DAJ CYNK

UKE: raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2016 roku

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Urząd Komunikacji Elektronicznej zaprezentował raport dotyczący stanu rynku telekomunikacyjnego w Polsce po 2016 roku. Jak mocno rozwinęły się usługi w naszym kraju?

Urząd Komunikacji Elektronicznej zaprezentował raport dotyczący stanu rynku telekomunikacyjnego w Polsce po 2016 roku. Jak mocno rozwinęły się usługi w naszym kraju?

Internet

W 2016 roku z Internetu korzystało 14,5 mln osób, o 5% więcej niż w 2015 roku. Więcej osób korzystało z Internetu mobilnego (51%) niż stacjonarnego (49%). W stosunku do 2014 roku liczna użytkowników Internetu mobilnego wzrosła o 1,6 mln.

W przeliczeniu na operatorów najwięcej osób korzysta z sieci Orange (32,2%). Na kolejnych miejscach są - Polkomtel (8,9%), UPC (7,7%) i P4 (7,2%).



Postępującą cyfryzację nie do końca widać w prędkości Internetu. Z łączy szybszych niż 30 Mb/s korzysta 46,6% użytkowników. Aż 30,3% osób ma łącze o przepustowości 2-10 Mb/s.



W 2016 roku nasycenie usługami dostępu do Internetu przekroczyło 100% i wyniosło 106%. Oznacza to, że dostępów do Internetu było więcej niż gospodarstw domowych. Pod względem nasycenia usług Internetu stacjonarnego jesteśmy na szarym końcu krajów Unii Europejskiej z wynikiem 18,6%. Średnia unijna wynosi 32,7%. Dużo lepiej wygląda Internet mobilny, gdzie z wynikiem 114,6% zajmujemy szóste miejsce, przy unijnej średniej 83,9%.





Raport potwierdza niskie ceny Internetu w Polsce. Za Internet o prędkości 10-30 Mb/s płacimy w Polsce średnio 18,24 euro, co daje nam piąty najniższy wynik w Unii. Unijna średnia to 25,32 euro. Średnia cena Internetu o prędkości 30-100 Mb/s to w Polsce 22,72 euro, co daje nam ósmą najniższą cenę w Unii. Średnia cena to 29,26 euro.




Telefonia komórkowa

Na koniec 2016 roku mieliśmy w Polsce 29 operatorów, z czego 23 to operatorzy wirtualni. Operatorzy świadczyli usługi na 55,5 mln aktywnych kart SIM, co daje nasycenie usług na poziomie 144,2%, o 2% mniej niż na koniec 2015 roku. To skutki wprowadzenia obowiązku rejestracji kart SIM. Ten poziom nasycenia rynku daje nam 10 miejsce w Unii, powyżej średniej wynoszącej 130,6%.




Przychody operatorów z usług telefonii komórkowej spadają z roku na rok i w 2016 roku wyniosły 16,7 mld, o 2,7% mniej niż w 2015 roku. To i tak główny składnik przychodów z sektora telekomunikacyjnego (42%).
Po raz pierwszy przychody z usług abonamentowych są wyższe niż w przypadku usług na kartę (56,8% do 43,2%).




Z telefonów korzystamy coraz intensywniej. W 2016 roku rozmawialiśmy przez łącznie 97,3 mld minut, co w przeliczeniu na jednego użytkownika dało 166 minut. To więcej niż unijna średnia wynosząca 154 minuty. Wysyłamy za to mniej SMS-ów. W 2016 roku było ich 50,2 mld, o 1,7 mld mniej niż w 2015 roku. Średnio jeden użytkownik wysyłał w 2016 roku 83 SMS-y, o 19 więcej niż wynosi unijna średnia. MMS-ów z kolei wysyłamy dużo więcej. Ich liczba wzrosła z 739 mln do 1,039 mld. Najwięcej wzrosło zużycie danych. Polacy przetransferowali w 2016 roku 1298,5 mld MB danych, przy 559,1 mln w 2015 roku.




Z raportu wynika, że usługi w Polsce są świadczone na bardzo wysokim poziomie, jeśli jako ich wyznacznik przyjmiemy zasięg. Wg deklaracji operatorów, pokrycie sieci 3G w zależności od operatora (UKE nie podaje ich nazw) waha się od 92,1% do 100%, a w przypadku sieci LTE od 88,4% do 99,9%.

Usługi w Polsce są tanie. Średni miesięczny koszt sporadycznego korzystania z telefonii komórkowej w Polsce to 32,43 zł. Przy średnim użytkowaniu jest to koszt 55,37 zł, a przy intensywnym 59 zł. Szczegóły wyliczeń nie są znane. UKE jako sporadyczne zużycie przyjął koszt korzystania z oferty Orange Go 50 (pomijamy fakt, że taryfy Orange Go nie ma już od wielu lat, mogło zapewne chodzić o Nowe Orange Go), przy średnim Orange Go 100, a przy intensywnym Mix Plus 30.



Usługi wiązane

Łączenie usług jest w Polsce bardzo popularne. W 2016 roku korzystało z nich 7,86 mln (5,87 mln w 2015 roku). Zdecydowanie najpopularniejszym połączeniem był telefon komórkowy i Internet mobilny, z którego korzystało 53,7% osób.



Najpopularniejszym połączeniem w Polsce jest korzystanie z dwóch usług. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 81%. Z połączenia trzech usług korzystało 18% osób, z czterech 0,7%, a z pięciu zaledwie 0,02%.




Najwięcej usług łączonych świadczyła sieć Play (46,6%), a drugie miejsce przypadło UPC (11,7%). Co ciekawe, operatorzy promujący łączenie usług - Orange, Plus i Cyfrowy Polsat zajmują kolejno miejsca trzy, cztery i pięć.



Zobacz: Pełny raport UKE o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2016 roku

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE