DAJ CYNK

UKE sprawdził jakość usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

117 godzin testów, 8500 przejechanych kilometrów, 10 tys. wykonanych połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych - UKE przedstawia raport z testów jakości usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych.

117 godzin testów, 8500 przejechanych kilometrów, 10 tys. wykonanych połączeń głosowych i tyle samo prób transmisji danych - UKE przedstawia raport z testów jakości usług telekomunikacyjnych na trasach kolejowych.

W badaniu skoncentrowano się na następujących wskaźnikach jakości: skuteczności połączeń, czasie wykonania połączenia, ilości połączeń przerwanych i jakości mowy dla usługi głosowej oraz prędkości transmisji danych, opóźnieniach pakietów danych, zmienności opóźnień pakietów danych i utraty pakietów danych dla usługi transmisji danych. Zmierzono też wskaźniki użycia technologii, dostępności sieci i poziom sygnału radiowego.

Na badanych trasach najczęściej brak zasięgu dla usług głosowych stwierdzano w przypadku sieci Orange (6,1%), a najrzadziej w sieci Play (2,9% czasu testów). Połączenia głosowe sieci Plus były niedostępne przez 3,7% czasu pomiarów, a T-Mobile przez 3,3%.

Brak zasięgu dla usług głosowych
Orange Play Plus T-Mobile
6,1% 2,9% 3,7% 3,3%

Użycie technologii w badaniu usług głosowych (%)
Technologia Orange Play Plus T-Mobile
LTE 0,00 0,00 0,00 0,00
UMTS 65,57 69,11 72,15 59,60
GSM 34,43 30,89 27,85 40,40

Oprócz tego sprawdzona została dostępność usług transmisji danych na kartach SIM służących wyłącznie do tego celu (bez roamingu krajowego w przypadku sieci Play). W tym zestawieniu najlepiej wypadł T-Mobile, którego karty pozbawione były zasięgu przez 3,8% czasu testów, drugi był Plus (4,2%), następnie Orange (6,2%), a zasięg własny nadajników P4 był niewystarczający przez aż 18,2% czasu pomiarów.

Brak zasięgu Internetu
Orange Play Plus T-Mobile
6,2% 18,2% 4,2% 3,8%

Użycie technologii w badaniu usług transmisji danych (%)
Technologia Orange Play Plus T-Mobile
LTE 38,56 55,28 50,00 35,62
UMTS 57,01 41,95 42,77 58,74
GSM 4,44 2,77 7,23 5,63

Najłatwiej można było dodzwonić się z numerów sieci Play (93,49% udanych połączeń) i T-Mobile (93,68%), do tego połączenia w P4 najrzadziej były przerywane (5%). Najwyższą jakość głosu zaoferował natomiast Plus. Co warto zaznaczyć, zarówno skuteczność nawiązywania połączeń głosowych, jak i szybkość transferów były znacznie gorsze w przypadku jazdy Pendolino niż dla pozostałych prób.

Największą szybkość Internetu mobilnego zaoferowała sieć Plus, zarówno w przypadku danych pobieranych (12,4 Mb/s), jak i wysyłanych (6,97 Mb/s). Drugi był Orange (11,34 / 5,87 Mb/s), trzeci Play (11,10 / 5,23 Mb/s) a czwarty T-Mobile (10,43 / 5,53 Mb/s). Tutaj uwaga, sieć Play była w czasie tych testów niedostępna przez 18,2% pomiarów (3,8-6,2% w przypadku konkurentów).

Wskaźnik Jednostka Orange Play Plus T-Mobile
Skuteczność połączeń telefonicznych CSSR (%) 91,45 93,49 92,65 93,68
Czas zestawienia połączenia CST (s) 3,74 4,81 4,32 3,63
Połączenia przerwane DCR (%) 6,32 5,00 5,44 5,84
Jakość rozmowy MOS_PI > 3.6 (%) 86,93 87,97 89,10 88,42
Prędkość pobierania danych MDR (Mb/s) 11,34 11,10 12,40 10,43
Prędkość wysyłania danych MDR (Mb/s) 5,87 5,23 6,97 5,53
Opóźnienie pakietów danych RTT (ms) 80,55 83,72 97,78 104,25
Współczynnik utraty pakietów IPLR (%) 1,36 1,68 0,86 1,28
Wskaźnik zmienności opóźnienia IPDV (ms) 65,85 62,35 69,84 73,70

Badanie przeprowadzono we współpracy ze spółką Systemics PAB, w dniach od 3 do 23 sierpnia 2016 roku. Pomiary objęły czterech największych operatorów: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska.

Zobacz: Podsumowanie badania UKE (plik PDF, 1,15 MB)

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE, wł