Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE prosi MF o kontrolę w Grupie TP

UKE prosi MF o kontrolę w Grupie TP

WitekT 29 Lipca 2011 12:06

0 0

Do UKE wpływają liczne skargi abonentów w sprawie zmiany przez Telekomunikację Polską i Centertel sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną. Ze skarg wynika, że faktury w formie elektronicznej dostarczane są abonentom pomimo braku ich zgody na przejście z papierowej na elektroniczną wersję faktury.

Abonenci poruszają także kwestię bezpodstawnego - ich zdaniem - naliczania przez TP i Centertel odsetek za nieterminowe uiszczanie opłat spowodowane brakiem dostarczenia abonentowi papierowej wersji faktury. Skarżący się abonenci wyrażają stanowczy sprzeciw przeciwko takim działaniom i oceniają je jako narzucenie wygodnego dla nich sposobu przesyłania faktur.

Prezes UKE ma wątpliwości, czy taki sposób jest zgodny z przepisami prawa podatkowego, które stanowią, że faktury mogą być przesyłane (w tym udostępniane) w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej, akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów.

Przyłączając się do opinii użytkowników, Prezes UKE podjął interwencję w tej sprawie i kilkakrotnie zwracał się do TP o dostarczanie przesyłką pocztową (tj. w formie pisemnej) faktur VAT abonentom, którzy nie wyrazili ani pisemnie ani elektronicznie zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.

W przekazanych Prezesowi UKE wyjaśnieniach TP odniosła się wyłącznie do ekofaktur przesyłanych abonentom indywidualnym (konsumentom) i w tym zakresie przedstawiła następujące argumenty:

1. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa operator telekomunikacyjny nie jest zobowiązany do wysyłania do swoich abonentów będących konsumentami faktur VAT w formie papierowej.
2. Do ekofaktury nie stosuje się przepisów rozporządzenia, bo ekofaktura jest tylko obrazem faktury - nie jest fakturą elektroniczną w rozumieniu prawa, ekofaktura nie zastępuje faktury, dlatego faktury papierowe TP przesyłać będzie zbiorczo na koniec roku, co pozwala się rozliczyć z podatku (ulga internetowa).
3. Jeżeli ktoś chce pozostać przy fakturze w formie papierowej może zgłosić rezygnację z otrzymywania faktur drogą elektroniczną.
4. Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym usługi powszechnej przez TP, pozwala na doręczanie abonentowi faktur VAT przesyłką pocztową (w granicach RP) lub w inny sposób uzgodniony przez strony.
5. Zdaniem TP, przesyłanie ekofaktury jest zgodne z przepisami regulaminu i rozporządzenia (UKE zwraza uwagę na niespójność argumentacji - raz TP twierdzi, że do ekofaktury nie stosuje się przepisów rozporządzenia, innym razem stwierdza, że ich przesyłanie i pozyskiwanie zgody na ich wysyłanie jest zgodne z rozporządzeniem).
6. Ekofaktura jest wygodnym i akceptowanym przez kilkusettysięczną grupę klientów sposobem rozliczeń.

Odnosząc się do wyjaśnień TP, Prezes UKE stwierdza, że ze skarg abonentów wynika, że problem dotyczy nie tylko, jak twierdzi TP, ekofaktury i klientów indywidualnych, ale również e-faktury i klientów instytucjonalnych. Prezes UKE nie podziela również argumentów TP przedstawionych w wyjaśnieniach.

Wprawdzie stosownie do ustawy o podatku od towarów i usług, na podatniku nie spoczywa obowiązek wystawienia faktury abonentowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, chyba że wystąpi on z żądaniem wystawienia faktury VAT, jednak kwestie wystawiania faktur VAT zostały przez TP określone w regulaminie, którego postanowienia jako warunki umowne wiążą zarówno abonenta jak i TP. Przepis § 35 ust. 1 regulaminu stanowi, że TP wystawia abonentowi faktury VAT za zrealizowane usługi. Zatem na podstawie warunków umownych, określonych w regulaminie, TP ma obowiązek wystawiania faktur wszystkim abonentom, tj. zarówno instytucjonalnym jak i indywidualnym. Ponadto, zdaniem Prezesa UKE, bez względu na to, czy konieczność wystawienia faktury wynika:
• wprost z obowiązku określonego w przepisach prawa,
• z indywidualnego żądania usługobiorcy,
• czy warunków umownych,
mają zastosowanie przepisy prawa dotyczące faktur, w tym przepisy rozporządzenia.




