Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE ukarało operatorów za drogą przenośność

UKE ukarało operatorów za drogą przenośność

WitekT 3 Sierpnia 2006 11:07

0 0

Polkomtel, PTC, Centertel oraz Telekomunikacja Polska zostały ukarane przez UKE za pobieranie opłaty zniechęcającej do przeniesienia numeru.

Zgodnie z ustawą Prawo Telekomunikacyjne, za przeniesienie numeru telefonicznego przy zmianie operatora może być pobrana przez dotychczasowego dostawcę jednorazowa opłata określona w jego cenniku. Wysokość opłaty nie powinna zniechęcać użytkowników do skorzystania z tego uprawnienia, a więc została uzależniona od ich subiektywnej oceny.

W celu sprawdzenia tej oceny Prezes UKE zlecił w lutym 2006 roku firmie TNS OBOP przeprowadzenie badań ankietowych, które objęły m.in. sprawdzenie, ile użytkownicy telefonii stacjonarnej i ruchomej są skłonni zapłacić za przeniesienie numeru do innego operatora. Badaniami zostali objęci konsumenci - klienci indywidualni (próba reprezentatywna 1005 osób powyżej 15 roku życia) oraz firmy i instytucje - klienci biznesowi (próba reprezentatywna 400 firm i instytucji). Wyniki badań pokazują, że większość klientów indywidualnych jest skłonna zapłacić za przeniesienie numeru maksymalnie do 50 zł (w przypadku telefonii stacjonarnej 55% badanych, komórkowej 64% badanych).




Następnie Prezes UKE opublikował 28. marca na stronie internetowej UKE swoje stanowisko w sprawie wysokości opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora. Zgodnie z tym stanowiskiem, zarówno w sieciach komórkowych, jak i stacjonarnych jednorazowa opłata za przeniesienie numeru przy zmianie operatora nie powinna być wyższa niż 50 zł. Jest to kwota, jaką użytkownicy są skłonni maksymalnie zapłacić za skorzystanie z uprawnienia, czyli kwota brutto.

Operatorzy jednak od dnia publikacji stanowiska Prezesa UKE do dnia wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kar nie podejmowali żadnych działań zmierzających do usunięcia naruszenia prawa i nadal pobierali opłaty w wysokości 122 zł brutto.

W związku z realizacją uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sposób niezgodny z przepisami ustawy Prezes UKE decyzjami z 1 sierpnia 2006 r. ukarał:
PTC, która do dnia 31. maja pobierała opłatę zniechęcającą użytkowników - karą w wysokości 100 tys. zł (obecnie Spółka pobiera opłatę w wysokości 50 zł brutto),
Centertel, która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł,
Telekomunikację Polską, która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł,
Polkomtel, który zgodnie z cennikiem pobiera opłatę 120 zł brutto i wprowadziła jedynie opłatę promocyjną w wysokości 50 zł brutto - karą w wysokości 300 tys. zł.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 52
  • 0

    33. ~  2006-08-03 12:36:13  host: apn-100-182.gprsbal.plusgsm.pl

    ***31 - nikt nie bronil konkurencji PTC zrobic to jako pierwszej. Ale oczywiscie , ze impuls temu nadala walka o klienta. ***30 - skad ta wiara , ze skoro do tej pory nie umial wywnioskowac , ze telefon stacjonarny w najpopularniejszym wydaniu , czyli 50zl za 60 minut , to bardzo droga zabawka , nagle dozna olsnienia?

  • 0

    34. ~Lucyferus Belias  2006-08-03 12:40:34  host: fax74.internetdsl.tpnet.pl

    Mam pytanie czy operatorzy komórkowi mogą się od tej kary odwołać ? bo jeśli tak to nic z tego nie będzie i na dodatek będzie tworzyć się błędne koło typu: decyzja UOK-odwołanie OPA itd.
    Brakuje dużych karych pieniężnych bo przykładowo 300tyś to jest mała kropelka dla tych opów.

  • 0

    35. ~pitus  2006-08-03 12:46:47  host: w3cache.ino.tvknet.pl

    kolejna madra decyzja pani prezes uke

  • 0

    36. ~  2006-08-03 13:15:28  host: dpu204.neoplus.adsl.tpnet.pl

    to PLus ma opłatę promocyjną 50, a PTC nie promocyjną, normalnie 50. To chyba oczywiste, że dlatego ma niższą kare.

  • 0

    37.  2006-08-03 13:53:17

    moim zdaniem centertel ma zbyt niską karę bo nadal jawnie sobie w kulki leci stosując zawyżoną opłatę. Plus chociaż w promocji daje cenę prawidłową.

  • 0

    38.  2006-08-03 13:55:26

    moim zdaniem powinno być tak: Era 100tysięcy (za spóźnienie), Plus 300, Centertel 500.

  • 0

    39.  2006-08-03 15:06:44

    Ja nie chce oceniać aż tak srogo, jak przedmówcy, ale również uważam, że ceny co niektórych operatorów zawyżają wyraźnie ceny swoich usług. Niektórzym jak ostatnio PTC wprowadza zmiany korzystne dla klienta, jednak wciąż na rynku nie ma jakby bardziej jasnych zasad, odczuwania jak na przykład teraz wejścia lada moment nowego operatora. Żadnych w związku z tym zmian.

  • 0

    40. ~D  2006-08-03 16:47:26  host: 80.51.255.150

    Ale się Polkomtel wkopał z tą ;promocją; hehe ale ja bym proponował kary: PTC: 10mln, PTK Centertel 35mln, Polkomtel 50mln złotych może by wtedy ucierpieli trochę i zaczęli by trochę szanować ludzi

  • 0

    41. ~Isaak  2006-08-03 16:49:09  host: dqq220.neoplus.adsl.tpnet.pl

    po wysokościach kar widać, który z operatorów jest najbardziej korzystny dla klienta. Ja tak to odbieram.

  • 0

    42. ~zielony  2006-08-03 17:20:27  host: grabina.net.pl

    Nie ma się z czego cieszyć. Policzmy sobie: każdy z operatorów wydał "na przenośność" od 5 do 10 milionów złotych (zmiana systemów informatycznych, bazy danych, systemy łączności międzyoperatorskiej itp.). Powiedzmy, że razem daje to np. 20 baniek. Przeniosło się (we wszystkich kierunach nie wiecej niż 5000 osób. Oznacza to, że jedno "przeniesienie" kosztuje ok. 4000 złotych. UKE pozwala brać 50. Oznacza to, że pozostałe 3950 muszą solidarnie sfinansować ci, co się nie przenieśli... I gdzie tu sukces?

  • 0

    43. ~xxx  2006-08-03 21:23:29  host: efa6.neoplus.adsl.tpnet.pl

    42: Właśnie!

  • 0

    44.  2006-08-03 21:30:35

    Przeniosło się już około 7,5 tys. ludzi. Będzie ich stopniowo więcej, a koszty wzrastac nie będą. Należy pamiętać, że większość ludzi związana jest kontraktami terminowymi i nie może w dowolnej chwili, nie płacąc kary, zmienić operatora. Należy pamietać także o tym, że o przenośność numerów MOCNO naciskała na nas UE, grożąc w pewnym momencie trybunałem.

  • 0

    45. ~dt  2006-08-03 21:50:57  host: wap.plusgsm.pl

    dlaczego Polkomtel dostal 300tys?! Maja przeciez 50zl a Centertel 61 wiec powinno byc odwrotnie.

  • 0

    46.  2006-08-03 22:00:05

    dt: bo Polkomtel w cenniku ma 122 zł, a 50 zł to promocja. Po cholere robią promocję, którą mogą zakończyć w dowolnym momencie?

  • 0

    47. ~  2006-08-03 23:40:50  host: duk65.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Centertel powinien się odwołać, gdyż UKE nie określiło, czy cena ma być brutto czy netto. Polkomtel rzeczywiście przegiął z tą promocją.

  • 0

    48. ~u  2006-08-04 08:28:06  host: cvn90.internetdsl.tpnet.pl

    ->remik Remik, jaką zawyżoną? DO czego zawyżoną? Niech UKE będzie precyzyjny i określa czy podaje ceny brutto czy netto. Prowadząc działalność gospodarczą. liczą się dla mnie cenny netto!!

  • 0

    49.  2006-08-04 16:34:35

    Jesli dobrze pamietam to w baduniu OBOPu bylo jaso powiedziane "Ile jesteście skłonni zpłacic" dobrze tak centertelowi bo bo mysla ze moga byc cwani!! A po za tym wszyscy operatorzy obnizyli ceny jak zaczeło sie postepowanie. Gratulacje za konsekwencje!!

  • 0

    50. ~getITright  2006-08-05 14:28:27  host: phantom.teldom.pl

    @48 - no nie bądź DEBILEM ! wiadomo że wszyscy płacą cene z podatkiem, poza przedsiębiorcami, ale ich jest mniejszość w społeczeństwie, więc wiadomo że 50zł to cena brutto

  • 0

    51.  2006-08-06 22:22:43

    #48: no chyba ***getITright ci wytłumaczył wystarczając jasno. Ale jak ktoś chce to zawsze może rżnąć głupa. Jak nie wiedzieli czy brutto czy netto biedaczyska to czemu nie ustalili brutto żeby uniknąć nieporozumień? Chcieli przyciąć klientów i tyle. A za taki ruch czas teraz zapłacić. Bez miłosierdzia. Płać zepsuta pomarańczo.

  • 0

    52. ~telepies  2006-08-07 10:09:30  host: abui249.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zielony, powalasz swoją logiką. Pacjenci Świecia lepszej by nie wymyślili. A może Ty jakiś jogurt operatorski jesteś, to przepraszam. Przestaje mnie to dziwić :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-148-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.