DAJ CYNK

UKE: raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

UKE zaprezentowało raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku. Łączna wartość rynku wyniosła 39,5 mld zł, notując pierwszy od lat wzrost przychodów.

UKE zaprezentowało raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku. Łączna wartość rynku wyniosła 39,5 mld zł, notując pierwszy od lat wzrost przychodów.

Internet

W 2015 roku nasycenie usługami dostępu do Internetu osiągnęło w Polsce poziom wyższy niż 100%. W sumie 102% gospodarstw domowych miało dostęp do sieci. Wskaźnik ten był o 11,6 pp. wyższy niż w roku ubiegłym. W 2015 roku w Polsce było 14 mln Internautów. 7,1 mln stanowili użytkownicy dostępu stacjonarnego, z Internetu mobilnego korzystało z kolei 6,67 mln osób (0,9 mln więcej niż przed rokiem).

Wartość rynku dostępu do Internetu wyniosła w 5,07 mld zł. Największe przychody, ponad 33%, generował Internet mobilny. Drugi pod tym względem był dostęp xDSL (27,1%), a trzeci dostęp poprzez modem kablowy (20,4%).

Najwięcej użytkowników Internetu w 2015 roku miało Orange (30%), wyprzedzając Polkomtel (9,2%), P4 (7,6%), T-Mobile (7,6%) oraz UPC (7,5%). Grupa określona jako Pozostali, czyli głównie lokalni operatorzy kablowi posiadali 14,7% klientów.

Z roku na rok poprawia się jakość usług internetowych. Postęp w tym zakresie jest szczególnie widoczny w przepustowości dostępnych na rynku łączy. W 2015 roku już około 61% użytkowników korzystało z Internetu o prędkości ponad 10 Mbit/s. Był to wynik o ponad 10 pp. lepszy niż w 2014 roku.



Telefonia komórkowa

Nasycenie usługami telefonii komórkowej w 2015 roku zmalało w porównaniu do 2014 roku o 3 pp. i wyniosło 147,2%. W sumie na rynku w bazach operatorów było 56,6 mln kart SIM. W 2015 roku wzrosło wykorzystanie usług telefonii mobilnej. Czas trwania połączeń wychodzących wyniósł 91,8 mld minut. Był to wynik o 11,1% wyższy od tego osiągniętego w 2014 r.

Przychody z telefonii komórkowej stanowiły 43,7% wartości rynku - 17,2 mld zł, ale po raz kolejny zanotowano tutaj spadek w stosunku do ubiegłego roku, o 2,6%. Operatorzy najwięcej stracili na rozmowach (14,6%), SMS-ach (10,1%) oraz roamingu aktywnym, czyli połączeniach wykonywanych poza granicami kraju (5,9%). Największy wzrost przychodów zanotował roaming pasywny (połączenia roamingowe w Polsce, 573%) i transmisja danych (13,2%).

Usługi wiązane

Z roku na rok rośnie popularność usług wiązanych w Polsce. W przeciągu roku przybyło około 2 mln użytkowników takich usług. Liczba ich abonentów wyniosła w 2015 roku 5,9 mln. W sumie operatorzy zarobili na nich 2,94 mld zł. Średni miesięczny przychód na jednego abonenta wyniósł 41,73 zł.



Najpopularniejszą usługą w 2015 roku był pakiet Telefonia komórkowa + Internet mobilny. Ponad 41% abonentów usług wiązanych korzystało z takiej paczki. Drugą najpopularniejszą usługą była Telewizja + Internet stacjonarny, której udział w rynku pod względem liczby użytkowników wyniósł 18%.

Telefonia stacjonarna

Zauważalna od kilku lat tendencja spadkowa w przypadku usług telefonii stacjonarnej utrzymała się również w 2015 roku. W sumie przychody z tytułu świadczenia tych usług były niższe o 13%. Baza abonencka zmalała z kolei o około 0,5 mln. Spadek popularności tych usług widać również w wolumenie ruchu, którzy spadł z 10,4 mld minut w 2014 roku do 9,2 mld minut w 2015 roku. W omawianym okresie Polacy wykorzystywali telefonię stacjonarną głównie do rozmów krajowych, które stanowiły 93% czasu trwania połączeń.



Z roku na rok zwiększa się natomiast grono użytkowników telefonii VoIP. W 2015 roku. za pośrednictwem telefonii internetowej świadczonej przez operatorów we własnej sieci wykonywało połączenia 0,99 mln osób. Z usługi VoIP przedsiębiorców korzystających z sieci innych operatorów korzystało z kolei 0,54 mln abonentów.

Zobacz: Pełny raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE; wł