gate.krotoszyn.kaskada.net

    NEICH SPADAJA JZU 3 CZY 4 RAZ DZWONILI I CZY NEI CHCHE NETA ALBO TANSZYCH POLACZEN JAK JESCZE RAZ ZADZWONIA TO JZY NAPRAWDE ***** POLECI BO MAM DOSC ISC NAGADYWANIA!!!! 1. RAZ POZWOLILEM SIE IM WYGADAC I DZIEKUJE I JEBS SLUCHAWKA 2. RAZ ODRAZU ZE NIE A ONA ZE CZEMU JEBS.... 3. RAZ JEBS ODRAZU TO ZADZWONILI JESZCZE RAZ 4. ZA 4 RAZEM POLECA *** BO MMA TEGO DOSC!!!

  • 0

    8.  2006-09-13 16:29:44

    WitekT: No tak, ale zgodnie z prawem powinno informować się rozmówcę o nagrywaniu rozmowy :)

  • 0

    9.  2006-09-13 16:35:18

    kin: nie trzeba, jeżeli nagrywasz na własny użytek. :)

  • 0

    10. ~ksad  2006-09-13 16:35:56  host: xdsl-7108.zgora.dialog.net.pl

    I dlatego Rywin dostał niski wyrok, bo go Michnik o nagrywaniu nie poinformował...

  • 0

    11. ~poznaniak  2006-09-13 16:45:14  host: 213-238-104-90.adsl.inetia.pl

    Są duuuuuuuuużo lepsi niż tele2 :-( http://gospodarka.gazeta.pl/ gospodarka/1,33181,3613938.html (jedna spacja)

  • 0

    12. ~dykus  2006-09-13 16:48:50  host: abrw127.neoplus.adsl.tpnet.pl

    WitekT: A ja mam temacik dla UKE tylko nie wiem gdzie go zglosic. Wyobraz sobie masz wlaczona usluge EDGE/GPRS i operator w polowie okresu rozliczeniowego wylacza Ci te usluge, wlaczajac standardowe przesylanie GPRS po 5zl/MB. No i rachuneczek wyszedl bagatela 4000 netto. :(

  • 0

    13. ~ksad  2006-09-13 17:00:52  host: xdsl-7108.zgora.dialog.net.pl

    dykus: na takie pytanie ogólne, to Ci nawet WitekT nie odpowie. Prawdopodobnie chodzi o Orange? Prawdopodobnie pakiet promocyjny był włączony automatycznie, i po 30 lub 60 dniach automatycznie wyłączony. Jest to w warunkach promocyjnego przyłączenia do sieci w niektórych kampilacjach taryfowych Orange. Całkiem legalne, o ile to podpisałeś wraz z umową.

  • 0

    14. ~dykus  2006-09-13 17:04:06  host: abrw127.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie, z uslugi korzystam od lipca 2005. I rachunki byly 99 netto

  • 0

    15. ~dykus  2006-09-13 17:05:16  host: abrw127.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Po prostu pani konsultant wylaczyla usluge i wlaczyla standardowe przesylanie danych ale po GPRS

  • 0

    16. ~dykus  2006-09-13 17:07:02  host: abrw127.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A teraz kaza sobie placic rachunek 5204 zl. Mimo, ze dzial techniczny ustalil, ze nie byly to wejscia ani na platne strony, reklamacja sie ciagnie od 31.08. Tak wiec grozi wylaczenie wszystkich uslug czyli 3 numerow.

  • 0

    17.  2006-09-13 17:59:41

    dykus: http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp? place=Menu01&news_cat_id=210&layout=1

    oraz: (bo nie wiem skąd jesteś)
    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp? place=Lead01&news_cat_id=210&news_id=10&layout=1&page=text

  • 0

    18.  2006-09-13 20:27:39

    nagrywac mozesz ale co Ci po tym jak na wlasny uzytek... bez zgody na nagrywanie to tak jakby tego nagrania nie bylo...

  • 0

    19. ~dt  2006-09-13 21:37:25  host: wap.plusgsm.pl

    ksad co ty piszesz? Ja zawsze wysylalem reklamacje mailem do BOKu i bylo ok. Trzeba tylko podac wszystkie dane.

  • 0

    20. ~noname  2006-09-13 22:02:11  host: egk123.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zadowolony klient z usług tele2:
    http://213.77.52.253/tele2.mp3

  • 0

    21. ~ziomek  2007-08-10 13:14:19  host: eim160.neoplus.adsl.tpnet.pl

    co ja mam zrobić... juz sił do nich niemam te TELE 2 mie rozbraja... zmienilem adres zamieszkania 2 miesiace temu... gdzie 3 czerwca dosłałem do nich papiery o przeniesienie numeru na inny adres... i nic... dzwonilem ze 100 razy gdzie kazdy konsultant mowil co innego... jedni ze za 48 H bedzie tel czynny 2 ze za 24 H zglosi sie konslutant do pana potem ze w ciagu tygodnia zglosi sie serwis... i kurwa nic ja juz z nimi nie mam sily jebane naciągacze....

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-200-51.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.