W § 35 ust. 1 i § 36 ust. 1 regulaminu, TP zobowiązała się do wystawia i doręczania wszystkim abonentom faktur VAT za zrealizowane usługi, zgodnie z § 33, czyli za usługi zrealizowane w okresie rozliczeniowym. Skoro TP twierdzi, że ekofaktura nie jest fakturą w rozumieniu przepisów prawa i dlatego nie odnoszą się do niej przepisy rozporządzenia, to należy stwierdzić, że ekofaktura nie stanowi wypełnienia zobowiązania - określonego w regulaminie - do wystawiania i doręczania przez TP wszystkim abonentom faktur VAT za zrealizowane usługi w okresie rozliczeniowym i niezależnie od przesyłania elektronicznego obrazu ekofaktury (ekofaktury), TP powinna dodatkowo doręczać faktury zgodnie z przepisami prawa, w tym rozporządzenia.

Zgodnie z:
• § 36 ust. 1 regulaminu warunkiem zmiany sposobu doręczania faktur z przesyłki pocztowej na inny sposób jest jego uzgodnienie przez strony,
• § 3 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane (w tym udostępniane) w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej, akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów.

Jeżeli abonent nie wyraził w ogóle zgody na zmianę sposobu doręczania faktur, możliwość pozostania przy fakturze w formie papierowej poprzez rezygnację z otrzymywania faktur drogą elektroniczną jest niezrozumiała i zdaniem Prezesa UKE niezgodna z ww. przepisami, tym bardziej, że abonenci informują, że taką informację otrzymali późno lub już po fakcie. Taką informacje trudno uznać za formę akceptacji lub uzgodnienia przez strony. W odczuciu skarżących abonentów jest to wymuszenie.

Liczne skargi dowodzą, że dla części abonentów ekofaktura nie jest wygodnym i akceptowanym sposobem rozliczeń. W ocenie Prezesa UKE, przechodzenie z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników. Przyjęty przez TP sposób zmiany obiegu stanowi narzucenie wygodnego dla niej sposobu przesyłania faktur poprzez "wymuszenie" zgody na abonentach.

Z uwagi na fakt, że TP nie podjęła wnioskowanych przez Prezesa UKE działań, Prezes UKE wystąpił do Ministerstwa Finansów o zbadanie, czy wprowadzona przez TP i Centertel zmiana sposobu przesyłania faktur jest zgodna z przepisami prawa podatkowego oraz ewentualne podjęcie stosownych działań.

Prezes UKE podkreśla, że w pełni popiera proces przechodzenia z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną, jednak jego zdaniem zmiana taka musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników.

Szerzej o problemie pisaliśmy też w felietonie pt. Donos.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 27
  • 2

    8. ~  2011-07-29 13:08:19  host: z45-14.opera-mini.net

    TP bardzo mocno bylo nastawione na przejscie na fakture elektroniczna. Przedluzajac umowe w grudniu straszono mnie jakimis oplatami rzedu kilkuset zlotych jesli tego adresu email w umowie nie wpisze. Kara zadna mi do zaplaty nie przyszla, ale zobaczyli ze mam adres pocztowy na neostradzie to sami zaczeli pdfy slac. Ciekawe co by sie stalo jakbym adres na hostingu skasowal...

  • 2

    9. ~Sławek  2011-07-29 13:22:51  host: hen250.internetdsl.tpnet.pl

    Problem jest w tym, że TP potrafi zaprzestać wysyłania papierowej BEZ ZGODY i BEZ POWIADOMIENIA O TYM FAKCIE ABONENTA i jeszcze naliczyć za zwłokę odsetki. Zastanawia mnie tylko, czy to działanie celowe, czy błędy w ich systemach informatycznych (kilika razy już musiałem reklamować, bo ich badziewne programy poszły w maliny i naliczyły nienależne kwoty).

  • 2

    10. ~Marcin  2011-07-29 13:35:45  host: afjd155.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Przegieli pałę Telefony stacjonarne mają już w większości tylko ludzie starsi a wciskanie Im Efaktur pomimo że ci ludzie nie maja pojęcia o obsłudze komputera i maila to chamstwo i debilizm

  • 1

    11.  2011-07-29 13:44:47

    Do ojca ze 2 razy dzwonili z Orange żeby zmienił na elektroniczną. Ani razu się nie zgodził a i tak mu nie zmienili. "Trochę" zdziwiony był jak mu faktura nie przyszła, napisał do nich, pani zadzwoniła do niego i zrobił im OPR że dwa razy się na to nie zgadzał a mu i tak włączyli. Generalnie fa firma powinna dostać nagrodę (czytaj karę) za włącznie niechcianych usług klientowi bez jego zgody.

  • 2

    12. ~Marcin  2011-07-29 13:44:48  host: afjd155.neoplus.adsl.tpnet.pl

    P.S Mi też sami włączyli Efakturę pomimo że nie przypominam sobie abym się na nią zgodził Pani w błękitnej linii jednak stwierdziła że musiałem to zrobić skoro ją mam ale kiedy i jak została włączona i kto ze mną rozmawiał i przyjął zgodę na EFV to już nie potrafiła sprawdzić

  • 2

    13. ~AndrzejS  2011-07-29 13:49:31  host: v01-15.opera-mini.net

    Również należy przeprowadzić szczegółową kontrolę w sprawie braku dostępu do bilingu dla abonentów ofert na karte w Orange. Powiadamiajcie UKE o tym fakcie, urząd sprawdzi czy zostało złamane Prawo telekomunikacyjne.

  • 2

    15.  2011-07-29 14:13:41

    Po wielu miesiącach UKE reaguje. Manewr z ekofakturą już dawno był znany. Przy podpisywaniu umowy na neostradę bez pytania klientom wciskano ekofakturę. Potem z tego co pamiętam uzależniono wysokość opłaty aktywacyjnej od zgody na ekofakturę czyli taka ukryta opłata za wystawianie faktur papierowych.

  • 2

    16. ~Tratta  2011-07-29 14:17:44  host: 194.204.151.190

    Niech zyje : od Rachunki TP SA kontakt@rachunkitp.pl przez smtpa.a.itbcg.pl Tez padłem ofiara tego wyludzenia. Moze w koncu ktos kto odpowiada za kontakty z ITBGC odpowie za to co sie dzieje. Tak jest jak dziala system prowizyjne za przejscie na e-fakture. Ja juz raz sie reklamowalem , bo zmienili bez jakiejkolwiek zgody. Drugi raz udalo mi sie wybronic.

  • 2

    18. ~eRIZ  2011-07-29 15:24:13  host: 93.159.54.226

    To niestety, musze potwierdzić, że TP nachalnie wciska ludziom e-faktury. Gdy tylko się człowiek zaloguje do panelu zarządzania kontem, to wciskają na siłę. A i swego czasu było tak, że jeśli ktoś nie wyraził *SPRZECIWU*, to na chama włączali mu elektroniczną.

  • 1

    19. ~Tommy  2011-07-29 15:34:41  host: 212.160.172.70

    MOj znajomy otrzymal maila zapraszającego z adresu rachunkitp.pl opowiadał ze coś kliknął i nie sparwdził do końca że później otrzymam rachunek elektronicznie. Reklamował i z tego co wiem wrócił do papieru.

  • 1

    20. ~abc  2011-07-29 16:02:10  host: public-gprs55099.centertel.pl

    potwierdzam!! wystarczy sie raz skontaktowac w sprawie technicznej z tp emailem i juz faktury przestaja przychodzic w papierze!!!!!! pisalem dzwonilem az w koncu zlozylem tym dziadom wypowiedzenie telefonu!!! jeszcze zale maja ze rachunki nie poplacone. DOstali odpowiedz ze jak beda faktury to bedzie kasa!! i niech sie pocaluja. Ja PDFowych nie zamawialem! na dowod moge pokazac stare emaile

  • 1

    21.  2011-07-29 16:11:32

    Potwierdzam. Zapytałem dlaczego przestały przychodzić do mnie faktury papierowe w Orange i dostałem odpowiedź, że wszystkim korzystającym z Polecenia Zapłaty włączyli fakturę elektroniczną automatycznie. Nie zostałem o tym nawet powiadomiony. Wkurzyłem się, ale dałem sobie spokój, bo i tak rezygnuję z abonamentu Orange.

  • -1

    22. ~miko  2011-07-29 16:16:32  host: 31.61.10.197

    A ja tam jestem zadowolony.Od poczatku roku ma efakture. Korzystam z netu mam @ to po diabla mi ten papier. A widze ze wszyscy maja net biegaja po web ale sensacji trzeba poszukac. Prowdze firme i do tej i innych faktur od innych wystawcow nie mam zastrzerzen.

  • 0

    23. ~abc  2011-07-29 16:39:56  host: public-gprs55099.centertel.pl

    miko! u mnie sytuacja byla na numerze babci co nawet nie wie ze istnieje internet.! Byla awaria lini i nie bylo jak tego zglosic .Wiec wyslalem emaila. I na niego zaczely te efaktury isc! a ona nieswiadoma nie placila a potem wojna i straszenie komornikiem!

  • 0

    24. ~  2011-07-29 16:47:45  host: 178.73.49.129

    @4. WitekT. A na jakiej podstawie prawnej próbuje interweniuje w sprawie TP w ministerstwie. To chyba sprawa dla skarbówki. Na tej samej zasadzie może poprosić UOKIK. A poza tym. Aster i UPC razem to monopol? Na 3 osiedlach czy mniej? I nie ma tam TP, n, CP, C+, ani zasięgu sieci komórkowych? Naprawdę są takie budynki w Warszawie lub Krakowie? Bez jaj.

  • 0

    25. ~  2011-07-29 17:50:47  host: dcq66.neoplus.adsl.tpnet.pl

    5x trzeba było do tych matołów z niepolskiej TPSA dzwonić, żeby przywrócili przysyłanie faktur w formie papierowej. Zmienili na elektroniczną SAMOWOLNIE. Powinni za ten proceder dostać potężne kary. Tak samo jak za kary umowne, które są z kosmosu.

  • 0

    26. ~  2011-07-29 20:46:12  host: 77-253-170-6.adsl.inetia.pl

    To samo wyprawia netia!!! Wciskają na siłę swoje elektroniczne faktury a na początku roku nie chcą przysłać zbiorczej papierowej za zeszły rok. Nie ma się jak rozliczyć i trzeba po znajomosci korzystać z pomocy urzędników skarbówki że właśnie przeprowadzają kontrolę a u kontrolowanego same pdfy. Żądamy przywalenia kontroli i kary dla netii!

  • 0

    27. ~mirekb  2011-07-29 21:10:57  host: apn-77-113-7-164.dynamic.gprs.plus.pl

    wreszcie cos sie ruszylo..napisalem skargr i do uke i do uokik..nawet na blogu tp Panu Jabczynskiemu pisalem ze: w pazdzierniku zalozylem konto na tp pl.w listopadzie wlaczyli mi sami!!widnialo to na tp pl.zadzwonilem powiedzili ze wylaczą(nie przyszlo zadna e faktura,to wazne a jak spytalem o date aktywacji e faktury pani mi mowi ze nie ma takich danych!!??).w styczniu nie przyszla papierowa i po tygodniu od terminu zaplaty przyszla efaktura!!olalem to,kumpel drukowal dawal je rodzinie i placili..w ubiegla sobote dzwonie po 19393 i znowu pytam w o date aktywacji efaktury bo jej nie aktywowalem-nie ma danych tego typu..ale ciekawostka jest to ze:ponoc od 17.07.2011 wyrazilek zgode na otrzymywanie efaktury na maila!!()a przychodzily na maila od stycznia a pani mowi ze e faktura jest dosteona TYLKO na tp pl a EOF przychodzi mi na maila.pytam wiec jak to wszystko w ogole jest mozliwe ze firma o takiej pozycji tego nie wie.cisza.Teleplolis mialo newsa Tomasza Świderka w tym zakresie.wysoce nieucziwe praktyki wymagają wysokiej kary.wierzę ze to sie uda

  • 0

    28. ~kolox  2011-07-30 04:27:03  host: public-gprs131091.centertel.pl

    Mnie Orange też bez powiadomienia włączyło ekofakturę. Dowiedziałem sie o tym jak złożyłem reklamację, że nie otrzymałem faktury za m-c czerwiec. BOK Orange łaskawie odpowiedział, że mogą mi przesłać duplikat w formie papierowej za 10 zł netto sztuka. Wysłałem im żądanie przesłania oryginałów faktur w formie papierowej, za duplikaty po 10 zł podziękowałem do czasu gdy otrzymam oryginały i je zgubię.

  • 0

    29. ~paciorek  2011-07-30 13:03:50  host: aht6.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ludzie! Tak psioczycie na te e-faktury, a to jest bardzo wygodna forma. Nie przychodzi stos papieru niepotrzebnego. Loguje się na @ lub na konto i pobieram sobie fakturę i ją opłacam przez konto w Banku. Nie wiem, dlaczego jesteście przyzwyczajeni do papierkowej wersji faktury. Taki obraz faktury można sobie przechowywać. Oczywiście nie popieram włączenia e-faktur bez zgody Klienta, ale wiele firm będzie stosować takie praktyki, bo jest im to na rękę , a po drugie taniej wychodzi wysłanie e-faktury niż wysłanie zwykłej poczty, a ta jak wiecie szwankuje i to na całej linii.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-184-73-21-101.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet