DAJ CYNK

UKE ukarało operatorów za drogą przenośność

WitekT

Wydarzenia

Polkomtel, PTC, Centertel oraz Telekomunikacja Polska zostały ukarane przez UKE za pobieranie opłaty zniechęcającej do przeniesienia numeru.

Polkomtel, PTC, Centertel oraz Telekomunikacja Polska zostały ukarane przez UKE za pobieranie opłaty zniechęcającej do przeniesienia numeru.

Zgodnie z ustawą Prawo Telekomunikacyjne, za przeniesienie numeru telefonicznego przy zmianie operatora może być pobrana przez dotychczasowego dostawcę jednorazowa opłata określona w jego cenniku. Wysokość opłaty nie powinna zniechęcać użytkowników do skorzystania z tego uprawnienia, a więc została uzależniona od ich subiektywnej oceny.

W celu sprawdzenia tej oceny Prezes UKE zlecił w lutym 2006 roku firmie TNS OBOP przeprowadzenie badań ankietowych, które objęły m.in. sprawdzenie, ile użytkownicy telefonii stacjonarnej i ruchomej są skłonni zapłacić za przeniesienie numeru do innego operatora. Badaniami zostali objęci konsumenci - klienci indywidualni (próba reprezentatywna 1005 osób powyżej 15 roku życia) oraz firmy i instytucje - klienci biznesowi (próba reprezentatywna 400 firm i instytucji). Wyniki badań pokazują, że większość klientów indywidualnych jest skłonna zapłacić za przeniesienie numeru maksymalnie do 50 zł (w przypadku telefonii stacjonarnej 55% badanych, komórkowej 64% badanych).

Następnie Prezes UKE opublikował 28. marca na stronie internetowej UKE swoje stanowisko w sprawie wysokości opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora. Zgodnie z tym stanowiskiem, zarówno w sieciach komórkowych, jak i stacjonarnych jednorazowa opłata za przeniesienie numeru przy zmianie operatora nie powinna być wyższa niż 50 zł. Jest to kwota, jaką użytkownicy są skłonni maksymalnie zapłacić za skorzystanie z uprawnienia, czyli kwota brutto.

Operatorzy jednak od dnia publikacji stanowiska Prezesa UKE do dnia wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kar nie podejmowali żadnych działań zmierzających do usunięcia naruszenia prawa i nadal pobierali opłaty w wysokości 122 zł brutto.

W związku z realizacją uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sposób niezgodny z przepisami ustawy Prezes UKE decyzjami z 1 sierpnia 2006 r. ukarał:
PTC, która do dnia 31. maja pobierała opłatę zniechęcającą użytkowników - karą w wysokości 100 tys. zł (obecnie Spółka pobiera opłatę w wysokości 50 zł brutto),
Centertel, która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł,
Telekomunikację Polską, która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł,
Polkomtel, który zgodnie z cennikiem pobiera opłatę 120 zł brutto i wprowadziła jedynie opłatę promocyjną w wysokości 50 zł brutto - karą w wysokości 300 tys. zł.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE