DAJ CYNK

UKE przeanalizował rynek publicznych aparatów telefonicznych w 2006 roku

WitekT

Wydarzenia

Prezes UKE przedstawił wyniki analizy rynku usług telefonicznych świadczonych za pomocą publicznych aparatów samoinkasujących (PAS), zaliczanych się do zestawu usługi powszechnej.

Prezes UKE przedstawił wyniki analizy rynku usług telefonicznych świadczonych za pomocą publicznych aparatów samoinkasujących (PAS), zaliczanych się do zestawu usługi powszechnej.

Na podstawie art. 88 ust. 1 Ustawy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ustala, w drodze decyzji, dla każdego przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi wchodzącej w skład usługi powszechnej polegającej na świadczeniu usługi telefonicznej za pomocą aparatów publicznych, minimalną liczbę aparatów publicznych, w tym liczbę tych aparatów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, jakie powinny być instalowane na obszarze objętym działalnością danego przedsiębiorcy wyznaczonego, biorąc pod uwagę stan telefonizacji na tym obszarze oraz uzasadnione potrzeby mieszkańców.

Decyzją z 15. listopada 2006 roku Prezes UKE ustalił TP minimalną liczbę aparatów publicznych, w tym liczbę tych aparatów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, jakie powinny być instalowane na obszarze objętym jej działalnością czyli na obszarze całego kraju w następujący sposób:
minimalna liczba aparatów publicznych, w tym liczba tych aparatów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, na obszarze poszczególnych gmin powinna wynosić 1 na 950 mieszkańców, w tym 1 aparat publiczny przystosowany dla osób niepełnosprawnych na 2000 mieszkańców, przy czym przy obliczaniu minimalnej liczby aparatów publicznych należy stosować obowiązujące zasady matematyczne w zakresie zaokrąglania liczb,
po 2 latach od daty otrzymania niniejszej decyzji (data doręczenia Spółce: 15. listopada 2006 roku) TP może wystąpić z wnioskiem o zmianę minimalnej liczby aparatów publicznych, o ile zmianie ulegnie stan telefonizacji i zapotrzebowania mieszkańców, a Spółka wykaże znaczący spadek rentowności świadczenia usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych przy określonym w pkt 1 wskaźniku gęstości aparatów publicznych.

Mając na uwadze powyższe, Prezes UKE przeprowadził analizę rynku usług telefonicznych świadczonych za pomocą PAS, przy czym dla uzyskania pełnego obrazu tego rynku, nie ograniczył się wyłącznie do analizy usług świadczonych przez TP, ale wystąpił również o stosowne informacje do innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Główne wnioski z analizy PAS

Decydujący udział w rynku aparatów publicznych posiada TP. Jej udział w rynku wynosi 94,5%, a pozostałych przedsiębiorców telekomunikacyjnych jedynie 5,5%. Drugą po TP pod względem ilości aparatów publicznych jest Telefonia Dialog z prawie 3% udziałem w rynku, a trzecia jest Netia z 1% udziałem.

Rynek aparatów publicznych charakteryzują stałe tendencje spadkowe, w szczególności w zakresie przychodów z tytułu usług telefonicznych świadczonych za pomocą aparatów publicznych. Przychody z tytułu usług telefonicznych świadczonych za pomocą aparatów publicznych w 2006 roku w stosunku do 2004 roku spadły drastycznie, tj. o ponad 55%, podczas gdy ich liczba spadła w tym okresie o 4%.

Spadek przychodów spowodowany był niskim zapotrzebowaniem abonentów na usługi telefoniczne świadczone za pomocą PAS. Z badań konsumenckich wynika, że odsetek osób, które w okresie roku nie skorzystało z PAS w 2005 roku wynosił 81%, a w 2006 roku wzrósł do 83,1%. Niekorzystne zmiany zaszły również w zakresie częstotliwości korzystania z aparatów publicznych. Osoby korzystające z tych aparatów dzwonią z nich coraz rzadziej.

Związane jest to z: coraz większą dostępnością telefonii komórkowej. Według danych UKE w 2006 roku ponad 96% osób w Polsce posiadało telefon komórkowy, w lipcu 2007 rroku ponad 99% osób. Liczba ta stale rośnie i z prognoz wynika, że będzie dalej rosnąć,
coraz tańszymi połączeniami z sieci komórkowej.

Niekorzystne zmiany zachodzą również w zakresie częstotliwości korzystania z aparatów publicznych wśród osób z nich korzystających. Osoby korzystające z aparatów publicznych coraz rzadziej dzwonią z tych aparatów:
rośnie odsetek osób korzystających z aparatów publicznych sporadycznie lub prawie nigdy (w 2005 roku było ich 46,7%, a w 2006 roku 54%),
nieznacznie maleje odsetek korzystających z tych usług raz w miesiącu (w 2005 roku było ich 21,1%, a w 2006 roku 18 % spośród tych, którzy w ogóle korzystali z PAS) lub częściej niż raz w miesiącu (w 2005 roku było ich 29,7%, a w 2006 roku 28 %).

Z uwagi na niski popyt (małe zapotrzebowanie) na usługi świadczone za pomocą aparatów publicznych, przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie planują zwiększenia ilości PAS, lecz zmniejszają ich ilość poprzez wycofywanie nierentownych aparatów. Jest to spowodowane szybkim spadkiem przychodów z tytułu świadczenia połączeń telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

Wśród przedsiębiorców, którzy posiadają największy udział w rynku aparatów publicznych tylko Netia realizuje zysk na działalności z tytułu świadczenia tych usług. Jest to możliwe dzięki:
zdecydowanemu zmniejszaniu ilości aparatów publicznych (likwidację nierentownych aparatów). Tylko w samym 2006 roku Netia zlikwidowała prawie 400 aparatów publicznych,
najwyższym opłatom za krajowe połączenia telefoniczne realizowane z PAS, w porównaniu do opłat innych przedsiębiorców posiadających największą liczbę PAS.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż w związku z utrzymującymi się niekorzystnymi zjawiskami na rynku usług telefonicznych świadczonych za pomocą aparatów publicznych, usługi te są usługami mało popularnymi, wręcz schyłkowymi, a największe obciążenie z tytułu ich świadczenia ponosi TP, ze względu na jej dominujący udział w rynku i ciążący na niej obowiązek zapewnienia minimalnej liczby aparatów publicznych (TP musi zapewnić - w ramach świadczenia usługi powszechnej - około 41 tys. aparatów publicznych na terenie całego kraju).

Zobacz: raport UKE na temat PAS (plik PDF; 720 kB).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE