Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE: Prawie 2 mln zł kary dla TelePolski za zbyt długie początkowe umowy

UKE: Prawie 2 mln zł kary dla TelePolski za zbyt długie początkowe umowy

WitekT 2 Grudnia 2013 16:43

5 1

Prezes UKE nałożył na spółkę TelePolska karę w wysokości 1,9 mln zł z powodu zawierania z konsumentami umów początkowych na świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres dłuższy niż 24 miesiące.

Zgodnie z art. 56 ust. 4a Prawa telekomunikacyjnego, w przypadku konsumenta początkowy okres obowiązywania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej na czas określony nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Ta zasada wynika z dyrektywy o usłudze powszechnej Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 7. marca 2002 roku i ma na celu ułatwienie konsumentom zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Do polskiego Prawa telekomunikacyjnego przepis ten został wprowadzony nowelizacją z 16. listopada 2012 roku. Z tym dniem powinien więc być stosowany wprost z mocy prawa do wszystkich nowo zawieranych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Niewypełnienie obowiązku określonego w art. 56 ust. 4a Prawa telekomunikacyjnego, poprzez zawieranie po dniu 21. stycznia 2013 roku umów początkowych na czas określony dłuższy niż 24 miesiące jest czynem, który podlega karze pieniężnej.

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych Prezes UKE ustalił, iż TelePolska po nowelizacji ustawy nadal zawierała z konsumentami umowy początkowe na czas określony dłuższy niż 24 miesiące (tj. na 26 miesięcy). Wobec stwierdzonych naruszeń Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE 7. maja rozpoczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na TelePolskę kary pieniężnej. Z analizy przedłożonych przez spółkę wyjaśnień i dokumentów wynika, że pomiędzy 21. stycznia a 13. maja TelePolska aktywowała umowy dla ponad 6 tysięcy abonentów, którzy w przeważającej ilości są konsumentami zawierającymi umowę po raz pierwszy na okres 26 miesięcy.

Niezgodne z prawem działania TelePolska polegały na wydłużeniu okresu trwania umowy, w którym abonent byłby zobowiązany do zapłaty kary umownej chcąc zmienić dostawcę usług. Naruszenie to miało charakter zamierzony i dotyczyło całej tej grupy konsumentów, nie było też wynikiem przypadkowego błędu spółki. Ten czynnik jako element zakresu naruszenia prawa miał również bezpośredni wpływ na wysokość kary.




Z uwagi na słabszą pozycję konsumentów w relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym przykładam szczególną wagę do przestrzegania ich praw. W tym przypadku naruszenie dotyczyło kilkunastu procent wszystkich abonentów TelePolska, a dodatkowo dotyczyło jednego z podstawowych praw do zmiany dostawcy usług. Prawo to służy zapewnieniu użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług. Bezprawne ograniczanie możliwości swobodnego wyboru dostawcy usług jest też działaniem naruszającym równoprawną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym - powiedziała Magdalena Gaj, Prezes UKE.

Po dokonaniu wszechstronnej analizy zebranego materiału dowodowego, Prezes UKE ustalił wysokość kary na kwotę 1.936.840,10 zł, co stanowi 2,5% przychodu spółki uzyskanego w ubiegłym roku. Ustalając wysokość kary Prezes UKE wziął w szczególności pod uwagę stwierdzony w postępowaniu negatywny stosunek spółki do wykonywania obowiązków ustawowych, co miało bezpośredni, niekorzystny wpływ na sytuację abonentów TelePolski. Spółka pomimo wyraźnego stanowiska Prezesa UKE prezentowanego w trakcie postępowań mediacyjnych i interwencyjnych, kontynuowała niezgodne z prawem działania. Dopiero w wyniku stanowczego działania Prezesa UKE i perspektywy nałożenia kary można mówić o wyeliminowaniu ryzyka naruszenia praw abonentów.

TelePolska po 3 miesiącach od dnia rozpoczęcia postępowania w celu nałożenia kary, poinformowała Prezesa UKE o przystąpieniu do działań naprawczych (m.in. spółka zapewniła, że skróci okres obowiązywania umów z 26 miesięcy do 24 miesięcy). Innymi słowy TelePolska potrzebowała pół roku od wprowadzenia zmiany Prawa telekomunikacyjnego na to, aby jej konsumenci przy zawieraniu umów początkowych mogli w pełni korzystać z gwarancji przysługujących im z mocy prawa już od 21. stycznia. Jednocześnie Prezes UKE nie znalazł podstaw do odstąpienia od nałożenia tej kary. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym, kara może zostać nałożona także w przypadku, gdy podmiot zaprzestał naruszania prawa lub naprawił wyrządzoną szkodę, jeżeli Prezes UKE uzna, że przemawiają za tym czas trwania, zakres lub skutki naruszenia.

Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje spółce odwołanie.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: telepolska | uke

w sumie: 13
  • 0

    1. ~  2013-12-02 17:42:23  host: 77-254-167-239.adsl.inetia.pl

    Jak UKE tak zależy, to niech zrobić coś z automatycznie odnawiającymi się umowami... Choćby w Netii. W teorii podpisuje się umowę na 24 miesiące, ale po tym okresie, o ile się jej nie wypowie, jest przedłużana na 12 miesięcy. Po tych 12 miesiącach o ile znów się nie wypowie - na kolejne 12 miesięcy i tak w kółko. Kiedyś byo normalnie i przechodziły na czas nieokreślony i szczerze mówiąc zamiast takiego mechanizmu, z "wiecznie" przedłuzającą się umową, to już bym wolał umowy 36 miesięczne, ale przechodzące na czas nieokreślon yna starych warunkach.

  • -1

    2. ~my  2013-12-02 17:58:48  host: n07-05-08.opera-mini.net

    a co praktykuje cyfrowy polsat? umowa na 29 miesięcy!

  • 0

    3. ~Nick  2013-12-02 18:07:53  host: 92.60.132.22

    To i tak nieźle, w UPC jak nie wypowiesz za wczasu to Ci z automatu przedłużą na kolejne 24 miesiące na te same warunki co jest chore! Każda umowa po kontrakcie powinna być bezterminowa z możliwością jej zakończenia z maks miesięcznym wypowiedzeniem. Tym by się UKE zajął a nie 2 miesiącami różnicy. Albo umowami telekomunikacyjnymi na 2 lata i od razu dołączyonymi ratalnymi na kolejne 2.

  • 0

    4. ~  2013-12-02 19:57:32  host: user-46-113-143-145.play-internet.pl

    Jeśli dobrze pamiętam to wspomniany artykuł Prawa telekomunikacyjnego ma również ustęp o oferowaniu umów nie dłuższych niż 12 miesięcy. Czy "pseudotelekomunikacje" nie powinny zostać ukarane także z tego tytułu?

  • 0

    5. ~  2013-12-02 20:01:57  host: user-46-113-143-145.play-internet.pl

    @1,@3: UPC oraz Netia oferują krótsze umowy 9 miesięcy (w Netii tylko na CU/ETTH), a w UPC również na czas nieokreślony. Które nie są objęte automatycznym przedłużaniem na czas oznaczony. Jedynie abonenci BSA Netii są na to skazani.

  • 0

    6. ~mario  2013-12-02 20:57:20  host: user-164-126-186-237.play-internet.pl

    polsat cyfrowy też tak robi dająymowy na 29mce

  • 0

    7. ~  2013-12-02 21:10:06  host: 77-254-167-239.adsl.inetia.pl

    @5 - jedynie? Czyli zdecydowana większość :-).

  • 0

    8.  2013-12-02 21:24:24

    przedłużanie umów z automatu to u nas standard,w interesie klienta jest podjęcie kroków jeśli nie chcemy przedłużać umowy,usługodawca nie musi informować klienta jeśli ceny nie zmienił,przy zmianie zawsze musi informować,a w upc obecnie kończące się umowy z czasu określonego przechodzą na czas nieokreślony,w tym roku się to zmieniło w upc.

  • 0

    9. ~Do Adik  2013-12-02 22:08:57  host: apn-46-215-78-103.dynamic.gprs.plus.pl

    Bzdury Waćpan wypisujesz. Automatyczne przedłużenie umowy na kolejny okres lojalnościowy z karą za zerwanie takiej lojalki to ewidentnie działanie na niekorzyść abonenta z co najmniej kilku powodów m.in. ze względu na brak związku pomiędzy karą umowną a ulgą przyznaną abonentowi, zmianę warunków rynkowych w okresie pomiędzy zawarciem a przedłużeniem umowy, czy wreszcie skrócony do minimum okres w którym klient może taką umowę rozwiązać. Praktyki takie są zakazane m.in. przez Ofcom w Wielkiej Brytanii i to nie tylko w stosunku do konsumentów, ale także w stosunku do klientów SOHO. Polecam lekturę http://stakeholders.ofcom.org.uk/consultations/arcs/statement. Niestety Pani Magda G. (nie mylić z Panią od kuchennych rewolucji) ma konsumentów w d... i takich działań w Polsce raczej się nie spodziewajmy.

  • 0

    10. ~Namakon  2013-12-03 11:47:52  host: 81.219.84.18

    @9 A szkoda, cos takiego jak zakaz przedłużania umowy bez zgody i dyspozycji abonenta na kolejny czas określony powinien być norma w każdym cywilizowanym kraju...

  • 0

    11. ~Nick  2013-12-03 12:10:54  host: 92.60.132.22

    Dokładnie - i niech chore umysły od PRu nie wymyślają, że to dla naszego dobra bo to bzdura na kiju, wsadzenie klienta na minę i tyle, gdzie ma krótki okres do reakcji (i liczenie po cichu że zapomni albo nie wie) i mamy go udupionego na kolejne 2 lata na przestarzałych i kiepskich warunkach. Za to powinny leciec wielomilionowe kary, lub po prostu zmiana w ustawach, żeby takie zapisy nie miały mocy prawnej, napisane nawet drobnym druczkiem w umowie.

  • 0

    12. ~xXx  2013-12-03 13:27:59  host: 92.60.132.22

    24 mc nowej umowy + 5 które pozostały do końca starej. też tak przedłużałem w CP. co do okresu umów, to nowa umowa nie może być dłuższa niż 24 m-ce

  • 0

    13. ~Antek  2013-12-04 17:42:46  host: ip-94-42-62-182.multimo.pl

    A widział ktoś jakiś cennik tej telepolski?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-173-253.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet