Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE: Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa

UKE: Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa

LuiN 16 Października 2015 13:04

7 1

UKE podpowiada o czym nie wolno zapominać przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorcy i jak bronić się przed nieuczciwymi praktykami na rynku telekomunikacyjnym.

Każdy powinien zachować szczególną ostrożność przy zawieraniu umowy podczas wizyty przedstawiciela handlowego. W sytuacji gdy konsument nie wnioskował o zmianę dostawcy usług bądź samej umowy, a wizyta przedstawiciela handlowego w domu jest zaskoczeniem, powinien być czujny i przeczytać dokładnie całą umowę, zanim ją podpisze.

Często konsumenci wprowadzani są w błąd co do samego faktu podpisania umowy czy też zmiany operatora. Nieuczciwi przedstawiciele handlowi celowo nie informują lub wprowadzają w błąd co do tego, jakiego operatora reprezentują oraz jakie są ewentualne konsekwencje zmiany operatora.

Złożenie podpisu na umowie oznacza akceptację dla warunków w niej przedstawionych, nawet jeśli konsument jej nie przeczytał. W przypadku wątpliwości co do warunków przedstawionej oferty konsument musi pamiętać, że nie ma konieczności podpisania umowy w danej chwili.




Nieuczciwe praktyki przedstawicieli handlowych i ochrona konsumenta przed nimi:
  • Kiedy dzwoni telefon i konsultant przedstawia ofertę obniżenia rachunku za telefon należy upewnić się czy mówi prawdę. Poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje. W przypadku dalszych wątpliwości (np. jakiego operatora reprezentuje osoba dzwoniąca), zawsze możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta swojego operatora.
  • Jeżeli dzwoni telefon i rozmówca prosi o podanie danych osobowych lub danych z rachunku telefonicznego pamiętaj, że twój operator zna twoje dane, więc telefoniczna prośba o dane może być próbą ich wyłudzenia lub sfałszowania przez nieuczciwego przedstawiciela umowy. Jeśli nie zamierzasz zawierać nowej umowy, nie podawaj swoich danych.
  • Jeżeli odwiedzi cię w domu przedstawiciel handlowy lub kurier z gotową do podpisu umową i twierdzi, że musisz zawrzeć nową umowę z jakiegoś powodu (bo np.: firma, z usług której korzystałeś została zlikwidowana lub twój operator zmienia nazwę), przed podpisaniem umowy potwierdź taką informację dzwoniąc do operatora.
  • Jeśli masz wątpliwości co do tego, jaka firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania identyfikatora służbowego lub legitymacji. Jeśli odmówi, to jest to wystarczający znak, że masz do czynienia z potencjalnym oszustem.
  • Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem. Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się i akceptacji warunków umowy, regulaminu i cennika.
  • W przypadku podpisania umowy dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone w terminie późniejszym, np. pocztą. Jest to bardzo ważna informacja o tym, z jakim operatorem zawarłeś umowę.
  • Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą, nie podpisuj umowy.

W przypadku nieświadomego podpisania umowy z nowym operatorem, konsument ma możliwość odstąpienia od takiej umowy bez konsekwencji. W przypadku zawarcia przez konsumenta umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu), konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn i bez ponoszenia kosztów w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia.

Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie stosownego oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem 14 dni. Odstąpienie nie wymaga zastosowania specjalnego formularza, niemniej powinno zawierać dane wskazane w zawartej umowie, m.in. imię i nazwisko, adres, numer telefonu, którego dotyczy umowa, numer umowy i data jej zawarcia oraz co najważniejsze - własnoręczny podpis.

Konsument musi również pamiętać, że na podstawie zawartej umowy z innym, konkurencyjnym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, dochodzi do rozwiązania umowy dotychczasowej (najczęściej terminowej) i przeniesienia numeru abonenta do nowego dostawcy. Zatem wprowadzony w błąd abonent znajduje się w sytuacji, w której ma podpisane dwie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, przy czym zerwanie którejkolwiek z nich może się wiązać z naliczeniem tzw. kary umownej.

Więcej przydatnych informacji znaleźć można pod tym tym adresem.

Źródło tekstu: UKE     

w sumie: 13
  • -4

    1. ~Play  2015-10-16 13:49:14  host: 188.146.134.117.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Ile potrwa usunięcie awarii internetu na terenie całego kraju????

  • -1

    2. ~lololllololol  2015-10-16 13:59:52  host: ip-5-172-247-205.free.aero2.net.pl

    mi tez nie dziala net w pleju, masakra jakas

  • -1

    3. ~play  2015-10-16 14:02:41  host: 157.25.200.228

    #1 do poniedzialku.

  • 1

    4. ~Mleko&Shake  2015-10-16 14:08:01  host: user-31-174-25-58.play-internet.pl

    Już działa. Naprawiają ekspresowo, nie to co Orange.

  • 1

    5. ~Super  2015-10-16 14:09:43  host: 87-205-29-160.static.ip.netia.com.pl

    Ok - fajnie że piszą o takich rzeczach. Ale UKE może by podała wynik licytacji LTE ?

  • 2

    6. ~Master Chief  2015-10-16 14:23:59  host: 83-238-213-212.static.ip.netia.com.pl

    U mnie wystarczył restart telefonu ;)

  • 1

    7.  2015-10-16 14:39:47

    @6
    U mnie też był problem. 2 razy próbowałem się połączyć, ale długo się ładowało. Nauczony takiej samej sytuacji przez ostatnie 2 lata w Orange - wystarczyło, że włączyłem i wyłączyłem tryb samolotowy.

  • -1

    8. ~  2015-10-16 14:54:45  host: 188.146.67.45.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Ach jak wy wszyscy plejowcy przy każdej awarii waszej ukochanej sieci musicie zaznaczyć, jak to o wiele gorzej jest u innych, w Orange, w Plusie itd. Ależ wy macie kompleksy z powodu tego Pleja hehehe

  • 1

    9. ~  2015-10-16 15:21:45  host: user-46-112-146-166.play-internet.pl

    @1, @3: U mnie od rana działa bez problemów.

  • 0

    10. ~  2015-10-16 22:06:05  host: user-94-254-199-29.play-internet.pl

    Gdyby stosować się do opisanych zasad to nie można by przeprowadzić żadnej rozmowy z przedstawicielem operatora.

  • 0

    11. ~  2015-10-17 14:08:39  host: user-46-112-197-16.play-internet.pl

    @10: Ja nie widzę potrzeby prowadzenia rozmów "handlowych", jeżeli nie wychodzą one z mojej inicjatywy. Wiem, że jeżeli rozmowa nie wynika z mojego działania (np. złożenia zamówienia, wypowiedzenia umowy), to przedstawiana oferta nie będzie raczej dla mnie korzystna, tylko dla telemarketera i podmiotu, który reklamuje.
    Podobnie podchodzę do akwizytorów, którzy nachodzą potencjalnych klientów w domach, zaczepiają na ulicy, itp.

    Opieram to na własnym doświadczeniu, które póki co sprawdza się zarówno w przypadku dużych i znanych usługodawców, jak i tych mniejszych. Jeżeli chcę uzyskać naprawdę dobrą ofertę, a nie "standardową", to zawsze trzeba trochę powalczyć i wiedzieć dokładnie, na czym zależy, a nie zdawać się na usłyszane propozycje, bo w 90% przypadków "z marszu" dostaje się oferty, za które sprzedawca ma najwyższą prowizję, a nie te bardziej korzystne dla klienta, bo są mniej "dochodowe" dla sprzedającego.

  • 0

    12.  2015-10-18 19:45:52

    Każdy kto chodzi po domach to oszust. Uczciwi przedsiębiorcy tego nie robią. Analogicznie z telefonami. Nie otwierać drzwi, kazać odejść. Telefoniczne rozmowy z nimi rozłączać.

  • 0

    13.  2015-10-18 19:52:02

    12). raz tacy przyszli - pan podpisuje, bo my tylko dziś tu chodzimy, tylko dziś promocyjna cena!
    :-O

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-16-17-16.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet